Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2020-12-12, 20:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JohnBlund
Min mor låg på intensiven och var nära på att dö och jag var ganska långt ifrån.
Ville absolut inte riskera att inte komma fram innan hon eventuellt gick bort.

Då var det gasen i botten som gällde.

Hur många minuter tjänade du på att kunna köra fortare än 130?
Citera
2020-12-12, 20:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Locifer
Hur många minuter tjänade du på att kunna köra fortare än 130?

Bra fråga. Den viktigare frågar är dock, hur mycket tid sparade jag på att köra snabbare än tilllåten hastighet.

Höll ungefär 30 km/h mer än tillåten hastighet över hela sträckan, ibland mer.
Sträckan att köra var ungefär 96 mil.

En stor del av vägen var 100-120 sträcka och jag körde då... hm, jag måste ha tänkt fel, jag höll nog minst 160 på 120 sträcka, så det var nog i alla fall 40 för fort, vissa sträckor blev det 170.

På en sträcka av närmare 100 mil så finns väldigt mycket tid att spara genom att köra för fort.
Dock hade det inte varit optimalt för en elbil då tankning tar 3 minuter, men laddning kanske 30 minuter (minst)
Citera
2021-04-17, 01:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BAB7
Min elbil (renault zoe) har ett 41 kWh stort batteri, men igår stannade bilen efter att jag gjort slut på 39 kWh!
Eftersom det visas i bilens färddator hur många kWh jag gjort av med så var jag ganska säker på att jag skulle kunna ta mig hem, detta gick dock åt helvete!

När jag hade förbrukat 39 kWh av mina 41 kWh stannade bilen, batteriet var då helt tomt!

Detta resulterade i att jag var tvungen att ringa efter bärgare, dessutom fick jag vänta i två timmar, trots att jag bara var 2 km hemifrån!

Tyvärr får man inte heller själv bogsera en elbil, då växellådan då kan gå sönder!

Frågor:
Varför stannade bilen redan efter att jag förbrukat 39 kWh, när jag har ett 41 kWh stort batteri???

Är batteriet slitet?

Min Renault ZOE har rullat 10.000 mil och är 2 år gammal.

Förmodligen slitet och tappat i kapacitet.

Är aldrig bra att ofta och länge har batterier helt urladdade. De förstörs då, och tappar kapacitet i förtid. Samma sak om du länge och ofta har de laddade till 100%.

Försökt att undvika att ladda batteriet till 100%, men behöver du göra det så ställ in schema för laddningen så att batteriet når 100% precis innan du skall åka. Undvik att det står färdigladdat på 100% i flera timmar (sliter onödigt mycket på batteriet då, och bidrar till degradering).

Ett annat tips är att planera för att alltid ha kvar minst 10-15% av batteriet. Händer något oförutsett så är det bra att ha lite marginal. Men låt helst inte batteriet ladda ur helt, och laddar du ur helt så måste det verkligen laddas upp så fort som bara möjligt. Varje timme batteriet är på 0% så skadas och degraderas det (mer eller mindre).

Själv så har mitt batteripaket aldrig någonsin varit lägre än 8%.

Normalt laddar jag aldrig mer än 90% innan resa (för då kan jag avbryta och ställa in resa, eller åka senare, utan att riskera att batteriet står stilla på 100%), och försöker planera så jag kommer till nästa laddställe (eller hem) med 15% kvar.

No i China19-tider, så kör jag inte lika mycket med bilen och då laddar jag aldrig över 80%, och låter den aldrig gå under 20%. Då håller batterierna som allra längst.

Under lång tid utan att köra så mår batterierna bäst att hållas runt 30-50% (har min nuvarande hemmaladdning inställd på 50% normalt, då jag kör så lite).
Citera
2021-04-17, 02:07
Medlem
Lägg inte för mycket tid på att lyssna på ”Världens bästa bil”-folket. Sådana personer vill bara trycka ned andra för att dom mår dåligt själva.
Ganska patetiskt igentligen.

Vissa som skriver har rätt, batterier får lägre distans med tiden och som vissa skriver att lampor och allt annat drar också, utan att det syns.
Citera
2021-04-17, 22:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av tomten90
Lägg inte för mycket tid på att lyssna på ”Världens bästa bil”-folket. Sådana personer vill bara trycka ned andra för att dom mår dåligt själva.
Ganska patetiskt igentligen.

Vissa som skriver har rätt, batterier får lägre distans med tiden och som vissa skriver att lampor och allt annat drar också, utan att det syns.

Vilka är ”Världens bästa bil”-folket?

Har missat det helt, eller hängt för lite på forumet för att förstå.

Japp, batterier tappar en viss kapacitet med tiden. Inget snack om det.

Speciellt om man kör som BAB7 verkar.
Citera
2021-04-18, 01:11
Medlem
PeterNosters avatar
Liten lustighet här.

Tesla rekommendera ju att man inte ska ladda ur under 0%.
(Det finns ett par % till under 0%)

Men när EPA* skulle ange vilken körsträcka som ska stå i miljödeklarationen så klagade Tesla på att den blev för kort. De ville att man då skulle kört tills bilen stannade.

*EPA – federal miljöskyddsmyndighet i USA, se Environmental Protection Agency
Citera
2021-04-18, 02:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av PeterNoster
Liten lustighet här.

Tesla rekommendera ju att man inte ska ladda ur under 0%.
(Det finns ett par % till under 0%)

Men när EPA* skulle ange vilken körsträcka som ska stå i miljödeklarationen så klagade Tesla på att den blev för kort. De ville att man då skulle kört tills bilen stannade.

*EPA – federal miljöskyddsmyndighet i USA, se Environmental Protection Agency

Det beror på standarden hur man jämför sig med andra företag och deras elbilar (som kanske inte har lika stor buffert i botten av batterierna). De ser det väl (rätt eller fel) som en konkurrensfördel om man har ett bra EPA-värde.

Men jag skulle rekommendera att undvika (om det är möjligt och inte absolut nöd) att ladda ur sina batterier till ens 0% enligt mätaren. Det går ganska fint om man ser till att snabbt ladda upp batterierna (skall inte vara så mer än någon timme), men sliter ändå onödigt mycket på batterierna att göra så.

Själv undviker jag att gå under 10%, och har aldrig någonsin varit lägre än 8% SoC.

Den typ av batterikemier som vi har i de flesta av dagens elbilar mår bäst om det får hålla sig mellan 20-80% SoC.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in