• 1
  • 2
2019-01-18, 11:25
Medlem
Callebiltes avatar
^^ tack alla för bra svar.

Jo fake news men tanken är ändå olustig. Att vi förr eller senare släpper ut någon skit som sprider sig i haven och långsamt dödar dem.

Jag är "klimatförnekare" eftersom jag inte tror så värst mycket på koldioxidens faror utan anser att det vi upplever ligger väl inom ramarna för naturliga variationer. Det som skrämmer mig däremot är all plast o annan skit vi dumpar i haven.

Nu kanske vi i väst inte är så farliga med att dumpa skit i havet men kolla t ex länder i Afrika.. Rätt ut i havet med allt..
Men det är klart, de kan inte ens pricka soptunnan/sopnedkastet här i sverige där vi har papperskorgar överallt..
Citera
2019-01-18, 12:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Callebilte
Jag är "klimatförnekare" eftersom jag inte tror så värst mycket på koldioxidens faror utan anser att det vi upplever ligger väl inom ramarna för naturliga variationer. Det som skrämmer mig däremot är all plast o annan skit vi dumpar i haven.
Då kanske du skall läsa på om den försurning av haven som koldioxiden ställer till med när närapå hälften av alla våra utsläpp löses i haven.
Citera
2019-01-18, 12:26
Medlem
Callebiltes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Xenonen
Då kanske du skall läsa på om den försurning av haven som koldioxiden ställer till med när närapå hälften av alla våra utsläpp löses i haven.
Jag är grym på kemi så det vet jag redan men det är inget som oroar mig speciellt, tycker det finns många andra saker som är mycket värre.

Koldioxid kretsloppet är väldigt stabilt och tolerant.

Då är jag mer orolig för mikroplaster och andra miljögifter som släpps ut i haven.
Citera
2019-01-18, 12:29
Medlem
Citat:
Jag är grym på kemi så det vet jag redan men det är inget som oroar mig speciellt, tycker det finns många andra saker som är mycket värre.
Det är otroligt hur många experter det finns här på flashback som vet mycket mer än alla professionella forskare...
Citera
2019-01-18, 13:06
Medlem
Callebiltes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Xenonen
Det är otroligt hur många experter det finns här på flashback som vet mycket mer än alla professionella forskare...
Tja, har man själv forskat så vet man ju hur det fungerar och vilka resultat som ger pengar till forskningen...

Kan man inte tänka själv får man förlita sig på andra.
Citera
2019-01-18, 14:21
Medlem
Citat:
Tja, har man själv forskat så vet man ju hur det fungerar och vilka resultat som ger pengar till forskningen...
Jaha, en av forumets vanliga konspirationsteoretiker. Kan man inte hänvisa till vetenskapliga resultat klämmer man till med att forskarna pressas att producera "rätt" resultat.
Citera
2019-05-29, 19:21
Medlem
08-55331000s avatar
Får känslan av stora fula jättefiskar som simmar runt med öppen mun runt det kontaminerade området.

https://www.theepochtimes.com/huge-m...e_2934186.html
Huge ‘Mutant Monster’ With Gaping Mouth Caught Near Fukushima Nuclear Disaster Site
Citera
2019-06-02, 23:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 08-55331000
Får känslan av stora fula jättefiskar som simmar runt med öppen mun runt det kontaminerade området.

https://www.theepochtimes.com/huge-m...e_2934186.html
Huge ‘Mutant Monster’ With Gaping Mouth Caught Near Fukushima Nuclear Disaster Site
Ganska felaktig rubrik då det inte är ett muterat monster utan en art som funnits lika länge som andra fiskarter troligen.
Citera
2021-04-15, 12:44
Medlem
wwrs avatar
Japanerna kämpar på med opinionen.

Nu har man släppt en video med Tritium-kun - Lille herr Tritium. Det är en uppföljare till Pluto-kun som var avsedd att ge plutonium en bättre image. Kineserna har visst uppmanat de japanska politikerna att bevisa att utsläppen är ofarliga genom att dricka vattnet.

http://imgur.com/a/8EQfKf4

https://youtu.be/QcoG0nzTnm8

https://www.theguardian.com/world/20...astewater-dump
Senast redigerad av wwr 2021-04-15 kl. 12:53.
Citera
2021-04-19, 15:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av wwr
Japanerna kämpar på med opinionen.

Nu har man släppt en video med Tritium-kun - Lille herr Tritium. Det är en uppföljare till Pluto-kun som var avsedd att ge plutonium en bättre image. Kineserna har visst uppmanat de japanska politikerna att bevisa att utsläppen är ofarliga genom att dricka vattnet.

Detta har redan gjorts 2011 när TEPCO började prata om att släppa ut behandlat vatten i havet. Mängden tritium är försumbar, det är en naturlig isotop som redan finns i havet i ansenlig mängd från naturliga källor. Utsläppsvattnet följer redan dricksvattenstandarder med avseende på radionuklider och är således inga som helst problem att släppa ut.

Tritium bioackumulerar inte, har en biologisk halveringstid på 10-12 dygn samt försumbar radiotoxicitet (ICRP-60/66).

https://www.bbc.com/news/av/world-asia-pacific-15533955
Citera
2021-10-17, 18:17
Medlem
Gabriel Knights avatar
Nu vill man släppa ut det lagrade kylvattnet i Stilla havet skriver TT. Det påbörjas 2023 och kommer att pågå i decennier står det. Hur kan det ta flera decennier att släppa ut vattnet? Det tog väl inte decennier att fylla på bassängen? Det lokala motståndet är förstås stort eftersom processen kan skada djurlivet i Stilla havet.

Citat:
Japans nytillträdde premiärminister Fumio Kishida står fast vid att lagrat vatten från kärnkraftskatastrofen i Fukushima ska spolas ut i Stilla havet.
Det lokala motståndet mot utsläppet är fortsatt stort.
Kylvattnet från reaktorerna har lagrats sedan olyckan, orsakad av massiva jordbävningar och åtföljande tsunami, som 2011 drabbade kärnkraftverket vid staden Okuma.
Det lagrade kärnreaktorvattnet är tänkt att släppas ut i havet från våren 2023, en process som sedan kan ta decennier.
Men lokalbefolkning, fiskare och miljöbedömare motsätter sig beslutet. Även grannländer som Kina och Sydkorea är mycket kritiska till beslutet.
– Vi ska förklara säkerheten kring utsläppen utifrån ett vetenskapligt perspektiv och med full insyn, sade Kishida.
Japan har också begärt stöd från internationella atomenergiorganet IAEA i processen. (TT)

Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback