2021-04-11, 10:12
Medlem
UraniumMans avatar
Bra sammanfattning av Camecos beslut att återöppna Cigar Lake-gruvan:

https://twitter.com/quakes99/status/1381103138787090433?s=20

Cameco måste fortfarande köpa 10 miljoner lbs på spot i år.

När Denison ville köpa 2,5 miljoner lbs krävdes det 17 transaktioner med 12 olika motparter och leveranser långt senare i år för att få till det.

Sedan har vi dessutom Kazatomprom som också planerar att köpa på spot. Plus alla andra miners som kanske också vill köpa. Plus eventuella hedgefunds. Plus regeringar. Plus elbolagen.
Citera
2021-04-11, 10:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av UraniumMan
Bra sammanfattning av Camecos beslut att återöppna Cigar Lake-gruvan:

https://twitter.com/quakes99/status/1381103138787090433?s=20

Cameco måste fortfarande köpa 10 miljoner lbs på spot i år.

När Denison ville köpa 2,5 miljoner lbs krävdes det 17 transaktioner med 12 olika motparter och leveranser långt senare i år för att få till det.

Sedan har vi dessutom Kazatomprom som också planerar att köpa på spot. Plus alla andra miners som kanske också vill köpa. Plus eventuella hedgefunds. Plus regeringar. Plus elbolagen.

Har jag misstolkat det ifall min uppfattning är att Cameco är ett av de uranbolagen man borde hålla sig borta ifrån nu? Med tanke på att de förlorar massa pengar på att ha en passiv gruva samt att de måste köpa uran till spotpris, borde inte ett höjt spotpris vara katastrof för cameco i dagsläget då?
Citera
2021-04-11, 10:36
Medlem
UraniumMans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hatespawn
Har jag misstolkat det ifall min uppfattning är att Cameco är ett av de uranbolagen man borde hålla sig borta ifrån nu? Med tanke på att de förlorar massa pengar på att ha en passiv gruva samt att de måste köpa uran till spotpris, borde inte ett höjt spotpris vara katastrof för cameco i dagsläget då?

Stigande priser är bra för alla uranbolag. Det tvingar elbolagen att skriva kontrakt till högre priser. De (elbolagen) har varit borta från marknaden i många år. Nu väntar alla på att nästa stora kontraktscykel ska påbörjas. Covid har påskyndat den processen.

Man måste också förstå att många av de här bolagen inte ens har en färdig gruva. De reagerar ändå explosivt på ett stigande uranpris.
Citera
2021-04-11, 12:50
Medlem
Jag läste precis:
"There is no need for mining uranium for the fourth
generation reactors until after a very long time even if the
nuclear power production is significantly expanded. Would
nuclear power production remain at the current level, the
already mined uranium would be sufficient to operate the
reactors for several thousand years".
https://energiforsk.se/media/27045/folder-fourth-generation-nuclear-power.pdf

Kommer det finnas ett behov av att bryta uran om några år, eller ska man investera i generation 4?
Vilka aktier finns det för generation 4?
Citera
2021-04-11, 13:07
Medlem
UraniumMans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Flashback100
Jag läste precis:
"There is no need for mining uranium for the fourth
generation reactors until after a very long time even if the
nuclear power production is significantly expanded. Would
nuclear power production remain at the current level, the
already mined uranium would be sufficient to operate the
reactors for several thousand years".
https://energiforsk.se/media/27045/folder-fourth-generation-nuclear-power.pdf

Kommer det finnas ett behov av att bryta uran om några år, eller ska man investera i generation 4?
Vilka aktier finns det för generation 4?

Det kommer att finnas ett gigantiskt behov av uran de kommande åren. Kärnkraftverk kostar sinnessjuka pengar att bygga, driva och avveckla. Det ligger i elbolagens intresse att de hålls igång så länge som möjligt. Det går liksom inte att byta ut hela kärnkraftsflottan i en handvändning.

Kina och Indien pumpar ut kärnkraftverk. Förenade Arabemiraten (oljelandet nummer ett) invigde nyss världens största kärnkraftverk.

Nya kärnkraftverk konsumerar dessutom upp till tre åtsförbrukningar av uran vid uppstart.
Citera
2021-04-11, 13:16
Medlem
Citat:
Det kommer att finnas ett gigantiskt behov av uran de kommande åren. Kärnkraftverk kostar sinnessjuka pengar att bygga, driva och avveckla. Det ligger i elbolagens intresse att de hålls igång så länge som möjligt. Det går liksom inte att byta ut hela kärnkraftsflottan i en handvändning.

Kina och Indien pumpar ut kärnkraftverk. Förenade Arabemiraten (oljelandet nummer ett) invigde nyss världens största kärnkraftverk.

Nya kärnkraftverk konsumerar dessutom upp till tre åtsförbrukningar av uran vid uppstart.
OK, tack för svar. Men undrar lite när man kommer börja bygga ut generation 4? För då borde väl uranbrytningen minska. Fram tills dess verkar behovet öka enligt det du skriver.
Undrar också om det finns aktier att investera i för generation 4, det kanske åtminstone finns teknikföretag som forskar i ämnet?
Citera
2021-04-11, 13:49
Medlem
UraniumMans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Flashback100
OK, tack för svar. Men undrar lite när man kommer börja bygga ut generation 4? För då borde väl uranbrytningen minska. Fram tills dess verkar behovet öka enligt det du skriver.
Undrar också om det finns aktier att investera i för generation 4, det kanske åtminstone finns teknikföretag som forskar i ämnet?

Det är så långt in i framtiden att det behöver du inte bekymra dig om. Problemet nu är att få fram tillräckligt med uran till de reaktorer som existerar och de som är under konstruktion.

Om du vill investera i företag som bygger kärnkraftverk så kan du säkert hitta sådana. Jag förstår dock inte varför du skulle vilja göra det när du kan tjäna mångdubbelt mer på uran som precis är på väg att ta fart.
Citera
2021-04-11, 14:00
Medlem
Då Cameco är en av de största inom branschen o den finns på de flesta värdepappersplattformar, vilket gör att jag tror när det kommer en uppgång gör att just de kommer följa med upp.

Att spekulera i de mindre bolagen kan ge mer avkastning om man väljer rätt, vilket också är riskabelt om man väljer fel.

Jag tänker hålla och förmodligen köpa på mig mer kommande tiden. När de större länderna med USA i spetsen nu satsar på klimatneutral energi, tror jag gör att kärnkraft kan få ett uppsving.

Sen har vi fjärde generationens kärnkraftverk, men det tar många decennier innan de är majoritet i världen.
Senast redigerad av KFCnogger 2021-04-11 kl. 14:02.
Citera
2021-04-11, 15:40
Medlem
Citat:
Här är mina innehav:

https://ibb.co/1JscQJx

Som du ser har vissa gått bra mycket bättre än andra (Paladin upp 1000% till exempel).

Min taktik har egentligen bara gått ut på att undvika jättarna Cameco och Kazatomprom för att få mer hävstång samt att sprida ut mig geografiskt mellan Kanada, USA, Afrika och Australien.

Har även blandat, producenter, developers och någon explorer.

Utöver det så sitter jag nu bara på händerna och väntar. Roterar inte pengarna utan låter vinnarna rusa.

Om jag skulle ge ett namn som jag tror på så är det Goviex. De kommer antagligen att komma i produktion den här cykeln och har släpat efter jämfört med många andra företag.

Grejen med uranbolagen är att de alla har skönhetsfläckar av olika slag. Men drar du tio slumpmässiga namn ur en hatt så kommer det att gå väldigt bra på sikt är jag övertygad om.

Använd #uranium på Twitter och se vilka tickers folk snackar om där.

Kan inte nog rekommendera @Quakes99 där. Han delar allt det senaste om uran, dygnet runt. Oerhört värdefull nyhetskälla.
Söker efter Paladin Energy på Avanza, men får inga träffar?
Citera
2021-04-11, 15:48
Medlem
UraniumMans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mike-Tyson
Söker efter Paladin Energy på Avanza, men får inga träffar?

Det går inte att handla australiensiska aktier direkt på Avanzas plattform. Däremot kan du ringa dem så fixar deras mäklare det manuellt åt dig. Så fick jag göra. Paladin har tickern PDN. Lycka till!
Citera
2021-04-11, 16:08
Medlem
Citat:
Det går inte att handla australiensiska aktier direkt på Avanzas plattform. Däremot kan du ringa dem så fixar deras mäklare det manuellt åt dig. Så fick jag göra. Paladin har tickern PDN. Lycka till!
Tack för info! När du nämner att priserna kommer att skjuta höjden den närmsta tiden och långsiktigt, omkring vad för siffror tänker du på då? PDN ligger just nu på 0.44 AUD, snackar vi om siffror på 3.40 AUD kommande tiden eller mer åt typ 45.50 AUD? Självklart vet man ju inte, men hur är dina tankar och teorier?
Citera
2021-04-11, 16:34
Medlem
UraniumMans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mike-Tyson
Tack för info! När du nämner att priserna kommer att skjuta höjden den närmsta tiden och långsiktigt, omkring vad för siffror tänker du på då? PDN ligger just nu på 0.44 AUD, snackar vi om siffror på 3.40 AUD kommande tiden eller mer åt typ 45.50 AUD? Självklart vet man ju inte, men hur är dina tankar och teorier?

Förra uranbubblan peakade uransektorn som helhet kring 150 miljarder USD i market cap. Nu ligger vi på cirka 25 miljarder USD.

Sedan dess har vi inflation men även betydligt bättre fundamenta. Förra gången fanns inte ens något verkligt uranunderskott, bara en farhåga om att ett underskott skulle uppstå. Denna gång har vi ett massivt, verkligt, underskott.

Förra gången drev hedge funds uranpriset till månen genom att hamstra uran. Pojkarna med de stora plånböckerna är naturligtvis medvetna om detta och har redan börjat positionera sig i aktierna. Nu har hamstrandet av uran börjat.

Detta får mig att tro att vi kan dubbla eller trippla market capen från förra bubblan. Det skulle isåf innebära att sektorn 12 till 18 - dubblades härifrån.

Personligen hoppas jag på att tiodubbla mitt kapital härifrån. Men jag skulle inte bli förvånad om vi 20-dubblar hela sektorn heller. Den market capen inkluderar jättar som Kazatomprom och Cameco. Enskilda micro caps kan såklart nå betydligt högre än så.

Om vi inte får ett nytt Fukushima och hela världen beslutar sig för att lägga ner sina kärnkraftsflottor så kommer priset på uran tveklöst att stiga.

Desto längre tid priset förblir lågt desto våldsammare kommer prisstegringen att bli i framtiden. Men för eller senare stiger det. Uranet måste upp ur marken. Oavsett vad det kostar elbolagen. Alternativet är att släcka ner tio procent av planeten.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in