Citat:
Ursprungligen postat av
sjelvefan
Oenig i histotiebeskrivelsen i svaret jag fick, men det är inte intressant för mig här att diskutera vad som anses vara falskt och sant gällande vad som hände. Utan jag pratar mer om hurvida ett förbud bekämpar eller löser något eller inte. Jag tror ingen direkt tänker "jaha dom inför ett förbud nu, det ändrar ju helt min övertygelse!
Ett förbud är inte automatiskt det bästa bara för att man har helt olika syn på vad som hände. När det handlar om den här typen av lagar tycker jag även att man borde fundera mer på vad som kan hända om ens värsta politiska fiender kommer till makten... Även om det är rent hypotetiskt.
Vill man verkligen underlätta och ge dessa verktyg till framtida dårar som kan hamna där? Som kanske istället vill förbjuda bort kommunism och islamism, fast enligt deras tolkningar! (Handlingar alà våld och mord ska såklart alltid vara olagligt för alla dårar där ute, men tankar och övertygelser är något helt annat)
Jag vill då inte det och jag anser att man ska vara försiktig att börja peta i yttrandefrihetslagar. För vem vet vilka som kommer till makten om 5, 15 eller 50 år?
Jag kanske har fel och det kanske alltid kommer vara "vettiga demokratiska makthavare" som sitter på makten. Många verkar dock mest bara utgå ifrån att det alltid kommer vara just "deras" politiska sida som kommer sitta vid makten och man tänker inte ett steg längre på vad det skulle kunna innebära om "fel" partier en dag skulle hamna där...
Och det behöver inte handla om nazister utan vilka som helst som ser helt annorlunda på vilka "radikala grupper" som ska bekämpas och som vill förbjuda bort åsikter och tankar, i en yttrandefrihet.
Nej, du har absolut inte fel i ovanstående. Jag är själv inne på samma linje att vi inte vet vem vi skänker makten i framtiden, men vi kan åtminstone försöka se till att inte utrusta dem med vapen som kan användas mot oss.
Nu tror jag inte att nazister någonsin kommer att få regeringsmakt i Sverige, men islamister har visat sig kunna gömma sig bakom den mest välmenande politikers kjolar. Begrepp som ”religionsbrott” ser jag inte alls som otänkbara i framtiden om vi inte är på vår vakt.