Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2021-05-08, 15:01
  #2785
Moderator
Eerieyes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ShariaInstructor
Jag kan bara säga vad jag "tror". Den stora uppgraderingen jämfört med SN11 är serien 15, 16 och 17. Så det är inte någon skillnad mellan dessa tre.

Men man kan förändra i mjukvaran och kanske går upp till 12,5 km på nr 17.

En tile hade lossnat från SN 15. Det får absolut inte hända när man gör orbital färder, farkosten riskerar att brinna upp typ en av rymdfärjorna eller sprängas.

Men det är bra att man provar tilsen även fast dom inte är nödvändiga vid suborbital.

Nu börjar man nog jaga vibrationer och försöka dämpa ut dessa.
Citera
2021-05-08, 19:00
  #2786
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Eerieye
Nu börjar man nog jaga vibrationer och försöka dämpa ut dessa.

Ja det behövs också. Detta är bara på ett tidigt stadium ännu. Tydligen har man monterat bort landningsbenen nu från SN 15. Trots mjuk landning blev dom deformerade.
Citera
2021-05-08, 22:10
  #2787
Moderator
Eerieyes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ShariaInstructor
Ja det behövs också. Detta är bara på ett tidigt stadium ännu. Tydligen har man monterat bort landningsbenen nu från SN 15. Trots mjuk landning blev dom deformerade.

Det finns emellertid nu gott hopp om fullt kontrollerade landningar.

Nu vill jag se fritt fall i överljud, med buken först, och att luftmotståndet tar ner farten till underljud med en landningsmanöver på slutet.

Det gäller att fenor och roder klarar detta utan att knäckas eller vibrera sönder. Det är nog nästa steg.
Citera
2021-05-08, 22:24
  #2788
Medlem
Snarkarns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Eerieye
Det finns emellertid nu gott hopp om fullt kontrollerade landningar.

Nu vill jag se fritt fall i överljud, med buken först, och att luftmotståndet tar ner farten till underljud med en landningsmanöver på slutet.

Det gäller att fenor och roder klarar detta utan att knäckas eller vibrera sönder. Det är nog nästa steg.
Vi får hoppas på lite klarare väder till det testet. Mäktigt om man skulle få se.

Det kanske är för högt upp i atmosfären som överljudshastigheterna är gällande. Vet någon på vilken höjd som Starship går från överljudshastighet till under?
Citera
2021-05-08, 23:08
  #2789
Moderator
Eerieyes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Snarkarn
Vi får hoppas på lite klarare väder till det testet. Mäktigt om man skulle få se.

Det kanske är för högt upp i atmosfären som överljudshastigheterna är gällande. Vet någon på vilken höjd som Starship går från överljudshastighet till under?

Man måste nog nästan upp i rymden, eller i alla fall halvvägs, vilket då ger 40 000 meter eller något. I fritt fall får man då överljud, eller kanske dubbla, följt av en inbromsning när atmosfären tätnar.
Citera
2021-05-09, 00:47
  #2790
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Eerieye
Det finns emellertid nu gott hopp om fullt kontrollerade landningar.

Nu vill jag se fritt fall i överljud, med buken först, och att luftmotståndet tar ner farten till underljud med en landningsmanöver på slutet.

Det gäller att fenor och roder klarar detta utan att knäckas eller vibrera sönder. Det är nog nästa steg.

Ja man behöver testa på högre höjder men jag är säker på att SN 16 inte är utrustad för det. Flapsen ser klena ut men naturligtvis har man gjort hållfasthetsberäkningar.

Just nu förstår jag inte hur SN 20 skall lyckas göra en orbital flight, det är mycket som är synnerligen oklart. Vi behöver mer information.
Citera
2021-05-09, 04:46
  #2791
Moderator
Eerieyes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ShariaInstructor
Ja man behöver testa på högre höjder men jag är säker på att SN 16 inte är utrustad för det. Flapsen ser klena ut men naturligtvis har man gjort hållfasthetsberäkningar.

Just nu förstår jag inte hur SN 20 skall lyckas göra en orbital flight, det är mycket som är synnerligen oklart. Vi behöver mer information.

En unik grej är att Starship är gjort av diskbänksplåt. Man kan undra hur det klarar återinträdet... men man har förstås räknat på det.
Citera
2021-05-09, 08:52
  #2792
Medlem
Hugo.Draxs avatar
Yes, lyckad tionde landning
Citera
2021-05-09, 10:08
  #2793
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hugo.Drax
Yes, lyckad tionde landning


Lite oroväckande att man vill köra raketerna tills dom fallerar, det blir ju en massa satelliter som slösas bort och vad säger försäkringsbolagen.

Men annars är det starkt jobbat.
Citera
2021-05-09, 10:42
  #2794
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ShariaInstructor
Lite oroväckande att man vill köra raketerna tills dom fallerar, det blir ju en massa satelliter som slösas bort och vad säger försäkringsbolagen.

Men annars är det starkt jobbat.

Det är "deras egna" satelliter som i så fall förolyckas, så det är ju ingen extern kund som drabbas.
Citera
2021-05-09, 11:16
  #2795
Medlem
Hugo.Draxs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ShariaInstructor
Lite oroväckande att man vill köra raketerna tills dom fallerar, det blir ju en massa satelliter som slösas bort och vad säger försäkringsbolagen.

Jag skulle tro att SpaceX är egenförsäkrad när det kommer till Starlink, det och så är det väldigt låga kostnader det handlar om, jag har sett siffror om att varje satellit bara kostar 400K$ Själva uppskjutningen i sig är till egenkostnad då dom redan har fast anställd personal, beroende på vem man lyssnar på så skulle jag tro att det kostar inte mer än 25 miljoner dollar för varje Starlinkuppskjutning.

Vad gäller Falcon 9 från Cape Canaveral så var dom tidigt ute med automatiskt flight termination system. Med det slipper dom extrakostnaderna för militärpersonal som ska hålla koll på om raketen avviker. I Boca Chica så var dom tvungna att deponera en större summa pengar innan dom fick flyga med Starship, pengar tänkta att täcka kostnader om det går åt helsike, jag vet inte om samma sak gäller för Cape Canaveral men om så så har dom redan räknat med den kostnaden och det finns ingenting som hindrar dom från att köra på.

Återstår då om det finns externa kunder och försäkringsbolag som vill flyga med en Falcon 9 för tionde gången? Ja, men det är nog helt marknadsstyrt. Om kunden och försäkringsbolaget tycker det är för osäkert nu till en början så kommer premierna att gå upp för dom uppskjutningarna och kunden i sin tur kommer kräva ett lägre pris.

Det är dock lite förtidigt att säga om hur marknaden reagerar på denna milstolpe. Men vad man har kunnat se tidigare det är att kunderna har varit positivt inställda till en så kallad flight proven raket. Det vill säga en raket som bevisligen en eller två gånger tidigare har flugit utan problem. Ge det några år till och jag skulle tro att tio uppskjutningar är det nya normala.
Citera
2021-05-09, 13:06
  #2796
Medlem
raskenss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hugo.Drax
Jag skulle tro att SpaceX är egenförsäkrad när det kommer till Starlink, det och så är det väldigt låga kostnader det handlar om, jag har sett siffror om att varje satellit bara kostar 400K$ Själva uppskjutningen i sig är till egenkostnad då dom redan har fast anställd personal, beroende på vem man lyssnar på så skulle jag tro att det kostar inte mer än 25 miljoner dollar för varje Starlinkuppskjutning.

Vad gäller Falcon 9 från Cape Canaveral så var dom tidigt ute med automatiskt flight termination system. Med det slipper dom extrakostnaderna för militärpersonal som ska hålla koll på om raketen avviker. I Boca Chica så var dom tvungna att deponera en större summa pengar innan dom fick flyga med Starship, pengar tänkta att täcka kostnader om det går åt helsike, jag vet inte om samma sak gäller för Cape Canaveral men om så så har dom redan räknat med den kostnaden och det finns ingenting som hindrar dom från att köra på.

Återstår då om det finns externa kunder och försäkringsbolag som vill flyga med en Falcon 9 för tionde gången? Ja, men det är nog helt marknadsstyrt. Om kunden och försäkringsbolaget tycker det är för osäkert nu till en början så kommer premierna att gå upp för dom uppskjutningarna och kunden i sin tur kommer kräva ett lägre pris.

Det är dock lite förtidigt att säga om hur marknaden reagerar på denna milstolpe. Men vad man har kunnat se tidigare det är att kunderna har varit positivt inställda till en så kallad flight proven raket. Det vill säga en raket som bevisligen en eller två gånger tidigare har flugit utan problem. Ge det några år till och jag skulle tro att tio uppskjutningar är det nya normala.



Det vore intressant se hur många kunder dom kan får för starlink. Dom har en halv miljon förhandsbeställningar, varje abonnemang kostar ca 100Dollar i månaden plus antenn 500USD. Fullt utbyggs ska systemet ha 40000 satelliter. Det finns en kritisk gräns för när dom inte får nya kunder längre, denna gräns går vid konkurrens från fiber, 5G och andra system där abonnemangen är billiga och hur stor datamängd systemet kan hantera samt om dom blir tvungna att ha många länkstationer på marken. I Sverige skull jag gissa dom skulle kunna få 10000 kunder då det finns få platser som inte nås av kommande 5G och de flesta har billig fiber.

Dom måste skjuta upp 30 satelliter om dan för att ha systemet i drift. Dom ekonomisk kalkylerna är höljt i dunkel.

1/2 miljon kunder genererar inkomster på drygt 1/2miljard USD per år, det täcker inte ens in investeringskostnaden för de första 10 satelliterna. Dom första miljonen kunderna är dessutom prisokänsliga och vill testa nya saker. Dom måste troligen 100dubbla det bara för att täcka investeringskostnaderna . Till det kommer driftskostnaderna och en okänd faktor att konkurrensen hårdnar på internetuppkopplingsmarknaden.
__________________
Senast redigerad av raskens 2021-05-09 kl. 13:26.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback