Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2021-04-16, 18:03
  #613
Medlem
blamages avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dr Tinnitus
Och där visar du att du inte förstår vad seriösa källhänvisningar är….
Du verkar vara en riktig stjärna. Wikipedia är inte längre en tillförlitlig seriös källa. Har du svårt för att fatta?

"Wikipedia co-founder Larry Sanger penned a blog post last week declaring that the site is “badly biased,” “no longer has an effective neutrality policy” and clearly favors lefty politics."
Citera
2021-04-16, 18:06
  #614
Medlem
PK-befriads avatar
Citat:
Ursprungligen postat av yidarmy123
Tycker man att det här är ett vettigt förslag så förtjänar man inte att leva - då är man helt enkelt för dum i huvudet för att få sina mänskliga rättigheter respekterade.

Jag förnekar inte förintelsen - jag är inte tillräckligt insatt - men det finns faktiskt väldigt goda argument från bägge sidor i den här frågan som gör mig lite fundersam - argument som sträcker sig långt långt bak i tiden dessutom - av pålästa och väldigt kompetenta män.

Det skulle inte förvåna mig ett dugg om hela förintelsen egentligen är gravt överdriven. Det mördas en jävla massa människor i varje krig och allt är inte så jävla enkelt så man bara kan avfärda Hitler som tidernas ondaste människa och att alla ska hålla käften som inte köper det intetsägande argumentet.

Hitler ville inte ens ut i krig från första början - men tvingades till det.

Som sagt, jag tror den här frågan är väldigt komplex och jag litar inte ett dugg på människor som vill tysta ned kritiker och göra det olagligt att ifrågasätta någonting - bara det gör att jag nästan hoppas att förintelseförnekarna har rätt i den här frågan.

Men som sagt, jag är inte tillräckligt insatt, ännu.

Förövrigt så hade jag gärna supit ner Hitler och se om han är en rolig prick. Någonting säger mig att han är det - men jag vet inte riktigt vad.
Om Regeringen röstar igenom det här så förtjänar de att bli störtade med våld. Det vore ett så pass allvarligt övergrepp på våra grundläggande friheter.

Men å andra sidan så är det kanske just vad de vill ska ske så att de får en ursäkt för att skicka vita män till Gulags.
__________________
Senast redigerad av PK-befriad 2021-04-16 kl. 18:10.
Citera
2021-04-16, 18:14
  #615
Medlem
Skogsvattes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av blamage
Du verkar vara en riktig stjärna. Wikipedia är inte längre en tillförlitlig seriös källa. Har du svårt för att fatta?

Det roligaste av allt är att den gode doktorn helt förkastade Wikipedia som källa när han försökte förneka att tyskar dömdes och avrättades av Sovjet för Katynmassakern. Då försäkrade han oss att Wikipedia var "otillräckligt" som källa, med hänvisning till ett blogginlägg. Nu vill han emellertid övertyga oss att Wikipedia är trovärdigt och seriöst som källa... men bara när det hjälper hans case.
Citera
2021-04-16, 18:15
  #616
Medlem
diseuses avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nebeltag
Det där stämmer inte. Det den polska lagstiftningen säger är att det inte är tillåtet att kollektivt anklaga polackerna eller polska staten (som ju inte existerade under dessa år) för förintelsen. Den skyddar däremot inte enskilda individer som deltagit i förföljelser av och mord på judar. En fullt rimlig hållning, särskilt som judiska intresseorganisationer som IHRA kräver motsvarande rättigheter för judar (d.v.s. att de inte ska behöva bära kollektivt ansvar för judiska kommunisters brott mot mänskligheten eller för Israels agerande).

Fallet Engelking & Grabowski gällde ett enskilt förtalsmål, där en enskild avliden polack framställdes som skyldig på lösa grunder av judiska historiker. Det var alltså inte denna lag som användes i fallet.
Se där, det var mer än vad jag visste. Svensk mediebevakning om Polens "förintelselag" (exempelvis här) gav verkligen intrycket av att du kan åtalas om du antyder att det fanns individuella polacker som var delaktiga i Förintelsen.
Citat:
Hur som helst förutsätter en lag mot förintelseförnekelse motsvarande rättigheter för andra folk om historieskrivningen ska vara rättvis. Det är av sådana rättviseskäl som Polen har denna lag, och det är därför många länder har infört lagar om förbud mot förnekelse av kommunismens brott. Sedan kan man förstås tycka att vare sig det ena eller det andra ska vara förbjudet i lag. Huvudsaken är dock att man är konsekvent.
Jo, och det är därför jag blir så förbluffad över den svenska regeringens argument. Februari 2021 sa de att "yttrandefrihet är [en] grundpelare i varje demokratiskt samhälle", samt att "en fri forskning är helt central i en demokrati. Det gäller i synnerhet för forskning om Förintelsen". Redan ett par månader senare är Förintelsen för viktig för att tillåta förutsättningslös forskning och en oinskränkt yttrandefrihet.
Citera
2021-04-16, 18:19
  #617
Medlem
Skogsvattes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PK-befriad
Om Regeringen röstar igenom det här så förtjänar de att bli störtade med våld. Det vore ett så pass allvarligt övergrepp på våra grundläggande friheter.

Den kanske mest alarmerande aspekten av förslaget är att man vill sortera förbudet under "hets mot folkgrupp", trots att förintelserevisionism, åtminstone rent akademisk/historiografisk sådan, omöjligen går att klassificera som hets mot folkgrupp.

Skälet är enkelt: ett regelrätt förbud mot revisionism hade troligtvis krävt en grundlagsförändring, så det blir enklare och smidigare för regeringen att få igenom sina censurkrav genom att helt enkelt modifiera ett redan existerande undantag i yttrandefrihetsgrundlagen. Därmed öppnar man även upp för att precis vad som helst kan censureras och förbjudas, så länge det åtminstone perifert går att knyta an till påstådd "hets".
Citera
2021-04-16, 18:22
  #618
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av RudyardKipling
Min tioåring kom hem för ett antal år sedan och började babbla om att AH var jordens mest onda man. De fick läsa någon liknande Anne Franks dagbok när de gick i åk 5. Helt sjukt att hjärntvätten tillåts. Om man som förälder drar igång något så är det ens barn som drabbas. Jag säger ofta till mina barn att ni ska läsa till proven och svara precis som läraren vill ha det, men kom ihåg att allt ni lär er i skolan inte är sant. De ställer många frågor och jag brukar svara när ni blir äldre ska ni få veta. Häromdagen kom ena barnet hem och undrade hur man kan veta att förintelsen är sann. Jag svarade så där undvikande som jag brukar göra när jag inte vill tala klartext med barnen och de begriper numera precis vad det handlar om. Jag utgår från att det snackats i skolorna om Morgans utspel.

Du försöker alltså insinuera till dina barn att förintelsen är en bluff? Herrejävlar. Nu tycker jag givetvis att det borde vara tillåtet att förneka förintelsen hur mycket man vill, men att folk tutar i sina barn det är ju bara sjukt.
Citera
2021-04-16, 18:28
  #619
Medlem
Tanuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av antonerik
Jag tror att det judiska folket lider ganska mycket av det.

Det judiska folket?
Jude är en religiös identitet.
Brukar du prata om det kristna folket, eller det buddhistiska folket?

Judendomen var missionerande i mer än 2.000 år. Sefardim är i huvudsak konverterade berber, Ashkenazim är konverterade khazarer osv osv.
I Israel finns svarta judar från Etiopien och kritvita från Litauen. Det är tron som förenar dem, inte DNA.
Citera
2021-04-16, 18:29
  #620
Medlem
Skogsvattes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av countolaf
Du försöker alltså insinuera till dina barn att förintelsen är en bluff? Herrejävlar. Nu tycker jag givetvis att det borde vara tillåtet att förneka förintelsen hur mycket man vill, men att folk tutar i sina barn det är ju bara sjukt.

Förintelsemyten har i allt väsentligt plockats isär av modern historiografi. Varför skulle vi tillåta att våra barn hjärntvättas i judisk utrotningsmytologi som enkelt kan motbevisas? Inget barn förtjänar att skärras av sådana lögner.
Citera
2021-04-16, 18:30
  #621
Medlem
EV antisemitism har vi importerat till vårt land!
Citera
2021-04-16, 18:33
  #622
Medlem
KenanBarberarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av antonerik
Jag tror att det judiska folket lider ganska mycket av det.
Dagens judar satt inte i koncentrationsläger mer än vad du gjort. Varför lider du i deras ställe så hårt att du måste offra både din och min frihet att tycka vad vi vill om historiska händelser?
Citera
2021-04-16, 18:35
  #623
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Skogsvatte
Förintelsemyten har i allt väsentligt plockats isär av modern historiografi. Varför skulle vi tillåta att våra barn hjärntvättas i judisk utrotningsmytologi som enkelt kan motbevisas? Inget barn förtjänar att skärras av sådana lögner.

Det finns säkert någon koranskola du kan sätta dina barn i om du är rädd för "förintelsebluffen". Eller kanske något CI-compound i USA någonstans.
Citera
2021-04-16, 18:41
  #624
Medlem
Skogsvattes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av countolaf
Det finns säkert någon koranskola du kan sätta dina barn i om du är rädd för "förintelsebluffen".

Kanske finns det positiva sidor av blatteinvasionen trots allt!
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback