Citat:
Ursprungligen postat av
arbetet
En som inte blev glad åt nyheten:
Magda Gad
@gad_media
Och där kom domen för Afghanistan. Bidenadministrationen har slutgiltigt bestämt att dra sig ur helt 9/11/2021. Jag vet inte varför de valt just den dagen. 20 år sedan terrordåden i USA. Det understryker verkligen att USA invaderade – inte för att hjälpa afghanska folket och ->
Fortsätter här: https://twitter.com/gad_media/status...222252036?s=20
Vet inte vad jag ska säga om henne. Ibland träffar hon rätt. Hon ser orsakssamband i MÖ på ett klart och nyktert sätt. Men sedan hamnar hon då och då i någon sorts känslosås. När det gäller Afghanistan så tror jag (och gissar vilt måste jag erkänna) att en av anledningarna till att hon bor där nu är att hon lever s.a.s. i ett "icke-konventionellt" förhållande där och det skulle vara direkt hotat om nickedockorna till regering blir detroniserade av talibanerna.
Jag ser iofs att det kommer att bli oroligt ett tag men det är den enda lösningen. VI kan inte fortsätta och försöka tvinga på andra länder ett liberalt demokratiskt styre där förutsättningarna för det inte finns. Varje land måste självständigt utveckla ett modern form av styrelsesätt och Afghanistans vandring mot det är lång. Man kan inte göra Kabul till någon form av belägrad oas när övriga landet befinner sig i krigsherrarnas händer. Hela landet måste följa med i utvecklingen och det gör det inte så länge USA och NATO är kvar. Det är den skoningslösa sanningen och jag är medveten om att det kan bli en riktigt prövande resa för landet när väst ger sig av. Men det är den enda vägen framåt.
Jag tycker synd om Magda Gad och alla andra som tror att politiska och sociala problem kan lösas med drönare och laserstyrda bomber. Som du skriver måste varje land självständigt utveckla ett modernt styrelsesätt, och det kan inte tvingas på utifrån.
Ibland ser man argumentet att det fungerade med Tyskland och Japan efter kriget men då glömmer man att det var moderna länder som redan hade erfarenhet av parlamentarisk demokrati.
Hon har dock rätt om kriget mot Irak:
Allt detta får mig att tänka på en fras som jag hörde senast i går om ett annat krig: Irak. USA ljög för att gå till ett krig, som var illegalt och ej hade stöd av FN. Argument lyftes fram om att Saddam var en diktator och en dålig man. Ja, det var han. Men. Man invaderade och attackerade inte bara Saddam Hussein. Man gick till krig mot Irak och över 25 miljoner människor (som sedan dess ökat till nästan 40 miljoner). Och dessa miljontals människor i både Irak och Afghanistan har fått betala det högsta priset. De som bara ville ha en vardag för sina familjer.
Det som är tragiskt och som få vet idag är att även kriget mot Afghanistan byggde på en lögn. Det sas i den amerikanska krigspropagandan, som precis som nu helt dominerade västerländska media, även i Sverige, att anledningen till kriget var att talibanerna vägrade att lämna ut Osama bin Laden, som USA begärt. Detta gjorde de länge, men några dagar innan kriget bröt ut erbjöd de sig faktiskt att lämna ut honom till Pakistan, som då styrdes av en USA-vänlig militärdiktator.
Detta teg amerikanska media om, utom den lilla oberoende Christian Science Monitor, eftersom det inte passade in i krigshetsaragendan. Det var redan bestämt att det skulle bli krig, och då kunde man inte längre backa.
Citat:
Ursprungligen postat av
arbetet
Som jag sa så har kineserna köpt upp mineralrättigheterna för ett par år sedan:
China, Not U.S., Likely to Benefit from Afghanistan's Mineral Riches"-by CHARLES WALLACE
https://www.acc.org.bt/?q=node/142
https://www.brookings.edu/wp-content...rica-Downs.pdf
Det har nog varit den huvudsakliga anledning till USA:s närvaro. Helt enkelt för att sabotera detta. Men som jag ser det så är det Afghanistans framtid eller en möjlig sådan iaf. Om kineserna sköter detta rätt enl. de principer de påstår sig ha - en icke-interventionistisk bilateral politik - där Afghanistan bereds möjligheter att utvecklas och dra fördelar av de enorma mineraltillgångar de har. Finns inget som är så fredsstabiliserande som ekonomiska framgångar. Det kan få den värsta rebell att lägga ner vapen. Om man ser att det lönar sig och inte som idag där de ekonomiska incitamenten handlar hur givmilda rika länder är.
Jag önskar att även sådana som Magda Gad förstod detta.
Absolut. Framför allt är USA rädd för det närmande mellan Kina, Ryssland och Iran som nu håller på att utvecklas, och där ligger ju Afghanistan strategiskt inklämd mellan de tre länderna. Självfallet var det detta och inte någon omsorg om de afghanska kvinnorna som gjorde att USA krigade i hela 20 år innan man gav upp och erkände sig besegrad.