Citat:
Svensk ordbok: "äv. äta fort och begärligt". Så det så. Detta ditt sista ytliga snackämne tynar bort också det. Allt annat har du fifflat med och var redan avslöjad på.Det är anmärkningsvärt att du tror att du visade att jag hade fel med ditt ovidkommande citat om att dra något uppslukat ut ur munnen. Du verkar tydligen inte förstå svenska.
Att sluka betyder att svälja utan att tugga och att svälja betyder att det som slukas hamnar i magen.
Men läsförståelse är tydligen inte din starka sida.
Din "starka sida" verkar vara att komma med falska anklagelser.

Att sluka betyder att svälja utan att tugga och att svälja betyder att det som slukas hamnar i magen.
Men läsförståelse är tydligen inte din starka sida.
Din "starka sida" verkar vara att komma med falska anklagelser.

Jer-stället gav jag i svensk översättning för att du är en posör i hebreiska (kan inte men låtsas när du vågar). Det betyder inte att man kan argumentera utifrån svenskan rakt av när man har med en hebreisk text att göra.
Vilket du gör men inte jag: det mest intressanta, som en posör inte vet, är att det är samma rot i Jer-stället (b-l-´) som i Jona. Den används i Jer konkret om objektet för den fullbordade handling som ligger i roten, alltså "uppätet", "uppslukat", "inmundigat". Det måste ha gått in genom munnen men sedan dras det inte ut ur magen (som du har - mage! - att förutsätta utan belägg), utan ur munnen. Så står det.
D.v.s. roten b-l-´ måste inte implicera "svälja ner i magen", även om det oftast och normalt gjorde det. Det är som att "äta" kan betyda bara "inta föda" utan att hela processen - inklusive det normalt inträffande sväljandet - impliceras.
Påminnelse: jag kan tänka mig att Jona blev svald av dag/dagah. Den Falske kommer ingen vart ens om det var så. Det vore inget problem att lösa för Gud som skapat naturlagarna. En liten rörelse med lillfingret s.a.s. skulle räcka för Gud om han önskade att skydda Jona från allt skadligt i dag/dagahs mage. Den Falske fejkar alltså triumf och hoppas att folk gapar av beundran för att Den Falske är ju så tvärsäker.
Så även detta om Jona som Smeto presenterat hamnar i kategorin fiffel och ordbajs, bredvid den galna idén att det egyptiska och hebreiska ordet för Farao skulle ha haft tre stavelser (Par-o-o) och den galna idén att den relativt fasta form som GT-handskrifter uppvisar EFTER vår tideräknings början skulle bevisa att den skriftform som Moses använde långt FÖRE vår tideräknings början måste bevaras intakt för att Moses kunde ha skrivit Moseböckerna.
Alltsammans är befängt, ohederligt och klandervärt. D.v.s. Smeto in action.
Senast redigerad av Calovius 2021-04-22 kl. 17:36.
Senast redigerad av Calovius 2021-04-22 kl. 17:36.