2021-04-15, 15:09
Medlem
Gusselbys avatar
Nu börjar media kommentera förslaget. Adam Cwejman på GP t ex, tycker inte det är en bra ide.
Citat:
Det huvudsakliga problemet här är inte ett marginellt randfenomen som förintelseförnekarna, utan att en svensk regering vill politisera det förflutna. Justitieministern har missförstått problemet. Att det finns dårar som förnekar att Förintelsen har ägt rum är inte en politisk fråga. Det går nämligen inte att utrota dumhet med hjälp av lagstiftning.

Socialdemokratiska ministrar varnar inte sällan för att Sverige kan bli som Ungern eller Polen – det vill säga auktoritärt. Samtidigt hör just dessa två länder till den skara länder som gjort uppfattningar om det förflutna till föremål för lagtexter.
skriver han bl a.
https://www.gp.se/ledare/ett-f%C3%B6rbud-mot-f%C3%B6rintelsef%C3%B6rnekelse-%C3%A4r-en-usel-id%C3%A9-1.44974367
Länken öppen att läsa, just nu i alla fall.
Citera
2021-04-15, 15:14
Medlem
Gusselbys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av antonerik
Det finns också homosexuella som är homofober. Det betyder ingenting.
Det var ett dumt svar och du menar väl ändå inte att Chomsky förnekar förintelsen under WW2? Tror inte du har förstått vad mängder av kritiker till sådana här lagar och förslag till lagar menar är fel med det.

Eller så är du oärlig när du diskuterar.
Senast redigerad av Gusselby 2021-04-15 kl. 15:21.
Citera
2021-04-15, 15:17
Avslutad
Oenig i histotiebeskrivelsen i svaret jag fick, men det är inte intressant för mig här att diskutera vad som anses vara falskt och sant gällande vad som hände. Utan jag pratar mer om hurvida ett förbud bekämpar eller löser något eller inte. Jag tror ingen direkt tänker "jaha dom inför ett förbud nu, det ändrar ju helt min övertygelse!

Ett förbud är inte automatiskt det bästa bara för att man har helt olika syn på vad som hände. När det handlar om den här typen av lagar tycker jag även att man borde fundera mer på vad som kan hända om ens värsta politiska fiender kommer till makten... Även om det är rent hypotetiskt.

Vill man verkligen underlätta och ge dessa verktyg till framtida dårar som kan hamna där? Som kanske istället vill förbjuda bort kommunism och islamism, fast enligt deras tolkningar! (Handlingar alà våld och mord ska såklart alltid vara olagligt för alla dårar där ute, men tankar och övertygelser är något helt annat)

Jag vill då inte det och jag anser att man ska vara försiktig att börja peta i yttrandefrihetslagar. För vem vet vilka som kommer till makten om 5, 15 eller 50 år?

Jag kanske har fel och det kanske alltid kommer vara "vettiga demokratiska makthavare" som sitter på makten. Många verkar dock mest bara utgå ifrån att det alltid kommer vara just "deras" politiska sida som kommer sitta vid makten och man tänker inte ett steg längre på vad det skulle kunna innebära om "fel" partier en dag skulle hamna där...

Och det behöver inte handla om nazister utan vilka som helst som ser helt annorlunda på vilka "radikala grupper" som ska bekämpas och som vill förbjuda bort åsikter och tankar, i en yttrandefrihet.
Senast redigerad av sjelvefan 2021-04-15 kl. 15:28.
Citera
2021-04-15, 15:21
Medlem
Förbjud alla obekväma åsikter!

Hälsar Nordkorea
Citera
2021-04-15, 15:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Cuckslayer
Jag tror att en sådan här lag skulle kunna göra situationen 10000x värre för judarna sett till antalet "förnekare".

Om man kollar på diskussionstrådar om detta där judar själv deltar så verkar de flesta judar hålla med dig. De flesta verkar vara emot en sån lag.
Citera
2021-04-15, 15:39
Medlem
Iradeorums avatar
Citat:
Ursprungligen postat av farbror Sven
En bra skola innebär förstås ett kritiskt tänkande och kunskap av källkritik. Då faller också revisionisternas korthus. Att det sedan ändå finns folk som tror på revisionsismen är inget skäl som sagt att förbjuda det. Förnekelse av förintelsen är ju som bekant inte den enda konspirationsteorin.

Revisionism är annars vad som ger ämnet historia vetenskaplig legitimitet. ”Källkritik” hör man ofta från diverse systemclowner men det enda som är relevant är fakta och bevis. Från båda sidor. Annars kan man aldrig påstå sig ha en ”informed opinion”.
Citera
2021-04-15, 15:43
Medlem
Vilken förintelse?
Citera
2021-04-15, 15:49
Medlem
Tammers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rondellneger
Vilken förintelse?
Precis. Härmed förnekar jag förintelsen. Få se om polisen sparkar in dörren om en stund och man blir kastad i fängelse. KGB och Gestapo var ganska toleranta jämför med svenska lagstiftare med PK-ambitioner.
Citera
2021-04-15, 15:52
Medlem
Är det ok att förneka profeten Mohammed också eller blir man halshuggen då?
Citera
2021-04-15, 15:52
Medlem
kukukus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bryling
Sverige är ett miniryssland.
Så är det. Efter att makteliten förlorade sitt informationsmonopol, så inleddes omedelbart en process att återskapa detta. "Friheten" i de västerländska demokratierna är på låtsas och endast giltig fram tills dess att den börjar utmana makteliten och status quo. När makteliten och status quo utmanas, då tvekar man inte att använda exakt samma metoder som Ryssland och Kina. Fejkdemokrati, fejkfrihet.

I Västvärlden har man yttrandefrihet bara fram tills dess att man faktiskt använder den.
Citera
2021-04-15, 15:56
Medlem
Det här kommer ju mest slå mot folk från Mellanöstern. Får hoppas att utvisning finns på straffskalan så borde man få med SD på förslaget.

Och ja, vi kan gärna utvisa nynazisterna också. Gärna till mörkaste Afrika.
Citera
2021-04-15, 15:56
Avslutad
Morgan är då väldigt pigg på att peta i yttrandefrihetslagar och grundlagar... 2018:

Citat:
"I slutet av förra året gjorde Johansson, numera justitieminister, slag i saken och la fram en proposition om förändringar i de två mediegrundlagarna: tryckfrihetsförordningen och yttrandefrihetsgrundlagen.

Kritiken har dock varit hård från flera håll – och den växer för varje dag.

– Det är självklart att man ska ta ansvar för det som publiceras på nätet. Här har vi ju det pressetiska systemet och yrkesreglerna som bygger på självreglering, säger Tove Carlén, jurist på Journalistförbundet.

Hon fortsätter: – Nu vill regeringen ändra grundlagen och förbjuda publiceringen av vissa saker. Då måste vi som värnar om yttrandefriheten hissa varningsflagg.

Yttrandefrihetsexperten Nils Funcke ser en risk att förbudet mot att lägga ut känsliga uppgifter följs av flera inskränkningar.

– Jag tycker att det är mycket bekymmersamt att man vill bryta ut vissa saker ur grundlagen. Det kan leda till en situation där fler och fler typer av yttranden undantas från grundlagsskyddet. Den risken är särskilt stor när det görs på så luddiga grunder som i det här fallet, säger han.

I framtiden kan konsekvenserna av ändringarna i grundlagen bli mycket allvarliga, menar Funcke.

– I ett annat politiskt läge skulle exempelvis en sammanställning av politiker som brutit mot lagen kunna anses kränka den personliga integriteten. Då skulle den kunna stoppas från publicering.

– Hela tanken med grundlagarna är att de ska stå pall när det blåser hårt inom riket eller utifrån. De ska inte falla till föga för tillfälliga förändringar i opinionen."

https://www.aftonbladet.se/a/7l4vG3
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in