2021-05-01, 20:13
Medlem
Om Ryssland och USA hade gått in i krig, hur lång tid hade det tagit innan hela världen gick åt helvete?

Det är väl inte en orimlighet att kärnvapen hade använts och då är det väl tack och adjö för världen.

Hur tror ni ett krig mellan dessa två länder hade utvecklats? Kina hade ju garanterat lagt sig i och så även åtminstone Storbrittanien men förmodligen hela NATO
Citera
2021-05-01, 20:26
Medlem
Jag är ingen militär eller något annat som har med krig att göra. Dock har jag levt i denna värld och sett det mesta. Min föreställning av ett krig mellan Ryssland och USA är att den förmodligen inte skulle se ut som ett krig mellan de båda länderna.

Skulle tänka mig att det är strider i något land som får stå värd för ett sådant krig. Typ en drönarattack mot ländernas "intressen". Det skulle aldrig komma till att en bomb faller ner i Moskva eller New York. Det blir ett militärt övertagande av nån jävla flygbas eller nån hamn som får ökad bevakning av båtar eller flyg. Bara massa symboliska handlingar som experter får sitta och förklara. Sen är varenda människa så himla duktig och insatt att de fritt sitter och pratar om kriget.

Kan tänka mig att det globalt skulle vara som under pandemin. Dåliga förbindelser. Mycket avrådan. Men krigen syns inte.
Citera
2021-05-01, 21:13
Medlem
Används kärnvapen i tredje världskriget så kommer det användas stenar och påkar i det fjärde !

(Ett citat som inte är mitt utan Albert Einsteins)
Citera
2021-05-01, 21:52
Medlem
Jag vill gärna tro att det beror helt å hållet på vad kriget går ut på.

Men visst tror jag det finns möjlighet att båda länderna går så pass långt att kärnvapen börjas skicka mot varandra.
Men jag tror dom bägge 2, vill undvika så mycket som möjligt att döda civila, så först och främst handlar det nog om att hålla kontroll på vissa platser.

Men om det väl kommer till den punkten att kärnvapen börjas använda, då blir det nog ett världskrig och flera länder beblandar sig i det.
Senast redigerad av Noccofocus 2021-05-01 kl. 21:55.
Citera
2021-05-01, 23:36
Moderator
T-80Us avatar
Det beror nog helt på hur kriget skulle föras.

Vid konventionell konflikt är det en fråga om dagar innan Ryssland slagits ut i luften och på sjön, och en fråga om ett par veckor innan all militär infrastruktur är utslagen, och deras markförband utan luftvärn och understöd från luften. Ryssland kan inte mäta sig, ens teoretiskt, mot amerikansk flott och flygstridskraft.

Vid fullskaligt kärnvapenkrig kommer både USA och Ryssland slås ut som fungerande länder, och skador och nedfall även drabba länder som Mexico, Kanada, de baltiska staterna, Finland, Sverige, Ukraina, Vitryssland och Polen. Det skulle lämna ett maktvakuum som Kina skulle nyttja för att göra sig själva till den enda de facto Supermakten i världen, förutsatt att USA inte slår ut dem också, när ICBM/SLBM-utväxlingen ändå är ett faktum.
Citera
2021-05-01, 23:43
Medlem
--Blackbird--s avatar
Det vore slutet på civilisationen.
Det finns inte en chans att det skulle ske utan kärnvapen.
Citera
2021-05-02, 00:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av T-80U
Det beror nog helt på hur kriget skulle föras.

Vid konventionell konflikt är det en fråga om dagar innan Ryssland slagits ut i luften och på sjön, och en fråga om ett par veckor innan all militär infrastruktur är utslagen, och deras markförband utan luftvärn och understöd från luften. Ryssland kan inte mäta sig, ens teoretiskt, mot amerikansk flott och flygstridskraft.

Vid fullskaligt kärnvapenkrig kommer både USA och Ryssland slås ut som fungerande länder, och skador och nedfall även drabba länder som Mexico, Kanada, de baltiska staterna, Finland, Sverige, Ukraina, Vitryssland och Polen. Det skulle lämna ett maktvakuum som Kina skulle nyttja för att göra sig själva till den enda de facto Supermakten i världen, förutsatt att USA inte slår ut dem också, när ICBM/SLBM-utväxlingen ändå är ett faktum.

Det beror ju på vart detta krig kommer ske. Ska USA slå ut Ryssland i luften så måste man ju föra över massa flyg Nära Ryssland osv osv osv. Det är inte så lätt som du får det att se ut.
Citera
2021-05-02, 00:39
Moderator
T-80Us avatar
Citat:
Ursprungligen postat av El-Strutso
Det beror ju på vart detta krig kommer ske. Ska USA slå ut Ryssland i luften så måste man ju föra över massa flyg Nära Ryssland osv osv osv. Det är inte så lätt som du får det att se ut.

Det är därför man har 11 hangarfartygsstridsgrupper.

Jag har aldrig påstått att det blir lätt, inga militära operationer av något som ens liknar den här storleken och komplexiteten är enkla. Förmodligen kommer USA få dras med tidvis och bitvis höga förluster, risken finns också att man förlorar en hangarfartygsstridsgrupp eller två, men det finns inget som helst tvivel om vad utgången av den konventionella konflikten blir.
Citera
2021-05-02, 01:09
Bannlyst
Citat:
Det är därför man har 11 hangarfartygsstridsgrupper.

Jag har aldrig påstått att det blir lätt, inga militära operationer av något som ens liknar den här storleken och komplexiteten är enkla. Förmodligen kommer USA få dras med tidvis och bitvis höga förluster, risken finns också att man förlorar en hangarfartygsstridsgrupp eller två, men det finns inget som helst tvivel om vad utgången av den konventionella konflikten blir.

om du nu är så säker på vad du skriver , varför är så många då rädda för björnen

ett krig mellan de länderna avslutar mänskligheten garanterat
Citera
2021-05-02, 01:21
Moderator
T-80Us avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mixra
om du nu är så säker på vad du skriver , varför är så många då rädda för björnen

Beroende på vem det är som "är rädd för björnen", så beror det säkert på olika saker.

Människor med dålig koll på militär förmåga är rädda för ryssen (i fallet USA vs Ryssland), en annan kategori är människor i små kringliggande länder med dålig försvarsförmåga som med rätta är rädda, och irrationella människor är det också.

Utöver det är folk naturligtvis rädda för en kärnvapenutväxling, vilket är mer rationellt i mina ögon, även om risken för en sådan är liten.

Citat:
Ursprungligen postat av mixra
ett krig mellan de länderna avslutar mänskligheten garanterat

Nej. Inte ens ett fullskaligt kärnvapenkrig med utbyte av ICBM/SLBM skulle avsluta mänskligheten.
Citera
2021-05-02, 01:34
Bannlyst
Citat:
Beroende på vem det är som "är rädd för björnen", så beror det säkert på olika saker.

Människor med dålig koll på militär förmåga är rädda för ryssen (i fallet USA vs Ryssland), en annan kategori är människor i små kringliggande länder med dålig försvarsförmåga som med rätta är rädda, och irrationella människor är det också.

Utöver det är folk naturligtvis rädda för en kärnvapenutväxling, vilket är mer rationellt i mina ögon, även om risken för en sådan är liten.

Nej. Inte ens ett fullskaligt kärnvapenkrig med utbyte av ICBM/SLBM skulle avsluta mänskligheten.

så du tror inte läget på planeten efter ett kärnvapenkrig skulle urarta rejält med all nöd det skulle innebära för de som överlevde , kolla mad max filmen så förstår du vad jag menar

folk skulle slåss för livet över all nödtorft ända tills vi är utrotade , fundera lite längre så inser du
Citera
2021-05-02, 01:37
Medlem
--Blackbird--s avatar
Människan som art skulle överleva ett världskrig med kärnvapen, men miljarder människor skulle dö och de som överlever får ett helvete.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in