Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2021-04-03, 22:33
  #373
Medlem
WimHofs avatar
Om nu någon var orolig och trodde att spanska regeringen skulle spendera våra pengar på vin, kvinnor och sång så kommer här lugnande besked. Spanjorerna har beslutat att rädda ett flygbolag, Plus Ultra Airlines och ett företag, Duro Felguera, undan konkurs. Båda företagen var dödsdömda redan innan Covidkrisen men nu kommer räddningen. 173 miljoner € kostar kalaset.

I höstas räddades också det mycket större flygbolaget Air Europa med 475 miljoner €.

Nu vet vi vart en del av våra skattepengar går. Fortsättning följer. Det är tyvärr mer än sannolikt att åtminstone de två förstnämnda företagen går i konkurs förr eller senare.

https://spainsnews.com/the-governmen...h-173-million/

https://spainsnews.com/the-governmen...h-475-million/
Citera
2021-04-04, 06:23
  #374
Avstängd
wwrs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av WimHof
Om nu någon var orolig och trodde att spanska regeringen skulle spendera våra pengar på vin, kvinnor och sång så kommer här lugnande besked. Spanjorerna har beslutat att rädda ett flygbolag, Plus Ultra Airlines och ett företag, Duro Felguera, undan konkurs. Båda företagen var dödsdömda redan innan Covidkrisen men nu kommer räddningen. 173 miljoner € kostar kalaset.

I höstas räddades också det mycket större flygbolaget Air Europa med 475 miljoner €.

Nu vet vi vart en del av våra skattepengar går. Fortsättning följer. Det är tyvärr mer än sannolikt att åtminstone de två förstnämnda företagen går i konkurs förr eller senare.

https://spainsnews.com/the-governmen...h-173-million/

https://spainsnews.com/the-governmen...h-475-million/
Det är väldigt svårt att bedöma effekterna av detta. Vi får ingen helhetsbild.

Det sägs att EU:s ministerråd godkände €475 miljoner i höstas för att "rädda" det spanska Air Europa. Vad jag vet har inga pengar betalts ut ännu av det stora paket som diskuteras i tråden.

Sedan köptes Air Europa av International Airlines Group som redan äger Iberia och BA. IAG betalade bara €500 miljoner, dvs ungefär lika mycket som de kommer att få i stöd. De behöver inte heller betala för köpet förrän efter sex år.
Citat:
British Airways and Iberia owner International Airlines Group has agreed to buy Spain's Air Europa for 500 million euros ($606.7 million), after the pandemic cut the price in half and IAG struck a deal to defer payment for six years.
Reuters, Jan 20, 2021
https://www.google.com/amp/s/mobile..../idUSKBN29P0W3

Vad jag kan förstå betyder detta att International Airlines Group har fått företaget närmast gratis eftersom vi betalat köpet.

Våra skattepengar går tillbaka till multinationella aktörer som står under storfinansens kontroll. Vi lånar av storfinansen och ger pengarna till deras företag. Vi ser till att multinationella aktörer nu kan ta över detta flygbolag.

Coronakrisen är konstruerad. Man överdriver motåtgärderna mot en vanlig influensa. Det har lett till Air Europa fått ta en hård smäll och måste realiseras ut. Då köps det upp av stora internationella aktörer och vi betalar räkningen.

Internationella aktörer knäcker ett företag och köper sedan upp det med våra pengar.

Jag är ingen expert på ekonomi, men så tolkar jag det.
__________________
Senast redigerad av wwr 2021-04-04 kl. 07:10.
Citera
2021-04-04, 09:49
  #375
Avstängd
wwrs avatar
Nov 2019 ville Iberia, dvs International Airlines Group köpa Air Europa för en miljard euro.
Citat:
Spanish Airline Iberia Snaps Up Biggest Rival, Air Europa for a Cool €1 Billion
Mateusz Maszczynski
1 year ago

International Consolidated Airlines Group (IAG), which had successfully managed to keep the deal under wraps until this morning, said bringing Air Europa into its staple ...
https://www.google.com/amp/s/www.pad...1-billion/amp/

Men nu verkar det som om de bara behöver betala hälften och dessutom med våra pengar.

Nu skapar IAG monopol på spanskt flyg, de äger de tre största bolagen.

Citat:
Air Europa is the third-largest Spanish airline after Iberia, as its subsidiary, and Vueling
https://en.m.wikipedia.org/wiki/Air_Europa

Det blir bara sämre för de som flyger när storfinansen skaffar sig monopol. Konkurrensen upphör.

Jag får lämna reservation för att jag inte är ekonom, men så här ter det sig för mig.
Citera
2021-04-04, 13:53
  #376
Medlem
WimHofs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av wwr
Nov 2019 ville Iberia, dvs International Airlines Group köpa Air Europa för en miljard euro.

https://www.google.com/amp/s/www.pad...1-billion/amp/

Men nu verkar det som om de bara behöver betala hälften och dessutom med våra pengar.

Nu skapar IAG monopol på spanskt flyg, de äger de tre största bolagen.


https://en.m.wikipedia.org/wiki/Air_Europa

Det blir bara sämre för de som flyger när storfinansen skaffar sig monopol. Konkurrensen upphör.

Jag får lämna reservation för att jag inte är ekonom, men så här ter det sig för mig.

Tack för dina inlägg, tror du ligger rätt i din analys.

Vad gäller Coronastödet till Spanien så, om jag förstått det rätt, är "hjälpen" till Plus Ultra Airlines och Duro Felguera villkorad till att Spanien verkligen får pengarna från EU utbetalade. Ännu har så vitt jag vet inga pengar betalats ut, den tyska författningsdomstolen i Karlsruhe har satt stopp för det.

https://www.reuters.com/article/us-h...-idUSKBN2BI2FR
Citera
2021-04-04, 21:13
  #377
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JeffDavis
Att vi lägger 150 miljarder på att hålla andra EU-länders ekonomi i balans (vilket såklart är bra för oss också) är inte alls ”sjukt” mot att vi lägger 50 miljarder på missilsystemet Patriot för att skydda oss mot ryssen.

På vilket sätt är det bra för Sverige att hålla andra länders ekpnomi i balans?

Vill du hålla min ekonomi i balans?
Citera
2021-04-04, 23:55
  #378
Medlem
JeffDaviss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av favxkvadrat
På vilket sätt är det bra för Sverige att hålla andra länders ekpnomi i balans?

Vill du hålla min ekonomi i balans?

Tror du vi lever på medeltiden då ekonomin baderades på att sälja rovor och grisfötter till granngården? Det är självklart inte bra för Sverige om det går dåligt för de länder vi handlar med. Ett starkt EU är också ett måste för att stå emot ett allt starkare Kina. HM la sig för kommunisterna i dag. Ingen bra utveckling.
Citera
2021-04-05, 00:28
  #379
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JeffDavis
Tror du vi lever på medeltiden då ekonomin baderades på att sälja rovor och grisfötter till granngården? Det är självklart inte bra för Sverige om det går dåligt för de länder vi handlar med. Ett starkt EU är också ett måste för att stå emot ett allt starkare Kina. HM la sig för kommunisterna i dag. Ingen bra utveckling.


SJÄLVKLART är det inte Sveriges bekymmer att det går dåligt för någon annan. Att man ens börjar resonera så här leder till en jävla soppa och du bjuder in allt jävla trash som tänker utnyttja din ofantliga dumhet..

Det är ingen skillna på makronivå och Ica. Har du inte råd med bananerna blir det inga. Med ditt sätt att tänka på ska man alltså få rabatterade bananer för att det går dåligt... herregud... eller ännu värre... man ska ge rabatt så att de inte handlar bananerna på Coop iställwt medan andra betalwr fullpris

Jag kan inte fatta att folk är så här jävla korkade

Jag inser mer och mer att det verkar vara en sund idé att lämna Sverige. Här finns ju bara naiva idioter som har NOLL aning om vad sunda principer är.
__________________
Senast redigerad av favxkvadrat 2021-04-05 kl. 00:30.
Citera
2021-04-05, 00:47
  #380
Medlem
JeffDaviss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av favxkvadrat
SJÄLVKLART är det inte Sveriges bekymmer att det går dåligt för någon annan. Att man ens börjar resonera så här leder till en jävla soppa och du bjuder in allt jävla trash som tänker utnyttja din ofantliga dumhet..

Det är ingen skillna på makronivå och Ica. Har du inte råd med bananerna blir det inga. Med ditt sätt att tänka på ska man alltså få rabatterade bananer för att det går dåligt... herregud... eller ännu värre... man ska ge rabatt så att de inte handlar bananerna på Coop iställwt medan andra betalwr fullpris

Jag kan inte fatta att folk är så här jävla korkade

Jag inser mer och mer att det verkar vara en sund idé att lämna Sverige. Här finns ju bara naiva idioter som har NOLL aning om vad sunda principer är.

Så länge vi är med i EU kan man inte resonera som du. Men går vi ur är det en annan femma såklart.
Citera
2021-04-05, 01:00
  #381
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JeffDavis
Så länge vi är med i EU kan man inte resonera som du. Men går vi ur är det en annan femma såklart.

Jag skiter i om vi är med eller inte. Det som är vettigt är det som ska gälla.
Citera
2021-04-05, 08:52
  #382
Medlem
JeffDaviss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av favxkvadrat
Jag skiter i om vi är med eller inte. Det som är vettigt är det som ska gälla.

Vi har sedan länge en världsekonomi som är långt ifrån ”vettig”. Det är bara att spela med i spelet. Sverige kan inte ställa sig utanför.
Citera
2021-04-05, 09:03
  #383
Avstängd
wwrs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JeffDavis
Vi har sedan länge en världsekonomi som är långt ifrån ”vettig”. Det är bara att spela med i spelet. Sverige kan inte ställa sig utanför.
Men man kan sträva i rätt riktning. Norge betalade kanske 8 miljarder till EU förra året. Jag påstår att Sverige blev skyldigt runt 400 miljarder. Den lägsta uppskattning jag sett är 150+avgiften 40=190. (och den glömmer helt paketet i april)

Man måste följa spelreglerna men man skall protestera och redogöra för vad som händer. Press och politiker skönmålar EU på ett extremt sätt.

Storbritannien slutade helt betala. Island betalar nästan ingenting. Schweiz mycket lite.
__________________
Senast redigerad av wwr 2021-04-05 kl. 09:07.
Citera
2021-04-05, 09:15
  #384
Medlem
JeffDaviss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av wwr
Men man kan sträva i rätt riktning. Norge betalade kanske 8 miljarder till EU förra året. Jag påstår att Sverige blev skyldigt runt 400 miljarder. Den lägsta uppskattning jag sett är 150+avgiften 40=190. (och den glömmer helt paketet i april)

Man måste följa spelreglerna men man skall protestera och redogöra för vad som händer. Press och politiker skönmålar EU på ett extremt sätt.

Storbritannien slutade helt betala. Island betalar nästan ingenting. Schweiz mycket lite.

Självklart ska varje krona till EU redovisas. Inget ska mörkas eller skönmålas. Men i en kris kan man inte räkna med att gå plus. Förra året var ett jävla röv-år och förhoppningsvis kan vi ta igen de förlorade miljarderna de kommande åren.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback