2021-03-15, 19:40
Medlem
st33rs avatar
Hur får de sina liv förstörda?
Citera
2021-03-15, 21:42
Medlem
mfmxs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av VillJalentine
Socialstyrelsen i Sverige har uppmärksammat problemet men ingen bryr sig. Grejen är den att ADHD inte går att bevisa. Det finns ingen tydlig evidens för att det är genetiskt och det går heller inte att se på röntgen.

ADHD personlighet är i många fall extremt fördelaktigt. Kolla på jon Olsson som blivit miljardär pga det. Genetiska störningar i dopaminsignaleringen finns säkert men är troligtvis mycket ovanligt.

Stimulanter skall användas korrekt, underliggande problem skall diagnostiseras istället för att slentrianmässigt ges ADHD.
Metastudien jag länkade ljuger inte, den vittnar om överdiagnostiken i världen och detta var redan för 4 år sedan. Det sker en explosionsartad diagnostik idag och det är trendigt just nu. För fan en utmattningsdepression eller sömnproblem ger alla symptom på ADD.
Det räcker att ha ett koffeinberoende eller porrberoende för att hamna där. Bruk av psykofarmaka kan ge add symptom. Som sagt du är trångsynt och okunnig.

Stimulanter kan vara bra för vissa på kort sikt men i längden blir det aldrig särskilt bra. Tråkigt med de personer som får sina liv förstörda i onödan.
Det socialstyrelsen har uppmärksammat är att det är olika många procent av barnen i olika regioner som får diagnos. Tvärt om vad du insinuerar så kom man inte till slutsatsen att det skulle bero av någon överdiagnosticering utan att det kunde bero på att regionerna med fler diagnoser också hade fler experter som kunde ställa diagnoser.

Sen om det är feldiagnostik, överdiagnostik eller underdiagnostik så har det inget med att göra med att ADHD inte skulle vara på riktigt eller att de som faktiskt har ADHD inte skulle ha allvarliga problem. Det är bara ett argument att kräva bättre utredningar.

Det finns en massa bevis för ADHD men du förstod inte förra gången jag beskrev dem bara för att de inte används varje dag för diagnostik så ingen ide att förklara igen.

Studien handlade om USA, inte om världen. Sen är han som skrivit den inte läkare eller psykiatriker och jobbar inte med patienter. Sen är resultatet säkert felaktigt eller något annat än du tror men kommer inte lägga tiden på att analysera då ändå inte tar till dig någon vetenskap.

ADHD-personlighet ger 45% större risk att vara med i allvarliga trafikolyckor enligt KI:

"ADHD-läkemedel livräddare i trafiken"

"Till att börja med var förekomst av transportolyckor lägre bland män med ADHD som fick läkemedel än bland män med ADHD som inte fick det. När männen jämfördes med sig själva, det vill säga under perioder med och utan läkemedelsbehandling, kunde forskarna konstatera att medicinering innebar en signifikant lägre risk för transportolyckor; under läkemedelsperioderna var risken 58 procent lägre. Att individerna jämförts med sig själva är en styrka i studien, eftersom det visar att sambanden mellan läkemedelsbehandling och minskad olycksrisk troligen inte beror på skillnader mellan olika individer.

Ytterligare statistiska beräkningar visade att 41-49 procent av de transportolyckor som män med ADHD var inblandade i hade kunnat undvikas om de läkemedelsbehandlats under hela uppföljningsperioden."

https://news.cision.com/se/karolinska-institutet/r/adhd-lakemedel-livraddare-i-trafiken,c9526769

Patetiskt att du istället rekommenderar nofap och kalla duschar, det kommer inte ge färre trafikolyckor.

Folk får sina liv förstörda av ADHD, inte av medicinen, tvärt om är det den bästa behandlingen. Sen att det går åt skogen för vissa missbrukare på Flashback som börjar med ADHD-mediciner är inte konstigt men de är inte representativa.

Hur fantastiskt är det att ha ADHD?

"En dansk registerstudie visar att personer med adhd-diagnos löper nästan dubbelt så hög risk att dö i förtid jämfört med personer utan adhd. Detta gäller även efter justering för andra möjliga förklaringar, som exempelvis kön, ålder och andra psykiatriska diagnoser [122]. Forskningen bekräftar exempelvis att suicid är vanligare bland personer med adhd [123, 124]. "

"I en studie från Tjeckien rapporteras att ökande adhd-symtom korrelerar meden ohälsosam livsstil såsom bristande kosthållning och hög konsumtion av sötsaker"

"En genomgång av ett stort antal studier tyder på att personer med adhd –oavsett kön eller övrig medicinsk historia – har sämre förutsättningar att klara av studier, arbete och karriär. Med adhd-diagnosen kan det därmed följa ett antal ekonomiska utmaningar såsom lägre inkomster, ökat beroende av offentligt stöd och ökad risk för hemlöshet"

"Vuxna med adhd kan löpa ökad risk att bli utbrända på grund av den energi som krävs för att exempelvis klara av arbete och alla andra delar av livet som ställer krav på god exekutiv förmåga, men även på grund av svårigheter att reglera sin aktivitetsnivå."

Från Socialstyrelsen som du tydligen litar på: https://www.socialstyrelsen.se/globalassets/sharepoint-dokument/artikelkatalog/ovrigt/2019-6-21.pdf
Citera
2021-04-18, 12:30
Medlem
General.Maximus.s avatar
Hej,

vet någon här om här om det finns någon klinik i Stockholm där man kan genomföra en utredning för ADD utan att de vill göra en intervju med anhöriga?

Anledningen till att jag undrar är för att mina problem i livet på flera plan har uppenbarat sig mer efter barndomen då jag flyttade hemifrån och det var dags att "klara sig själv". Det var alltså först som jag var tvungen att ta ansvar för mitt liv helt själv som jag sakta men säkert började inse att någonting kan vara knasigt.

Tack på förhand!
Citera
2021-04-20, 10:08
Medlem
MrBraxs avatar
Någon speciell man ska söka sig till om man vill ha hjälp med exekutiv dysfunktion?
Citera
2021-04-21, 13:36
Medlem
Finns det någon standard för vilken sorts CS medicin man får testa först?

Verkar som att många (alt. de flesta) som får CS medicin får testa olika sorter ( Attentin, Ritalin, Concerta, Elvanse) innan man kommer fram till någon som fungerar. Börjar alla läkare med att ordinarie samma medicin? Tex Ritalin.

Elvanse verkar ju minst ”knarkigt” men verkar inte vara förstahandsvalet.
Citera
2021-04-21, 16:28
Medlem
mfmxs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PaulDAllison
Enligt socialstyrelsen och TLV ska alla testa metylfenidat först men det är uppenbart inte alltid så.
Citera
2021-04-21, 16:56
Medlem
MrBraxs avatar
Citat:

Jag fick använda Elvanse, men slutade efter ett par år pga ätstörningar.
Citera
2021-04-21, 17:08
Medlem
st33rs avatar
Citat:

Verkar som att många (alt. de flesta) som får CS medicin får testa olika sorter ( Attentin, Ritalin, Concerta, Elvanse) innan man kommer fram till någon som fungerar. Börjar alla läkare med att ordinarie samma medicin? Tex Ritalin.

Fick elvanse som första medicin
Citera
2021-04-21, 19:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av mfmx
Enligt socialstyrelsen och TLV ska alla testa metylfenidat först men det är uppenbart inte alltid så.
Roligt. Jag kanske har missuppfattat något men Ritalin är ju ganska enkelt att missbruka.

Citat:
Ursprungligen postat av MrBrax
Jag fick använda Elvanse, ..,

Citat:
Ursprungligen postat av st33r
Fick elvanse som första medicin
Jag skulle vilja gå rätt på Elvanse. Bra att höra att några har fått göra så. Har fått diagnosen ADD och kommer nog få testa någon CS.

Citat:
Ursprungligen postat av MrBrax
... men slutade efter ett par år pga ätstörningar
Aj fan. Har det ”latent”. Hade du ätstörningar innan du började med Elvanse?
Citera
2021-04-21, 21:46
Medlem
mfmxs avatar
Citat:
Roligt. Jag kanske har missuppfattat något men Ritalin är ju ganska enkelt att missbruka.

Jag skulle vilja gå rätt på Elvanse. Bra att höra att några har fått göra så. Har fått diagnosen ADD och kommer nog få testa någon CS.
De flesta får börja med Concerta, inte Ritalin. Vilken medicin som är "bäst" är individuellt, det finns ingen medicin som är bäst för alla.

I alla fall fram till nyligen var det en majoritet med ADHD som fick metylfenidat.
Citera
2021-04-21, 23:16
Medlem
MrBraxs avatar
Citat:
Aj fan. Har det ”latent”. Hade du ätstörningar innan du började med Elvanse?

Inte så illa. Elvanse gjorde att jag blev illamående om jag försökte äta varm mat, men en del kall mat och godis gick bra. Inte hållbart i längden.
Citera
2021-05-07, 10:04
Medlem
Vilken medicin som fungerar bäst verkar ju vara högst individuellt men...

finns det någon generellt samband att vissa CS mediciner fungerar bättre för ADD än ADHD och vice versa? Tex Ritalin för ADD och Elvanse för ADHD.

Vilken CS medicin är det som är mest förknippad med ångest som biverkning? Jag testade Concerta olagligt en gång och fick sjukt mycket ångest så det vill jag inte testa igen.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in