Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 3
  • 4
2021-03-25, 05:34
  #37
Medlem
anomaligns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Theofrast.Bombast
Givetvis måste du ha några argument utöver de gammelreligiösa om du vill bli tagen på allvar.

Naturrätten är belagd med den moderna teorin grundlagd av al-Jāḥiẓ och verkställd av Darwin.
Om du är intresserad av naturlig moral bör du studera evolutionsbiologi.
Evidensen för min position är överväldigande och förklaras med rigorösa teorier.

Vilka belägg har du som är starkare än selektion och det naturliga urvalet?

Dina fantasier om skillnad mellan gott och ont?


Jag är fortfarande inte med på exakt vad du har hängt upp dig på som du vill att jag ska belägga. Vad menar du att jag påstår egentligen?
Citera
2021-03-25, 13:26
  #38
Medlem
Flammarions avatar
Citat:
Ursprungligen postat av anomalign
Att människan är unik i sin förmåga att organisera/systematisera arbete är jag helt med på, men det är ju något helt annat än de tre påståenden som står i boken. Om det var vad författaren egentligen menade, då borde han ju rimligen ha skrivit det istället.

Ok, vi är överens gällande människans särställning.
Men inte att punkterna är kopplade till denna särställning.
Men utan språket, inget abstrakt tänkande, inga myter, ingen religion, etik, konst, kultur, civilisation mm.
Eller hur?

(Jag säger inte att djuren inte delar våra instinkter. Det finns ingen grund för ett sånt påstående heller, då likheterna är större än skillnaderna rent biologiskt.)
Citera
2021-03-25, 13:41
  #39
Medlem
Flammarions avatar
Citat:
Ursprungligen postat av anomalign
Utvecklingen av religionens idéer påverkas inte så värst mycket av systematisering av kunskap baserad på observationer av omvärlden, utan mer av introspektion och politik. Den kan ta väldigt olika vägar, så som historien har visat.

Religionen har sitt ursprung i människans drift att försöka förstå och organisera världen.

Det jag reagerade på var "Moral utifrån religion är helt godtyckligt."

Helt godtycklig kan jag inte köpa. Variation inom de ramar som evolutionen sätter, känns mer rimligt.

Dessutom, utgår inte all etik ifrån religion, och hur ska vi kunna ändra på det?
Citera
2021-03-25, 15:10
  #40
Medlem
Theofrast.Bombasts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av anomalign
Jag är fortfarande inte med på exakt vad du har hängt upp dig på som du vill att jag ska belägga. Vad menar du att jag påstår egentligen?
Det verkar som om du påstår att det finns någon skillnad mellan gott och ont som inte är simpel vilja till makt?

Kan du belägga din tro med annat än dogmatik?
Varför är inte gott och ont precis samma sak?
Vad kan avgöra att det finns en skillnad, annat än maktmedel?

Att det skulle finnas någon verklig skillnad är ett obevisat grundlöst antagande.
__________________
Senast redigerad av Theofrast.Bombast 2021-03-25 kl. 15:13.
Citera
2021-03-26, 17:16
  #41
Medlem
anomaligns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Theofrast.Bombast
Det verkar som om du påstår att det finns någon skillnad mellan gott och ont som inte är simpel vilja till makt?

Kan du belägga din tro med annat än dogmatik?
Varför är inte gott och ont precis samma sak?
Vad kan avgöra att det finns en skillnad, annat än maktmedel?

Att det skulle finnas någon verklig skillnad är ett obevisat grundlöst antagande.

Det jag gör är främst att ge exempel på en företeelse, från en bok, och ber andra diskutera ämnet. På sidan av det nämner jag, på tal om etikens egenskaper som gör att religion (eller annat bortom själva etiken) krävs för att göra hållbara moralfiosofiska argument, att vi alla har en uppfattning om vad som är gott och ont, på en väldigt fundamental nivå. Det är inte ett påstående som kräver något särskilt bevis. Alla skyr smärta, söker njutning osv.. På en högre nivå finns bevis för att vi i likhet med andra sociala djur är empatiska, vi hjälper andra och vi reagerar starkt negativt på orättvisor. Dessa saker är väl belagda fakta och inte det minsta kontroversiellt. Vad jag alltså menar är att istället för att fylla etikens hålrum med nåt slags påhittat gudomligt imperativ från religionen, så kan vi istället använda egentligen vad som helst som gör jobbet, och då varför inte utforma något sekulärt alternativ till rollen religionen fyller i det här, men istället basera det på faktum att vi vet att folk gillar rättvisa, empati, njutning och ogillar dess motsatser.
Men det var som sagt något jag nämnde i förbifarten och inte trådens egentliga avsikt
Citera
2021-03-26, 17:30
  #42
Medlem
anomaligns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Flammarion
Religionen har sitt ursprung i människans drift att försöka förstå och organisera världen.

Det jag reagerade på var "Moral utifrån religion är helt godtyckligt."

Helt godtycklig kan jag inte köpa. Variation inom de ramar som evolutionen sätter, känns mer rimligt.

Dessutom, utgår inte all etik ifrån religion, och hur ska vi kunna ändra på det?

Det är ungefär så jag tänkte. Men jämfört med vad som är egentliga moraliska egenskaper och viljor hos oss, och hur en given religiös doktrin kan återspegla den, är den senare mycket mer godtycklig då den är ett resultat av många faktorer.

Som jag har förstått saken angående att all etik kräver religion, så gör den det helt därför att det liksom finns en lucka i etiken där något måste placeras, och än så länge har vi inte provat att stoppa något annat än religionen där. Kanske kan man prova att stoppa in något som är mer baserat på observationer där, eller något som är mer demokratiskt formulerat, eller något, och se hur det fungerar. Jag tycker det verkar rimligt att tänka att om vi kan använda religion för att fylla det tomrummet, då kan vi praktiskt taget använda vad som helst utan att fucka upp allt för mycket.
Citera
2021-03-26, 19:00
  #43
Medlem
Theofrast.Bombasts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av anomalign
Det jag gör är främst att ge exempel på en företeelse, från en bok, och ber andra diskutera ämnet. På sidan av det nämner jag, på tal om etikens egenskaper som gör att religion (eller annat bortom själva etiken) krävs för att göra hållbara moralfiosofiska argument, att vi alla har en uppfattning om vad som är gott och ont, på en väldigt fundamental nivå. Det är inte ett påstående som kräver något särskilt bevis. Alla skyr smärta, söker njutning osv.. På en högre nivå finns bevis för att vi i likhet med andra sociala djur är empatiska, vi hjälper andra och vi reagerar starkt negativt på orättvisor. Dessa saker är väl belagda fakta och inte det minsta kontroversiellt. Vad jag alltså menar är att istället för att fylla etikens hålrum med nåt slags påhittat gudomligt imperativ från religionen, så kan vi istället använda egentligen vad som helst som gör jobbet, och då varför inte utforma något sekulärt alternativ till rollen religionen fyller i det här, men istället basera det på faktum att vi vet att folk gillar rättvisa, empati, njutning och ogillar dess motsatser.
Men det var som sagt något jag nämnde i förbifarten och inte trådens egentliga avsikt
Det enda folk vill ha är Makt. DET ENDA!
Allt annat snack om etik är fult skitsnack avsedd att dölja sakernas natur.

Du har ingen rätt att tala om för andra vilka beteenden som är okej.
Om så vore fallet skulle tyglarna vara tydliga...
Tydligare tyglar än MAKT, det finns ej.
__________________
Senast redigerad av Theofrast.Bombast 2021-03-26 kl. 19:11.
Citera
2021-03-26, 20:38
  #44
Medlem
anomaligns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Theofrast.Bombast
Det enda folk vill ha är Makt. DET ENDA!
Allt annat snack om etik är fult skitsnack avsedd att dölja sakernas natur.

Du har ingen rätt att tala om för andra vilka beteenden som är okej.
Om så vore fallet skulle tyglarna vara tydliga...
Tydligare tyglar än MAKT, det finns ej.

Nu snackar du i nattmössan
Citera
2021-03-26, 20:58
  #45
Medlem
Theofrast.Bombasts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av anomalign
Nu snackar du i nattmössan
Du önskar det va? O du svage slavmoralist!

Moraluppfattningen din är indoktrinerad av herrarna dina i Kyrkan.
Nattmössorna har din flock tydligen sytt om till heltäckande tvångspyjamas.
__________________
Senast redigerad av Theofrast.Bombast 2021-03-26 kl. 21:02.
Citera
  • 3
  • 4

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback