Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2021-03-19, 15:00
  #49
Medlem
Finns det inte Helium 3. På månen?? Som är sällsynt på jorden
Citera
2021-03-19, 15:57
  #50
Medlem
Ken Drydens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av wwr
Ja. Det verkar som om mån-gänget repat mod igen. På den senaste tiden har det annars mest hörts deppiga tongångar med olika former av problem. Det skall bli intressant att se om man lyckas "upprepa" månlandningarna som skedde på 60- och 70-talen.

Jag anser det anmärkningsvärt att det är så knepigt att upprepa något som kunde utföras för 50 år sedan. Andra tekniska landvinningar som skedde på 60- och 70-talen var: sladdlösa borrmaskiner, videobandspelare, satellit-TV, svävande gräsklippare, rökdetektorer, kontaktlinser, post-it-lappar, elektroniska symaskiner och Walkman.

Det känns ju verkligen som att utvecklingen gjort att dessa företeelser etablerats eller t.o.m. passerats. Då borde man kunna få till en bemannad månlandning också.

Ingenting nytt har ju egentligen uppfunnits på 100 år. Då kom personbil, kylskåp, dammsugare, etc. Det är grejer som finns kvar och fortfarande fungerar på samma sätt. Det enda som hänt är att man skruvat på lite elektronik som visar info med hjälp av ljusdioder - annars är allt samma (fast dyrare).

Elektronik och miniatyrisering i all ära, men inget nytt har egentligen skapats på mycket länge.

Den mest avlägsna punkt som astronauterna på den sista månlandningen med Apollo 17 nådde med mån-bilen var en klippa med namnet "Turn Around Rock". Där vände det. Så långt kom vi. Där peakade den tekniska civilisationen. Nu går det bara nedåt och vi kommer aldrig någonsin att återvända.
__________________
Senast redigerad av Ken Dryden 2021-03-19 kl. 16:05.
Citera
2021-03-19, 16:21
  #51
Medlem
Ankdammsmans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Neo21
Finns det inte Helium 3. På månen?? Som är sällsynt på jorden

Jo, det finns tydligen mycket och dessutom lättare att utvinna än det som finns på jorden. Verkar som det kanske kan användas som super-energikälla men det är rätt spekulativt.

Hursomhelst, det är nog första gången jag sett ett hyfsat ekonomiskt case för månexploatering även om det inte verkar helt solitt. Men det finns ju alltid månturism.

(Tevetips: utmärkta The Expanse handlar om råvaruutvinning i rymden om ett par hundra år.)
Citera
2021-03-19, 19:40
  #52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ankdammsman
Jo, det finns tydligen mycket och dessutom lättare att utvinna än det som finns på jorden. Verkar som det kanske kan användas som super-energikälla men det är rätt spekulativt.

Hursomhelst, det är nog första gången jag sett ett hyfsat ekonomiskt case för månexploatering även om det inte verkar helt solitt. Men det finns ju alltid månturism.

(Tevetips: utmärkta The Expanse handlar om råvaruutvinning i rymden om ett par hundra år.)


Har sett på The expanse. Skit bra sci-fi. Väntar på den nya säsongen... Men vad kan man använda helium 3 till? Raket bränsle?
Citera
2021-03-19, 20:34
  #53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Neo21
Har sett på The expanse. Skit bra sci-fi. Väntar på den nya säsongen... Men vad kan man använda helium 3 till? Raket bränsle?
Bränsle i fusion, vilket då förutsätter att man får fusionskraft att fungera, och dessutom att själva kraftverken är så billiga att man kan få lönsamhet även om man måste utvinna och transportera bränsle från månen. På mig låter det mer som ett rätt desperat försök att hitta någon kommersiell anledning till att resa till månen.
Citera
2021-03-20, 00:49
  #54
Medlem
- Lita på mig, jag har gjort det här i så många år nu,,,
Det är fööörst ett fungerande fusionskraftverk här på Jorden, SEN utvinning av helium 3 på månen!

…Henke kan förklara mer om vikten av att göra saker i rätt ordning…
https://youtu.be/cZ75WsdsObI?t=71 <--- Henke förklarar
Citera
2021-04-17, 10:57
  #55
Medlem
Nochillss avatar
SpaceX och Starship blev i mina ögon idag, en otippad vinnare av Artemis-programmet.

https://www.youtube.com/watch?v=y-sA3R4MWjA


"Dynetics"-landaren ser ju fördjävligt ful ut så NASA tänkte väl... "Vi kan ju inte sätta upp en Fågelskrämma på självaste Månen?"


Jag hade personligen här hellre hoppats på Bezos "Blue Origin"- koncept trots att det är små framsteg i jämförelse med SpaceX.
Citera
2021-04-17, 14:56
  #56
Medlem
Fattar inte riktigt varför spaceX. Inte använder en mindre månlandare.. Måste vara mycket säkrare..... Starship typ stannar i månens omloppsbana... Sen använder månlandare.. Som kan Leverar material till att bygga en månbas.. Som kan användas flera gånger...Och även rymdstationen i omloppsbanan runt månen...Sen åker starship tillbaka till jorden hämtar mer material och astronauter....Sen borde det väl sparas en massa bränsle att ha en starship vid månens rymdstationen som sen åker vidare till Mars
Citera
2021-04-17, 15:26
  #57
Avstängd
wwrs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Neo21
Fattar inte riktigt varför spaceX. Inte använder en mindre månlandare.. Måste vara mycket säkrare..... Starship typ stannar i månens omloppsbana... Sen använder månlandare.. Som kan Leverar material till att bygga en månbas.. Som kan användas flera gånger...Och även rymdstationen i omloppsbanan runt månen...Sen åker starship tillbaka till jorden hämtar mer material och astronauter....Sen borde det väl sparas en massa bränsle att ha en starship vid månens rymdstationen som sen åker vidare till Mars
Jag håller med. Och testmodellerna av Starship exploderar oftast under testning. Man undrar ibland om de verkligen kommer att komma till månen, i synnerhet med Starship.
Citera
2021-04-17, 15:39
  #58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av wwr
Jag håller med. Och testmodellerna av Starship exploderar oftast under testning. Man undrar ibland om de verkligen kommer att komma till månen, i synnerhet med Starship.

Kanske en mindre starship men jag tror största hindret är landningen som kommer vara svårare på månen eller på mars.... Men det är väl landning som är det svåraste,, men att använda starship för att sen stanna i omloppsbanan runt månen borde ju inte vara omöjligt? Som sen åker tillbaka till jorden för att hämta material och astronauter.. Även där kan man använda ISS som parkering för starship sen åka tillbaka till månen... Bygga månbas och rymdstation.. Borde det inte ta mycket mindre bränsle om starship startar från en rymdstation runt månen?..

Kan inte mindre farkoster användas för att ta sig till Mars?
Citera
2021-04-17, 17:01
  #59
Avstängd
wwrs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Neo21
Kanske en mindre starship men jag tror största hindret är landningen som kommer vara svårare på månen eller på mars.... Men det är väl landning som är det svåraste,, men att använda starship för att sen stanna i omloppsbanan runt månen borde ju inte vara omöjligt? Som sen åker tillbaka till jorden för att hämta material och astronauter.. Även där kan man använda ISS som parkering för starship sen åka tillbaka till månen... Bygga månbas och rymdstation.. Borde det inte ta mycket mindre bränsle om starship startar från en rymdstation runt månen?..

Kan inte mindre farkoster användas för att ta sig till Mars?
Märkligt är det i alla fall.

För mer än 50 år sedan åkte de till månen 6 gånger. De skickade upp tre bilar. De navigerade med sextant ungefär som Vasco da Gama. Det var 10 år innan Sony Walkman uppfanns.

Men nu verkar det extremt krångligt att åka dit. SpaceX prototyper exploderar på löpande band.
Citera
2021-04-17, 17:01
  #60
Medlem
Nochillss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Neo21
Kanske en mindre starship men jag tror största hindret är landningen som kommer vara svårare på månen eller på mars.... Men det är väl landning som är det svåraste,, men att använda starship för att sen stanna i omloppsbanan runt månen borde ju inte vara omöjligt? Som sen åker tillbaka till jorden för att hämta material och astronauter.. Även där kan man använda ISS som parkering för starship sen åka tillbaka till månen... Bygga månbas och rymdstation.. Borde det inte ta mycket mindre bränsle om starship startar från en rymdstation runt månen?..

Kan inte mindre farkoster användas för att ta sig till Mars?



Meningen är att man ska utvinna Väte och vatten från Månens frysta Polarområden till att förädla Bränslet åt Starship. Rymdfarkosten som startar från Jorden och landar på Månen måste vara lika robust som Apollo-programmet var med Landaren.

Om vi ska kunna bilda en självförsörjande Månbas inom några år, krävs det att man skickar upp så mycket nödvändig, utrustning på en gång.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback