Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2021-04-15, 13:59
  #8245
Avstängd
wwrs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Methos
Men du har ju inte förstått att GB nu är ett tredjeland och inte något som är med i EUs marknad. Det betyder att det är hårda gränser mellan tredjeland och EU. Det betyder att du behöver ha visum, pass, moms, tull och allt annat som tillhör en resa över den yttre gränsen. Du är inte längre fri att handla eller resa hur du vill över gränsen till GB.

GB har valt detta, men de har ingne aning om vad det betyder. Det lilla handelsavtal som finns är på nyttovaror som GB exporterar, inte på varor som privatpersoner handlar.
Det stämmer inte. Vi skall kunna köpa varor tullfritt från Storbritannien utan extra påslag.

Då kan man t.ex inte acceptera att PostNord lägger på 150 kronor på filmerna. Det tillåts av myndigheter eftersom EU mutat våra politiker med styrelseuppdrag etc

EU försvårar handel med länder utanför EU. Man låser in oss och försämrar konkurrensen.

Vi skall kunna handla på billigaste sätt både inom och utom EU.
Citera
2021-04-15, 16:19
  #8246
Medlem
Ondahamsterns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av wwr
Det stämmer inte. Vi skall kunna köpa varor tullfritt från Storbritannien utan extra påslag.

Då kan man t.ex inte acceptera att PostNord lägger på 150 kronor på filmerna. Det tillåts av myndigheter eftersom EU mutat våra politiker med styrelseuppdrag etc

EU försvårar handel med länder utanför EU. Man låser in oss och försämrar konkurrensen.

Vi skall kunna handla på billigaste sätt både inom och utom EU.

Bara för att du tycker så, så innebär det inte att det är så.

Det är dags för dig att komma upp ur sandlådan , Storbritannien stormade ut ur EU och får nu stå sitt kast
Citera
2021-04-15, 16:29
  #8247
Avstängd
wwrs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ondahamstern
Bara för att du tycker så, så innebär det inte att det är så.

Det är dags för dig att komma upp ur sandlådan , Storbritannien stormade ut ur EU och får nu stå sitt kast
Nej. Här i tråden finns många som verkar anse att
"Det där kommer från utanför EU, det blir dyrt att köpa, förstår du väl "

Men det skall man inte alls acceptera. Det finns handelsavtal och moms skall betalas liksom inom EU.

Det skall ske på smidigaste sätt. Politikerna låter företagen göra onödiga påslag eftersom EU försöker låsa in oss.

Vi skall kunna handla på enkelt sätt från hela världen. EU skall inte försöka skapa byråkratiska handelshinder. Man bygger upp ett Sovjetunionen framför våra ögon. Vi antas hålla tillgodo med "Sovjet-kvalitet". Men det är fel. EU:s företag måste utsättas för konkurrens inom ramen för handelsavtalen.
Citera
2021-04-15, 16:45
  #8248
Medlem
Ondahamsterns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av wwr
Nej. Här i tråden finns många som verkar anse att
"Det där kommer från utanför EU, det blir dyrt att köpa, förstår du väl "

Men det skall man inte alls acceptera. Det finns handelsavtal och moms skall betalas liksom inom EU.

Det skall ske på smidigaste sätt. Politikerna låter företagen göra onödiga påslag eftersom EU försöker låsa in oss.

Vi skall kunna handla på enkelt sätt från hela världen. EU skall inte försöka skapa byråkratiska handelshinder. Man bygger upp ett Sovjetunionen framför våra ögon. Vi antas hålla tillgodo med "Sovjet-kvalitet". Men det är fel. EU:s företag måste utsättas för konkurrens inom ramen för handelsavtalen.

Återigen du säger att du hatar en sak men så fort något annat land som exempelvis USA gör exakt samma sak så hyllar du dem.

Du är helt enkelt så oärlig att det blir barnsligt.
Citera
2021-04-15, 16:56
  #8249
Avstängd
wwrs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ondahamstern
Återigen du säger att du hatar en sak men så fort något annat land som exempelvis USA gör exakt samma sak så hyllar du dem.

Du är helt enkelt så oärlig att det blir barnsligt.
Ni trollar mot personer och blandar in andra saker och gör antaganden för att försöka få diskussionen ur spår.

Vi skall kunna handla på billigaste sätt med hela världen.
Citat:
Det finns handelsavtal och moms skall betalas liksom inom EU.

Det skall ske på smidigaste sätt. Politikerna låter företagen göra onödiga påslag eftersom EU försöker låsa in oss.

Vi skall kunna handla på enkelt sätt från hela världen. EU skall inte försöka skapa byråkratiska handelshinder. Man bygger upp ett Sovjetunionen framför våra ögon. Vi antas hålla tillgodo med "Sovjet-kvalitet". Men det är fel. EU:s företag måste utsättas för konkurrens inom ramen för handelsavtalen.
Citera
2021-04-15, 17:34
  #8250
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av wwr

Vi skall kunna handla på billigaste sätt med hela världen.

Och det gör vi genom att vara med i EU. Utanför EU blir det dyrare.
Citera
2021-04-15, 20:34
  #8251
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av wwr
Nej. Här i tråden finns många som verkar anse att
"Det där kommer från utanför EU, det blir dyrt att köpa, förstår du väl "

Men det skall man inte alls acceptera. Det finns handelsavtal och moms skall betalas liksom inom EU.

Det skall ske på smidigaste sätt. Politikerna låter företagen göra onödiga påslag eftersom EU försöker låsa in oss.

Vi skall kunna handla på enkelt sätt från hela världen. EU skall inte försöka skapa byråkratiska handelshinder. Man bygger upp ett Sovjetunionen framför våra ögon. Vi antas hålla tillgodo med "Sovjet-kvalitet". Men det är fel. EU:s företag måste utsättas för konkurrens inom ramen för handelsavtalen.

Du fäktas mot väderkvarnar helt enkelt. Handelsavtal fungerar inte så som du tror att de gör eller måste göra.
Citera
2021-04-16, 10:44
  #8252
Avstängd
wwrs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HepCat-X
Du fäktas mot väderkvarnar helt enkelt. Handelsavtal fungerar inte så som du tror att de gör eller måste göra.
Men PostNord lägger på 150 kronor på två filmer eftersom de kommer från utanför EU.

Diskussionen är märklig. Den som protesterar mot det blir kallad dum i huvudet och att den inte förstår.

Det skall man protestera mot. Våra myndigheter, t.ex EU och politikerna skall se till att vi kan handla på billigaste sätt vare sig det är inom eller utom EU.

Företagen har tagit över EU/Bryssel och vill bura in oss i ett nytt Sovjetunionen. Och vilken usel kvalitet deras varor höll vet alla.
Citera
2021-04-16, 12:29
  #8253
Medlem
Brexit är fortfarande i tidigt stadie, men att det blev eller kommer bli det kaos som remainers hävdade är inte sant. Inte heller är det sant som brexitörer hävdar att UK i förlängningen kommer gynnas av Brexit i nuvarande form.

UK och EU är nu i en fas likt ett par som precis brutit upp och gjort slut - man kivas och vill inte samarbeta. Med tid kommer känslorna att svalna och pragmatism kommer ta över. Både UK och EU vet båda att dom gynnas av att kunna handla fritt med varandra - det är hit vi kommer konvergera kommande decennium. När vi närmar oss 2030 kommer UK ha i princip samma access till EUs single market vad gäller varor som man hade förra året, den stora skillnaden kommer vara att man inte är en medlem och på så sätt inte har något inflytande i lagstiftning och formning av regleringar.

Det som dock blir intressant är hur EU kommer ställa sig till Londons otroliga dominans vad gäller finansiella tjänster - som det ser ut idag är det förvånansvärt enkelt att från London fortsatt göra finansiella affärer med EU, även om tidningar och media hävdar annat.

Dom flesta länder utanför EU satte historiskt sina finansiella regleringar i linje med EUs, inte för att accessa EUs finansiella marknad som många tror, utan snarare London. Att man linjerade sig med EU hade enbart att göra att det var i Bryssel reglerna sattes. Men nu är britterna "fria" och inte längre bundna av Bryssels lagstiftning och reglering.

Inte på något sätt tycker jag Brexit i sin nuvarande form är en bra ide, men om det finns ett område där EU överskattar sin makt och underskattar Londons position och inflytande är det inom finans. Min bet är att EU fortsatt drar åt svångremmen vad gäller regleringar, men UK lättar på den och länder som Australien, Kanada, UAE, Schweiz osv följer UK, vilket resulterar i ett fortsatt globalt London från en finansställning, och ett isolerat och låst EU.
Citera
2021-04-16, 14:23
  #8254
Medlem
Eoppoyzs avatar
Jag är glad över att UK lämnade EU. Sedan ser jag det som något positivt att det sker splittringar inom landet. Jag hoppas ju att Skottland och förhoppningsvis även Wales lämnar, samt att Nordirland förenas med Irland. Vi får se vad som sker först, troligen Skottlands utträde.
Citera
2021-04-17, 12:53
  #8255
Medlem
Efter att nu har pratat ytterligare med ett företag i UK här så menar dom att när jag handlar ifrån dom så ska tull och momsavgift ingå i priset, dom har fått klartecken ifrån högre instanser tydligen att detta ska gälla EU länderna, dock får jag tullavgift och mons på detta och det står ju klart och tydligt både på Tullverkets hemsida och även på Postnords sida.

Det som är märkligt är tydligen att dom brittiska säljarna verkar tro annorlunda. Jag kommer att visa räkningen jag får ifrån Postnord till detta brittiska företag och sedan får vi ta det därefter. Men väldigt trist detta då jag alltid handlat ifrån dom och nu kommer dom ju tappa många kunder just pga detta.

Men visst folket har talat i England och det får man ju helt klart respektera!
Citera
2021-04-17, 13:17
  #8256
Medlem
Ondahamsterns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mingoarnes
Efter att nu har pratat ytterligare med ett företag i UK här så menar dom att när jag handlar ifrån dom så ska tull och momsavgift ingå i priset, dom har fått klartecken ifrån högre instanser tydligen att detta ska gälla EU länderna, dock får jag tullavgift och mons på detta och det står ju klart och tydligt både på Tullverkets hemsida och även på Postnords sida.

Det som är märkligt är tydligen att dom brittiska säljarna verkar tro annorlunda. Jag kommer att visa räkningen jag får ifrån Postnord till detta brittiska företag och sedan får vi ta det därefter. Men väldigt trist detta då jag alltid handlat ifrån dom och nu kommer dom ju tappa många kunder just pga detta.

Men visst folket har talat i England och det får man ju helt klart respektera!

Inte för att vara sådan nu, men har du aktivt kollat med PostNord?

Om det nu skulle bara så att det ska vara tullfritt så kan de ha klantat sig, jag vet om att de gör det ibland även när importen är från ett annat EU land.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback