Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2021-04-28, 05:41
  #1
Avstängd
wwrs avatar
Jag försökte läsa lite om krypto och uppfattade situationen så här. Stämmer detta verkligen?

Bokföringen i Bitcoin och andra kryotovalutor sker i en "blockchain". De senaste transaktioner användarna gjort läggs till i ett nytt block i kedjan. Men för att kunna lägga till ett block måste man skapa en "hash" (en kod) som baseras på alla tidigare block.

Att skapa en hash är enkelt. Men vad gäller t.ex Bitcoin så ställer systemet även kravet att hashen skall vara lägre än ett visst värde. Detta gör att beräkningarna blir mycket krävande och konsumerar mycket energi. Valutan Bitcoin konsumerar lika mycket elektricitet som hela Argentina.
https://www.bbc.com/news/technology-56012952

Detta kommer inte heller att bli bättre i framtiden. När datorerna i framtiden blir kraftfullare så kommer man bara att ställa högre krav på "hashen" så att datorerna måste räkna länge. För att systemet skall vara säkert måste krånglet hela tiden ligga före datorerna.

Baseras Bitcoin och andra kryotovalutors säkerhet på krångel?

Om datorerna enkelt skulle kunna sköta Bitcoins bokföring så skulle bokföringen lättare kunna förfalskas. Därför måste bokföringen alltid vara så krånglig att en mängd datorer måste kämpa för att klara en enkel bokföring av transaktionerna.

Är systemet verkligen så dumt gjort?

Jag frågar eftersom jag just börjat läsa om Bitcoin och inte kan ämnet.
__________________
Senast redigerad av wwr 2021-04-28 kl. 05:53.
Citera
2021-04-28, 06:12
  #2
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av wwr
Jag försökte läsa lite om krypto och uppfattade situationen så här. Stämmer detta verkligen?

Bokföringen i Bitcoin och andra kryotovalutor sker i en "blockchain". De senaste transaktioner användarna gjort läggs till i ett nytt block i kedjan. Men för att kunna lägga till ett block måste man skapa en "hash" (en kod) som baseras på alla tidigare block.

Att skapa en hash är enkelt. Men vad gäller t.ex Bitcoin så ställer systemet även kravet att hashen skall vara lägre än ett visst värde. Detta gör att beräkningarna blir mycket krävande och konsumerar mycket energi. Valutan Bitcoin konsumerar lika mycket elektricitet som hela Argentina.
https://www.bbc.com/news/technology-56012952

Detta kommer inte heller att bli bättre i framtiden. När datorerna i framtiden blir kraftfullare så kommer man bara att ställa högre krav på "hashen" så att datorerna måste räkna länge. För att systemet skall vara säkert måste krånglet hela tiden ligga före datorerna.

Baseras Bitcoin och andra kryotovalutors säkerhet på krångel?

Om datorerna enkelt skulle kunna sköta Bitcoins bokföring så skulle bokföringen lättare kunna förfalskas. Därför måste bokföringen alltid vara så krånglig att en mängd datorer måste kämpa för att klara en enkel bokföring av transaktionerna.

Är systemet verkligen så dumt gjort?

Jag frågar eftersom jag just börjat läsa om Bitcoin och inte kan ämnet.

Typ Ja.
Och ja det är inte ett speciellt energieffektivt handelssystem. Snarare den direkta motsatsen.

Men det här är mig veterligen det enda systemet som fungerar och är decentraliserat. För det är just det ordet som är viktigt: Decentraliserat.

Det finns andra system som använder hårddiskutrymme - de torde vara aningen mer energieffektiva dock. Just nu så använder bitcoin lika mycket el som Schweiz läste jag någonstans.

Jag anser att det var ett misstag av världens stater att låta bitcoin växa till en nivå där man inte kan stänga ner valutan längre. Att ha ett "helt" anonymt betalmedel gör det svårt att dra in skatter. Använd några tumblers så är det ingen som har någon aning om var bitcoinsen har kommit ifrån. Tänk dig själv om du kan handla på ICA med bitcoin, du kan gå på krogen och betala med bitcoin samt du kan göra ditt frilansarbete och få betalt i bitcoin - skulle du betala 50% skatt?
Citera
2021-04-28, 06:25
  #3
Avstängd
wwrs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Macatho
Typ Ja.
Och ja det är inte ett speciellt energieffektivt handelssystem. Snarare den direkta motsatsen.

Men det här är mig veterligen det enda systemet som fungerar och är decentraliserat. För det är just det ordet som är viktigt: Decentraliserat.

Det finns andra system som använder hårddiskutrymme - de torde vara aningen mer energieffektiva dock. Just nu så använder bitcoin lika mycket el som Schweiz läste jag någonstans.

Jag anser att det var ett misstag av världens stater att låta bitcoin växa till en nivå där man inte kan stänga ner valutan längre. Att ha ett "helt" anonymt betalmedel gör det svårt att dra in skatter. Använd några tumblers så är det ingen som har någon aning om var bitcoinsen har kommit ifrån. Tänk dig själv om du kan handla på ICA med bitcoin, du kan gå på krogen och betala med bitcoin samt du kan göra ditt frilansarbete och få betalt i bitcoin - skulle du betala 50% skatt?
Jag undrar om man verkligen kan vara anonym. Det skulle aldrig myndigheterna tillåta. Men det är ett annat ämne.

Vad gäller energiåtgången så verkar den vara i ganska oberoende av antalet transaktioner, åtminstone så länge dessa inte ökar kraftigt, vad jag kunde förstå. Det skapas ett block var tionde minut. Det som påverkar energiåtgången är kursen för Bitcoin. Om kursen stiger så ökar energiåtgången eftersom fler börjar med "mining" (bokföring av transaktionerna).
Citera
2021-04-28, 06:29
  #4
Medlem
Bitcoin är en "valuta" som extremt få överhuvudtaget använder som valuta, och färre använder det som sådan för varje månad just pga den är så värdelös som valuta.

Puckon skaffar bara Bitcoin för att de tror de kan bli rika snabbt av den. Bra valuta där!

Ni kan ju fundera själva på om Bitcoin därför är något att ha.
Citera
2021-04-28, 06:30
  #5
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av wwr
Jag undrar om man verkligen kan vara anonym. Det skulle aldrig myndigheterna tillåta. Men det är ett annat ämne.

Vad gäller energiåtgången så verkar den vara i ganska oberoende av antalet transaktioner, åtminstone så länge dessa inte ökar kraftigt, vad jag kunde förstå. Det skapas ett block var tionde minut. Det som påverkar energiåtgången är kursen för Bitcoin. Om kursen stiger så ökar energiåtgången eftersom fler börjar med "mining" (bokföring av transaktionerna).

https://en.wikipedia.org/wiki/Cryptocurrency_tumbler
Citera
2021-04-28, 06:30
  #6
Medlem
LightCameraActions avatar
Bitcoin är ett ekonomiskt kärnvapen och ett tekniskt vidunder som består av en extremt robust kärna programkod.

Är konstruerad att skapa nya coins var 10 minut oavsett hur många konkurrerande datorer som deltar och säkrar nätverket. Den nod i nätverket med mest datorkraft belönas mest. Belöningen minskar över tid (ca 100 år).
Citera
2021-04-28, 06:33
  #7
Medlem
LightCameraActions avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MisterMagooo
Bitcoin är en "valuta" som extremt få överhuvudtaget använder som valuta, och färre använder det som sådan för varje månad just pga den är så värdelös som valuta.

Puckon skaffar bara Bitcoin för att de tror de kan bli rika snabbt av den. Bra valuta där!

Ni kan ju fundera själva på om Bitcoin därför är något att ha.
Det är ju ingen egentlig valuta eller betalningsmedel utan riktigt hårda pengar till skillnad från guld och fiat. Krävs lite IQ för att förstå detta.
Citera
2021-04-28, 07:45
  #8
Medlem
Henriksss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MisterMagooo
Bitcoin är en "valuta" som extremt få överhuvudtaget använder som valuta, och färre använder det som sådan för varje månad just pga den är så värdelös som valuta.

Puckon skaffar bara Bitcoin för att de tror de kan bli rika snabbt av den. Bra valuta där!

Ni kan ju fundera själva på om Bitcoin därför är något att ha.

Bitcoin har mer blivit en store of value pga dess långsamma och dyra överföringar.
Citera
2021-04-28, 07:53
  #9
Avstängd
wwrs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Henrikss
Bitcoin har mer blivit en store of value pga dess långsamma och dyra överföringar.
Ja. En del nyare valutor (som Doge) har något mindre krävande beräkningar för att bokföra nya transaktioner. Men så fort man minskar på krånglet så minskar säkerheten.

Kryptovalutors säkerhet baseras på att bokföringen är så krånglig att en dator aldrig kan sköta bokföringen enkelt. (Då kunde bokföringen förfalskas.)

Det går aldrig att göra kryptovalutors bokföring enkel. Bitcoin kommer aldrig att konsumera mindre elektricitet än hela Argentina eller Schweiz.
__________________
Senast redigerad av wwr 2021-04-28 kl. 08:00.
Citera
2021-04-28, 08:05
  #10
Medlem
LightCameraActions avatar
Det lustiga är att det inte är svåra beräkningar som gör att datorerna drar ström utan krånglet är en mödosam "gissningslek" där det gäller att vara så snabb som möjligt. Statistiskt var 10 minut koras en vinnare i leken som får ansvara för ett nytt block transaktioner och belönas med bitcoins som incitament att delta i leken.
__________________
Senast redigerad av LightCameraAction 2021-04-28 kl. 08:08.
Citera
2021-04-28, 08:16
  #11
Avstängd
wwrs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LightCameraAction
Det lustiga är att det inte är svåra beräkningar som gör att datorerna drar ström utan krånglet är en mödosam "gissningslek" där det gäller att vara så snabb som möjligt. Statistiskt var 10 minut koras en vinnare i leken som får ansvara för ett nytt block transaktioner och belönas med bitcoins som incitament att delta i leken.
Fast när datorerna blir snabbare i framtiden ställer frågeledaren bara svårare frågor. Grunden för säkerheten i kryptovalutor är att det får inte vara enkelt.

De Bitcoin som vinnaren får motsvarar den bankavgift man betalar vid vanliga överföringar. Varje gång någon vinner gissningstävlingen så kommer valutan att bli mindre värd, eftersom den späds ut och fler Bitcoin eller annan valuta kommer ut på marknaden.
Citera
2021-04-28, 08:28
  #12
Medlem
LightCameraActions avatar
Citat:
Ursprungligen postat av wwr
Varje gång någon vinner gissningstävlingen så kommer valutan att bli mindre värd, eftersom den späds ut och fler Bitcoin eller annan valuta kommer ut på marknaden.

Nej inte riktigt, utspädningen i Bitcoin minskar med tiden. Leder faktiskt till en prisökning vilket Stock-to-flow modellen visar. Utspädningen halveras med jämna intervall i över 100 år. Av 21 miljoner Bitcoin tillgängliga finns redan nu bara ca 1 miljon kvar att skapa.

Stock-to-flow modellen:
https://digitalik.net/btc/s2fx
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback