2021-04-26, 11:46
Medlem
Sepiritzs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TwoThousand
Får du en kick av att håna Gud?

Står i bibeln att ni snedvridna/vända från verkligheten ska få det av att göra det..
Håna vad? Er berättelse?
Citera
2021-04-26, 11:50
Medlem
Sepiritzs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Calovius
Bibeln är en lärobok i allt den lär, och en ofelbar sådan till råga på allt.
Ja, speciellt om man med flit ignorerar alla fel och självmotsägelser och försöker demonisera alla som påpekar det.
Citat:
Vidare: vad den lär talar den om själv genom att lära just det, varvid tolkningsprincipen är att låta Bibeln tolka Bibeln, för Guds ord är sin egen tolk.
Fast ingen vet om det är Guds ord eller bara människor som påstår den vara Guds ord.
Citat:
Att det finns metaforer i Bibeln framgår av Bibeln själv. Bibeln använder människors språk och de uttrycksmöjligheter som det har. Det skrevs ju inte på änglars språk.
Och du kan inte avgöra vad som är metafor och vad som inte är det.
Citera
2021-04-26, 11:53
Medlem
Caloviuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sepiritz
Och du kan inte avgöra vad som är metafor och vad som inte är det.
Lyckligtvis behöver jag inte ens försöka avgöra det - det gör Bibeln själv genom att i respektive kontexter indikera metaforer och genom att vara sin egen tolk.
Citera
2021-04-26, 11:54
Medlem
Sepiritzs avatar
Citat:
Nu blandar du återigen ihop "det finns inte belägg" och "jag har inte fått belägg". Återfall i en sammanblandning av objektivt och subjektivt, kan man säga.
Man kunde säga att du därmed har visat att ditt tänk uppvisar nya metastaser, och att prognosen är sämre än förut!

metaphorically speaking
Om det hade funnits belägg hade sådana som du konstant gått runt och tryckt det i ansiktet på alla.
Man hade inte behövt syssla med så mycket mental akrobatik som ni gör.
Citera
2021-04-26, 11:54
Medlem
Sepiritzs avatar
Citat:
Lyckligtvis behöver jag inte ens försöka avgöra det - det gör Bibeln själv genom att i respektive kontexter indikera metaforer och genom att vara sin egen tolk.
Konstigt att ingen sekt eller knappt ens två olika Bibelnkunniga kommer överens om vad som är vad då.
Citera
2021-04-26, 11:57
Medlem
ConnyKlassons avatar
[quote=Calovius|75650379]Du skriver "ok", men ditt svar på vad jag skriver nedan kommer att avslöja om du (äntligen) fattat. Tyvärr är prognosen dålig, men undrens tid är inte förbi!
Svar på din fråga:
Citat:
Gud har i Bibeln övertygat mig om att det som påstås om Gud i Bibeln är sant.
Det förstår jag, det jag undrar är hur du blev övertygad, trots att det saknas belägg för att det som påstås om gud bibeln är sant.
Citat:
Åsså glöm inte och strunta inte i stor bokstav på Gud och Bibeln!
Jag skriver hur jag vill.
Citera
2021-04-26, 12:02
Medlem
ConnyKlassons avatar
Citat:
Nu blandar du återigen ihop "det finns inte belägg" och "jag har inte fått belägg". Återfall i en sammanblandning av objektivt och subjektivt, kan man säga.
Man kunde säga att du därmed har visat att ditt tänk uppvisar nya metastaser, och att prognosen är sämre än förut!

metaphorically speaking
I praktiken spelar dina semantiska kullerbyttor ingen roll. Jag förstår att du hellre vill skriva om det istället för det väsentliga i sammanhanget, att det fortfarande inte presenterats några belägg.
Citera
2021-04-26, 12:04
Medlem
Caloviuss avatar
Citat:
Om det hade funnits belägg hade sådana som du konstant gått runt och tryckt det i ansiktet på alla.
Man hade inte behövt syssla med så mycket mental akrobatik som ni gör.

Ah, en till som säger att det inte finns belägg, här inbäddat i villkorsbisats, det irreala fallet!
Det är vad köttkvarnen - axiomatisk materialism - gör med en.
"Det finns inga belägg", kraxar ateisten (alltså inte bara: "ingen har hittills gett mig belägg").
Och supermajoriteten tittar på ännu en särling, där ensam i sin lilla resonanslåda, sin ekokammare, och tänker (på respektive språk):
how weird can you get..
Citera
2021-04-26, 12:06
Medlem
Caloviuss avatar
[quote=ConnyKlasson|75651254]
Citat:
Du skriver "ok", men ditt svar på vad jag skriver nedan kommer att avslöja om du (äntligen) fattat. Tyvärr är prognosen dålig, men undrens tid är inte förbi!
Svar på din fråga:

Det förstår jag, det jag undrar är hur du blev övertygad, trots att det saknas belägg för att det som påstås om gud bibeln är sant.

Jag skriver hur jag vill.
Calovius svarar Rymdvarelsen:
1. "Det saknas belägg", ännu en objektiv utsaga. Axiomatisk materialism.
2. Jag läste och hörde och kom ihåg Bibeln. That's how it works. Got it this time?
3. Ja, du är en särling på flera sätt. Och liksom du tänker fel skriver du fel.
Citera
2021-04-26, 12:08
Medlem
Caloviuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ConnyKlasson
I praktiken spelar dina semantiska kullerbyttor ingen roll. Jag förstår att du hellre vill skriva om det istället för det väsentliga i sammanhanget, att det fortfarande inte presenterats några belägg.
Definiera "semantisk kullerbytta" och ge exempel på att jag gjorde en sådan. Annars tig.
Citera
Medlem
Sepiritzs avatar
Citat:
Ah, en till som säger att det inte finns belägg, här inbäddat i villkorsbisats, det irreala fallet!
Det är vad köttkvarnen - axiomatisk materialism - gör med en.
"Det finns inga belägg", kraxar ateisten (alltså inte bara: "ingen har hittills gett mig belägg").
Och supermajoriteten tittar på ännu en särling, där ensam i sin lilla resonanslåda, sin ekokammare, och tänker (på respektive språk):
how weird can you get..
Och ändå dansar du runt och kraxar själv utan att komma med några som helst belägg.
Du föredrar att diskutera mig istället för ämnet.
Tragiskt men uppenbart att du bara och endast undviker.
Citera
Medlem
Caloviuss avatar
Citat:
Konstigt att ingen sekt eller knappt ens två olika Bibelnkunniga kommer överens om vad som är vad då.
You don't know that.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in