• 1
  • 2
2021-04-26, 19:19
Medlem
KillenArCPs avatar
Ja, vad vet om denna gamla dam? Har hon något herrsällskap, några domar på sig och varför väljer hon att beblanda sig med NMR. Att jämföra med NSDAP med NMR är ju som att jämföra en Ferrari med en Lada.

Förnekar hon förintelsen och vad är det som gör att damen än idag orkar leva? Blev hon slagen som liten, hur är hon mot andra och är hon den sista riktiga nazisten i vårt avlånga land?
Senast redigerad av KillenArCP 2021-04-26 kl. 19:24.
Citera
2021-04-26, 19:26
Medlem
Hon verkar het, eller inte...
Citera
2021-04-26, 19:29
Medlem
KillenArCPs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kalkonkungen
Hon verkar het, eller inte...
Vi är ju alla lite olika, själv föredrar jag yngre damer. Hur hon ser ut har nog inget samband med hennes åsikter.
Citera
2021-04-26, 19:31
Medlem
MrRainess avatar
Jag uppskattar faktiskt att läsa hennes stories även fast de är på nmrs sida. Det mest av dina frågor kan du egentligen få svar på där. Sen hade svt (tror jag) en dokumentär eller porträtt med henne. Har för mig att hon bor på visingsö men kan ha fel. Varför ditt intresse av denna tant?
Citera
2021-04-26, 19:33
Medlem
Det finns en psykologisk bakgrund till att hon blev som hon blev

https://www.expressen.se/nyheter/qs/...er-flyktingar/
Citera
2021-04-26, 19:36
Medlem
KillenArCPs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MrRaines
Jag uppskattar faktiskt att läsa hennes stories även fast de är på nmrs sida. Det mest av dina frågor kan du egentligen få svar på där. Sen hade svt (tror jag) en dokumentär eller porträtt med henne. Har för mig att hon bor på visingsö men kan ha fel. Varför ditt intresse av denna tant?
Hon fascinerar mig. Nazisterna var högutbildade och stiliga, varför även kvinnor gillade nazister är inte svårt att förstå.

NMR är ju rena raka motsatsen men likt förbaskat hänger hon med dem. Det är motstridiga enligt mitt tycke.
Citera
2021-04-26, 19:54
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av KillenArCP
Ja, vad vet om denna gamla dam? Har hon något herrsällskap, några domar på sig och varför väljer hon att beblanda sig med NMR. Att jämföra med NSDAP med NMR är ju som att jämföra en Ferrari med en Lada.

Förnekar hon förintelsen och vad är det som gör att damen än idag orkar leva? Blev hon slagen som liten, hur är hon mot andra och är hon den sista riktiga nazisten i vårt avlånga land?
Hennes bästa framträdande var i SR när hon önskade livet ur barn med utvecklingsstörningar.
Citera
2021-04-26, 20:10
Medlem
pestloppans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MrRaines

Nazi-Vera bor sedan ett par år i Grängesberg, hon fyllde nyligen 93 bast.

Det är gott om nassar i de trakterna, så hon trivs säkert med tillvaron...
Citera
2021-04-26, 20:55
Medlem
HateWrecks avatar
Släktskap med Jonas Oredsson?
Citera
2021-04-26, 21:14
Medlem
Hennes föräldrar var svenska och verksamma i Berlin, där hon föddes. Morfadern var arkiteket (W. Svensson) och mamman Greta var gifte sig med den tyske diplomingenjören Hans Schimanski. Det var tack vara mammans svenska medborgarskap som hon med sina bägge barn Vera och Folke i april 1945 fick transport till Sverige med de Vita bussarna. Himmler hade lämnat tillstånd att dessa kvinnor och barn skulle få lämna Tyskland. Vad som hände fadern Hans Schimanski vet jag inte, men han var medlem i SA (Sturmabteilung) och fick kanske inte komma till Sverige. Vera var mycket fäst vid sin far och hade varit mycket aktiv i den tyska ungdomsorganisationen för flickor.
Citera
2021-04-26, 21:33
Medlem
KillenArCPs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av oenrngljuudb
Hennes bästa framträdande var i SR när hon önskade livet ur barn med utvecklingsstörningar.
Haha journalisten på SR måste ha satt kaffet i halsen.

Citat:
Ursprungligen postat av agoggoge
Hennes föräldrar var svenska och verksamma i Berlin, där hon föddes. Morfadern var arkiteket (W. Svensson) och mamman Greta var gifte sig med den tyske diplomingenjören Hans Schimanski. Det var tack vara mammans svenska medborgarskap som hon med sina bägge barn Vera och Folke i april 1945 fick transport till Sverige med de Vita bussarna. Himmler hade lämnat tillstånd att dessa kvinnor och barn skulle få lämna Tyskland. Vad som hände fadern Hans Schimanski vet jag inte, men han var medlem i SA (Sturmabteilung) och fick kanske inte komma till Sverige. Vera var mycket fäst vid sin far och hade varit mycket aktiv i den tyska ungdomsorganisationen för flickor.
Spännande. Hur aktiv var Vera själv i Nazityskland? Någon som vet?
Försökte de själva skapa upp en nazistorganisation i Sverige?
Citera
2021-04-26, 22:21
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av KillenArCP
Haha journalisten på SR måste ha satt kaffet i halsen.

Spännande. Hur aktiv var Vera själv i Nazityskland? Någon som vet?
Försökte de själva skapa upp en nazistorganisation i Sverige?
34:50 in ungefär. Sympatisk gammal dam, minsann!

https://sverigesradio.se/avsnitt/1026574
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in