Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2021-05-14, 07:27
  #2821
Medlem
Hugo.Draxs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ShariaInstructor
Intressant men då offrar man både booster och Starship? Inga landningsplatser och inga droneships?

Här följer dom förstås testprogrammet dom hade för Falcon 9.

1) Flyg några hundra meter upp och landa (då grasshopper, nu hopper & sn5)
2) Flyg ännu högre upp och landa (Då grasshopper, nu Sn8 &10)
3) Flyg ut mot havet och landa på vattnet,
4) Landa på en pråm (Crs-8)
5) Landa på land. (ORBCOMM 2)

Nu är dock inte Phobos och Demios klara för landningar ännu (Landa på pråm) så jag skulle tro att SpaceX skippar det steget. Det eller om dom senare försöker landa Starship på någon liten ö i söderhavet, kanske samma plats där dom sköt upp Falcon 1? (Kwajalein Atoll)

Citat:
Ursprungligen postat av ShariaInstructor
Eller man kan kanske fiska upp en flytande Starship?

Jag skulle tro det, boostern från CRS-16 flöt riktigt bra efter vattenlandningen. Dock så är Falcon 9 byggd för att kunna transporteras horisontellt till skillnad från Starship som bara transporteras vertikalt.

Citat:
Ursprungligen postat av wwr
Ligger inte det där en bra bit in i framtiden?
Juli om man ska gå efter Elon time. Vad som saknas är en Super Heavy och en plats att starta från. Det ger dom tio veckor på sig att bygga klart orbital launch site & en Super Heavy.
Citera
2021-05-14, 09:20
  #2822
Medlem
wwrs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hugo.Drax
Här följer dom förstås testprogrammet dom hade för Falcon 9.

1) Flyg några hundra meter upp och landa (då grasshopper, nu hopper & sn5)
2) Flyg ännu högre upp och landa (Då grasshopper, nu Sn8 &10)
3) Flyg ut mot havet och landa på vattnet,
4) Landa på en pråm (Crs-8)
5) Landa på land. (ORBCOMM 2)

Nu är dock inte Phobos och Demios klara för landningar ännu (Landa på pråm) så jag skulle tro att SpaceX skippar det steget. Det eller om dom senare försöker landa Starship på någon liten ö i söderhavet, kanske samma plats där dom sköt upp Falcon 1? (Kwajalein Atoll)



Jag skulle tro det, boostern från CRS-16 flöt riktigt bra efter vattenlandningen. Dock så är Falcon 9 byggd för att kunna transporteras horisontellt till skillnad från Starship som bara transporteras vertikalt.


Juli om man ska gå efter Elon time. Vad som saknas är en Super Heavy och en plats att starta från. Det ger dom tio veckor på sig att bygga klart orbital launch site & en Super Heavy.
Det är inte bara ironi utan en ärlig fråga:
Stoppar verkligen diskbänksplåt för orbital max q och återinträde?
Citera
2021-05-14, 13:01
  #2823
Medlem
Hugo.Draxs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av wwr
Det är inte bara ironi utan en ärlig fråga:
Stoppar verkligen diskbänksplåt för orbital max q och återinträde?

Max Q tror jag dom klarar med bara diskbänksplåten, jämfört med Falcon 9 och dess kolfiberkon så känns det som ett bättre materialval. Återinträdet.. Det är lite väl tunn plåt och det är under sex minuter som raketen kommer att befinna sig i tokhet plasma under återinträdet i atmosfären så där behövs det nog en värmesköld också. Värmeskölden håller dom på att experimentera hejvilt med nu, i alla fall olika metoder att fästa plattorna på Starhship så det här blir ett utmärkt kommande test för att se om det håller.

Tänk på att rymdfärjan var ännu mer sniket byggd än Starship, på framspetsen av vingarna så satt det bara plattor till värmeskölden och ingenting under. Så där är Starship bättre byggd från början som är helt täckt av plåt. De olika rymdfärjorna i sig klarade av 135 återinträden i atmosfären.

Det kan vara värt att nämna att Rymdfärjan Columbia mötte sitt öde på grund av sparandet av material. Is från den externa tanken lossnade och träffade spetsen på vingarna. Det fick plattorna till värmeskölden att spricka och delvis falla bort under uppskjutningen. Vid återinträdet i atmosfären så läckte tokhet plasma in i vingarna och försvagade den interna strukturen varefter vingen föll samman och hela farkosten brann upp.

Vad gäller mekanismen som får vingarna att röra sig på Starship så vet jag att i alla fall de övre vingarna så sitter den motoriken inne i raketen och inte i vingen, det borde ge lite extra skydd om vingarna tar stryk under återinträdet.
Citera
2021-05-14, 20:49
  #2824
Medlem
Det är svårt att ta in all information men tydligen är det SN20 som gör den första orbital fligthen som beräknas ta 90 minuter. BN3 utrustas med 28 raptor-motorer men( jag uppfattade inte fullt hur många motorer som finns på Starship, sade man 8 st?) Jag återkommer i frågan. Allt pekar på juli månad nu och färden startar från Boca Chica Starbase och BN3 landar i Mexicanska Gulfen.

Starship startar sina egna motorer och går in i omloppsbanan. Efter ett varv (typ Vostok I) tänds motorerna för inbromsning och Starship landar i havet nära Hawaii.

Tyvärr diffust i skallen på mig. Det kan vara en sub-orbital flight. Varför hävdar elon Musk att den första orbital flighten skall ske före årets utgång? Detta är motsägelsefullt och vi får studera detta mer i detalj för att förstå.

När Starship är färdigutvecklat ser det ut som om man försöker gripa den landade super Heavy i luften istället för att fälla ut några landningsben. Jag kallar detta science fiction men visst är det fantastiskt.
Citera
2021-05-14, 23:50
  #2825
Medlem
iptrixs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hugo.Drax
Max Q tror jag dom klarar med bara diskbänksplåten
Max Q är inte ens ljudhastigheten, där är maximal acceleration samtidigt som man måste byta riktning. Att gå igenom ljudhastigheten går bra med plastskal. Av rätt typ, dårå.

Nej, en hobbyraket kan göra det, men det stora problemet är att komma ner. Upp ska du genom 1 ljudhastighet. Ner ska du genom 25 av dom. Starship när den väl kommer dit - slutet av året, skrev ni - ska bli intressant att se. Ballistisk som en låda tvätt.
Citera
2021-05-15, 01:58
  #2826
Medlem
Hugo.Draxs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av iptrix
Max Q är inte ens ljudhastigheten, där är maximal acceleration samtidigt som man måste byta riktning. Att gå igenom ljudhastigheten går bra med plastskal. Av rätt typ, dårå.

Jag tänkte mer på att Max Q definieras som maximal dynamisk last, det vill säga det värsta som raketen utsätts för under en uppskjutning.

Citat:
Ursprungligen postat av iptrix
Nej, en hobbyraket kan göra det, men det stora problemet är att komma ner.

Jo, jag är mer bekymrad över återinträdet i atmosfären än över själva uppskjutningen. Nåja, vad som än händer så handlar det om en prototyp och en annan står senare redo att följa i testprogrammet.
Citera
2021-05-15, 06:39
  #2827
Medlem
Snarkarns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ShariaInstructor
Det är svårt att ta in all information men tydligen är det SN20 som gör den första orbital fligthen som beräknas ta 90 minuter. BN3 utrustas med 28 raptor-motorer men( jag uppfattade inte fullt hur många motorer som finns på Starship, sade man 8 st?) Jag återkommer i frågan. Allt pekar på juli månad nu och färden startar från Boca Chica Starbase och BN3 landar i Mexicanska Gulfen.

Starship startar sina egna motorer och går in i omloppsbanan. Efter ett varv (typ Vostok I) tänds motorerna för inbromsning och Starship landar i havet nära Hawaii.

Tyvärr diffust i skallen på mig. Det kan vara en sub-orbital flight. Varför hävdar elon Musk att den första orbital flighten skall ske före årets utgång? Detta är motsägelsefullt och vi får studera detta mer i detalj för att förstå.

När Starship är färdigutvecklat ser det ut som om man försöker gripa den landade super Heavy i luften istället för att fälla ut några landningsben. Jag kallar detta science fiction men visst är det fantastiskt.

Starship har 6 motorer. 3 stycket för start/landning vid havsnivå och 3 för vacum.

Det är lite kryptiskt, SN20 kommer att skjutas upp i "omloppshastighet" men med en hög båge så att cirkeln går genom jorden, om det är förståeligt. Alltså tillräcklig hastighet för omloppsbana men med en båge så den återinträder efter att ha cirkulerat 2/3 av jorden.
__________________
Senast redigerad av Snarkarn 2021-05-15 kl. 06:42.
Citera
2021-05-15, 06:46
  #2828
Medlem
wwrs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Snarkarn
Starship har 6 motorer. 3 stycket för start/landning vid havsnivå och 3 för vacum.

Det är lite kryptiskt, SN20 kommer att skjutas upp i "omloppshastighet" men med en hög båge så att cirkeln går genom jorden, om det är förståeligt. Alltså tillräcklig hastighet för omloppsbana men med en båge så den återinträder efter att ha cirkulerat 2/3 av jorden.
Så brukar man väl inte göra? Går det att se någon orsak till denna "omloppsbana"?

Men det skall alltså skjutas upp fler SN 16-19 innan dess?
__________________
Senast redigerad av wwr 2021-05-15 kl. 06:52.
Citera
2021-05-15, 07:00
  #2829
Medlem
Snarkarns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av wwr
Så brukar man väl inte göra? Går det att se någon orsak till denna "omloppsbana"?

Men det skall alltså skjutas upp fler SN 16-19 innan dess?
Ordet brukar är kanske inte aplicerbart i dessa sammanhang.

Eftersom raketen skjuts upp från södra texas finns det bara en smal bana mellan Floridas kust och Kuba som de kan skjuta upp utan att behöva riskera att krasha över land. När de kommit 2/3 del av jordens bana kommer de vara utanför Hawaiis kust och där försöka göra en "landning" på vattenytan. Man måste komma ihåg att jorden snurrar samtidigt som man skjuter iväg raketen så det är en parameter man måste ha i åtanke. Tror inte de heller vill riskera en krash över kontinentala USA och då passar Hawaii.

Edit: vad gäller SN16-19 är jag osäker. 16 är ju i princip färdig men om de skjuter upp 15 igen kanske de hoppar direkt till SN20
__________________
Senast redigerad av Snarkarn 2021-05-15 kl. 07:05.
Citera
2021-05-15, 07:09
  #2830
Medlem
wwrs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Snarkarn
Ordet brukar är kanske inte aplicerbart i dessa sammanhang.

Eftersom raketen skjuts upp från södra texas finns det bara en smal bana mellan Floridas kust och Kuba som de kan skjuta upp utan att behöva riskera att krasha över land. När de kommit 2/3 del av jordens bana kommer de vara utanför Hawaiis kust och där försöka göra en "landning" på vattenytan. Man måste komma ihåg att jorden snurrar samtidigt som man skjuter iväg raketen så det är en parameter man måste ha i åtanke. Tror inte de heller vill riskera en krash över kontinentala USA och då passar Hawaii.

Edit: vad gäller SN16-19 är jag osäker. 16 är ju i princip färdig men om de skjuter upp 15 igen kanske de hoppar direkt till SN20
Men det går alltså inte att skjuta upp raketen i den smala korridoren och låta den hamna i en vanlig omloppsbana och sedan landa den där det passar?
Citera
2021-05-15, 07:18
  #2831
Medlem
Snarkarns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av wwr
Men det går alltså inte att skjuta upp raketen i den smala korridoren och låta den hamna i en vanlig omloppsbana och sedan landa den där det passar?
Jo klart det går. Men beroende på "var det passar" kan det handla om väldigt många varv runt jorden i och med att jorden snurrar under raketen samtidigt som den färdas runt den.

Här står det lite om hur de tänkt göra: https://twitter.com/Erdayastronaut/s...415371778?s=19

Tror mycket handlar om att det är tillräckligt lång sträcka för dom. Att ha en lång "coast phase" där de inväntar en landning kansie inte ger dom så mycket.
Citera
2021-05-15, 07:26
  #2832
Medlem
wwrs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Snarkarn
Jo klart det går. Men beroende på "var det passar" kan det handla om väldigt många varv runt jorden i och med att jorden snurrar under raketen samtidigt som den färdas runt den.

Här står det lite om hur de tänkt göra: https://twitter.com/Erdayastronaut/s...415371778?s=19

Tror mycket handlar om att det är tillräckligt lång sträcka för dom. Att ha en lång "coast phase" där de inväntar en landning kansie inte ger dom så mycket.
Ja. Det är synd SpaceX nästan aldrig ger presskonferenser så informationen blir klarare. Ofta får man gissa från deras ansökningar.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback