Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2021-04-07, 20:23
  #4981
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kulturmarxist
Ja AI tekniskt med DOJO är de 10 år före de andra biltillverkarna. De andra har satsat på klassisk programmering och lidar. Tesla på maskininlärning. Teslas bilar programmerar varandra i ett neuralt nätverk. Maskininlärning. Och det går snabbare än vad någon trott.
Det går självklart inte att sätta en siffra på hur långt före de andra Tesla är. Deras neurala nätverk är ju skitcoolt helt klart. Jag hoppas tekniken tar dem ända i mål.
Att det går snabbare än vad någon trott stämmer dock inte. Självaste Elon trodde Tesla skulle ha en miljon robotaxis i drift redan förra året. Personligen tror jag inte det kommer hända de närmaste 2 åren i alla fall.
Citera
2021-04-07, 22:49
  #4982
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av wwr
Ibland i alla fall. Det finns en del videos på plåtskador när Tesla parkerar.
https://m.youtube.com/watch?t=75&v=G...ature=youtu.be

Vad gäller AI du skrev om tidigare är jag mycket tveksam till om det fungerar. Hur skall datorn bestämma vilket körbeteende den skall efterlikna? Hur skall datorn veta vilka manövrer som inte är önskvärda? etc. Jag tror de får programmera det mesta manuellt. Däremot kanske de använder automatiska metoder för att känna igen skyltar, mittlinjen etc.

Maskininlärning betyder att Teslas bilar studerar förnarnas beteende i tusentals och åter tusentals bilar.
INGET programmeras manuellt. INGET.

Kolla denna videon.
https://youtu.be/xOsbEXoEcCg
__________________
Senast redigerad av Kulturmarxist 2021-04-07 kl. 22:51.
Citera
2021-04-08, 00:10
  #4983
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dristigheten
Jo jag vet, men killen snackar skit, han har inte kört bil i USA senaste veckan.

För det vore ju en kul grej att ljuga om? Jag har kört Atlanta och runt i Georgia och South Carolina. Ca två timmar om dagen i bil.
Citera
2021-04-08, 00:17
  #4984
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kulturmarxist
Ja AI tekniskt med DOJO är de 10 år före de andra biltillverkarna. De andra har satsat på klassisk programmering och lidar. Tesla på maskininlärning. Teslas bilar programmerar varandra i ett neuralt nätverk. Maskininlärning. Och det går snabbare än vad någon trott. De andra biltillverkarna måste dessutom sparka alla som inte är direkt involverade i att förbättra själva produkten. Tesla's mål för allt de gör är att förbättra produkten 5 procent varje år och 5 procent billigare. Inte sälja "livsstilar". Övriga bilindustrin har ett stålbad. Företag som tex BMW ligger inte bra till. Tesla's stora inkomster blir abonnemangen på FSD/AI. De behöver inte gå i vinst på bilarna, pengarna drar de in på abonnemangen och deras app där folk "byter el med varandra. I framtiden.

Så om ett annat företag med fler bilar än Tesla skulle ta tag i det imorgon så skulle det ta tio år innan de står där Tesla står idag?
Citera
2021-04-08, 05:45
  #4985
Avstängd
wwrs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kulturmarxist
Maskininlärning betyder att Teslas bilar studerar förnarnas beteende i tusentals och åter tusentals bilar.
INGET programmeras manuellt. INGET.

Kolla denna videon.
https://youtu.be/xOsbEXoEcCg
Länken är relevant. Att visa saker med YouTube är ju nödvändigt. Men när man argumenterar med längre YouTube blir det förvirrande (21 min). Sedan blir det upp till varje lyssnare att dra ut det viktiga. Jag lyssnade på delar. Han upprepar sig. Hänvisar till videospel. I schack kan ju datorer slå stormästare. Men bilkörning är något helt annat med betydligt komplexare situationer att ta ställning till.

I den globala agendan ingår ju att tro på AI. Kanske är det för att de som verkligen styr världen försöker gömma sig bakom en myt om AI.
Citat:
Empowering AI Leadership
https://www.weforum.org/projects/ai-...ership-toolkit

Jag menar att vi inte har någon aning om vad Tesla sysslar med. De utrustar bilarna med mikrofon och 9 kameror som kan skicka informationen till Kalifornien. De använder kameror istället för Lidar som de flesta andra. De presterar inte någon effektiv självkörning, argumenteringen handlar främst om vad de påstår att de kommer att klara av i framtiden.

Kamerorna kan vara ett led i den globala massövervakning som håller på att byggas upp. (Samma gäller Musks Starlink)

Det finns inga bevis för att Tesla utvecklar effektiv självkörning m.h.a. AI.
Citera
2021-04-08, 20:15
  #4986
Medlem
Humeruss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kulturmarxist
Crabwalk har jag sett i svartvita flimmrande filmer från 30-talet. Ang fickparkering så sköter din Tesla det bättre än någon annan människoapa på hela jorden.

Njae det håller jag inte med, dom traditionella biltillverkarna har alldeles OK funktioner för fickparkering precis som Tesla.
Inte för att det har ett skit med aktien att göra.
Citera
2021-04-09, 22:30
  #4987
Medlem
Humeruss avatar
Vad tänker ni andra om bilföretagens ambitioner?

Tesla gick ut med informationen om att deras mål är att leda utvecklingen inom en enda sak, att öka bilfabrikens effektivitet. Alltså inte självkörning eller räckvidd, det kommer alla traditionella biltillverkare lösa tids nog också(räckvidd är ju i paritet redan idag, nästan iaf).

Tror ni andra biltillverkare har samma ambitioner att designa bilar som blir lätta att producera snabbt?
Just nu är ju två enorma bet på självkörning men också att designa bilarna smart nog att produktionstakten kan öka 5-20x per fabrik.

Kommer det hända eller kommer dom faila på bettet med sin stora order på Gigapresses?
Citera
2021-04-10, 18:01
  #4988
Medlem
Elon Musk misslyckas inte. Möjligen kan saker bli svårare än beräknat och ta längre tid, men han är inte den som ger upp i första taget.
Citera
2021-04-12, 09:17
  #4989
Medlem
retinas avatar
Denna kille har ett GAV på $58 på sina 14850 aktier. Han ska inte sälja än.

“I think we could eventually see $20,000 to $30,000 per share by 2030 if they can execute, assuming no more stock splits.”

Har han rätt eller är kommer andra aktörer ikapp?

https://www.marketwatch.com/story/he...?siteid=yhoof2
Citera
2021-04-12, 09:22
  #4990
Medlem
libbens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av retina
Denna kille har ett GAV på $58 på sina 14850 aktier. Han ska inte sälja än.

“I think we could eventually see $20,000 to $30,000 per share by 2030 if they can execute, assuming no more stock splits.”

Har han rätt eller är kommer andra aktörer ikapp?

https://www.marketwatch.com/story/he...?siteid=yhoof2

Aktien kommer troligen vara värd mer än 2 - 3 000 dollar år 2030. Skulle många drömscenarion slås in så är det inte alls omöjligt med sådana priser. Det är bara köpa tesla stolar varje månad och sitta på dem tills pensionen. Själv har jag handlat klart i Tesla och bygger andra positioner i nya bolag såsom palantir och rocket lab. Kommer det en större dipp dock i tesla så slår man ju givetvis till.
Citera
2021-04-12, 11:14
  #4991
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av libben
Aktien kommer troligen vara värd mer än 2 - 3 000 dollar år 2030. Skulle många drömscenarion slås in så är det inte alls omöjligt med sådana priser. Det är bara köpa tesla stolar varje månad och sitta på dem tills pensionen. Själv har jag handlat klart i Tesla och bygger andra positioner i nya bolag såsom palantir och rocket lab. Kommer det en större dipp dock i tesla så slår man ju givetvis till.

Exakt min strategi också. Jag rider med glädje Tesla-resan med nuvarande innehav (har varit ägare sedan 2016). Fyller på något om jag känner att aktien tar för mycket stryk, men just nu fokuserar jag på EVO och Palantir där jag månatligen fyller på.
Citera
2021-04-12, 11:40
  #4992
Medlem
Krösus Sorks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av retina
Denna kille har ett GAV på $58 på sina 14850 aktier. Han ska inte sälja än.

“I think we could eventually see $20,000 to $30,000 per share by 2030 if they can execute, assuming no more stock splits.”

Har han rätt eller är kommer andra aktörer ikapp?

https://www.marketwatch.com/story/he...?siteid=yhoof2
Den här typen av värderingar är spännande. Är det bara en siffra de dragit ur röven eller har de faktiskt gjort någon kalkyl?

För att svara på frågan. Tesla är idag högre värderat än Toyota, MAN Truck & Bus och Exxon Mobile tillsammans. Tesla behöver ju först och främst bevisa att de förtjänar dagens värdering, vilket alltså innebär att ta marknadsandelar motsvarande dessa bolag och göra det med högre vinstmarginaler.

Jag vet inte vilka innovationer man förväntar sig om man tror att de dessutom ska kunna öka sina värdering med 2000%-3000% under de kommande 9 åren.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback