2021-05-08, 13:10
Medlem
Ambelains avatar
Jag läste i en gammal bok ("Från Ölands Alvar till livets," av Hugo Hammar ca 1860-1940) där författaren skrev om sin tid i USA som skeppsbyggarreingenjör i slutet av 1800-talet, och han hade mycket intressant att berätta om.
Bla beskrev han litet om den svenska kolonins historia i Förenta staterna.

Och det som jag fastnade för rörde den svenske Karl XI, på 1600-talet, tydligen hade varit i Amerika på besök under sin glada ungdom som flottist-elev.
Den svenska kolonin "Nya Sverige" fanns ju fortfarande, och hade besök av åtminstone två stycken officiella svenska örlogsmän - bla närmare bestämt "Örnen" som var den enda som fortfarande höll sig ovan vattenytan vid den tiden.
Han reste incognito, för manskap och omvärld, och använde sig därför av ett "fejk namn".
På besök i den svenska kyrkan "Gloria Dei" i Nya Sverige så skrev han in sig med namnet "West."

Men, jag blev ju frågande, eftersom jag inte hört något sådant någon gång tidigare.
Så jag försökte söka på nätet - utan framgång.

Så är det någon annan som känner till det ?

Eller några andra riktigt tidiga kungliga amerikabesök ...

Med "kungligheter" menar jag alltså kungliga familjen, och inte nödvändigtvis själva den krönte kungen.
Det har ju funnits många prinsar, kronprinsar liksom vanliga prinsar, som kan tänkas ha haft sett sig omkring i sin ungdoms dagar ... eller som åldring också såklart.

Och Svenska flottan lärde väl upp kungligheter som ungdomar, då liksom som nu.
Det hade väl inte varit omöjligt då att vissa av seglatserna gick långt utanför de svenska kusterna.
Kanske någon t.o.m. fick lov att följa med till Kina ... ???
Eller jag vet inte var ... så länge det inte bara var norra Tyskland så blir jag nöjd ... =)
Citera
2021-05-08, 18:44
Medlem
Ördögs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ambelain

Och det som jag fastnade för rörde den svenske Karl XI, på 1600-talet, tydligen hade varit i Amerika på besök under sin glada ungdom som flottist-elev.
Den svenska kolonin "Nya Sverige" fanns ju fortfarande, och hade besök av åtminstone två stycken officiella svenska örlogsmän - bla närmare bestämt "Örnen" som var den enda som fortfarande höll sig ovan vattenytan vid den tiden.
Han reste incognito, för manskap och omvärld, och använde sig därför av ett "fejk namn".
På besök i den svenska kyrkan "Gloria Dei" i Nya Sverige så skrev han in sig med namnet "West."

Men, jag blev ju frågande, eftersom jag inte hört något sådant någon gång tidigare.
Så jag försökte söka på nätet - utan framgång.

Så är det någon annan som känner till det ?

Det låter (tyvärr) som en skröna, men den kan inte frånkännas en viss originalitet. Dock kan Karl XI inte ens i mycket unga år ha besökt den svenska besittningen i Amerika. Fort Christina angreps av holländska trupper sommaren 1655 och hela Nya Sverige övertogs formellt av holländarna i september. Lille prins Karl föddes i november samma år.

https://www.so-rummet.se/kategorier/nya-sverige
https://popularhistoria.se/sveriges-...i-kolonialmakt
https://sok.riksarkivet.se/sbl/Prese....aspx?id=12356

Redan 1672 blev den unge prinsen myndig, 1675 kröntes han och måste nästan genast dra i fält mot dansken. Sedan var det inspektionsresor, truppmönstringar, jakter och gudstjänstbesök som upptog hans tillvaro, samt det regelbundna befruktandet av hans dejliga danska dronning. I sin dagbok noterade Karl XI trots sin svåra dyslexi både ritter, villebråd, dödsfall och väderlek, men där står ingenting om någon sjöresa till Amerika i ungdomen.

Eller har någon några andra uppgifter?

Citat:
Eller några andra riktigt tidiga kungliga amerikabesök ...

Med "kungligheter" menar jag alltså kungliga familjen, och inte nödvändigtvis själva den krönte kungen.
Det har ju funnits många prinsar, kronprinsar liksom vanliga prinsar, som kan tänkas ha haft sett sig omkring i sin ungdoms dagar ... eller som åldring också såklart.

Och Svenska flottan lärde väl upp kungligheter som ungdomar, då liksom som nu.
Det hade väl inte varit omöjligt då att vissa av seglatserna gick långt utanför de svenska kusterna.
Kanske någon t.o.m. fick lov att följa med till Kina ... ???
Eller jag vet inte var ... så länge det inte bara var norra Tyskland så blir jag nöjd ... =)

I dynastin Bernadotte har det varit sed att en son i varje generation ska bli sjöofficer, och sjömän har ju fått resa en hel del. Av den första i Sverige födda kullen Bernadottar var det prins Oscar, sedermera Oscar II, som fick utbildning i flottan och tog officersexamen 1845. Vet någon om han gjorde några riktiga långresor?

Annars torde den förste Bernadotte som besökte Amerika ha varit Oscar II:s andre son, även han kallad Oscar, senare på grund av sitt ofurstliga giftermål ofta benämnd Oscar Bernadotte, greve af Wisborg. Han var född 1859, blev också sjöofficer och gästade som 17-åring USA sommaren 1876. Då firade ju landet sitt hundraårsjubileum och en stor världsutställning, Centennial Exposition, hölls i Philadelphia (eller Filadelfia, som staden dåförtiden stavades på svenska).

I den samtida pressen kan men läsa om besöket. På kvällen den 3 juli ordnades ett fackeltåg, där prinsen deltog tillsammans med kejsaren av Brasilien och andra höga gäster, och den 4 juli stod han bredvid krigshjälten general Sherman och översåg en militärparad med 8.000 man.

Hundraårsfesten af Förenta Staternas frihetsförklaring
(Helsingfors Dagblad 31.07.1876)
https://digi.kansalliskirjasto.fi/sa.../435852?page=1

Amerikanerna var redan då urförtjusta i kungligheter, vilket märks i den artikel ur en Philadelphia-tidning som citeras här.

Prins Oscar i Filadelfia (Vasabladet 09.08.1876)
https://digi.kansalliskirjasto.fi/sa.../457458?page=3
Denne unge furstes besök här är en händelse, som icke borde förbigås utan uppmärksamhet, Sweriges och Norges regent har städse warit en warm wän af wårt land. Ingen utländsk monark har ådagalagt warmare intresse för wår utställning än konung Oscar. Utställningen från hans land är en af de mest tilldragande i hela hufwudbyggnaden. Dessutom hafwa wi Swerige och Norge att tacka för några af wåra bästa medborgare. Hwar helst inom hela Western emigrantfrågan diskuteras, är den allmänna meningen, att inga nybyggare äro så att stå efter som swenskar och norrmän.
/---/
-- då nu en prins af Swerige är wår gäst, så låtom oss skynda att hedra honom och genom honom det intelligenta, tappra och högsinnade folk, han representerar.
Senast redigerad av Ördög 2021-05-08 kl. 19:39.
Citera
2021-05-08, 19:38
Medlem
Ördögs avatar
I därpå följande generation var det Gustaf V:s mellanson Wilhelm (född 1884) som blev sjöman och besökte Amerika i samband med pansarkryssaren HMS Fylgias jungfruresa sommaren 1907. Även från den resan finns en hel del roliga tidningsnoteringar.

Bref från Stockhom (Vestra Nyland 13.09.1907)
https://digi.kansalliskirjasto.fi/sa.../774885?page=2
Unge prins Wilhelm, "sjömansprinsen", war nyss ute och reste i Amerika samt fick där smaka på amerikanarnes öfwerdrifna och ogrannlaga wänlighet. De fingo ju se en "riktig prins" gratis och wille gärna skaka hand med "hans höghet". Denne war blott litet bland sina landsmän, som dock framför allt borde ha fått se honom. Prins Wilhelm råkade ut för ett par små äfwentyr; en gång körde hans automobil för fort och hejdades af en plikttrogen poliskonstapel; en annan gång fick han sin krage och krawatt sönderrifna i folkträngseln o. s. w. Som minnen från "Fylgia", å hwilken prinsen reser, medtogo de till middag inbjudna yankeerna knifwar, gafflar m. m. Nästan komiskt förefaller det sannerligen, att de demokratiska amerikanarne så beundrar en prins af blodet. Mindre underligt är, att de förnäma millionärsfruarne - Wanderbildt, Harriman m. fl. - för att reta hwarandra fikade efter honom som gäst på sina baler. Maria Paulowna kan skatta sig lycklig, som får en så populär och eftertraktad gemål!
Efter Wilhelm blev den följande kunglige Amerikafararen sannolikt hans bror, kronprins Gustaf Adolf, som tillsamamns med sin Louise färdades genom USA under sommaren 1926, som en del av sin resa runt jorden.

Kronprinsparet av Sverige rest till Amerika (Åbo Underrättelser 17.05.1926)
https://digi.kansalliskirjasto.fi/sa...1712731?page=1
Kronprinsen och kronprinsessan av Sverige avreste söndag afton från Stockholm till Göteborg för att därifrån med motorfartyget Gripsholm företaga resan till Amerika.
Senast redigerad av Ördög 2021-05-08 kl. 20:04.
Citera
2021-05-10, 08:46
Medlem
Ambelains avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ördög
Det låter (tyvärr) som en skröna, men den kan inte frånkännas en viss originalitet. Dock kan Karl XI inte ens i mycket unga år ha besökt den svenska besittningen i Amerika. Fort Christina angreps av holländska trupper sommaren 1655 och hela Nya Sverige övertogs formellt av holländarna i september. Lille prins Karl föddes i november samma år.

https://www.so-rummet.se/kategorier/nya-sverige
https://popularhistoria.se/sveriges-...i-kolonialmakt
https://sok.riksarkivet.se/sbl/Prese....aspx?id=12356

Redan 1672 blev den unge prinsen myndig, 1675 kröntes han och måste nästan genast dra i fält mot dansken. Sedan var det inspektionsresor, truppmönstringar, jakter och gudstjänstbesök som upptog hans tillvaro, samt det regelbundna befruktandet av hans dejliga danska dronning. I sin dagbok noterade Karl XI trots sin svåra dyslexi både ritter, villebråd, dödsfall och väderlek, men där står ingenting om någon sjöresa till Amerika i ungdomen.

Eller har någon några andra uppgifter?

I dynastin Bernadotte har det varit sed att en son i varje generation ska bli sjöofficer, och sjömän har ju fått resa en hel del. Av den första i Sverige födda kullen Bernadottar var det prins Oscar, sedermera Oscar II, som fick utbildning i flottan och tog officersexamen 1845. Vet någon om han gjorde några riktiga långresor?

Annars torde den förste Bernadotte som besökte Amerika ha varit Oscar II:s andre son, även han kallad Oscar, senare på grund av sitt ofurstliga giftermål ofta benämnd Oscar Bernadotte, greve af Wisborg. Han var född 1859, blev också sjöofficer och gästade som 17-åring USA sommaren 1876. Då firade ju landet sitt hundraårsjubileum och en stor världsutställning, Centennial Exposition, hölls i Philadelphia (eller Filadelfia, som staden dåförtiden stavades på svenska).

I den samtida pressen kan men läsa om besöket. På kvällen den 3 juli ordnades ett fackeltåg, där prinsen deltog tillsammans med kejsaren av Brasilien och andra höga gäster, och den 4 juli stod han bredvid krigshjälten general Sherman och översåg en militärparad med 8.000 man.

Hundraårsfesten af Förenta Staternas frihetsförklaring
(Helsingfors Dagblad 31.07.1876)
https://digi.kansalliskirjasto.fi/sa.../435852?page=1

Amerikanerna var redan då urförtjusta i kungligheter, vilket märks i den artikel ur en Philadelphia-tidning som citeras här.

Prins Oscar i Filadelfia (Vasabladet 09.08.1876)
https://digi.kansalliskirjasto.fi/sa.../457458?page=3
Denne unge furstes besök här är en händelse, som icke borde förbigås utan uppmärksamhet, Sweriges och Norges regent har städse warit en warm wän af wårt land. Ingen utländsk monark har ådagalagt warmare intresse för wår utställning än konung Oscar. Utställningen från hans land är en af de mest tilldragande i hela hufwudbyggnaden. Dessutom hafwa wi Swerige och Norge att tacka för några af wåra bästa medborgare. Hwar helst inom hela Western emigrantfrågan diskuteras, är den allmänna meningen, att inga nybyggare äro så att stå efter som swenskar och norrmän.
/---/
-- då nu en prins af Swerige är wår gäst, så låtom oss skynda att hedra honom och genom honom det intelligenta, tappra och högsinnade folk, han representerar.
Nej jag har inte mer information om Karl XI än det jag skrev.

Men det måste ju inte ha varit under tiden som Sverige var herrarna på den lilla täppan som han gjorde sitt, eventuella, besök där.
Vad jag förstått så bodde svenskar fortfarande kvar trots regimskiftet, och den svenska kyrkan levde ju kvar. Inte minst på kyrkogården hamnade ju flera svenskar till slut.

Man kan naturligtvis ändå fråga sig varför en svensk kunglighet ens skulle vilja besöka en förlorad svensk besittning i vilket fall som helst.

Det som jag funderat över, som möjligt ursprung till historien, kan ju kanske ha varit den, under 1800-talet, nyblivna svenska diasporan, som försökte finna någon slags anknytning till det nya hemlandet, genom att blicka tillbaka till historien.
Du vet, det dök ju upp "svenska runstenar" och allt möjligt sådant då också, vid den tiden.

Så då är det kanske inte alltför ansträngande att se några svenska som led av hemlängtan som övertolkade historiska källor en aning.
Men eftersom jaginte vet exakt hur den ursprungliga informationen såg ut så är det svårt att säga så mycket mer, egentligen.
Citera
2021-05-10, 11:37
Medlem
Ördögs avatar
Citat:

Det som jag funderat över, som möjligt ursprung till historien, kan ju kanske ha varit den, under 1800-talet, nyblivna svenska diasporan, som försökte finna någon slags anknytning till det nya hemlandet, genom att blicka tillbaka till historien.
Du vet, det dök ju upp "svenska runstenar" och allt möjligt sådant då också, vid den tiden.

Så då är det kanske inte alltför ansträngande att se några svenska som led av hemlängtan som övertolkade historiska källor en aning.

Helt plausibel teori.

Förresten finns i Bengt af Klintbergs samling Svenska folksägner en berättelse, upptecknad i Ånimskog i Dalsland, om att Karl XII inte alls stupade vid Fredrikshald. Det hette ju att Karl var hård mot skott, och bara kunde dödas med en kula som gjorts av en knapp ur hans kappa. Till slut var det någon som i sin föresats att få slut på det meningslösa krigandet lyckades stjäla en sådan knapp, och när Karl märkte att knappen saknades förstod han vad klockan var slagen. Han förklarade sig vara sjuk, och beordrade en drabant att ta på sig hans mundering och dra ut i löpgraven. Så blev drabanten skjuten i stället.

Själv tog Karl enligt sägnen och flydde till Amerika, där han fick en mängd avkomlingar. Sagesmannen från Ånimskog säger att han hört talas om folk som varit i Amerika, där de träffat typer som sagt sig härstamma från krigarkungen...

Jag antar att uppteckningen av sägnen hade gjorts under 1920- eller 30-talet. Något decennium senare skulle likartade historier vara i svang om Hitler.
Citera
2021-05-10, 12:04
Medlem
Ambelains avatar
Citat:
Helt plausibel teori.

Förresten finns i Bengt af Klintbergs samling Svenska folksägner en berättelse, upptecknad i Ånimskog i Dalsland, om att Karl XII inte alls stupade vid Fredrikshald. Det hette ju att Karl var hård mot skott, och bara kunde dödas med en kula som gjorts av en knapp ur hans kappa. Till slut var det någon som i sin föresats att få slut på det meningslösa krigandet lyckades stjäla en sådan knapp, och när Karl märkte att knappen saknades förstod han vad klockan var slagen. Han förklarade sig vara sjuk, och beordrade en drabant att ta på sig hans mundering och dra ut i löpgraven. Så blev drabanten skjuten i stället.

Själv tog Karl enligt sägnen och flydde till Amerika, där han fick en mängd avkomlingar. Sagesmannen från Ånimskog säger att han hört talas om folk som varit i Amerika, där de träffat typer som sagt sig härstamma från krigarkungen...

Jag antar att uppteckningen av sägnen hade gjorts under 1920- eller 30-talet. Något decennium senare skulle likartade historier vara i svang om Hitler.
Här finns förresten sida om den svenska kyrkan i Philadelphia "Gloria Dei" som uppfördes slutet av 1600-talet, och fortfarande var under svenskt prästerskap trots regimskiftet ända till mitten av 1800-talet.

https://colonialswedes.net/Churches/GloDei.html
https://sv.wikipedia.org/wiki/Gloria...des%27)_church

Men, hittar inget om den svenska kungen ...

Det skulle alltså vara i kyrkans gästbok som namnteckningen fanns.
Citera
2021-05-10, 12:13
Medlem
Ambelains avatar
Jag läser förresten att från Sverige skickades självaste "RAMBO" till svenska kolonin i Amerika år 1640, med skeppet "Kalmar Nyckel" för att bli en av de första svenska bosättarna.

Och det säger nog en hel del om vilka faror bosättarna förväntades möta och överkomma, så de behövde all hjälp de kunde få.
Den svenska Rambo kunde nog ta itu med de flesta problem som presenterade sig misstänker jag.

Tyvärr hjälpte det inte.
Fast Rambo var ju ensam, och ensam mot den holländska övermakten kunde inte ens den svenske Rambo klara sig i längden ...
- Trots förstärkningar av Johan Stålkofta året därpå ...

https://colonialswedes.net/History/Chronology.html
Citera
2021-05-12, 10:44
Medlem
Ambelains avatar
Citat:
Helt plausibel teori.

Jag har nu forskat vidare litet.

Det där namnet "West" skulle alltså ha varit Karl XI's "båtsmansnamn."

Karl XI var ju den som etablerade indelningssystemet, först med flottan och senare kom armén och plockade upp det.
En "båtsman" var alltså en indelt militär, fast i flottan.

Underligt bara - eller vad vet väl jag - att Karl XI var just båtsman, och inte nån högre officerare.
Fast, det var kanske bara så han - om det nu ens var han - valde att skriva sitt namn i rullorna.
För att kunna segla inkognito eller nåt ...

Eftersom jag inte kan läsa artikeln i Harpers så kan jag inte säga något om vilket årtal det skulle vara tal om, eller ens vilket fartyg, eller någonting alls.

Kanske någon Bibliotekarie, eller annan med tillgång, har möjlighet att läsa artikeln på Harpers arkiv, som jag länkar till nederst här i inlägget.

Det hela stod i en artikel om Delawares historia (i "Harpers Weekly" år 1893, den 22 augusti - artikelns rubrik var "Ship-Building on the Delaware.) som USAs allra första riktiga skeppsbyggarindustri, och det var svenskarna som lade grunden till den.

Tyvärr kan jag inte få upp artiklarna från Harpers arkiv, eftersom man måste vara prenumerant eller nåt tydligen ...

Men här är 1891 års Augusti-artiklar samlade:

https://harpers.org/archive/1891/08/
Citera
2021-05-25, 16:10
Medlem
Citat:
Jag läser förresten att från Sverige skickades självaste "RAMBO" till svenska kolonin i Amerika år 1640, med skeppet "Kalmar Nyckel" för att bli en av de första svenska bosättarna.

Och det säger nog en hel del om vilka faror bosättarna förväntades möta och överkomma, så de behövde all hjälp de kunde få.
Den svenska Rambo kunde nog ta itu med de flesta problem som presenterade sig misstänker jag.

Tyvärr hjälpte det inte.
Fast Rambo var ju ensam, och ensam mot den holländska övermakten kunde inte ens den svenske Rambo klara sig i längden ...
- Trots förstärkningar av Johan Stålkofta året därpå ...

https://colonialswedes.net/History/Chronology.html

En Ramboättling deltog i "Allt för Sverige" på SVT häromåret
https://www.hemtrevligt.se/hemmetsjo...ige-sitt-namn/
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in