Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2021-04-19, 19:57
  #2581
Medlem
Hugo.Draxs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av wwr
Jag misstänker att du är proffsskribent eftersom du hoppar på mig personligen. Trollen som försvarar EU gör likadant. Man försöker skapa hat mellan medlemmar i svenska forum så att vi inte kan skapa gemensamma strategier i Sverige. Konflikter skapas på samma sätt som med massinvandring och feminism.

Skall Sverige kontrolleras från Bryssel, av EU måste konflikter råda i landet.

Du verkar trevlig och kunnig annars. Jag tror helt enkelt du har betalt för att göra personpåhopp. Jag försöker att inte bry mig.

Jag är proffsskribent i den mån att jag är ett barn av detta forum som vi två använder för att tala med varandra. Jag kommer fortfarande ihåg mitt första konto på det här bygget som jag registrerade mig för år 2002. På den tiden var EU en ide som jag bråkade om med min far. Jag vill minnas att jag sade åt han att det var en dålig ide.

Det var dock då det. Tiden går vidare och nu står vi här framme vid SpaceX och koloniseringen av planeten Mars. Du känner mig, jag vill kolonisera den planeten. Jag har skrivit det många gånger och jag har framfört olika argument om varför det bör ske. Du i din tur har kommit med saker du har sagt mot SpaceX, mot koloniseringen av planeten Mars.

Jag önskar nu i detalj vilja undersöka varför du tycker det.
Citera
2021-04-20, 22:28
  #2582
Medlem
Gamlings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av wwr
...få skattemedel trots att raketerna bara exploderar.

Nja, *bara* exploderar är väl inte riktigt schysst att påstå. Starhopper och SN4 och SN5 fullföljde sina uppdrag med bravur och demonstrerade att det fungerade att skutta med "starship" och landa mjukt och fint. SN8, 9, 10 och 11 visade att motorerna och skeppet klarar av att lyfta och ta sig upp till en förutbestämd höjd. Dessutom visade de att det fungerar att lägga skeppet på mage och mha fenorna göra en kontrollerad återfärd till uppskjutningsplatsen. Jag vill påstå att de dessutom visat att det inte är omöjligt att återtända motorerna och vända skeppet till vertikalläge igen.

Det som återstår är att komma tillrätta med drivmedelsflödet så att motorerna kan ge kontinuerlig drivkraft under den sista fasen. Om man lyckas med det kommer man också att kunna landa kontrollerat. Glöm inte att SN10 faktiskt landade trots en pågående brand i motorerna.

Citat:
Ursprungligen postat av wwr
Precis som Tesla. Där betalar bensinbilsköpare för att Tesla skall göra vinst.

Ja, men skäll inte på Elon Musk för detta! Skäll på de idiotiska politikerna! Elon behöver pengar för att åka till Mars, om idioter slänger pengar på honom så ska inte han lastas för det!
Citera
2021-04-21, 01:07
  #2583
Medlem
iptrixs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gamling
Det som återstår är att komma tillrätta med drivmedelsflödet så att motorerna kan ge kontinuerlig drivkraft under den sista fasen. Om man lyckas med det kommer man också att kunna landa kontrollerat. Glöm inte att SN10 faktiskt landade trots en pågående brand i motorerna.

Vad är poängen? Hela "belly flop" verkar ha tagit scifivärlden med storm men den är helt oanvändbar utom på just jorden. Mars har för lite atmosfär. Venus vill vi inte till. Månen är den hent poänglös på.

Nån hittade ett sätt att dra in skattepengar, så enkelt känns det.

Dessutom undrar jag - finns det eller går det sätta nog med sköld på skiten så att den klarar en återgång från t.ex en marsresa?
Citera
2021-04-21, 06:51
  #2584
Medlem
Snarkarns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av iptrix
Vad är poängen? Hela "belly flop" verkar ha tagit scifivärlden med storm men den är helt oanvändbar utom på just jorden. Mars har för lite atmosfär. Venus vill vi inte till. Månen är den hent poänglös på.

Nån hittade ett sätt att dra in skattepengar, så enkelt känns det.

Dessutom undrar jag - finns det eller går det sätta nog med sköld på skiten så att den klarar en återgång från t.ex en marsresa?
Fast den absoluta merparten av rymdresorna kommer vara mellan LEO och jorden, dessutom är ditt påstående om att mars har för lite atmosfär felaktigt. Även om mars endast har ~ 1 % av jordens atmosfärstryck är den äbdå såpass att den måste tas i beaktande vid inträde från så kallad interplanetary re-entry. Utöver detta är mars gravitation 3,721*m/s² mot jordens 9,807 m/s² vilket inte är en nackdel i och med den lägre atmosfärsdensiteten.

Vad gäller resorna till månen kommer ju dessa aldrig återinträda till jorden så jag vet inte ens varför du tar upp det.

Till sist kan jag nämna att om Belly flop inte skulle ha en "poäng" som du skriver kan du vara 100 % säker på att SpaceX inte skulle använda sig utav det. "Best part is no part, the best process is no process"-Elon Musk.
Citera
2021-04-21, 18:12
  #2585
Medlem
iptrixs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Snarkarn
Fast den absoluta merparten av rymdresorna kommer vara mellan LEO och jorden

I sådana fall hade rymdskytteln varit ett betydligt bättre verktyg. Att från bana kring jorden återvända och landa görs ju bäst utan att använda energi. Sen är jag lite skeptisk till om dessa plåtcylindrar verkligen skulle klara att återvända från en sådan bana - dom har ingen som helst extra förstärkning för detta - som sköldarna på dagens farkoster eller blocken på rymdskytteln.

Detta är enbart ett spel för gallerierna.

Citat:
Ursprungligen postat av Snarkarn
Vad gäller resorna till månen kommer ju dessa aldrig återinträda till jorden så jag vet inte ens varför du tar upp det.

Jag tog inte upp det. Jag säger bara att sharship inte kan landa NÅNSTANS. Jag råkade ta upp mars, venus och månen som exempel .. men tog då inte med värmeutvecklingen av inbromsning från hastigheten av att antingen vara i bana eller att komma som en interplanetär farkost.

Jag vet inte riktigt vad du försvarar mot, om det inte är Musk-fandom?
Citera
2021-04-21, 18:53
  #2586
Medlem
Snarkarns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av iptrix
I sådana fall hade rymdskytteln varit ett betydligt bättre verktyg. Att från bana kring jorden återvända och landa görs ju bäst utan att använda energi. Sen är jag lite skeptisk till om dessa plåtcylindrar verkligen skulle klara att återvända från en sådan bana - dom har ingen som helst extra förstärkning för detta - som sköldarna på dagens farkoster eller blocken på rymdskytteln.

Detta är enbart ett spel för gallerierna.



Jag tog inte upp det. Jag säger bara att sharship inte kan landa NÅNSTANS. Jag råkade ta upp mars, venus och månen som exempel .. men tog då inte med värmeutvecklingen av inbromsning från hastigheten av att antingen vara i bana eller att komma som en interplanetär farkost.

Jag vet inte riktigt vad du försvarar mot, om det inte är Musk-fandom?

Detta är mitt sista svar för det spelar nog ingen roll vilken information jag skulle ge så kommer du ändå inte vilja ta till dig något av det.

Rymdskytteln var en mycket dyr, och farlig lösning som inte har använts sedan 2011, dessutom är tekniken utvecklad på 1970 talet. Mycket tveksamt att ens kunna kalla den återanvändningsbar i och med de extremt många arbetstimmar som lades ned mellan varje flygning.

Det är inte plåt utan 304L rostfri stål. Anledningen till att dom valt att använda just denna har sin förklaring i materialets egenskaper vid höga temperaturer. Information om det kan man finna på nätet men kort kan man säga att det blir starkare vid höga temperaturer ( till en viss punkt såklart).

Dom kommer visst använda sig av värmesköld. Materialet de ancänder är såkallat PICAx och kommer monteras på hela Starships underdel.

Jag försvarar ingenting men du kommer med väldigt starka anklagelser om att "Detta är enbart ett spel för gallerierna". Utan att vara minsta insatt i ämnet.
Citera
2021-04-21, 19:26
  #2587
Medlem
iptrixs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Snarkarn
Detta är mitt sista svar för det spelar nog ingen roll vilken information jag skulle ge så kommer du ändå inte vilja ta till dig något av det.

Du har fel, och kanske är det så att jag missar att framföra mina frågor på rätt sätt.

Jag *vet* att SpaceX landningar - bellyflop - inte kan användas nånstans utom för 10km eller 100km-hopp kanske för betalande kunder. Som dom ser ut idag har dom inte ens chans att återkomma från LEO för att inte prata om O.

Jag ifrågasätter poängen med spektaklet, ingenting annat. Du blir förnärmad och efter att ha slängt lite skit på mig lovar att aldrig svara igen. Jag hoppas verkligen inte det stämmer, för jag VILL veta vad som är tänkt.

Att den "sen" ska utrustas med sköldar för reentry är t.ex en sak jag gärna ville veta. Hur, på vilken sida, vilken typ - tror du inte det hade varit relevant för det jag initialt påstod, att den inte kan göra nåt annat än vad den gör idag?

Att jag säger att skytteln var perfekt för jobbet avsåg landningsdelen. Mindre sådana, med ett annat system istället för klossarna, vore en dröm. Det kostar ingen energi - och det finns experimentfarkoster idag som är påväg åt det hållet, snarare än dessa Apollo-liknande bollar vi tydligen leker med idag.

Jag vill framåt - och helst utan att göra dig arg, men om det är priset är jag villig att betala.
Citera
2021-04-21, 19:51
  #2588
Medlem
Snarkarns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av iptrix
Du har fel, och kanske är det så att jag missar att framföra mina frågor på rätt sätt.

Jag *vet* att SpaceX landningar - bellyflop - inte kan användas nånstans utom för 10km eller 100km-hopp kanske för betalande kunder. Som dom ser ut idag har dom inte ens chans att återkomma från LEO för att inte prata om O.

Jag ifrågasätter poängen med spektaklet, ingenting annat. Du blir förnärmad och efter att ha slängt lite skit på mig lovar att aldrig svara igen. Jag hoppas verkligen inte det stämmer, för jag VILL veta vad som är tänkt.

Att den "sen" ska utrustas med sköldar för reentry är t.ex en sak jag gärna ville veta. Hur, på vilken sida, vilken typ - tror du inte det hade varit relevant för det jag initialt påstod, att den inte kan göra nåt annat än vad den gör idag?

Att jag säger att skytteln var perfekt för jobbet avsåg landningsdelen. Mindre sådana, med ett annat system istället för klossarna, vore en dröm. Det kostar ingen energi - och det finns experimentfarkoster idag som är påväg åt det hållet, snarare än dessa Apollo-liknande bollar vi tydligen leker med idag.

Jag vill framåt - och helst utan att göra dig arg, men om det är priset är jag villig att betala.
Om det är så att du faktiskt vill ha information är jag mer än villig att dela med mig. Det jag blir förnärmad av är uttalanden som inte verkar vara grundade i någon form av fakta. Exempelvis att detta inte skulle vara "på riktigt" eller ett spektakel. Då har man inte följt det här företagets resa.

Imorgon släpper Everyday astronaut en video om Belly flop och varför dom valt den lösningen. Videon är 45 min. Annars kan jag rekommendera många av hans andra videos i ämnet om du vill bli informerad.

Alla dessa flygningar är testflygningar där man prövar hårdvarans gränser med prototyper. SN11 gavs exempelvis en 60 % chans att landa. Med det sagt ger varje flygning mycket annan värdefull data. De har även sagt att de nästan föredrar att det ska "gå fel" för att hitta gränserna. Det är bara att se alla tester de gjorde inledningsvis där dom trycksatte prototyperna tills de exploderade vid ett antal tillfällen.

SN15 som kommer flyga om någon dag har hundratals uppgraderingar jämfört med SN11.

SN20 och framåt kommer vara kapabla till att skjutas upp i omloppsbana med hjälp av superheavy.

Värmesköldarna är små brickor formade som hexagoner som sätts fast på hela undersidan, alltså den sida som kommer nedåt vid re-entry, så som ryndfärjan.
Citera
2021-04-21, 20:45
  #2589
Medlem
iptrixs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Snarkarn
Värmesköldarna är små brickor formade som hexagoner som sätts fast på hela undersidan, alltså den sida som kommer nedåt vid re-entry, så som ryndfärjan.

Uh .. som rymdfärjan alltså.

Man hoppas dom har bättre klister nu.
Citera
2021-04-23, 11:48
  #2590
Medlem
Om ni missat det så är det en crew launch om 30 sekunder typ.
https://www.youtube.com/watch?v=lW07SN3YoLI
Citera
2021-04-23, 11:54
  #2591
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av gorbag
Om ni missat det så är det en crew launch om 30 sekunder typ.
https://www.youtube.com/watch?v=lW07SN3YoLI

Uppskjutningen verkar ha gått bra.
Citera
2021-04-23, 19:04
  #2592
Medlem
Snarkarns avatar
Why does Starship belly flop - Everyday astronaut:
https://youtu.be/BqJ5bKuApbs
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback