2021-04-18, 10:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Eoppoyz
Jag talar om folks rätt till egna länder, inte om invandring. Homogena stater ger oftast bättre stabilitet, vilket i sin tur gör att länderna blir rikare och fredligare. Undantag finns pga vissa politiska system i dessa länder. Där jag bor är befolkningen homogena, en viss stabilitet finns, men landet skulle definitivt varit rikare och mindre kriminellt utan kommunismen.

EU kommer att kollapsa i framtiden. Det är inte en fråga om de gör det, utan när de gör det.

Intressant diskussion, men koppla till Topic om du vill ha svar.
Citera
2021-04-18, 10:32
Medlem
von Hindenburgs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Eoppoyz
Jag är emot EU. Den får gärna kollapsa snarast möjligt. Orsaken till att jag vill att de blir självständiga länder, är för att jag anser att alla folkgrupper har rätt till ett eget land.

Du stödjer med andra ord Skottlands självständighet från England, eller hur!

När de folkomröstade senaste var det EU-medlemsskapet som var det avgörande.
Citera
2021-04-18, 11:05
Medlem
wwrs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av wwr
Det finns ett avtal som säger att vi skall kunna handla tullfritt från Storbritannien.
Citat:
Ursprungligen postat av Ondahamstern
Kan du hänvisar till det avtalet mellan Storbritannien och EU som säger att det råder total frihandel mellan dessa två från och med den 1:a januari?
Citat:
EU–UK Trade and Cooperation Agreement
Trade in goods between the EU and UK shall not be subject to any tariffs or quotas.
https://en.m.wikipedia.org/wiki/EU%E...tion_Agreement

Det förefaller ju dessutom som om den medlem som importerade spel bara var tvungen att betala moms, vilket är rätt. Men någon tull nämndes inte.

Skulle det finnas tull på någon vara får man naturligtvis betala den. Men PostNord lade på 150 kronor i "hanteringsavgift" på två filmer, det skall man inte acceptera.
Citera
2021-04-18, 11:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HenryBendix
EU har inte gått starkt på sistone och har en del att jobba med. Det betyder inte att EU kommer att splittras, eller att EU inte kan ta sig i kragen och komma tillbaka i matchen.

Inbördeskrigsliknande scener i Liège mellan kurder och tjetjener med bla. automatvapen häromdagen. Ett litet exempel på EU:s kommande kollaps. Kan du tänka dig att åka på romantisk resa till Paris med din käresta? Näha. inte det! Den som inte ser att EU/Europa framförallt väst är på väg att gå åt helvete måste vara blind. Staterna har totalt tappat kontrollen, överallt, när som helst kan upplopp bryta ut utan att staten har en enda möjlighet att slå ner upploppen/upproren.

Europa har redan förlorat.
Citera
2021-04-18, 11:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av RullRull
Inbördeskrigsliknande scener i Liège mellan kurder och tjetjener med bla. automatvapen häromdagen. Ett litet exempel på EU:s kommande kollaps. Kan du tänka dig att åka på romantisk resa till Paris med din käresta? Näha. inte det! Den som inte ser att EU/Europa framförallt väst är på väg att gå åt helvete måste vara blind. Staterna har totalt tappat kontrollen, överallt, när som helst kan upplopp bryta ut utan att staten har en enda möjlighet att slå ner upploppen/upproren.

Europa har redan förlorat.

OT: Hela Västerlandet är på väg rakt åt helvete. Det har jag sagt i ett antal decennier. Det är helt enligt plan.

Först skapar man kaos och anarki genom att importera en massa människor från kulturer som inte är kompatibla med västerländsk kultur. När det sedan är tillräckligt med kaos och anarki så kommer folket (såväl nyanlända som vi andra) att böna och be om polisstat för att återupprätta ordning och reda.

Polisstat, övervakning, avlyssning, införs. Det kinesiska social credit-systemet importeras. Detta har hela tiden varit planen. Och människor som återigen har en ordnad vardag kommer att tacka för det.

NWO = New World Order!

OnT: Men inget av detta har med EU att göra. Inget av detta kommer att fälla EU. EU är en av byggstenarna i det globala projektet som handlar om att bygga en "samordnad" värld med tillhörande världsregering. ASEAN, NAFTA och AU är andra sådana byggstenar.

Brexit komplicerar den bilden. Kanske var det alltid planerat att UK skulle gå ur EU? Kanske inte? EU får oavsett fria händer att fortsätta federalisera EU efter att bromsklossen UK lämnat. UK kommer också att fortsätta sin resa mot mångkultur och massinvandring. Det är uppenbart för alla som läser den här tråden.

Det finns ingen väg tillbaka. NWO är framtiden.
Citera
2021-04-18, 12:13
Medlem
Eoppoyzs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av von Hindenburg
Du stödjer med andra ord Skottlands självständighet från England, eller hur!

När de folkomröstade senaste var det EU-medlemsskapet som var det avgörande.

Jo, jag vet. Jag hoppas att Skottland kommer på andra tankar gällande EU-medlemskapet. EU har ju sagt att Skottland får ställa sig i kö, och att de inte kan förvänta sig ett snabbt inträde, om de blir självständiga från UK.
Citera
2021-04-18, 14:21
Medlem
Citat:

Det förefaller ju dessutom som om den medlem som importerade spel bara var tvungen att betala moms, vilket är rätt. Men någon tull nämndes inte.

Skulle det finnas tull på någon vara får man naturligtvis betala den. Men PostNord lade på 150 kronor i "hanteringsavgift" på två filmer, det skall man inte acceptera.

Det där var mycket intressant! Ja ska nämnas att köper jag 1 spel därifrån så får jag betala 75 kr (moms) så ingen höjdare direkt..säljarna i UK verkar lika förvånade, visserligen är Brexit relativt nytt men det verkar råda rätt stor förvirring i UK angående detta.
Citera
2021-04-18, 14:40
Medlem
wwrs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mingoarnes
Det där var mycket intressant! Ja ska nämnas att köper jag 1 spel därifrån så får jag betala 75 kr (moms) så ingen höjdare direkt..säljarna i UK verkar lika förvånade, visserligen är Brexit relativt nytt men det verkar råda rätt stor förvirring i UK angående detta.
Men det verkar ha berott på ett missförstånd. Vi skall betala moms på allt som köps i utlandet både inom och utom EU. Säljarna trodde nog att frågan rörde tull. Tull skall vi inte betala varken inom EU eller på varor från Storbritannien.
Citat:
EU–UK Trade and Cooperation Agreement
Trade in goods between the EU and UK shall not be subject to any tariffs or quotas.
Citera
2021-04-18, 14:47
Medlem
wwrs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mingoarnes
Du kan inte ta en bild och ladda upp det tullen skrev till dig. Var noggrann och stryk bort ditt namn, adress, epost, registernummer och liknande så är du kan vara anonym.

Eller kanske bara kopiera texten där tullen förklarar.

Vad kostade spelen? Om de kostade 300 kronor så skulle 25% moms bli 75 kronor.

Du kanske har handlat tullfritt? Moms måste vi betala vare sig vi handlar inom eller utom EU.
Senast redigerad av wwr 2021-04-18 kl. 14:57.
Citera
2021-04-18, 15:15
Medlem
Ondahamsterns avatar
Citat:

Det där gäller tariffer, det säger absolut inget om att det ska råda frihandel.
Citera
2021-04-18, 15:24
Medlem
wwrs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ondahamstern
Det där gäller tariffer, det säger absolut inget om att det ska råda frihandel.
Jag menar att flera postare försöker få tråden att spåra ur genom att definiera ord. Jag lämnar det.

Det verkar som om köpet av spel som diskuteras har skett tullfritt. Så skall det vara inom EU och även med Storbritannien.

Däremot skall vi betala moms på köp både inom och utom EU.
Citera
2021-04-18, 15:32
Medlem
Citat:
Det gick inte. Kanske bättre sköta frågan i tråden. Jag föredrar det framför PM.

Ok tack, jag fick betala in moms, ursäkta jag förväxlade det med tullavgift, däremot så har jag ej fått betala in moms före 2021, men nu får jag alltså en momsavgift på 75 kronor vilket suger.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback