Citat:
Jag är för en sekulär världsordning och står alltså inte på talibanernas sida. Mitt inlägg var ett svar på ett annat inlägg. Läs om mitt inlägg, så klarnar det nog.
(Jag är väl medveten om att det var USA som - i praktiken - skapade och finansierade talibanerna, Al Qaeda och IS.)
(Jag är väl medveten om att det var USA som - i praktiken - skapade och finansierade talibanerna, Al Qaeda och IS.)
Världsordningar är jag skeptiskt till eftersom jag är demokrat och tror att makten ska ligga nära folket, oavsett viket folk vi talar om, svenskar eller afghaner.
Självfallet vore en sekulär regim att föredra i Afghanistan. Det var ju det som både det misslyckade sovjetiska projektet och det nu lika misslyckade amerikanska projektet gick ut på. Tyvärr kan man inte påtvinga folk som inte vill ha det en västerländsk sekulär demokrati. Demokrati är något som måste växa fram organiskt underifrån, och vi glömmer att det tog mer än 100 år i Sverige och de flesta andra demokratier.
Vad gäller USA:s roll i uppkomsten av olika islamistiska rörelser så håller jag inte riktigt med om att allt är USA:s fel. Al Qaeda var redan från början ett saudiarabiskt projekt. USA kände naturligtvis till att saudierna finansierade bin Ladens gäng i Afghanistan, men vad vi vet gick inga amerikanska skattepengar till bin Laden.
USA:s (och Pakistans) man i Afghanistan var i stället i psykopaten och krigsherren Gulbuddin Hekmatyar, känd som "Kabuls slaktare" efter det att han i flera månader besköt Kabul med tungt artilleri från de omkringliggande bergen. Det skar sig dock så småningom mellan USA och Hekmatyar, och 2003 blev han terroriststämplad av USA. Sedemera försonades de igen och 2017 kunde Hekmatyar återvända till Kabul.
Vad gäller IS så är det korrekt att USA var inblandad i deras uppkomst så tillvida att de islamister som skulle bli till IS ingick i den brokiga skara av syriska "rebeller" som finansierades och beväpnades av CIA. Projektet gick dock överstyr när IS först började kriga mot de andra syriska rebellerna och sedan invaderade Irak och nästan lyckades störta den USA-installerade regimen där. Detta var självfallet inget som USA önskade, och man ingrep så småningom tillsammans med flera andra länder för att krossa IS och rädda den irakiska regimen.
Jag har skrivit mer om IS-fiaskot i den här tråden:
(FB) Pentagonrapport avslöjar att västländer stödde ISIS och bildandet av Islamska Staten
Vad gäller talibanerna, slutligen, så var de ett pakistanskt projekt. Det finns inget som talar för att USA hade något med detta att göra. USA blev lika förvånade som alla andra av deras snabba väg till makten.