Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2021-04-30, 19:40
  #2617
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Neo21
Vad händer är det inställt? Hittar ingen bra live kanal..
Det några timmar kvar minst.
https://multistream.co/p/7HiLL3zZmRP...ight_Test_No.1
Citera
2021-04-30, 20:34
  #2618
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av gorbag
Det några timmar kvar minst.
https://multistream.co/p/7HiLL3zZmRP...ight_Test_No.1


Okej tack hoppas verkligen att dom lyckas....landa.
Citera
2021-04-30, 21:09
  #2619
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Neo21
Okej tack hoppas verkligen att dom lyckas....landa.

Scrubbed!
Citera
2021-04-30, 22:16
  #2620
Medlem
Hugo.Draxs avatar
Jag för min del tycker om skitungarna. Ni vet dom där vars föräldrar inte brydde sig. Dom där ungarna som bara skapade problem för oss andra.

Med det sagt, jag tycker om Blue origin. Jag vill gärna se dom en dag bygga en raket som tar oss människor till månen. Vad jag inte vill se det är en bortskämd skitunge hindra oss andra att ta oss till månen.

Så vad har ni skitungar uppnått nu? Jag har full respekt för GAO, dom kommer troligen att säga att det är inget problem här. Men ni står på den andra platsen, SpaceX är platsen man bör arbeta på. Så vad tusan har ni gjort annat än att hindra oss andra att nå till Månen eller planeten Mars.

https://twitter.com/thesheetztweetz/...17253917757441
Citat:
News – NASA tells SpaceX that work on its recently won HLS contract is suspended until the Government Accountability Office resolves the protests filed this week by Leidos' Dynetics and Jeff Bezos' Blue Origin. First reported by @jeff_foust
.

NASA statement:
Citera
2021-04-30, 22:43
  #2621
Medlem
Hugo.Draxs avatar
Och dom där jävlarna från Dynetics. Jag tyckte om er månlandare men om NASA säger att ni har negativ massa Vad gör ni då? Ni bantar eran jävla landningsfarkost så att ni har budgetmassa, ni klagar inte till GAO. SpaceX vann tävlingen. Dom är störst bäst och vackrast. Överträffa det och ni kommer att få ett kontrakt med NASA.
Citera
2021-05-01, 05:32
  #2622
Medlem
Snarkarns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hugo.Drax
Jag för min del tycker om skitungarna. Ni vet dom där vars föräldrar inte brydde sig. Dom där ungarna som bara skapade problem för oss andra.

Med det sagt, jag tycker om Blue origin. Jag vill gärna se dom en dag bygga en raket som tar oss människor till månen. Vad jag inte vill se det är en bortskämd skitunge hindra oss andra att ta oss till månen.

Så vad har ni skitungar uppnått nu? Jag har full respekt för GAO, dom kommer troligen att säga att det är inget problem här. Men ni står på den andra platsen, SpaceX är platsen man bör arbeta på. Så vad tusan har ni gjort annat än att hindra oss andra att nå till Månen eller planeten Mars.

https://twitter.com/thesheetztweetz/...17253917757441

Håller med 100 %. Måste vara mindervärdeskomplex.
Citera
2021-05-01, 19:32
  #2623
Medlem
raskenss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hugo.Drax
Och dom där jävlarna från Dynetics. Jag tyckte om er månlandare men om NASA säger att ni har negativ massa Vad gör ni då? Ni bantar eran jävla landningsfarkost så att ni har budgetmassa, ni klagar inte till GAO. SpaceX vann tävlingen. Dom är störst bäst och vackrast. Överträffa det och ni kommer att få ett kontrakt med NASA.

Spacex la ett medvetet lågt pris. Jag kan garantera att slutnotan kommer bli minst det tredubbla. Nasa är precis som offentliga svenska institutioner tvungna att anta det billigaste budet vilket ibland leder till problem. Ser man vad om tar betalt för leveranser av astronauter så är det inte mycket billigare än Skytteln. Det hade verkligen varit spännande att få redovisat Spacex ekonomi som är helt slutet dom redovisar ingenting då det är ett privat bolag. Dom har sänkt kostnaderna för satellituppskjutning med ca 30% mer är så är det faktiskt inte men visst sätter det press på industrin. Fortfarande pumpar investerare in ganska stora summor i bolaget för att hålla igång ruljansen.
Citera
2021-05-01, 20:29
  #2624
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av raskens
Spacex la ett medvetet lågt pris. Jag kan garantera att slutnotan kommer bli minst det tredubbla. Nasa är precis som offentliga svenska institutioner tvungna att anta det billigaste budet vilket ibland leder till problem. Ser man vad om tar betalt för leveranser av astronauter så är det inte mycket billigare än Skytteln. Det hade verkligen varit spännande att få redovisat Spacex ekonomi som är helt slutet dom redovisar ingenting då det är ett privat bolag. Dom har sänkt kostnaderna för satellituppskjutning med ca 30% mer är så är det faktiskt inte men visst sätter det press på industrin. Fortfarande pumpar investerare in ganska stora summor i bolaget för att hålla igång ruljansen.

SpaceX har stora inkomster. Dom är det företag som skjuter upp mest i rymden nu med Falcon 9, bland annat Starlink och dom skjuter upp last för USA:s försvarsmakt. Samt att dom förser rymdstationen med förnödenheter med Dragon och astronauter tas upp och ned med Crew Dragon.

Och nu fick dom mycket stora summor för att utveckla Lunar Starship. Det ser bra ut för SpaceX.
Citera
2021-05-02, 02:48
  #2625
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av raskens
Spacex la ett medvetet lågt pris. Jag kan garantera att slutnotan kommer bli minst det tredubbla. Nasa är precis som offentliga svenska institutioner tvungna att anta det billigaste budet vilket ibland leder till problem. Ser man vad om tar betalt för leveranser av astronauter så är det inte mycket billigare än Skytteln. Det hade verkligen varit spännande att få redovisat Spacex ekonomi som är helt slutet dom redovisar ingenting då det är ett privat bolag. Dom har sänkt kostnaderna för satellituppskjutning med ca 30% mer är så är det faktiskt inte men visst sätter det press på industrin. Fortfarande pumpar investerare in ganska stora summor i bolaget för att hålla igång ruljansen.
SpaceX har sänkt kostnaden med betydligt mer än 30%. En falcon 9 kostar 2,720$ per kilo och en falcon heavy 1,400 $ per kilo. Jämför detta med exempelvis Ariane 5g som ligger på 9,167$. Ariane hade innan SpaceX över 50% av alla kommersiella uppskjutningar. Nu har SpaceX tagit över nästan helt. Visst per uppskjutning är SpaceX ungefär 30% billigare men deras raketer är också mycket större än konkurrenterna. Nästan alltid fyller man på SpaceX raketerna för fullt. Flera företag skickar ofta upp med samma uppskjutning och om det fortfarande finns plats över lastar man på lite starlinksateliter. Sen så måste man också komma ihåg att det är en skillnad mellan kostnad för kunder och kostnad för SpaceX. SpaceX vill förstås tjäna så mycket pengar som möjligt och om dagens pris räcker för att ta över nästan hela den privata uppskjutningsmarknaden finns det lite initiativ att sänka priset ytterliggare.

Även falcon 9 är dock småpotatis jämfört med Starship. Enligt Musk kommer denna att hamna på runt 10$ per kilo. Det kommer alltså att kosta ungefär lika mycket att skicka saker till rymden som att skicka samma pryl med posten.
__________________
Senast redigerad av brota 2021-05-02 kl. 03:02.
Citera
2021-05-02, 08:57
  #2626
Medlem
Hugo.Draxs avatar
-And splashdown!

Jag är alltid mer nervös över landningen av Crew dragon än själva uppskjutningen.
Citera
2021-05-02, 09:14
  #2627
Medlem
Hugo.Draxs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av raskens
Spacex la ett medvetet lågt pris. Jag kan garantera att slutnotan kommer bli minst det tredubbla.

Här behöver man ha i åtanke kontraktsformen som NASA tillämpar för deras månlandarprogram. Dels var det viktigt att SpaceX hade en egen användning av Starship, så kallat skin in the game. Starship kommer troligen att ta över från Falcon 9 och på så sätt har du dubbla användningsområden. Det här kan jämföras med Blue Origin som i sitt förslag skrev att deras månlandare bara hade ett användningsområde och en kund (NASA) Samma sak med Crew Dragon, SpaceX använder den till att skjuta upp NASA's astronauter och senare i år privata kunder.

Det är även fråga om fastpriskontrakt som bara ger en utbetalning efter att SpaceX har nått vissa milstenar, en av dom skulle jag tro är tankning i omloppsbana och ett annat är en landning med en tom månlandare på månen ett år före Artemis 3.

Det här ska jämföras med så kallade cost-plus kontrakt som NASA använder sig av för att bygga SLS. Den kontraktsformen är livsfarlig då bolaget som vinner kontraktet har alla incitament att hitta fel och förseningar för att fortsätta mjölka skattebetalarna på pengar. (Jag tittar på er Boeing här) Den typen av kontrakt kan mycket väl ge tredubbla kostnader i slutändan.
Citera
2021-05-02, 12:54
  #2628
Medlem
trickydicks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hugo.Drax
-And splashdown!

Jag är alltid mer nervös över landningen av Crew dragon än själva uppskjutningen.


Nu har dom landat
https://www.svt.se/nyheter/utrikes/s...ter-ett-halvar
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback