Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2021-04-18, 15:38
  #8293
Avstängd
wwrs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mingoarnes
Ok tack, jag fick betala in moms, ursäkta jag förväxlade det med tullavgift, däremot så har jag ej fått betala in moms före 2021, men nu får jag alltså en momsavgift på 75 kronor vilket suger.
Du fick betala moms även innan 2021. Det var inkluderat i priset. På varor utanför EU måste vi göra inbetalningen själva.

Det bör vara enkelt. Vi borde få ett mail från tullen och kan betala via vår internetbank. När betalningen är gjord skall det synas i datorn i ICA-affären och vi kan hämta ut paketet.

Jag tycker det är bättre. Nu kan vi vara säkra på att betalningen går in den svenska statskassan. Jag tror att om jag köper en salami från Milano så går den momsen till Italien. Men det är bara en detalj vad man anser.
Citera
2021-04-19, 16:40
  #8294
Medlem
Ondahamsterns avatar
Citat:
Sedan Storbritannien lämnade EU gäller samma regler för handel som för alla andra länder utanför EU. Inte så konstigt – EU:s gemensamma marknad gäller ju bara inom EU.

Men den som vant sig vid att handla skorna, musikinstrumenten eller trädgårdsredskapen från brittiska sajter kanske inte riktigt har hängt med i hur dyrt det kan bli nu.

Det blir svensk moms på varorna nu. I Storbritannien har också brittisk moms tagits ut på varan, säger hon.

Momssatsen i Sverige varierar beroende på vad det är för slag av vara, för livsmedel är den 12 procent, för böcker 6 procent och för det övriga 25 procent.

Dubbelmomsen gör att det blir riktigt dyrt att handla. Många har inte tänkt på det, men nu gäller det att räkna om det lönar sig att handla från Storbritannien, förklarar hon.

https://www.dn.se/ekonomi/momschock-...ittiska-varor/

Där är det svart på vitt varför det är tull och moms som gäller nu.

WWR hade fel igen som vanligt med andra ord.
Citera
2021-04-19, 17:04
  #8295
Avstängd
wwrs avatar
Citat:
Dubbelmomsen gör att det blir riktigt dyrt att handla.
Det där är också skräckpropaganda.

De brittiska företagen skall dra av momsen på det som skickas till utlandet. Sedan betalar vi svensk moms istället.

Man betalar inte moms dubbelt.
Citera
2021-04-19, 18:55
  #8296
Medlem
Ondahamsterns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av wwr
Det där är också skräckpropaganda.

De brittiska företagen skall dra av momsen på det som skickas till utlandet. Sedan betalar vi svensk moms istället.

Man betalar inte moms dubbelt.

Varför ska brittiska företag dra av momsen för att de exporterar varorna?

De ska fortfarande betala den delen i sitt egna land, den svenska momsen läggs på i efterhand just för att det är import från ett icke EU land.

Hade det varit 1990 så hade man gjort exakt samma sak.
Citera
2021-04-19, 18:59
  #8297
Avstängd
wwrs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ondahamstern
Varför ska brittiska företag dra av momsen för att de exporterar varorna?

De ska fortfarande betala den delen i sitt egna land, den svenska momsen läggs på i efterhand just för att det är import från ett icke EU land.

Hade det varit 1990 så hade man gjort exakt samma sak.
Nej. Det kan jag inte tänka mig.

Ett företag behöver inte betala moms på det de skickar till utlandet.
Citera
2021-04-19, 19:04
  #8298
Avstängd
wwrs avatar
Köper du någon dyrare sak i utlandet begär du ett VAT-kvitto (ta med passet). De pengarna (momsen) får du tillbaka på flygplatsen. Varan skall helst vara i oöppnad kartong.

Sedan måste du visa upp varan i tullen hemma och betala moms hemma.

Samma gäller om man skickar varor från utlandet, då dras momsen av.

Det verkar som om DN försöker dra en jättebluff med att man måste betala "dubbelmoms".

Så fattar jag det i alla fall.
__________________
Senast redigerad av wwr 2021-04-19 kl. 19:26.
Citera
2021-04-20, 03:39
  #8299
Medlem
Ondahamsterns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av wwr
Nej. Det kan jag inte tänka mig.

Ett företag behöver inte betala moms på det de skickar till utlandet.

Vad du inte kan tänka dig är ganska mycket, speciellt när det kommer till ekonomi.
Citera
2021-04-23, 18:01
  #8300
Avstängd
wwrs avatar
Boris Johnson är populär. De som är "happy" har stigit från 20% i januari till 50% nu.
Citat:
The mood of the people soars as the YouGov mood tracker finds nearly half happy, up from just 20% in early January.

Tidningarna hoppas förstås att det i alla fall skall gå dåligt för honom och landet nästa år.
Citat:
Johnson should make the most of his popularity, because it won’t last

The prime minister is riding high in the polls, but things will look more bleak next year when his renewed austerity bites
https://www.google.com/amp/s/amp.the...e-it-wont-last
__________________
Senast redigerad av wwr 2021-04-23 kl. 18:42.
Citera
2021-04-23, 18:39
  #8301
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av wwr
https://en.m.wikipedia.org/wiki/EU%E...tion_Agreement

Det förefaller ju dessutom som om den medlem som importerade spel bara var tvungen att betala moms, vilket är rätt. Men någon tull nämndes inte.

Skulle det finnas tull på någon vara får man naturligtvis betala den. Men PostNord lade på 150 kronor i "hanteringsavgift" på två filmer, det skall man inte acceptera.


Citat:
The TCA awaits ratification by the European Parliament and the Council of the European Union and legal revision before it formally comes into effect. The UK Parliament ratified the TCA on 30 December 2020[6] and the European Parliament will consider the draft in early 2021.[7][8]

**Host**

Sedan gäller TCA enbart till 30 april 2021. Så det finns inget avtal som är giltigt.
Citera
2021-04-25, 01:54
  #8302
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av wwr
Boris Johnson är populär. De som är "happy" har stigit från 20% i januari till 50% nu.
Det har skurit sig totalt mellan Boris och hans tidigare storvezir Dominic Cummings (som tvingades bort från Downing Street för ett halvår sedan). Cummings kallar nu Boris för en galning och kanske kriminell.

Citat:
Ursprungligen postat av Guardian
Dominic Cummings has launched an unprecedented and extraordinary attack on Boris Johnson, alleging that the prime minister tried to quash a leak inquiry as it implicated an ally, and hatched a “possibly illegal” plan for donors to pay to renovate his flat.

The outburst by Cummings, a day after anonymous No 10 sources claimed that he had leaked private text messages between Johnson and the billionaire James Dyson, prompted Labour to accuse the government of “fighting each other like rats in a sack”.

Cummings used a lengthy post on his personal blog to deny any leaking. Instead, he accused Johnson and his team of a series of wrongdoings. He said the prime minister had behaved in a way he considered “mad and totally unethical”, and warned that he would happily give evidence under oath to an inquiry. “It is sad to see the PM and his office fall so far below the standards of competence and integrity the country deserves,” he wrote.

Such a damning intervention by the man who was Johnson’s key ally and ideological inspiration will deeply alarm the prime minister and his aides. Cummings is due to give evidence to MPs next month.


Cummings, who left Downing Street in November, dismissed the accusation, in an anonymous briefing to several newspapers on Thursday, that he had leaked the texts between Dyson and Johnson.

https://www.theguardian.com/politics...-boris-johnson

Cummings' bloggpost: https://dominiccummings.com/2021/04/...-claims-today/

Citera
2021-04-30, 12:06
  #8303
Avstängd
wwrs avatar
Den skotska ministern stöder självständighet stenhårt. Men det går naturligtvis inte att hålla omröstning under pågående pandemi ...
Citat:
Scotland's first minister Nicola Sturgeon said she wouldn't propose a referendum on Scottish independence immediately, as she wants to make sure the country is clear of the coronavirus pandemic first.
https://www.reuters.com/world/uk/sco...ly-2021-04-30/

... förutom de skotska parlamentsvalen som hålls nästa vecka, då förstås
__________________
Senast redigerad av wwr 2021-04-30 kl. 12:15.
Citera
2021-05-04, 23:20
  #8304
Medlem
Snapcounts avatar
Verkar gå bättre i London, än i Bryssel :

EU SHOCK: Liz Truss gloats after securing India trade deal Brussels failed to seal/UK News

https://www.youtube.com/watch?v=WxIGG3L904Q
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback