2021-03-27, 01:08
Medlem
Naknekejsarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JohanSverkersson
Tycker du fortfarande att det är bra att ge pengar till EU och lata greker?

Jag har inte definitivt sagt att det är bra, jag är ganska likgiltig inför det (gör liksom detsamma ifall sossarna får styra över pengarna eller siesta-spanjorer). Återigen så går inte heller pengarna till "lata greker", det går till tyska banker som är rädda för att de lata sydeuropeerna slutar betala sin årliga ränta till banken.

Förstår du att de "lata grekerna" betalade ett tag 20% av sin budget bara för att betala årliga räntor till tyska och franska banker?

Jag tycker själv att den dåligt genomtänkta Euron (som Sydeuropa inte ens fick rösta fram) står till skuld till krisen, och att banker ska få betala för dåliga investeringar, varför ska de enbart få in vinster genom att låna till länder som helt uppenbart inte har koll på sin ekonomi?

Akta dig för samma sak kan hända med svenskarnas dåligt skötta privata ekonomi. Plötsligt händer det liksom.
Senast redigerad av Naknekejsaren 2021-03-27 kl. 01:11.
Citera
2021-03-27, 01:15
Avstängd
JohanSverkerssons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Naknekejsaren
Akta dig för samma sak kan hända med svenskarnas dåligt skötta privata ekonomi. Plötsligt händer det liksom.

Det är väl det som vissa ser som positivt med EU. Skulle vi bli fattiga skulle andra EU-länder ge oss bidrag.
Citera
2021-03-27, 01:16
Medlem
BigHouses avatar
Citat:

Ja, det är verkligen att kasta sten i glashus med alla svenskar som med anledning av corona-stödpaketet raljerar om lyxfällan-italienare. Svenskar om något folk har ett skuldberg.
Citera
2021-03-27, 01:24
Medlem
Naknekejsarens avatar
Citat:
Det är väl det som vissa ser som positivt med EU. Skulle vi bli fattiga skulle andra EU-länder ge oss bidrag.

Vi ska fan låta banker kollapsa ifall vi når den punkten, vi får sloppa hela "too big to fail"-teorin, liksom Island gjorde och de klarade sig helfint efter några år (bankerna gjorde det dock inte).

Givetvis är det inte bra med EU-bidrag från välskötta ekonomier till dåligt skötta ekonomier som princip, men euro-valutan ska ju skyddas till varje pris, trots att dess skapelse är helt galet.

Jag kan inte låta bli att ha lite skadeglädje att ändå Sverige är med och tar största notan per capita, våra politiker är så jävla korkade och vill ställa sig först i led i EU-hejaklacken, så att de mer än gärna tar störst ansvar för något där de inte har något alls att vinna (olikt exempelvis Tyskland).

Och jag tycker inte att det är dåligt i sig själv att sossarna förlorar 150 miljarder som skickas söderut så att Sydeuropeiska politiker kan betala ränta åt tyska banker. Skulle kanske hellre se EURON krasha som projekt och Deutsche bank gå i konkurs och se vad som därefter händer med hela EU-projektet.

Jag har som sagt aldrig sagt rakt ut att jag är säker på vilket alternativ som är mer önskvärd för min del.
Senast redigerad av Naknekejsaren 2021-03-27 kl. 01:28.
Citera
2021-03-27, 01:31
Avstängd
JohanSverkerssons avatar
Citat:
Och jag tycker inte att det är dåligt i sig själv att sossarna förlorar 150 miljarder som skickas söderut så att Sydeuropeiska politiker kan betala ränta åt tyska banker.

Som Pontus och Rebecka i Riks TV sa: ni slickar tysk röv.

Citat:
Skulle kanske hellre se EURON krasha som projekt och Deutsche bank gå i konkurs och se vad som därefter händer med hela EU-projektet.

Det håller jag med om.
Citera
2021-03-27, 10:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Worldwatcher
Ja, då minns du fel. Inga sossar var inblandade. Moderaten Ulf Dinkelspiel var den som ledde de svenska EU-förhandlingarna under den borgerliga regeringen som satt 1991-94. Huruvida han var alkis vet jag inte men han var snusare och fick igenom ett svenskt undantag från EUs bisarra snusförbud.

Varenda svensk regering oavsett färg har lagt sig i princip platt för EU i nästan alla frågor under årens lopp. Avgifterna är ständigt förhandlingsbara men Sverige har mig veterligt aldrig försökt förhandla på allvar. Vid omröstningen i Riksdagen nyligen var det ju bara SD och V som röstade emot coronastödpaketet till Sydeuropa om SEK 150 miljarder.

Vi förhandlar uselt, fransmännen är fantastiskt skickliga förhandlare. Britterna ganska duktiga.

Jag tycker svenska snusfabrikanter skall få sälja sin tobak i EU.

Jag kan undra om Zyn är tillåtet. De där ångcigaretterna är ju accepterade. Rena nikotinprodukter båda två, som Nicorette.
Citera
2021-03-27, 18:34
Avstängd
JohanSverkerssons avatar
Citat:
Och jag tycker inte att det är dåligt i sig själv att sossarna förlorar 150 miljarder som skickas söderut

Det är inte sossarnas pengar, det är VÅRA pengar. Som Rebecka och Pontus på SD-kanalen Riks TV sa: ni slickar tysk röv.

https://www.youtube.com/watch?v=p-TTzOuWZq4
Citera
2021-03-27, 23:07
Medlem
Naknekejsarens avatar
Citat:
Det är inte sossarnas pengar, det är VÅRA pengar. Som Rebecka och Pontus på SD-kanalen Riks TV sa: ni slickar tysk röv.

https://www.youtube.com/watch?v=p-TTzOuWZq4

I en rättvis värld skulle det räknas som våra pengar, men i Sverige har vi en historia av att sossarna tar all beröm för vad de gör med pengar de stulit från oss.

Sossarna vill nu slicka tysk röv med dessa pengar, och de gör det utan att fråga om lov till svenska folket, därmed agerar de som om det är deras pengar att göra vad fan de vill med.
Citera
2021-03-27, 23:09
Avstängd
JohanSverkerssons avatar
Citat:
I en rättvis värld skulle det räknas som våra pengar, men i Sverige har vi en historia av att sossarna tar all beröm för vad de gör med pengar de stulit från oss.

Sossarna vill nu slicka tysk röv med dessa pengar, och de gör det utan att fråga om lov till svenska folket, därmed agerar de som om det är deras pengar att göra vad fan de vill med.

Så varför är det bra att vi ger pengar till tyska banker?
Citera
2021-03-27, 23:16
Medlem
Naknekejsarens avatar
Citat:
Så varför är det bra att vi ger pengar till tyska banker?

Jag har redan sagt att jag är ganska ambivalent inför frågan, vill både se EU falla och sossarna göra bort sig och få slut på pengar för sina misslyckade ideer.

Som jag ser det vore det bättre ifall Sverige hade varit fattigt under sossarna i 70-talet och framåt. Ifall svenskarna hade varit lata och oproduktiva under rekordhög skattetryck skulle vi kanske ha varit i bättre sits idag.
Citera
2021-03-27, 23:18
Avstängd
JohanSverkerssons avatar
Citat:
Jag har redan sagt att jag är ganska ambivalent inför frågan, vill både se EU falla och sossarna göra bort sig och få slut på pengar för sina misslyckade ideer.

Så mer pengar till EU betyder mindre invandring till Sverige. Got ya.
Citera
2021-03-28, 00:12
Medlem
Naknekejsarens avatar
Citat:
Så mer pengar till EU betyder mindre invandring till Sverige. Got ya.

Tja, jag tror att mindre välfärd också leder till en starkare svensk familj.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in