Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2021-04-14, 16:07
  #829
Medlem
Reguluss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HenryBendix
Jag är för en sekulär världsordning och står alltså inte på talibanernas sida. Mitt inlägg var ett svar på ett annat inlägg. Läs om mitt inlägg, så klarnar det nog.

(Jag är väl medveten om att det var USA som - i praktiken - skapade och finansierade talibanerna, Al Qaeda och IS.)

Världsordningar är jag skeptiskt till eftersom jag är demokrat och tror att makten ska ligga nära folket, oavsett viket folk vi talar om, svenskar eller afghaner.

Självfallet vore en sekulär regim att föredra i Afghanistan. Det var ju det som både det misslyckade sovjetiska projektet och det nu lika misslyckade amerikanska projektet gick ut på. Tyvärr kan man inte påtvinga folk som inte vill ha det en västerländsk sekulär demokrati. Demokrati är något som måste växa fram organiskt underifrån, och vi glömmer att det tog mer än 100 år i Sverige och de flesta andra demokratier.

Vad gäller USA:s roll i uppkomsten av olika islamistiska rörelser så håller jag inte riktigt med om att allt är USA:s fel. Al Qaeda var redan från början ett saudiarabiskt projekt. USA kände naturligtvis till att saudierna finansierade bin Ladens gäng i Afghanistan, men vad vi vet gick inga amerikanska skattepengar till bin Laden.

USA:s (och Pakistans) man i Afghanistan var i stället i psykopaten och krigsherren Gulbuddin Hekmatyar, känd som "Kabuls slaktare" efter det att han i flera månader besköt Kabul med tungt artilleri från de omkringliggande bergen. Det skar sig dock så småningom mellan USA och Hekmatyar, och 2003 blev han terroriststämplad av USA. Sedemera försonades de igen och 2017 kunde Hekmatyar återvända till Kabul.

Vad gäller IS så är det korrekt att USA var inblandad i deras uppkomst så tillvida att de islamister som skulle bli till IS ingick i den brokiga skara av syriska "rebeller" som finansierades och beväpnades av CIA. Projektet gick dock överstyr när IS först började kriga mot de andra syriska rebellerna och sedan invaderade Irak och nästan lyckades störta den USA-installerade regimen där. Detta var självfallet inget som USA önskade, och man ingrep så småningom tillsammans med flera andra länder för att krossa IS och rädda den irakiska regimen.

Jag har skrivit mer om IS-fiaskot i den här tråden:

(FB) Pentagonrapport avslöjar att västländer stödde ISIS och bildandet av Islamska Staten

Vad gäller talibanerna, slutligen, så var de ett pakistanskt projekt. Det finns inget som talar för att USA hade något med detta att göra. USA blev lika förvånade som alla andra av deras snabba väg till makten.
Citera
2021-04-14, 16:07
  #830
Avstängd
wwrs avatar
Om talibanerna inte kommer att kraftfullt kräva ett stort krigsskadestånd av USA, Sverige, Tyskland etc för 20 års krig så stärks man ännu mer i uppfattningen att det hela varit en riggad show för att försöka motivera massinvandring.
__________________
Senast redigerad av wwr 2021-04-14 kl. 16:10.
Citera
2021-04-14, 17:02
  #831
Medlem
Reguluss avatar
Här är vad New York Times skriver om det amerikanska återtåget:

Biden to Withdraw All Combat Troops From Afghanistan by Sept. 11

https://www.nytimes.com/2021/04/13/u...ithdrawal.html

WASHINGTON — President Biden will withdraw American combat troops from Afghanistan by Sept. 11, declaring an end to the nation’s longest war and overruling warnings from his military advisers that the departure could prompt a resurgence of the same terrorist threats that sent hundreds of thousands of troops into combat over the past 20 years.

In rejecting the Pentagon’s push to remain until Afghan security forces can assert themselves against the Taliban, Mr. Biden forcibly stamped his views on a policy he has long debated but never controlled.


New York Times bekräftar också att det amerikanska återtåget är villkorslöst:

A senior Biden administration official said the president had come to believe that a “conditions-based approach” would mean that American troops would never leave the country. The announcement is expected on Wednesday.

Biden inser att det kan sluta som i Vietnam:

Mr. Biden’s top aides have said he is keenly aware of the risks of a total security collapse transpiring in Kabul, the Afghan capital, if all Western troops leave, and he has privately described a fall-of-Saigon scenario as haunting.

Men en viss amerikansk närvaro kan tydligen afghanerna räkna med även i fortsättningen:

Instead of declared troops in Afghanistan, the United States will most likely rely on a shadowy combination of clandestine Special Operations forces, Pentagon contractors and covert intelligence operatives to find and attack the most dangerous Qaeda or Islamic State threats, current and former American officials said.
__________________
Senast redigerad av Regulus 2021-04-14 kl. 17:05.
Citera
2021-04-14, 17:11
  #832
Avstängd
wwrs avatar
Citat:
New York Times bekräftar också att det amerikanska återtåget är villkorslöst:
Det låter lite lustigt. De som förlorat ett krig brukar inte ställa villkor. Frågan är vad talibanerna ställer för villkor på förlorarna.
Citera
2021-04-14, 17:15
  #833
Medlem
Reguluss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av wwr
Det låter lite lustigt. De som förlorat ett krig brukar inte ställa villkor. Frågan är vad talibanerna ställer för villkor på förlorarna.

Talibanerna har sagt att USA bör lämna Afghanistan redan den 1 maj, som Trump lovade. Efter detta datum kan de inte längre garantera säkerheten för USA:s och NATO:s trupper.

Det är en anledning att snabbt ta hem de kvarvarande svenskarna. Vi vill inte ha fler stupade svenskar i ett redan förlorat krig.
__________________
Senast redigerad av Regulus 2021-04-14 kl. 17:20.
Citera
2021-04-14, 17:22
  #834
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Regulus
Världsordningar är jag skeptiskt till eftersom jag är demokrat och tror att makten ska ligga nära folket, oavsett viket folk vi talar om, svenskar eller afghaner.

Självfallet vore en sekulär regim att föredra i Afghanistan. Det var ju det som både det misslyckade sovjetiska projektet och det nu lika misslyckade amerikanska projektet gick ut på. Tyvärr kan man inte påtvinga folk som inte vill ha det en västerländsk sekulär demokrati. Demokrati är något som måste växa fram organiskt underifrån, och vi glömmer att det tog mer än 100 år i Sverige och de flesta andra demokratier.

Vad gäller USA:s roll i uppkomsten av olika islamistiska rörelser så håller jag inte riktigt med om att allt är USA:s fel. Al Qaeda var redan från början ett saudiarabiskt projekt. USA kände naturligtvis till att saudierna finansierade bin Ladens gäng i Afghanistan, men vad vi vet gick inga amerikanska skattepengar till bin Laden.

USA:s (och Pakistans) man i Afghanistan var i stället i psykopaten och krigsherren Gulbuddin Hekmatyar, känd som "Kabuls slaktare" efter det att han i flera månader besköt Kabul med tungt artilleri från de omkringliggande bergen. Det skar sig dock så småningom mellan USA och Hekmatyar, och 2003 blev han terroriststämplad av USA. Sedemera försonades de igen och 2017 kunde Hekmatyar återvända till Kabul.

Vad gäller IS så är det korrekt att USA var inblandad i deras uppkomst så tillvida att de islamister som skulle bli till IS ingick i den brokiga skara av syriska "rebeller" som finansierades och beväpnades av CIA. Projektet gick dock överstyr när IS först började kriga mot de andra syriska rebellerna och sedan invaderade Irak och nästan lyckades störta den USA-installerade regimen där. Detta var självfallet inget som USA önskade, och man ingrep så småningom tillsammans med flera andra länder för att krossa IS och rädda den irakiska regimen.

Jag har skrivit mer om IS-fiaskot i den här tråden:

(FB) Pentagonrapport avslöjar att västländer stödde ISIS och bildandet av Islamska Staten

Vad gäller talibanerna, slutligen, så var de ett pakistanskt projekt. Det finns inget som talar för att USA hade något med detta att göra. USA blev lika förvånade som alla andra av deras snabba väg till makten.

Tämligen självklart att CIA såväl finansierade som beväpnade det afghanska motståndet mot de sovjetiska ockupanterna i Afghanistan. Pengarna kom främst från narkotikasmuggling har jag för mig, så naturligtvis saknas officiella dokument. För övrigt hittade jag detta vid en snabb googling. Återkommer förmodligen med mer om jag får tid.

https://en.wikipedia.org/wiki/Operation_Cyclone

Citat:
The thrust of U.S. policy for the duration of the war was determined by Carter in early 1980: Carter initiated a program to arm the mujahideen through Pakistan's ISI and secured a pledge from Saudi Arabia to match U.S. funding for this purpose. U.S. support for the mujahideen accelerated under Carter's successor, Ronald Reagan, at a final cost to U.S. taxpayers of some $3 billion. The decision to route U.S. aid through Pakistan led to massive fraud, as weapons sent to Karachi were frequently sold on the local market rather than delivered to the Afghan rebels; Karachi soon "became one of the most violent cities in the world." Pakistan also controlled which rebels received assistance: Of the seven mujahideen groups supported by Zia's government, four espoused Islamic fundamentalist beliefs—and these fundamentalists received most of the funding. Despite this, Carter has expressed no regrets over his decision to support what he still considers the "freedom fighters" in Afghanistan.

https://en.wikipedia.org/wiki/Taliban%27s_rise_to_power

Citat:
Although no documentation has officially surfaced that the CIA directly supported the Taliban or Al Qaeda, some basis for military support of the Taliban was provided when, in the early 1980s, the CIA and the ISI (Pakistan's Inter-Services Intelligence agency) provided arms to Afghans resisting the Soviet invasion of Afghanistan, and the ISI assisted the process of gathering radical Muslims from around the world to fight against the Soviets. Osama bin Laden was one of the key players in organizing training camps for the foreign Arab volunteers, although his organization, Maktab al-Khidamat, was exclusively Saudi funded.

Ahmed Rashid states that the US indirectly supported the Taliban through its ally in Pakistan between 1994 and 1996 because Washington viewed the Taliban as anti-Iranian, anti-Shia and pro-Western. For example, it made no comment when the Taliban captured Herat in 1995, and expelled thousands of girls from schools.

At this early stage, the then Assistant Secretary of State for South and Central Asian Affairs, Robin Raphel, strongly supported efforts to engage with the Taliban. She also supported a Unocal-led, Taliban-supported pipeline project on trips to Afghanistan and Pakistan in April and August 1996. She was one of the first senior American officials to meet personally with Taliban, including its leader, Mohammed Omar. She called on the international community to "engage the Taliban." Raphel was instrumental in coordinating the State Department's establishment of diplomatic relations with the Taliban shortly after its takeover of Kabul.:300 She welcomed their taking of Kabul in September 1996 as a "positive step". Her consistent support for the Taliban from its earliest days earned her the sobriquet "Lady Taliban" and "Godmother to the Taliban" in some circles.

In late 1997, American Secretary of State Madeleine Albright began to distance the US from the Taliban, and Unocal withdrew from negotiations on pipeline construction from Central Asia.
Citera
2021-04-14, 17:30
  #835
Medlem
Reguluss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HenryBendix
Tämligen självklart att CIA såväl finansierade som beväpnade det afghanska motståndet mot de sovjetiska ockupanterna i Afghanistan. Pengarna kom främst från narkotikasmuggling har jag för mig, så naturligtvis saknas officiella dokument. För övrigt hittade jag detta vid en snabb googling. Återkommer förmodligen med mer om jag får tid.

https://en.wikipedia.org/wiki/Operation_Cyclone

https://en.wikipedia.org/wiki/Taliban%27s_rise_to_power

Jag är den siste att försvara USA:s krig i Afghanistan. Sant är att de vräkte pengar och vapen över rebellerna så länge ryssarna var kvar i landet, och en del av detta hamnade säkert i händerna på både Al Qaeda och de grupper som senare blev till talibanerna. Men USA:s organiserade stöd gick främst till andra rebellgrupper, inte bara till Gulbuddin Hekmatyar utan även i ett senare skede till tadjikernas ledare Shah Massoud.

När talibanerna väl framstod som vinnare i inbördeskriget försökte USA förstås till att börja med hålla sig väl med dem. Så gör alla sidor i storpolitiken.
__________________
Senast redigerad av Regulus 2021-04-14 kl. 17:32.
Citera
2021-04-14, 17:38
  #836
Avstängd
wwrs avatar
Jag är ganska övertygat att detta inte varit ett egentligt krig.

Afghanerna har fått exportera medborgare ("flyktingar") till utvecklade länder.

Framförallt har USA kunnat attackera Europa genom de flyktingströmmar som skapats genom landets krig i Mellanöstern, Afghanistan etc

Nu säger talibanerna och USA tack för samarbetet.

Inga onda känslor. Inga skadestånd. Win-win för talibaner och USA.
Citera
2021-04-14, 17:43
  #837
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Regulus
Jag är den siste att försvara USA:s krig i Afghanistan. Sant är att de vräkte pengar och vapen över rebellerna så länge ryssarna var kvar i landet, och en del av detta hamnade säkert i händerna på både Al Qaeda och de grupper som senare blev till talibanerna. Men USA:s organiserade stöd gick främst till andra rebellgrupper, inte bara till Gulbuddin Hekmatyar utan även i ett senare skede till tadjikernas ledare Shah Massoud.

När talibanerna väl framstod som vinnare i inbördeskriget försökte USA förstås till att börja med hålla sig väl med dem. Så gör alla sidor i storpolitiken.

Mitt inhopp i den här tråden handlade inte om att slå ned på USA och lyfta upp Sovjet, eller något annat, jag vill bara passa på att klargöra detta innan vi fortsätter. Jag vände mig emot att en användare tidigare tog ställning för talibanerna.

Detta bär mig också mycket emot att erkänna, men talibanerna (som jag är starkt emot) medförde inte enbart ont, utan när de kom till makten stoppade de t ex den afghanska seden hålla småpojkar som sexslavar, och våldta dessa regelbundet, som de afghanska krigsherrarna alltså ägnade sig åt innan talibanerna tog över.

Den sedan har sedermera migrerat till Sverige och det är bl a därför nu våldtäkter av pojkar också förekommer i Sverige.
Citera
2021-04-14, 17:48
  #838
Medlem
Katastrofen1s avatar
Vad fan skulle vi där och göra? Kriga där ner så att de flyr hit? Det är ju så jävla sjukt att man storknar...
Citera
2021-04-14, 17:57
  #839
Medlem
Reguluss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HenryBendix
Mitt inhopp i den här tråden handlade inte om att slå ned på USA och lyfta upp Sovjet, eller något annat, jag vill bara passa på att klargöra detta innan vi fortsätter. Jag vände mig emot att en användare tidigare tog ställning för talibanerna.

Detta bär mig också mycket emot att erkänna, men talibanerna (som jag är starkt emot) medförde inte enbart ont, utan när de kom till makten stoppade de t ex den afghanska seden hålla småpojkar som sexslavar, och våldta dessa regelbundet, som de afghanska krigsherrarna alltså ägnade sig åt innan talibanerna tog över.

Den sedan har sedermera migrerat till Sverige och det är bl a därför nu våldtäkter av pojkar också förekommer i Sverige.

Jag ogillar också talibanerna, som jag skrev ovan skulle jag föredra en sekulär regim. Men en annan bra sak de gjorde var att utrota opiumodlingen. Så pass effektivt att heroinpriserna gick upp i Europa.
Citera
2021-04-14, 18:05
  #840
Medlem
Reguluss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Katastrofen1
Vad fan skulle vi där och göra? Kriga där ner så att de flyr hit? Det är ju så jävla sjukt att man storknar...

Så kan man uttrycka det. Det var förstås inte meningen, men krig slutar inte alltid som man tänkt.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback