2021-04-22, 18:41
Medlem
Caloviuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Smeso

Du har för det första inte visat att den utökade betydelsen är vad som används i citatet och för det andra har du inte visat att det som slukas genom munnen inte skulle hamna i magen, som om du inte förstått det inkluderas i "det inre".

Vill du att betydelsen skulle inkludera att Jona hamnade någon annanstans än i just magen när han slukades så är det upp till dig att visa hur det skulle ha gått till. Det vill säga, om du menar att det inte skedde den naturliga vägen efter att ha kommit in i munnen så är det du som behöver visa det. Att bara påstå att hebreiskan egentligen betyder "det inre" visar ingenting eftersom magen ju är i "det inre" av en fisk, så magen är inte utesluten genom den termen. Visa alltså hur Jona skulle ha hamnat någon annanstans än i just magen när han slukades eller sluta med dina dumheter.
Jag har sagt det som behövs för att visa att du famlar efter skuggor.
Sedan har jag, för att ställa in ditt poserande i sitt rätta sammanhang, påpekat att det inte spelar någon avgörande betydelse var Jona överlevde inne i dag/dagah.
Så, då var också det sagt en sista gång.

Summa summarum:
Jona bok står kvar som den är skriven - inget belägg för att den skulle vara ohistorisk har presenterats av Smeto den Falske.
Senast redigerad av Calovius 2021-04-22 kl. 18:46.
Citera
2021-04-22, 18:57
Medlem
Caloviuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Calovius
Sedan har jag, för att ställa in ditt poserande i sitt rätta sammanhang, påpekat att det inte spelar någon avgörande betydelse var Jona överlevde inne i dag/dagah.

Summa summarum:
Jona bok står kvar som den är skriven - inget belägg för att den skulle vara ohistorisk har presenterats av Smeto den Falske.
Ett litet tillägg: Om det var en val som Jona slukades av kan Gud ha valt att låta honom andas luft från valen (valar andas).
Citera
2021-04-22, 19:26
Medlem
Smesos avatar
Citat:

Summa summarum:

Du har inte visat att det jag skrev inte stämmer, bara en massa tomma ord.

När ska du komma med belägg för att det jag skrev inte stämmer?

Jag påstod för övrigt inte att Jonas bok skulle vara "ohistorisk". Ytterligare ett oärligt försök från din sida att få det jag skrivit att verka felaktigt.

Ärlighet är inte något som utmärker dina inlägg.
Citera
2021-04-22, 19:28
Medlem
Smesos avatar
Citat:
Ett litet tillägg: Om det var en val som Jona slukades av kan Gud ha valt att låta honom andas luft från valen (valar andas).

Och hur skulle det ha gått till?
Ge belägg för att det över huvud taget är möjligt eller ta tillbaka att det skulle vara ett alternativ.
Att bara fantisera om det räcker inte, visa att det skulle vara möjligt och inte bara ett inslag i en saga.
Citera
2021-04-23, 04:43
Medlem
ConnyKlassons avatar
Citat:
1. Om du inte fattar att "Det saknas belägg" är ett påstående har du inte på ett debattforum för vuxna att göra ö.h.
2. Du har mer än en gång sagt rakt ut "Det finns inga belägg". D.v.s inte bara "Jag har inte fått några belägg" utan "Det finns inga belägg."
Det jag menar är att inte är påstpende påstående som saknar belägg. Belägget är att du inte gett belägg för dina påståenden.
Med ”det finns inga belägg” menar jag förstås ”det har hittills inte presenterats några belägg”. Det är för mig synonymt med att det ur min synvinkel inte finns belägg.

Vi har kommit bort från ämnet, har du några belägg för att det som påstås om gud i bibeln är sant?
Citera
2021-04-23, 04:45
Medlem
ConnyKlassons avatar
Citat:
men suuck
Förtydligande: Vad är det jag påstår som saknar belägg?
Citera
2021-04-23, 04:54
Medlem
ConnyKlassons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AskMeAboutJesus
Det finns inga vetenskapliga belägg för eller emot högre makter, så frågan är vad för sorts belägg du bör söka efter...
Vilka sorts belägg finns det?
Om gud finns och har de egenskaper som beskrivs i bibeln, allvetande och så vidare, så vet gud vilka belägg som visar att gud finns.
Tyvärr kan jag inte ta reda på det och ingen har hittills kunnat hjälpa mig.

Citat:
Ursprungligen postat av AskMeAboutJesus
En viss sorts belägg är till sin natur subjektiva, som t.ex hur något smakar. Många har fått subjektiva belägg för högre makter.
Den jämförelsen haltar lite, om något smakar gott eller inte är en subjektiv bedömning, men att något smakar salt eller sött är mer eller mindre lika för alla. Vad gäller högre makter verkar det endast finnas subjektiva bedömningar.
Citera
2021-04-23, 10:14
Medlem
Sepiritzs avatar
Citat:
Du skrev "magen", och jag undrade över varför du skrev specifikt "magen".
Det hebreiska ordet är me´ae och senaste upplagan av Gesenius ordbok anger för Jona betydelsen "das Innere" d.v.s. "innandömet".

Men det är klart, en faraon måste få det att låta så osannolikt som han kan, och då väljer han "magen" för att kunna tala om frätande magsyror. Det ska bli så osannolikt som möjligt med Bibeln när människor ska förföras och förslavas.
Det är ett enda stort vinklande och fifflande hela tiden för att racka ner på Bibeln.

---I själva verket och när det kommer till kritan är saken så enkel att det som för Smeto är omöjligt är möjligt för Gud. Han är starkare och smartare i sitt lillfinger än Smeto kan bli på tusen år. För honom vore det ingen match att neutralisera en vals* magsyror så länge som Jona var i dess mage. Men det är också möjligt att Jona var längre upp i valens inre, närmare munhålan eller kanske rentav någonstans i den.

Allt detta kunde vettigt folk diskutera i lugn och ro, men med en faraon, en robot, en rymdvarelse, en religiös, som alla ordbajsar ner tråden, blir det i mångt och mycket som förgjort. Ett sunt samtal hindras av dessa människors förvrängda sinnen.

Dessa självutnämnda åklagare-domare ids och/eller klarar ju inte ens att definiera sina åtalspunkter ordentligt!

*Jag föredrar att tänka att det var en val, men låser mig inte vid den tanken.

Hahah, ja, allt går att lösa med att säga att "Gud trollade".
Det magiska tänkandet hos kreationister är fantastiskt.
Men några belägg, nä, det har de inte.
Citera
2021-04-23, 10:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JesusLovesU
Ja den är sann och de som inte tror det kommer brinna i helvetet !!!
Hur vet du det?
Citera
2021-04-23, 10:22
Medlem
Sepiritzs avatar
Citat:
En enkel och vanlig variant är att ateisten säger "Visa mig Gud". Detta trots att man aldrig har sagt att Gud är materia som man kan se och trots att man upprepat och upprepat att Gud är ande, d.v.s. icke-materia som man inte kan se i hans väsen.
Gud kan manifestera sig för människans sinnen, men i sitt väsen är han den osynlige.
Och flocken fortsätter att skräna "Visa mig Gud så ska jag tro på honom."
Men det man ser behöver man inte ens tro - man ser det ju.
Med andra ord, du klarar inte av att demonstrera Guds existens på något sätt, inte ens genom att demonstrera hur du kan härleda hans påstådda handlingar till honom själv.
Du kan inte heller härleda Bibeln till Gud på något sätt.
Det enda du har är trosdeklarationer.
Det är helt ok men du verkar inte nöja dig med det.
Citera
2021-04-23, 10:24
Medlem
Sepiritzs avatar
Citat:
Jona bok står kvar som det är skrivet, den Falske har förlorat ännu en strid i sitt långa krig mot Gud och Bibeln.
Och hur menar du att det går att skilja på faktisk händelse och påhittad händelse när det gäller Jona bok? Något alls? Nej?
Citera
2021-04-23, 11:20
Medlem
Caloviuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Smeso
Och hur skulle det ha gått till?
Ge belägg för att det över huvud taget är möjligt eller ta tillbaka att det skulle vara ett alternativ.
Att bara fantisera om det räcker inte, visa att det skulle vara möjligt och inte bara ett inslag i en saga.
Luk 1:37 säger det viktigaste härvidlag:
för Gud är ingenting omöjligt
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in