Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2021-03-30, 18:53
  #577
Medlem
Vi säger grattis till Spanjorerna och du betalar så varför ska spanjorerna jobba hela veckan för

https://www.vg.no/nyheter/utenriks/i...aa-eus-regning
Citera
2021-03-30, 19:08
  #578
Medlem
wwrs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av temptedmania
Vi säger grattis till Spanjorerna och du betalar så varför ska spanjorerna jobba hela veckan för

https://www.vg.no/nyheter/utenriks/i...aa-eus-regning
Det står rent ut i MSM.
Citat:
Tusenvis av spanjoler får tredagers helg – på EUs regning

I et forsøk på å redde en økonomi i fritt fall, skal mange spanjoler bare jobbe fire dager i uken.

– Å komme oss ut av denne krisen krever mer arbeid, ikke mindre, sier direktøren for den spanske næringslivsorganisasjonen CEOE.

I september 2021 ligger Spania an til å bli Europas første land som innfører 32-timers arbeidsuke i nasjonal skala.

Ordningen skal finansieres av EUs fond for gjenreisning av økonomien etter coronakrisen, og er anslått å koste rundt 510 millioner kroner.
En enorm skandal att pengar får slösas på detta sätt.

Norge vågar ta upp det. Vad jag vet har de inte betalt ett öre på Coronapaketet. Jag tror Sverige förra året betalade runt 400 miljarder totalt till EU (även paket i april), Norge brukar betala runt 8. Norge har dessutom bättre avtal än vi, de sätter själva sina tullar på varor som stannar i landet. Norge har rätt att skriva handelsavtal, vi är förbjudna. Annars är de med i tullunion och inre marknad, som vi.

SKANDAL hur vi måste betala för att EU misslyckats med eurovalutan.
__________________
Senast redigerad av wwr 2021-03-30 kl. 19:17.
Citera
2021-03-31, 08:58
  #579
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av wwr
Det står rent ut i MSM.

En enorm skandal att pengar får slösas på detta sätt.

Norge vågar ta upp det. Vad jag vet har de inte betalt ett öre på Coronapaketet. Jag tror Sverige förra året betalade runt 400 miljarder totalt till EU (även paket i april), Norge brukar betala runt 8. Norge har dessutom bättre avtal än vi, de sätter själva sina tullar på varor som stannar i landet. Norge har rätt att skriva handelsavtal, vi är förbjudna. Annars är de med i tullunion och inre marknad, som vi.

SKANDAL hur vi måste betala för att EU misslyckats med eurovalutan.
Ja wwr, det är förödande för Sverige.


"Ledaren nr 51 - EU-stöldpaketet godkänt – det största svek en svensk riksdag har begått"
[---]
Källa: https://swebbtv.se/videos/watch/f35a...e-0a0d2af860a6
Citera
2021-04-12, 21:26
  #580
Medlem
Det är lätt att säga att vi inte skulle ha röstat igenom detta beslut och sen som i diverse poddar och på nyhetssidor härja runt med argument som att vi först bör tänka på våra egna pensionärer istället för att betala andra länders medborgarlöner etc.

Visst jag kan köpa det argumentet men samtidigt hade förutsättningarna för det varit att vi inte hade varit med i EU. Visst indirekt är det så att vi bekostar Spaniens medborgarlöner men det vi ska komma ihåg är att man inte specifikt tog beslut om detta i Sveriges Riksdag. Är man med i EU så förväntas det att man hjälper varandra och att länderna som är med i EU, som också tar liknande ekonomiska beslut underkastar sig och accepterar att pengar från ett lands statsbudget in i EU maskineriet, också kan hamna på ett statligt konto i ett annat land.

Visst är det en jävla massa pengar men detta är en kostnad och en konsekvens av att vi är med i EU. Hade vi varit ett land med dålig/sämre ekonomi i EU så hade Sverige förmodligen också fått hjälp ekonomiskt. Men jag är själv ingen EU vän på så sätt men denna summa och även andra kostnader som belastar oss och som vi skickar till Bryssel är kostnader och konsekvenser av EU medlemskapet och EU samarbetet.

Det är lätt att stå och peta i den där gigantiska summan och som vissa andra partier, säga till medborgarna att vi bekostar andra länders medborgarländer och skiter i våra egna etc. Nu är det iof så att regeringen faktiskt skiter i sina egna medborgare i mångt och mycket på flera områden men just här gäller det faktiskt iom vårat EU medlemskap att vi inte har så mycket till val. Sen om vi tar just Spaniens medborgarlöner som ett exempel så kan inte vi påverka deras politik eller deras politiska styrning. Eller kan och kan, ja det skulle väl i så fall kräva någon form av klausul/klausuler som man då skriver in i ett kontrakt innan man tar beslutet och skickar iväg pengarna till EU. Det är säkert möjligt att göra så men då krävs det dels väldigt engagerade politiker här i Sverige som direkt då driver hårt för det innan ett beslut av den här kalibern tas. I det andra fallet krävs det också väldigt drivna svenska politiker i Bryssel som har den auktoritet och makt som krävs för att gå in och påtala detta och där driva frågor avseende "vilka Sveriges krav är". Men i det stora hela kan man inte gå in och detaljstyra om pengar som från början då kommer från Sverige och som sedan tex hamnar i Spanien, specifikt ska gå till x och y och absolut inte till z. Då kommer allt bara bli ännu mer ytter jävligt överbyråkratiskt mot vad det redan är i EU. Om man ska gå in och detaljstyra så kommer man då kunna gå in och detaljstyra varenda liten ekonomisk budgetpost. Då kan man också börja fråga sig i slutändan om det tex är Spanien som styr över sin egen politik längre, eller om det är andra länder som ska styra deras politik och som ger bidragen/bistånden.
Citera
2021-04-27, 16:05
  #581
Medlem
blobben!!!s avatar
Finlands grundlagsutskott stoppar godkännandet av EU-fonden.

https://www.hbl.fi/artikel/oenigt-gr...ars-majoritet/
Citera
2021-04-27, 16:13
  #582
Medlem
wwrs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av blobben!!!
Finlands grundlagsutskott stoppar godkännandet av EU-fonden.

https://www.hbl.fi/artikel/oenigt-gr...ars-majoritet/
Vi får se om de vågar göra det. Få vågar gå mot EU-order.
Citat:
En två tredjedelars majoritet innebär att regeringspartiernas röster inte räcker till, utan även oppositionsröster behövs. Blickarna går särskilt till Samlingspartiets ledamöter. Samlingspartiets Europaparlamentariker sade tidigare på tisdagen att de anser att Finland måste godkänna uppgörelsen, men riksdagsgruppen har ännu inte behandlat frågan.

Samlingspartiet kommer att uttala sig om sin syn på saken vid 18-tiden.

Det kan handla om "kontrollerad opposition". Det skall se ut som om det finns någon som vågar protestera.

Den tyska författningsdomstolen har väl heller inte godkänt ännu?
__________________
Senast redigerad av wwr 2021-04-27 kl. 16:17.
Citera
2021-06-23, 06:38
  #583
Medlem
wwrs avatar
Italien påstås ha fått 1900 miljarder kronor av återhämtningsfonden, mer än en hel årsbudget för EU. Sverige lär ha fått 33 miljarder.

Italien slog ut Sverige som arrangör av OS 2026 eftersom Sverige inte hade råd!

Men EU är utom kontroll numera. EU redovisar inte vart de enorma summorna går. Jag frågar mig om delar t.ex kan ha gått till att köpa politiker i länder som EU försöker ta över, Georgien, Ukraina, Serbien, Vitryssland etc. Men allt blir gissningar när EU inte gör någon redovisning.

Citat:
EU approves 191.5 billion euros in recovery funds for Italy
https://abcnews.go.com/International...italy-78425070
__________________
Senast redigerad av wwr 2021-06-23 kl. 07:15.
Citera
2021-07-02, 01:05
  #584
Medlem
Prempions avatar
Jag tycker att det är märkligt att det inte fått mer uppmärksamhet att Sverige måste införa fastighetsskatt, sänka ränteavdragen eller avreglera hyresnämnden för att få del av EU:s coronastöd:

Citat:
Mest kontroversiellt har varit att kommissionen i diskussionerna med finansdepartementet har förespråkat att Sverige inför fastighetsskatt, sänker ränteavdragen för bolån eller avreglerar hyresmarknaden.

"Det är bara dumt att ange en tid. Det beror inte bara på oss utan kommissionen också", sade finansminister Magdalena Andersson till journalister på tisdagen efter ekofinmötet.

Kommissionen har länge påpekat att svensk bostadsmarknad fungerar dåligt och att hushållens skuldsättning är hög på grund av bolån.

Sverige har i många år uppmanats åtgärda problemen i EU:s landspecifika rekommendationer. Men nu har kommissionen större tyngd bakom kraven eftersom kommissionen måste godkänna Sveriges återhämtningsplan för att det svenska coronastödet ska betalas ut.
https://www.aktiespararna.se/nyheter...lan-fortsatter

Detta gör att den nuvarande regeringskrisen kommer i lite nytt ljus. Märkligt att V inte var mer högljudda om marknadshyrorna förrän Dragostar tog över, Sjöstedt var mer kuvad under S än vad jag trodde. Men de hoppades väl på att det skulle bli fastighetsskatt istället för marknadshyror. Medan M och KD la ner rösterna för de hoppades på marknadshyror och inte fastighetsskatt.
__________________
Senast redigerad av Prempion 2021-07-02 kl. 01:12.
Citera
2021-07-02, 07:53
  #585
Medlem
wwrs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Prempion
Jag tycker att det är märkligt att det inte fått mer uppmärksamhet att Sverige måste införa fastighetsskatt, sänka ränteavdragen eller avreglera hyresnämnden för att få del av EU:s coronastöd:


https://www.aktiespararna.se/nyheter...lan-fortsatter

Detta gör att den nuvarande regeringskrisen kommer i lite nytt ljus. Märkligt att V inte var mer högljudda om marknadshyrorna förrän Dragostar tog över, Sjöstedt var mer kuvad under S än vad jag trodde. Men de hoppades väl på att det skulle bli fastighetsskatt istället för marknadshyror. Medan M och KD la ner rösterna för de hoppades på marknadshyror och inte fastighetsskatt.
Jag håller med dig om att det är märkligt.

Enligt min uppfattning råder ingen tvekan om att våra politiker är mutade genom bl.a styrelseuppdrag. Vi har bidragit cirka 200 miljarder till paketet och för att få tillbaka 33 miljarder berättar kommissionen vad vi skall göra. Dessutom inom helt andra områden än Corona. Men ingen politiker vågar protestera. (Och Ylva Johansson sitter förmodligen och trycker i någon garderob.)

Våra politiker som inte protesterar mot det avtalet måste vara mutade och stå under påverkan, anser jag.

Dessutom är väl de 33 miljarder vi "får tillbaka" öronmärkta av kommissionen för att användas till speciella ändamål?

Går inte förslagen mot varandra vad gäller fördelningspolitik? Fastighetsskatt "missgynnar" fastighetsägare medan marknadshyror gynnar dem?

Det är något på gång med boendekostnader. Våra politiker verkar ha fått order att skapa kaos runt boendekostnader. Gates senaste bok pekar ut stål och betong som klimatbovar. (Med klimatvapnet kan man peka ut nästan vad som helst.)

EU verkar komma med klimattullar på stål, betong och energi
(FB) EU-förslag om koldioxidtullar på bl.a stål, cement och el

Den här gången verkar man ha valt ut boendekostnaderna för att fortsätta attacken mot vanligt folk.
__________________
Senast redigerad av wwr 2021-07-02 kl. 08:05.
Citera
2021-07-02, 12:26
  #586
Medlem
wwrs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Prempion
Jag tycker att det är märkligt att det inte fått mer uppmärksamhet att Sverige måste införa fastighetsskatt, sänka ränteavdragen eller avreglera hyresnämnden för att få del av EU:s coronastöd:

Citat:
...
Mest kontroversiellt har varit att kommissionen i diskussionerna med finansdepartementet har förespråkat att Sverige inför fastighetsskatt, sänker ränteavdragen för bolån eller avreglerar hyresmarknaden.
...
https://www.aktiespararna.se/nyheter...lan-fortsatter

Detta gör att den nuvarande regeringskrisen kommer i lite nytt ljus. Märkligt att V inte var mer högljudda om marknadshyrorna förrän Dragostar tog över, Sjöstedt var mer kuvad under S än vad jag trodde. Men de hoppades väl på att det skulle bli fastighetsskatt istället för marknadshyror. Medan M och KD la ner rösterna för de hoppades på marknadshyror och inte fastighetsskatt.
Jag har inte hängt med i detaljerna i regeringskrisen. EU styr ju med uppfunna eller uppdiktade kriser och jag har mest betraktat den som att våra politiker fått order av EU att spela upp en pajasföreställning, lik den efter valet, bara för att vi skall förlora förtroendet för vårt eget system.

Men är det alltså så att EU-kommissionens "rekommendationer" för att vi skall få tillbaka något alls av det vi betalt in, är att vi skall avreglera delar av hyresmarknaden?

Märkliga order från gamla kommunist-Ylva!

Har alltså EU:s krav utlöst regeringskrisen?

Nu hittade jag den enda artikel jag sett om vad våra pengar skall användas till. Det "digitala Europa" innebär övervakningskameror i våra lägenheter! EU är en kopia på Sovjetunionen. Det råder ingen tvekan om det.

https://amp.svt.se/nyheter/utrikes/n...talt-och-gront

Vi tvingas betala in 200 miljarder. Vi får tillbaka 33 om vi samtidigt avreglerar hyresmarknaden vilket utlöser regeringskris. För den spottstyver vi får tillbaka skall vi montera upp övervakningskameror i våra lägenheter.

Det står helt klart att EU är vansinne. Men våra politiker är köpta och jobbar numera för Bryssel.
Citera
2022-01-29, 22:22
  #587
Medlem
"EU:s coronafond blev årets värsta slöseri 2021
jan 26, 2022 | I media
Varje år anordnar Slöseriombudsmannen, SlösO, en omröstning om årets värsta slöseri med skattemedel, till vilken allmänheten bjuds in att rösta. Vinnaren för år 2021 är nu korad. Det blev EU:s coronafond, med god marginal till övriga tävlande.

EU:s coronafond, eller Next generation EU som den kommit att kallas, innebär att i storleksordningen 750 miljarder euro ska delas ut över Europas länder under sju år. EU upptar i och med detta lån, vilket skuldsätter medlemsländerna ända fram till 2058. Sverige förväntas bidra till fonden med cirka 150 miljarder kronor, men får tillbaka betydligt mindre.

Pengarna ska inte gå till länder som drabbats hårdast av coronapandemin, utan ska användas till att ”återstarta” Europa.

– EU:s coronafond innebär ett stort och långtgående åtagande, med mycket liten positiv effekt för Sveriges del, säger Josefin Utas, SlösO."
[---]
Källa: https://skattebetalarna.se/eus-coron...-sloseri-2021/
__________________
Senast redigerad av tankar 2022-01-29 kl. 22:28.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback