Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2021-05-02, 19:54
  #2629
Moderator
Eerieyes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hugo.Drax
-And splashdown!

Jag är alltid mer nervös över landningen av Crew dragon än själva uppskjutningen.

Här kan man fundera över säkerheten med Starship. Passagerardelen kan ju inte sprängas loss och räddas separat i händelse av nödläge.

Det måste vara helt andra säkerhetskrav för Starship.
Citera
2021-05-03, 13:46
  #2630
Medlem
raskenss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av brota

Även falcon 9 är dock småpotatis jämfört med Starship. Enligt Musk kommer denna att hamna på runt 10$ per kilo. Det kommer alltså att kosta ungefär lika mycket att skicka saker till rymden som att skicka samma pryl med posten.

Att det skulle bli lika billigt som att skicka paket faller på sin egen orimlighet. Dom kan säkert reducera kostnaderna något till kanske tom få ner den till en 1/3del. Problemet uppkommer när dey har stor lyftkapacitet så måste du fylla det med något realiserbart. Ingen nation i världen kommer att pumpa in 10biljoner i ett marslandningsprojekt de närmaste 50 åren. Människor kommer inte att åka med Starship de närmaste 20 åren. Då återstår att fylla med nånting annat. närmast till hands ligger nog att bygga större Rymdstationer i LEO. Glöm extravaganta projekt de närmsate 50 åren.

Skulle gärna se Spacex gå ihop med Blue Origin och dom börjar bygga på det enda vettiga nämligen roterande kolonier i bana nära Jorden. Glöm Mars, där finns inget att hämta.
Citera
2021-05-03, 17:25
  #2631
Medlem
iptrixs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av raskens
Skulle gärna se Spacex gå ihop med Blue Origin och dom börjar bygga på det enda vettiga nämligen roterande kolonier i bana nära Jorden. Glöm Mars, där finns inget att hämta.

Som jag hade skrivit det själv. Vänta .. det gjorde jag ju
Citera
2021-05-03, 18:23
  #2632
Moderator
Eerieyes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av iptrix
Som jag hade skrivit det själv. Vänta .. det gjorde jag ju

Det finns gott om kunskaper att inhämta om Mars. Det är en forskningsmässig guldgruva.

Kolonisation av Mars tror jag dock inte på, det är bättre att befolka polarområdena på Jorden i s f. Eller att bygga undervattenskolonier på kontinentalsocklarna.
Citera
2021-05-03, 18:31
  #2633
Medlem
iptrixs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Eerieye
Kolonisation av Mars tror jag dock inte på, det är bättre att befolka polarområdena på Jorden i s f. Eller att bygga undervattenskolonier på kontinentalsocklarna.

Eller skicka upp alla astronomerna till ett roterande Von Braun-hjul i valfri Lagrangepunkt (kanske där James Webb ska husera) så har dom närmare te jobbet. Skicka med några som kan göra perfekta linser och speglar utan gravitation som stör, så kommer den vetenskapen sätta fart ...
Citera
2021-05-03, 18:44
  #2634
Medlem
Det verkar tyvärr som Starship SN15 inte kommer iväg denna kväll heller. Jag vet inte vad som är problemet men jag hoppas det blir denna veckan.

Jag såg någonstans att Blue Origins nya stora motor skulle vara kraftigare än SpaceX Raptormotor, men det surrar av nyheter som är svåra att ta in och Blue Origin går fram för långsamt i min smak.
Citera
2021-05-03, 18:48
  #2635
Medlem
Jag är inte för rymdstationer i jordbana. Det är inte tillräckligt djärvt. Det skall vara stationer som går runt solen mellan jorden och mars. Varför då detta? Jo för att det är en rejäl utmaning. Låt Kineserna hålla på med sina "djävla" Tiangong eller vad tusan den nu heter.

Ryssland planerar en ny rymdstation, dom är trötta på ISS. Men Ryssland är fortfarande fattigt, dom borde göra något bättre
Citera
2021-05-03, 19:46
  #2636
Medlem
iptrixs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ShariaInstructor
Jag såg någonstans att Blue Origins nya stora motor skulle vara kraftigare än SpaceX Raptormotor, men det surrar av nyheter som är svåra att ta in och Blue Origin går fram för långsamt i min smak.

Hörde i nåt YT-forum att månlandar-kontraktet är på hold pga Bezos. BO verkar ha gnällt om starship och dess '0 landningar' medan deras New Shepard tydligen satt alla sina, eller hur det var.

Försöker hitta mer info om skillnaderna mellan dom, men New Shepard verkar ju mer likt dragon-kapseln än starship. Satsar Musk på fel häst i den här tävlingen?
Citera
2021-05-03, 19:59
  #2637
Avstängd
wwrs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av iptrix
Hörde i nåt YT-forum att månlandar-kontraktet är på hold pga Bezos. BO verkar ha gnällt om starship och dess '0 landningar' medan deras New Shepard tydligen satt alla sina, eller hur det var.

Försöker hitta mer info om skillnaderna mellan dom, men New Shepard verkar ju mer likt dragon-kapseln än starship. Satsar Musk på fel häst i den här tävlingen?
Flintskallen har en poäng där. De har flugit 100 km högt och spikat landningarna. Musk har bara explosioner och inställda försök.
Citera
2021-05-03, 20:03
  #2638
Medlem
iptrixs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av wwr
Flintskallen har en poäng där. De har flugit 100 km högt och spikat landningarna. Musk har bara explosioner och inställda försök.

"Dynetics" hade oxo klagat hos GAO, läste jag efter lite surfande. Nåt jag just nu inte vet nåt alls om men måste paniskt ta reda på vad det är. Eller så vet nån .. är dom en reell s.k contender här?

Edit: Jag måste läsa på mer.

"The Dynetics HLS scored highest of the proposed landers in NASA's initial technical review in August 2020. The largest issue identified according to NASA is the advanced experimental thrust structure used in the Dynetics design, and that it could pose a threat to the development time as it relies on immature technology."
__________________
Senast redigerad av iptrix 2021-05-03 kl. 20:06.
Citera
2021-05-03, 20:07
  #2639
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av iptrix
Hörde i nåt YT-forum att månlandar-kontraktet är på hold pga Bezos. BO verkar ha gnällt om starship och dess '0 landningar' medan deras New Shepard tydligen satt alla sina, eller hur det var.

Försöker hitta mer info om skillnaderna mellan dom, men New Shepard verkar ju mer likt dragon-kapseln än starship. Satsar Musk på fel häst i den här tävlingen?

Ja jag såg också denna ovanliga händelse att NASA har annulerat kontraktet. Ett bakslag för Elon Musk men det kan också vara så att det står "on hold" tills fler studier har gjorts.

New Shephard påminner inte om Starship, den är betydligt mindre men så vitt jag vet utvecklar Blue Origin riktiga bjässar i form av New Glenn och New Armstrong. Och den stora motorn blir större än SpaceX:s raptor. New Shephard är inte till för annat än suborbital rymdresor.

NASA hade några alternativ att välja på när det gäller månlandare och Jeff Bezos är nog förbannad för att hans månlandare, som såg mycket bra ut på ritbordet (datorn) skippades till förmån för en variant av Starship. Starship hade nog varit den snabbaste vägen men den passar inte riktigt anser jag till Lunar Gateway, Starship är ju en riktig jätte.
Det är konstiga turer nu. Jag kan inte överblicka det. Hoppas inte Joe Biden sviker utan pumpar in mer pengar till NASA.
Citera
2021-05-03, 20:10
  #2640
Medlem
Jag är helt körd. Jag behöver läsa på. Högsta prioritet nu är att SpaceX får ordning på sina landningar med Starship. Starship SN15 står på plattan och SN16 is stacked som det heter numera.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback