Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2021-05-05, 19:02
  #2689
Medlem
Elon Musk har twittrat att man gör ett försök att få upp Starship SN15 idag. Jag såg också att vinden har mojnat något. Tidigare 20 knots var kanske för mycket men just nu är det nere i 14 knots.

Fråga mig inte just nu vad knots är för något.

Man har gjort pad clearouts men övriga procedurer har inte avancerat. Jag tvivlar på att försöket görs idag.
Citera
2021-05-05, 19:29
  #2690
Medlem
Hugo.Draxs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ShariaInstructor
Fråga mig inte just nu vad knots är för något.

Knop, https://sv.wikipedia.org/wiki/Knop_(enhet)
Citat:
Knop (förkortning kn) är en enhet för hastighet till sjöss och i luften. En knop betyder en nautisk mil (sjömil, distansminut; 1852 meter) per timme, i meteorologiska sammanhang (åtminstone i Sverige)[1] avrundat till 0,5 m/s. Knop är inte en SI-enhet, men dess användning är accepterad inom SI.

Just nu blåser det 16 knop eller 8,2 meter per sekund (29 km/t)

Citat:
Ursprungligen postat av ShariaInstructor
Man har gjort pad clearouts men övriga procedurer har inte avancerat. Jag tvivlar på att försöket görs idag.
Testfönstret har precis öppnat, startade 12:00 CDT (19:00 Svenskt tid) och stänger 03:00 (Svensk tid)
Citera
2021-05-05, 19:36
  #2691
Medlem
iptrixs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av gorbag
SpaceX har vunnit.
Det har kommit in protester till GAO som har stoppat arbetet på kontraktet. Det brukar de göra i några veckor tills de bedömt giltigheten i klagomålen. Sen kommer de förmodligen att släppa på stoppet och så avvisas klagomålen slutgiltigt om några månader.
Jag hoppas nästan att det 3:e företaget som ingen kan namnet på vinner kontraktet om landaren efter överklagan. Till skillnad från starship som just nu bevisar en oförmåga att göra nåt som inte ens är relevant för månlandningar på löpande bana, så hade Dynetics trots allt bästa resultaten.

Problemet var deras launcher. Men i samarbete med t.ex SpaceX Super Heavy så hade dom ju löst detta på ett kick.
Citera
2021-05-05, 20:11
  #2692
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hugo.Drax
Knop, https://sv.wikipedia.org/wiki/Knop_(enhet)


Just nu blåser det 16 knop eller 8,2 meter per sekund (29 km/t)


Testfönstret har precis öppnat, startade 12:00 CDT (19:00 Svenskt tid) och stänger 03:00 (Svensk tid)


Ja och road closure har nu genomförts. Det ser ut som om tankningspumpen fortfarande är förankrad i Starship.
Citera
2021-05-05, 20:14
  #2693
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av iptrix
Jag hoppas nästan att det 3:e företaget som ingen kan namnet på vinner kontraktet om landaren efter överklagan. Till skillnad från starship som just nu bevisar en oförmåga att göra nåt som inte ens är relevant för månlandningar på löpande bana, så hade Dynetics trots allt bästa resultaten.

Problemet var deras launcher. Men i samarbete med t.ex SpaceX Super Heavy så hade dom ju löst detta på ett kick.

Jag blir lite förskräckt när jag ser bilder på Lunar Starship. Det är så avlångt och om man skulle missa den jämna marken på månen, kunde hela skiten välta. Men jag antar att man hovrar och att landningsbenen blir mer utsträckta åt sidorna än vad som framgår av bilderna.

Annars gillar jag väldigt mycket SpaceX:s framåtanda. Att man kastade sig in även i denna tävling om månlandar-konceptet.
Citera
2021-05-05, 20:21
  #2694
Medlem
iptrixs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ShariaInstructor
Annars gillar jag väldigt mycket SpaceX:s framåtanda. Att man kastade sig in även i denna tävling om månlandar-konceptet.
Det gjorde ju de andra två oxo, iofs.

SpaceX med sin falcon 9 och starlink + leveranser till ISS har ju självklart en fördel. Men när det gäller månlandare har ingen av dom .. 'gjort nåt'. Så av planerna de presterat är SpaceX bara med i matchen, inte nån topp direkt.

Jag hoppas att Muskifieringen av rymden inte ges nåt slags frispel, även om fanboys världen över kräver det. Jag ser hellre att riktiga lösningar gäller. Och Starship har ingenting med månexpeditioner att göra.

Hur deras landare ska se ut - om det nu inte är starship - vet jag inte, men den DÄR kolossen är helt fel på så många sätt.
Citera
2021-05-05, 21:15
  #2695
Medlem
Hugo.Draxs avatar
Och på tal om ingenting så har vi Européer kanske tagit ett beslut om att bilda en kommitté som ska ta fram ett strategidokument som handlar om nästa generation av raket som vi kanske ska bygga.

https://twitter.com/defis_eu/status/1389949892773167106
Citat:
Today the @EU_Commission has published an update of its European Industrial Strategy It considers the possibility to initiate a European Launcher alliance to jointly define, with @esa , Member States, and industry, a common roadmap for the next generation of launchers

Nåja, det är i alla fall ett steg i rätt riktning.
Citera
2021-05-05, 21:21
  #2696
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av iptrix
Det gjorde ju de andra två oxo, iofs.

SpaceX med sin falcon 9 och starlink + leveranser till ISS har ju självklart en fördel. Men när det gäller månlandare har ingen av dom .. 'gjort nåt'. Så av planerna de presterat är SpaceX bara med i matchen, inte nån topp direkt.

Jag hoppas att Muskifieringen av rymden inte ges nåt slags frispel, även om fanboys världen över kräver det. Jag ser hellre att riktiga lösningar gäller. Och Starship har ingenting med månexpeditioner att göra.

Hur deras landare ska se ut - om det nu inte är starship - vet jag inte, men den DÄR kolossen är helt fel på så många sätt.

Det vore så klart klokt om NASA håller alla vid liv och gott mod. SpaceX har hunnit långt och drar in mycket pengar. Samtidigt måste dom enorma satsningarna på Starship dra enorma summor.

Road closed och village cleared. Men det blåser en del idag vid Boca Chica. Plötsligt gick det upp till 22 knots men man tror på att vinden skall mojna.
Jag tror inte som svar på ditt inlägg att Lunar Starship passar in riktigt i projekt Artemis. Men jag är ingen expert.
Citera
2021-05-05, 21:32
  #2697
Medlem
Pad clear. Men fortfarande hårda vindar. Vågar man testflyga schabraket?
Citera
2021-05-05, 21:36
  #2698
Medlem
raskenss avatar
Nån som vet ungefär vilken tid starten av sn15 kan ske?
Citera
2021-05-05, 21:40
  #2699
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av raskens
Nån som vet ungefär vilken tid starten av sn15 kan ske?


Vi kan bara gissa. Jag gissar på 23:00 om man inte blåser av det på grund av något för hårda vindar.
Citera
2021-05-05, 21:45
  #2700
Medlem
Ytterligare ett steg framåt nu. Final checkouts pågår eller har genomförts. Fortfarande 22 knots i vind. Detta är spännande.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback