Flashback bygger pepparkakshus!
2021-04-18, 18:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Neo21
Skrev precis i en annan tråd om "nuclear thermal propulsion". angry astronaut tar upp ämnet i ett klipp som han släppte ja tror det var 1 april någon eller några dagar efter SpaceX misslyckade landning...
Nasa har tydligen satsat massa miljoner dollar på nuclear thermal propulsion....Och om ja förstod han så kanske det är spaceX ska satsa på istället.. Skulle bara typ ta 100 dagar till Mars, billigare och kunna ta med mycket mer last en dagens raketer och även säkrare.. Om ja fattade han rätt.. Så kanske om 20-30 år...
.vad tror ni om detta?? Ska spaceX börja satsa på detta istället? Finns massor med klipp på youtube att se på angry astronaut kanal på youtube

Edit förlåt för ja skriver osammanhängande eller rörigt...dålig på språk...hoppas ni fattar...

Tja, en LFTR skulle kunna fungera, frågan är ju hur du får ut tillräckligt acceleration för att komma från Jordens gravitation utan att spränga reaktorn. Nukleära motorer är bra i längden, men de är ännu inte kraftfulla nog att skapa den acceleration som behövs.

Det finns ju en gammal ide om NTR, men jag har för mig att dessa är fast-breeders med fast kärna. vilket inte direkt är det bästa att ha tillsammans med expanderande vätgas som används som "framdrivningsmedel". Exploderar vätgasen så får vi en Hiroshima igen. NTR måste vara en LFR och helst en LFTR så att inte fissionsprodukterna sprids ut vid en eventuell explossion (för dessa lär hända, precis som SpaceX försök idag).

Synd bara att politikerna världen över anser att kärnenergi är pandoras ask och urfarligt. De är inte bildade nog att veta att allting i universum drivs av kärnenergi.

Intressant nog är Blue Origin före dig i tankarna:

https://www.extremetech.com/extreme/...powered-rocket
Citera
2021-04-18, 19:54
Medlem
Snarkarns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Methos
Tja, en LFTR skulle kunna fungera, frågan är ju hur du får ut tillräckligt acceleration för att komma från Jordens gravitation utan att spränga reaktorn. Nukleära motorer är bra i längden, men de är ännu inte kraftfulla nog att skapa den acceleration som behövs.

Det finns ju en gammal ide om NTR, men jag har för mig att dessa är fast-breeders med fast kärna. vilket inte direkt är det bästa att ha tillsammans med expanderande vätgas som används som "framdrivningsmedel". Exploderar vätgasen så får vi en Hiroshima igen. NTR måste vara en LFR och helst en LFTR så att inte fissionsprodukterna sprids ut vid en eventuell explossion (för dessa lär hända, precis som SpaceX försök idag).

Synd bara att politikerna världen över anser att kärnenergi är pandoras ask och urfarligt. De är inte bildade nog att veta att allting i universum drivs av kärnenergi.

Man kan ju tänka sig att de olika komponenterna till reaktorn skjuts upp i separata raketer för att sedan monteras ihop i omloppsbanan för att inte en kärnreaktion ska kunna inträffa om olyckan är framme vid uppskjutningen.
Citera
2021-04-18, 20:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Methos

Ja såg det om Blue Origin. Kanske bättre att dom satsar på något helt nytt då spaceX är så mycket före..
Citera
2021-04-18, 22:29
Medlem
Snarkarns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Neo21
Ja såg det om Blue Origin. Kanske bättre att dom satsar på något helt nytt då spaceX är så mycket före..
Youtube kanalen Real engineering gjorde en video om detta igår:
"Can nuclear propulsion take us to mars"
https://youtu.be/MMLgJlJX0Rk
Citera
2021-04-19, 09:18
Medlem
Gamlings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av wwr
Ett stort antal av Musks starship har exploderat. De är hopsvetsade av folk som anställts från gatan.

Majoriteten av *alla* raketer har exploderat under utvecklingsfasen, så det argumentet fungerar inte för att påvisa att SpaceX skulle vara sämre än andra på något sätt.

Citat:
Nu överför man skattebetalarnas pengar till SpaceX och Musk trots att de inte visat att de har ett fungerande alternativ.

Ja, det är så NASA jobbar. Ingen av konkurrenterna har heller visat att de har något fungerande alternativ, så även där skulle NASA ha fått överföra skattebetalarnas pengar till något som man inte vet fungerar. Med tanke på alternativens track-recored (möjligtvis med undantag för Dynetics) tror jag dock att skattebetalarnas risk är minst med SpaceX alternativ.

Citat:
Det är precis som Musks Tesla... De skulle inte ens göra vinst om inte myndigheterna delade ut tillstånd till Tesla som Tesla kan sälja

Sant! Men så är det när idiotiska politiker ska försöka tänka! Jämför med de vansinniga pengar som förstörts genom subventioner till vindkraft, biogas och alla andra så kallade "satsningar" som Gretas sykofanter ägnar sig åt. I sammanhanget är Teslas stöd en fjärt i rymden...
Citera
2021-04-19, 10:06
Medlem
wwrs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gamling
Majoriteten av *alla* raketer har exploderat under utvecklingsfasen, så det argumentet fungerar inte för att påvisa att SpaceX skulle vara sämre än andra på något sätt.

Ja, det är så NASA jobbar. Ingen av konkurrenterna har heller visat att de har något fungerande alternativ, så även där skulle NASA ha fått överföra skattebetalarnas pengar till något som man inte vet fungerar. Med tanke på alternativens track-recored (möjligtvis med undantag för Dynetics) tror jag dock att skattebetalarnas risk är minst med SpaceX alternativ.

Sant! Men så är det när idiotiska politiker ska försöka tänka! Jämför med de vansinniga pengar som förstörts genom subventioner till vindkraft, biogas och alla andra så kallade "satsningar" som Gretas sykofanter ägnar sig åt. I sammanhanget är Teslas stöd en fjärt i rymden...
Jag tror de senaste 5 raketerna alla totalexploderat. Då skall inga skattemedel alls anslås innan de visat att det fungerar.
Citat:
Det är precis som Musks Tesla. Tesla är världens högst värderade bilföretag. Men de säljer färre bilar än Volvo. De skulle inte ens göra vinst om inte myndigheterna delade ut tillstånd till Tesla som Tesla kan sälja till andra biltillverkare som gör bensin och dieselbilar. De som kör bensinbil betalar till Tesla.
Citera
2021-04-19, 19:16
Medlem
Hugo.Draxs avatar
Citat:
Jag tror de senaste 5 raketerna alla totalexploderat. Då skall inga skattemedel alls anslås innan de visat att det fungerar.

Så du förespråkar ett system där bidrag ges av skattebetalarna i efterhand till privata företag när det visat sig att deras system för att göra A eller B fungerar?

Eller kanske bättre och mer till punkten, du vill ha någonting mer liknades Laissez-faire vad gäller rymdfart?
Citera
2021-04-19, 19:18
Medlem
wwrs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hugo.Drax
Så du förespråkar ett system där bidrag ges av skattebetalarna i efterhand till privata företag när det visat sig att deras system för att göra A eller B fungerar?

Eller kanske bättre och mer till punkten, du vill ha någonting mer liknades Laissez-faire vad gäller rymdfart?
De senaste fem raketerna har exploderat då skall man inte få skattepengar. Musk har inte bevisat att något fungerar.
Citera
2021-04-19, 19:27
Medlem
Hugo.Draxs avatar
Citat:
De senaste fem raketerna har exploderat då skall man inte få skattepengar. Musk har inte bevisat att något fungerar.

Du framstår som en smula Taliban när du skriver detta. Men okej, jag dammade av min Ayn Rand när jag försökte förstå mig på dig. Jag tror att du förespråkar ett system med Laissez-faire.

Problemet här är dock en smula mångbottnat. Dels fungerar inte världen på det sättet. Det är ett ideal, någonting man kan sträva efter. Men när det kommer till kritan så är det så mycket mer komplicerat.

För att komma till bottnen på det här problemet. Problemet för mig har länge varit att jag förstår mig inte på dig och hur du tänker. Av dom fyra bolagen i den första omgången, Boeing, National team, Dynetics och SpaceX. Vem trodde du skulle vinna och varför trodde du det?
Citera
2021-04-19, 19:32
Medlem
wwrs avatar
Citat:
Du framstår som en smula Taliban när du skriver detta. Men okej, jag dammade av min Ayn Rand när jag försökte förstå mig på dig. Jag tror att du förespråkar ett system med Laissez-faire.

Problemet här är dock en smula mångbottnat. Dels fungerar inte världen på det sättet. Det är ett ideal, någonting man kan sträva efter. Men när det kommer till kritan så är det så mycket mer komplicerat.

För att komma till bottnen på det här problemet. Problemet för mig har länge varit att jag förstår mig inte på dig och hur du tänker. Av dom fyra bolagen i den första omgången, Boeing, National team, Dynetics och SpaceX. Vem trodde du skulle vinna och varför trodde du det?
Just nu uttalar jag mig bara om att Musk kommer att få skattemedel trots att raketerna bara exploderar. Det är fel.

Precis som Tesla. Där betalar bensinbilsköpare för att Tesla skall göra vinst.
Citat:
Det är precis som Musks Tesla. Tesla är världens högst värderade bilföretag. Men de säljer färre bilar än Volvo. De skulle inte ens göra vinst om inte myndigheterna delade ut tillstånd till Tesla som Tesla kan sälja till andra biltillverkare som gör bensin och dieselbilar. De som kör bensinbil betalar till Tesla.
Det fungerar precis som EU. Företagen köper politikerna som sedan ger skattebetalarnas pengar till företagen.

Musk-Giga Berlin får förmodligen EU-pengar.
Citera
2021-04-19, 19:38
Medlem
Hugo.Draxs avatar
Citat:
Musk-Giga Berlin får förmodligen EU-pengar.

Du skulle bara veta..

Det här kommer från mitt hjärta wwr. Du befinner dig ett träsk av dina egna tankar. Allt för ofta så drar du ner dig själv där. Jag skulle här vilja föreslå att du prövar någonting nytt, någonting du kan pröva din idéer på.
Citera
2021-04-19, 19:43
Medlem
wwrs avatar
Citat:
Du skulle bara veta..

Det här kommer från mitt hjärta wwr. Du befinner dig ett träsk av dina egna tankar. Allt för ofta så drar du ner dig själv där. Jag skulle här vilja föreslå att du prövar någonting nytt, någonting du kan pröva din idéer på.
Jag misstänker att du är proffsskribent eftersom du hoppar på mig personligen. Trollen som försvarar EU gör likadant. Man försöker skapa hat mellan medlemmar i svenska forum så att vi inte kan skapa gemensamma strategier i Sverige. Konflikter skapas på samma sätt som med massinvandring och feminism.

Skall Sverige kontrolleras från Bryssel, av EU måste konflikter råda i landet.

Du verkar trevlig och kunnig annars. Jag tror helt enkelt du har betalt för att göra personpåhopp. Jag försöker att inte bry mig.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in