Trodde inte det skulle vara kontroversiellt att påstå att åklagare kommenterar försvararnas arvoden, det händer bokstavligt talat hela tiden. Nedan följer ett exempel från Allra-målet på hur det kan se ut. Om det skulle behövas kan jag givetvis gräva fram fler domar.
Citat:
Åklagaren har gjort gällande att en tidsåtgång om ca 300 timmar från det att förundersökningen inleddes fram till dess åtal väcktes får anses skälig för var och en av de försvarare som då var förordnade. För den tidsperiod under vilken huvudförhandlingen hållits har åklagaren ansett att dubbla förhandlingstiden utgör en godtagbar tidsåtgång. Enligt åklagaren är den tid som totalt kan godtas som skäligen påkallad ca 600 timmar per tilltalad, dvs. fyra gånger förhandlingstiden, vilket ska motsvara en tumregel för vad som utgör rimlig tidsåtgång för försvarare i mål om ekonomisk brottslighet. Dock bör enligt honom ytterligare tid anses påkallad när tingsrätten förordnat två offentligaförsvarare.
Länk till domen för den intresserade (försvarnas arvoden behandlas från s. 107):
https://www.docdroid.net/lQDlajn/stockholms-tr-b-12440-17-dom-2020-01-31-pdf
Citat:
Ursprungligen postat av
shagmaster
Så ersättningen ökar i linje med inflationen då ?
Källa tack
Om du försöker förstå så är det inte särskilt komplicerat. Jag menar naturligtvis inte att försvarare tjänar mindre pengar idag än för 20 år sedan. När jag säger att försvarares ersättning sätts ned menar jag att det är vanligt förekommande att advokaten inte får den ersättning de begärt, utan ett lägre belopp.