2021-05-11, 18:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hurt123
Hej,

Jag planerar inför husköp nästa år och undrar hur det ser ut med bonusar för lånelöften.

Jag har en grundlön på 65.000 kr/mån men har under de senaste 3 åren av de 5 år jag jobbat sedan jag tog examen också konsekvent fått en bonus motsvarande 10.000-15.000 per månad (som betalas som en årlig klumpsumma).

Om relevant: jobbar inom consulting och bonusen är inte godtycklig utan är förväntad och beräknas utifrån sales/performance/etc.

Fråga: Har någon erfarenhet/kunskap om man kan baka in en konsekvent bonus som en del i ”lönen”. i.e kan jag räkna min lön som 75-80 snarare än 65?

När jag anger min lön hos banken vid låneansökan gör jag det utan bonus. Behöver du inkludera rörlig lön för att komma över 4,5 × bruttolönskravet att få lånet beviljat eller varför frågar du?
Citera
2021-05-11, 19:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Eatmyshorts
När jag anger min lön hos banken vid låneansökan gör jag det utan bonus. Behöver du inkludera rörlig lön för att komma över 4,5 × bruttolönskravet att få lånet beviljat eller varför frågar du?

Förmodligen för att kunna höja maxlånet.
Citera
2021-05-11, 19:23
Medlem
stillsams avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Morgonsolen200
Du sprider tyvärr en osann bild också.

Sanningen är att det är olika från fall till fall.

Jag har tagit lån 5 gånger sammanlagt, 3 av de gångerna har jag fått visa upp senaste 3 lönespecarna, 2 gånger räckte det med ett skriftligt intyg från arbetsgivaren att "Jag har XYZ i årsinkomst".

Skulle de kräva 3 senaste lönespecarna från en höginkomsttagare som har flera tillgångar hos banken och tar sitt fjärde lån på raken? Förmodligen inte.
Kommer de kräva lönespecar från en 25 åring som ska ta sitt första bostadslån? Mest troligen ja.

Du har helt rätt i att det är olika från fall till fall. Verkligheten är inte ”svart” eller ”vit”, vilka somliga i tråden tycks tro. Banken har ett uppdrag att säkerställa att den sökande har en varaktig och säkerställd inkomst.

Finansinspektionen uttrycker det bra på sin hemsida:

Med bruttoinkomst (inkomsten före skatt) avses som utgångspunkt den förvärvsinkomst som fastställts av Skatteverket. Utöver det kan bankerna räkna med andra inkomster som de bedömer är säkerställda och varaktiga, som studiebidrag, barnbidrag, löneförhöjningar etc. Även kapitalinkomster som är säkerställda och varaktiga kan räknas med. Det är bankerna som ska göra bedömningen om inkomsten är säkerställd och varaktig.

Om banken kan säkerställa en inkomsten på lämpligt sätt, exempelvis genom kreditupplysning och att löneinsättningen syns på kundens konto behövs oftast inte anställningsintyg eller lönespecifikationer uppvisas. Om förhållandet är det omvända, tex att den sökande nolltaxerat föregående inkomstår och löneinsättning inte synspå konto är det sannolikt att den sökande behöver styrka sin inkomst. Mellan dessa ytterligheter finns en tydlig skala av gråa nyanser...

Ungefär samma resonemang kan föras om bonusar. Inte heller här finns det en sanning. Svaret beror på omständigheterna och om bonusen kan sägas vara stadigvarande och säkerställd. En bonus är vanligen inte stadigvarande, men det betyder inte att bonusen per automatik inte får medräknas i inkomsten. Även här finns en gråskala, om än åt det mörkare hållet.
Citera
2021-05-11, 19:23
Medlem
En lönespecifikation eller taxerad inkomst från deklarationen är allt min bankman har frågat om när vi har köpt hus och lägenhet. Utöver kreditupplysning.
Citera
2021-05-11, 19:36
Medlem
65 000kr lön XD
Citera
2021-05-11, 19:58
Medlem
Bara för att klargöra,

NÄR i processen måste ni visa lönespecifikationerna eller löneavtal?

Är det när ni ansöker eller när ni hittat en bostad och vunnit en budgivning?
Citera
2021-05-11, 20:01
Medlem
stillsams avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kajusi
Bara för att klargöra,

NÄR i processen måste ni visa lönespecifikationerna eller löneavtal?

Är det när ni ansöker eller när ni hittat en bostad och vunnit en budgivning?

Traditionellt har det varit vid ansökan om lånelöfte, även om det finns banker som numera ger ut lånelöfte med en klausul att inkomsten ska styrkas innan bindande avtal ingås (dvs. efter budgivning, men innan kontraktskrivning).
Citera
2021-05-11, 20:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av stillsam
Traditionellt har det varit vid ansökan om lånelöfte, även om det finns banker som numera ger ut lånelöfte med en klausul att inkomsten ska styrkas innan bindande avtal ingås (dvs. efter budgivning, men innan kontraktskrivning).

Tack för svaret.

Rimligaste är ju att man visar innan.

Tragiskt om för alla involverade om man har möjlighet att vinna budgivning och så faller det på lönespec vid kontraktskrivning.
Citera
2021-05-11, 20:07
Medlem
stillsams avatar
Citat:
Tack för svaret.

Tragiskt om för alla involverade om man har möjlighet att vinna budgivning och så faller det på lönespec vid kontraktskrivning.

Instämmer helt. Jag förstår varför fenomenet ibland uppstått, men har anser själv att risken är ett tråkigt scenario ungefär som du skriver.
Citera
2021-05-11, 20:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hurt123
Hej,

Jag planerar inför husköp nästa år och undrar hur det ser ut med bonusar för lånelöften.

Jag har en grundlön på 65.000 kr/mån men har under de senaste 3 åren av de 5 år jag jobbat sedan jag tog examen också konsekvent fått en bonus motsvarande 10.000-15.000 per månad (som betalas som en årlig klumpsumma).

Om relevant: jobbar inom consulting och bonusen är inte godtycklig utan är förväntad och beräknas utifrån sales/performance/etc.

Fråga: Har någon erfarenhet/kunskap om man kan baka in en konsekvent bonus som en del i ”lönen”. i.e kan jag räkna min lön som 75-80 snarare än 65?

Om de uppgifter du lämnar om din inkomst stämmer in med din deklarerade inkomst (viken syns i kreditupplysningen) så är det normalt sett inga problem, så ange din senaste deklarerade årsinkomst delat med 12 som månadsinkomst.

Lönespecar kan begäras in om oklarheter råder eller om kredithandläggaren är osäker.
Citera
2021-05-11, 20:55
Medlem
Duerfs avatar
Citat:
Tack för svaret.

Det är kundernas ansvar att ange en inkomst som kan styrkas när de ansöker om lånelöfte.

Så länge man inte skrivit på ett kontrakt är det värsta som kan hända att det blir lite pinsamt att säga till mäklaren att man inte fick ok av sin bank.
Citera
2021-05-11, 20:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Duerf
Det är kundernas ansvar att ange en inkomst som kan styrkas när de ansöker om lånelöfte.

Så länge man inte skrivit på ett kontrakt är det värsta som kan hända att det blir lite pinsamt att säga till mäklaren att man inte fick ok av sin bank.

Jo men har man rörlig lön och är inte banken klar med vad de EXAKT utgår ifrån så öppnar man upp för missförstånd.

Klart att det är bättre att de begär dokumentation innan.
Det sparar alla tid.

Minns mitt första bolån.
Manuell handläggning.
Första handläggaren sa en summa, den andra en annan, vann budgivningen, och då kom en tredje och ändrade min summa IGEN vilket gjorde att jag inte fick bostaden.. Är det okej? Nej.

Det handlar inte alltid om inkomst utan hur mycket de vill låna ut baserad på allt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in