Citat:
Ursprungligen postat av
oyto
Relativism som att göra distinktioner mellan olika sorters hat, kanske? Är det din "kritiska rationalism" och dess krav på falsifierbarhet och kritik mot historicism som gör att du hävdar att "islamofobi" är en "vetenskaplig" term och att historien kan upprepa sig med ett nytt Srebrenica?
Det är detta som är det eviga problemet med er "liberaler". Det finns ingen princip förutom avsaknaden av principer.
Jag kommer ihåg att jag skrev en liknande kommentar till en Cwejman-hyllning av Poppers kritik mot historicism. Det är ju alltid selektivt och relativistiskt vilka värden som är absoluta, för vem. Eller tror liberalen att marxismen faktiskt kan fungera, nästa gång den prövas?
I alla händelser betyder "rationalism" alltså snarare deduktivt, introvert tänkande än "sakpolitik" som du väl började med att tala om i förra tråden. Då är det nog bättre att tala om "pragmatism", vilket ju inte heller har något med liberaler att göra.
Jag har hela tiden gjort klart att jag talar om Poppers kritiska rationalism och inte Descartes eller de logiska positivisterna.
Att Popper kallade sig för rationalist beror på att han - korrekt - menar att all vetenskap innehåller ett deduktivt steg där man resonerar om vad som är möjligt eller troligt utifrån vad vi redan vet eller tror oss veta. Men sedan kommer alltså falsifieringens empiriska skärseld som skiljer agnarna från vetet.
Detta är idag den filosofi som dominerar inom naturvetenskaplig forskning. Att man sällan talar om den kritiska rationalismen beror på att många tar den för given. När naturvetare talar om
den vetenskapliga metoden är det ofta Poppers kritiska rationalism som de syftar på.
Humanister och samhällsvetare är i stället ofta postmodernister, vilket till en del förklarar att de har svårt att kommunicera med naturvetare. Man talar så att säga inte samma språk. Ett problem som nu blivit allt större även inom politiken.
Vad gäller postmodernismens relativism, så är ett problem just att den leder till avsaknad av principer. Om den upplevda verkligheten är olika för alla och ingen vet hur den objektiva verkligheten ser ut är din sanning lika god som min sanning.
Detta har dock inget med liberalism att göra. Det postmodernistiska synsättet hittar du idag i varierande grad över hela det politiska spektrumet.