Citat:
Ursprungligen postat av
Mike-Tyson
Tack för info! När du nämner att priserna kommer att skjuta höjden den närmsta tiden och långsiktigt, omkring vad för siffror tänker du på då? PDN ligger just nu på 0.44 AUD, snackar vi om siffror på 3.40 AUD kommande tiden eller mer åt typ 45.50 AUD? Självklart vet man ju inte, men hur är dina tankar och teorier?
Förra uranbubblan peakade uransektorn som helhet kring 150 miljarder USD i market cap. Nu ligger vi på cirka 25 miljarder USD.
Sedan dess har vi inflation men även betydligt bättre fundamenta. Förra gången fanns inte ens något verkligt uranunderskott, bara en farhåga om att ett underskott skulle uppstå. Denna gång har vi ett massivt, verkligt, underskott.
Förra gången drev hedge funds uranpriset till månen genom att hamstra uran. Pojkarna med de stora plånböckerna är naturligtvis medvetna om detta och har redan börjat positionera sig i aktierna. Nu har hamstrandet av uran börjat.
Detta får mig att tro att vi kan dubbla eller trippla market capen från förra bubblan. Det skulle isåf innebära att sektorn 12 till 18 - dubblades härifrån.
Personligen hoppas jag på att tiodubbla mitt kapital härifrån. Men jag skulle inte bli förvånad om vi 20-dubblar hela sektorn heller. Den market capen inkluderar jättar som Kazatomprom och Cameco. Enskilda micro caps kan såklart nå betydligt högre än så.
Om vi inte får ett nytt Fukushima och hela världen beslutar sig för att lägga ner sina kärnkraftsflottor så kommer priset på uran tveklöst att stiga.
Desto längre tid priset förblir lågt desto våldsammare kommer prisstegringen att bli i framtiden. Men för eller senare stiger det. Uranet måste upp ur marken. Oavsett vad det kostar elbolagen. Alternativet är att släcka ner tio procent av planeten.