2021-04-09, 18:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av KnasTrams
Du får inte betalt för 1000 timmar bara för att du påstår att du lagt så mycket tid. Även om du kan bevisa att du lagt en jävla massa timmar betyder inte det heller att du får betalt för det. Rätten gör en bedömning av vad som vore ett rimligt antal timmar att lägga på målet. Om försvararen exempelvis behöver läsa 300 sidor FUP för att försvara sin klient så har man en idé om hur lång tid det rimligen borde ta och betalar ersättning för det.

Det bråkas förövrigt om ersättning till försvarare hela tiden. Det ligger på åklagaren att bevaka våra intressen och kommentera om man uppfattar att försvararens anspråk är skäligt. Dessutom gör domstolen alltid en självständig bedömning av om anspråket är skäligt. Försvarares ersättning sätts ner hela tiden, det är bara att googla.

Jag har aldrig varit med om att åklagaren kommenterar försvararens yrkande om ersättning, bara domstolen. I tvistemål, visst, men aldrig i brottmål (dock har jag begränsad erfarenhet där). Domstolen har troligtvis schablon-belopp osv dom går efter.

Kommer ihåg en gång när en ensam försvarare (på anmodan av domstolen) yrkade typ 70000 i ett (väldigt enkelt) stöldmål varpå domaren gapskrattade.
Citera
2021-04-09, 18:34
Medlem
Citat:
Det bråkas förövrigt om ersättning till försvarare hela tiden. Det ligger på åklagaren att bevaka våra intressen och kommentera om man uppfattar att försvararens anspråk är skäligt. Dessutom gör domstolen alltid en självständig bedömning av om anspråket är skäligt. Försvarares ersättning sätts ner hela tiden, det är bara att googla.

Så ersättningen ökar i linje med inflationen då ?

Källa tack
Citera
2021-04-09, 18:38
Medlem
Sandtags avatar
Citat:
Ursprungligen postat av shagmaster
Jaha så jag tror på reptiler bara för att jag ifrågasätter den nuvarande ersättningsmodellen till brottmålsadvokater då den saknar kontroll och enbart baserar sig på godtycke från domstolen och möjliggör för advokater att gång på gång mycket enkelt flytta fram sina krav på ersättning?
Det var sarkasm för att påvisa hur befängt påståendet var. Poängen kvarstår, domstolen känner till såvitt processmaterialet som ungefärlig tid för en kvalificerad jurist att gå igenom detta och förbereda talan. Det är dessutom något som enligt uppgift tar en ansenlig mängd av domstolens tid. För att advokaterna ska kunna fuska krävs alltså att domstolen är med på det för att det ska bli tal om något ögonstickande fusk. Ja jag är medveten om att det är ett komplext processmaterial i det här målet och varför ni lyfte frågan, det är också domstolen och åklagaren. Vi behöver således inte vara oroliga för några "saltade" kostnadsanspråk.
Citera
2021-04-09, 18:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sandtag
Det var sarkasm för att påvisa hur befängt påståendet var. Poängen kvarstår, domstolen känner till såvitt processmaterialet som ungefärlig tid för en kvalificerad jurist att gå igenom detta och förbereda talan. Det är dessutom något som enligt uppgift tar en ansenlig mängd av domstolens tid. För att advokaterna ska kunna fuska krävs alltså att domstolen är med på det för att det ska bli tal om något ögonstickande fusk. Ja jag är medveten om att det är ett komplext processmaterial i det här målet och varför ni lyfte frågan, det är också domstolen och åklagaren. Vi behöver således inte vara oroliga för några "saltade" kostnadsanspråk.

Jätterolig "sarkasm" du kom med! Självklart har du rätt och ersättningarna för brottmålsadvokaterna är aldrig överdrivna och domstolarna har extremt väl utvecklade algoritmer för att se om någon begär för mycket.

Citera
2021-04-09, 19:25
Medlem
KnasTramss avatar
Trodde inte det skulle vara kontroversiellt att påstå att åklagare kommenterar försvararnas arvoden, det händer bokstavligt talat hela tiden. Nedan följer ett exempel från Allra-målet på hur det kan se ut. Om det skulle behövas kan jag givetvis gräva fram fler domar.
Citat:
Åklagaren har gjort gällande att en tidsåtgång om ca 300 timmar från det att förundersökningen inleddes fram till dess åtal väcktes får anses skälig för var och en av de försvarare som då var förordnade. För den tidsperiod under vilken huvudförhandlingen hållits har åklagaren ansett att dubbla förhandlingstiden utgör en godtagbar tidsåtgång. Enligt åklagaren är den tid som totalt kan godtas som skäligen påkallad ca 600 timmar per tilltalad, dvs. fyra gånger förhandlingstiden, vilket ska motsvara en tumregel för vad som utgör rimlig tidsåtgång för försvarare i mål om ekonomisk brottslighet. Dock bör enligt honom ytterligare tid anses påkallad när tingsrätten förordnat två offentligaförsvarare.

Länk till domen för den intresserade (försvarnas arvoden behandlas från s. 107): https://www.docdroid.net/lQDlajn/stockholms-tr-b-12440-17-dom-2020-01-31-pdf

Citat:
Ursprungligen postat av shagmaster
Så ersättningen ökar i linje med inflationen då ?

Källa tack
Om du försöker förstå så är det inte särskilt komplicerat. Jag menar naturligtvis inte att försvarare tjänar mindre pengar idag än för 20 år sedan. När jag säger att försvarares ersättning sätts ned menar jag att det är vanligt förekommande att advokaten inte får den ersättning de begärt, utan ett lägre belopp.
Citera
2021-04-09, 19:25
Medlem
grottmuttans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Andomarn
https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/aP9nnM/misstanks-ha-styrt-fran-spanien--skyller-pa-mister-k

Intressant att han drar upp en "Mister K". Kan det verkligen vara så att det finns en annan riktig ledare som polisen inte lyckats luska fram eller är det en bluff?
Haha.. det är en jättedålig bluff, rakt av.
Citera
2021-04-09, 19:38
Medlem
Citat:
Jag menar naturligtvis inte att försvarare tjänar mindre pengar idag än för 20 år sedan. När jag säger att försvarares ersättning sätts ned menar jag att det är vanligt förekommande att advokaten inte får den ersättning de begärt, utan ett lägre belopp.

Precis, även om vi beaktar reallöner så är deras ersättning skenande! Det blir så med det godtyckliga system vi har idag. Det är som gjort för fiffel.

Varför ska denna elit själva få beräkna den ersättning de gör anspråk på och som mycket sällan nekas av domstolen?
Citera
2021-04-10, 00:10
Medlem
.Buddahs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av armatura
Jag har aldrig varit med om att åklagaren kommenterar försvararens yrkande om ersättning, bara domstolen. I tvistemål, visst, men aldrig i brottmål (dock har jag begränsad erfarenhet där). Domstolen har troligtvis schablon-belopp osv dom går efter.

Kommer ihåg en gång när en ensam försvarare (på anmodan av domstolen) yrkade typ 70000 i ett (väldigt enkelt) stöldmål varpå domaren gapskrattade.

Åklagaren ska yttra sig när rättegångskostnad överstiger 100 000 kr. JK tror jag vid 150 000 kr.
Citera
2021-04-10, 01:14
Medlem
KnasTramss avatar
Var kan jag hitta en lista över vilka som sitter på vilka encro-nicknames? Jag vet att det framgår i FUPen men den är så jävla stor och dryg att ta sig igenom om man ska leta rätt på varenda namn så fort det hänvisas till en encro-chat.

Söker alltså en enkel sammanställning av encro namnen.
Citera
2021-04-10, 02:02
Medlem
Har dom suttit i häkte från januari till nu? Sitter dom i häkte mellan rättegångarna?
Om det är så, så är dom inte så jäkla kaxiga nu.

Någon som suttit i häkte och kan berätta hur det är?
Citera
2021-04-11, 15:55
Medlem
Tacofiestas avatar
Citat:
Var kan jag hitta en lista över vilka som sitter på vilka encro-nicknames? Jag vet att det framgår i FUPen men den är så jävla stor och dryg att ta sig igenom om man ska leta rätt på varenda namn så fort det hänvisas till en encro-chat.

Söker alltså en enkel sammanställning av encro namnen.
Är också intresserad av detta. Finns en sådan tabell i FUP? Har endast sett en sammanställning med alla nicknames som förekommer i chattloggarna, alltså utan någon som helst koppling till vilka individer som motsvaras. Några stycken framgår ur chattarna, men det är långt ifrån alla.
Citera
2021-04-11, 15:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hurrunge
Har dom suttit i häkte från januari till nu? Sitter dom i häkte mellan rättegångarna?
Om det är så, så är dom inte så jäkla kaxiga nu.

Någon som suttit i häkte och kan berätta hur det är?

4 månader är inte så farligt för luttrade grabbar som dessa, har själv suttit 2-3 månader i häkte.

Man sitter i cellen 23h/dygn, går på promenad en timme. Om du inte har full restriktioner får du tv i cellen annars är det böcker som gäller. Kioskvagnen kommer 1-2 gånger i veckan där du kan köpa snus/cigg/godis.

Om man blir friad i tingsrätten släpps man i väntan på hovrätten.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in