Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
Resultat: Skumt eller inte?
Skumt
77,60%
4021 röster
Inte skumt
22,40%
1161 röster
2021-03-26, 03:51
Medlem
outoftheblues avatar
Lambertz häktades på sannolika skäl. Där ser man hur svag bevisning som krävs för sannolika skäl när det gäller våldtäktsmisstankar. Inte alls som den nu försvunna Anonymare futilt försökt förklara, att sannolika skäl snudd på skulle bevisa skuld.

I Assangefallet tog det väl dessutom månader innan åklagaren tyckte sig kunna höja misstankegraden till sannolika skäl. Inte ens Ny tyckte alltså att misstankarna kunde betraktas som sannolika förrän efter nära ett kvartal. Måste ha varit ett svagt case.
Citera
2021-03-26, 11:35
Medlem
outoftheblues avatar
Vill man fortsätta se hur Lambertzfallet kan belysa Assangefallet så finns här en intressant 12-minutersvideo om vad som först verkade vara ett solklart våldtäktsfall men sedan alltmer ser ut som ett solklart bevisförfalskningsfall. Advokat David Massi föreläser för polisstudenter och kritiserar inte minst polisens agerande kring bevismaterialet.
Citat:
Ursprungligen postat av StarkMark
Här är fö en intressant videoa á 12 min dör advokat David Massi talar om fallet där denna kvinna ljugit om en vpldtäkt och klippt och klistrat en ljudfil.

https://m.youtube.com/watch?v=Fe7Gev0OCHA

Det är alltså målsägaren i det nyligen nedlagda Lambertzfallet som i en tidigare våldtäktsanklagelse (där den misstänkte satt 9 månader i häkte) redigerade ner en 100 minuters ljudfil till 20 minuter och lämnade in denna som bevis.

Massi säger att i våldtäktsmål har försvaret stora möjligheter att begära kompletteringar, vilket utnyttjades. De begärde originalljudfilen, fick veta att den inte fanns. De begärde inhämtning av MÄs mobil men den visade sig fabriksåterställd. De begärde via domstol in uppgift om tidpunkt och längd på polisens samtal med MÄ inför inlämnandet av mobilen, och det visade sig att polisen pratat i 35 minuter med MÄ, utan att skriva ner någon uppgift om detta, och att mobilen fabriksåterställts dan efter, innan MÄ överlämnade den till polisen. De fick dock tag i ljudfilen från iCloud och kunde avslöja hur den manipulerats.

Om AAs och SWs fall gått till åtal så undrar man vilka kompletteringar försvaret hade kunnat begära. I ovanstående fall fick försvaret vid ett tillfälle t o m gå via domstol och begära överprövning då åklagaren inte ville godkänna att information om polisens telefonsamtal hämtades in. Domstolen godkände och först då uppdagades alltså att polisen pratat med MÄ 35 minuter dan innan hennes telefonen fabriksåterställts. Nu har det blivit ett varnande exempel som används i undervisningen.

Så även om man av naturen gärna vill tro och sympatisera med sexbrottsanmälande kvinnor så måste man vara vaksam på att bevisförfalskning och falskanmälan förekommer. I fallet som beskrivs i videon verkar det t o m ha varit planerat i förväg, inte bara en efterhandskonstruktion.

Jag uppfattar inte Lambertz som någon vidare sympatisk person, men även osympatiska män kan bli falskanmälda och utsatta för brott. De ska inte behöva vara helgon för att frias. De förtjänar rättssäkerhet de med.

Kvinnan har naturligtvis fått skyddat boende.

Och AA tycks ha stängt sitt twitterkonto på grund av allt "hat".

Hoppas vi får lite mer fokus på bevisförfalskning efter det här.
Senast redigerad av outoftheblue 2021-03-26 kl. 11:54.
Citera
2021-03-27, 17:17
Medlem
hoppsanns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av outoftheblue
Lambertz häktades på sannolika skäl. Där ser man hur svag bevisning som krävs för sannolika skäl när det gäller våldtäktsmisstankar. Inte alls som den nu försvunna Anonymare futilt försökt förklara, att sannolika skäl snudd på skulle bevisa skuld.

I Assangefallet tog det väl dessutom månader innan åklagaren tyckte sig kunna höja misstankegraden till sannolika skäl. Inte ens Ny tyckte alltså att misstankarna kunde betraktas som sannolika förrän efter nära ett kvartal. Måste ha varit ett svagt case.
Vad jag minns så höjde inte åklagaren Marianne Ny misstankegraden förrän det krävdes för att hon skulle kunna begära en internationell efterlysning.
Citera
2021-03-27, 17:56
Medlem
wtfuks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hoppsann
Vad jag minns så höjde inte åklagaren Marianne Ny misstankegraden förrän det krävdes för att hon skulle kunna begära en internationell efterlysning.
Korrekt
Citera
2021-03-27, 18:00
Medlem
Goulburns avatar
Här ett inlägg i Lambertz tråden som jag tycker kan passa även här.

David Massi är väl EMF:s bror?

Citat:
Ursprungligen postat av FedupFlorence
Massi om Lambertz. Vet ej om den länkats. Från 22/3, dagen innan han släpptes.

Är Lambertz skyldig?
Citera
2021-03-27, 20:05
Medlem
wtfuks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Goulburn
Här ett inlägg i Lambertz tråden som jag tycker kan passa även här.

David Massi är väl EMF:s bror?

tror så

David Massi - advokat - Advokatbyrån Massi | LinkedInhttps://se.linkedin.com › david-massi-8892849a
Stockholm, Stockholms län, Sverige · ‎advokat · ‎Advokatbyrån Massi
advokat. Advokatbyrån Massi. mar 2005 –nu16 år 1 månad. Stockholm, Sverige. Försvarsadvokat. Advokatbyrån Elisabeth Fritz-bild ...

Så går inte lita på hanses ord.
Citera
2021-03-27, 20:48
Medlem
Nickelodions avatar
Citat:
Ursprungligen postat av wtfuk
tror så

David Massi - advokat - Advokatbyrån Massi | LinkedInhttps://se.linkedin.com › david-massi-8892849a
advokat. Advokatbyrån Massi. mar 2005 –nu16 år 1 månad. Stockholm, Sverige. Försvarsadvokat. Advokatbyrån Elisabeth Fritz-bild ...

Jag har skrivit lite om EMF:s bror här: länk

Förtydligande: Jag menar i det länkade att Lotti inte kunde hitta några skador eller spår i underlivet på kvinnan med sin underlivskikare, så att fingrarna ändå hade varit där fick man förklara med att han tagit av sig sin klackring ...

Kan man inte ta ifrån dem, de är innovativa där på åklagarsidan ...
Senast redigerad av Nickelodion 2021-03-27 kl. 20:51.
Citera
2021-03-27, 20:56
Medlem
wtfuks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nickelodion

Förtydligande: Jag menar i det länkade att Lotti inte kunde hitta några skador eller spår i underlivet på kvinnan med sin underlivskikare, så att fingrarna ändå hade varit där fick man förklara med att han tagit av sig sin klackring ...

Kan man inte ta ifrån dem, de är innovativa ...
de delar kontor i Södertälje!
klart.

klackringsvåldtäkt jomenvisst.

absurditeterna tar tydligen aldrig slut.

Jag undrar försynt om anonymares tankar typ syntax error just nu.

"Ja herr domare, jag våldtog henne med klackringen"

Köper klackring snarast!

Ed it

Senast redigerad av wtfuk 2021-03-27 kl. 21:06.
Citera
2021-03-27, 22:05
Medlem
Goulburns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av wtfuk
tror så

Som sagt det är Elisabeths bror. Men han verkar inte ha samma inställning som systern när det gäller bevis för våldtäkt.

Det jag tyckte var mest intressant som han tog upp var det faktum att målsägaren anses mer trovärdig om denne berättar sin historia både för åklagaren och även för någon annan och denne andre sedan berättar den för åklagaren än om målsägaren bara berättar sin historia för åklagaren.

Eva-Marie Persson avslutade ju förundersökningen för att "stödbevisningen hade försvagats" jag tror att det är en omskrivning för att vittnena glömt vad SW sa till dem om vad som hänt.

Men jag har tyckt detta resonemang om stödbevisning varit märkligt. Alldeles oavsett hur många målsägaren berättat sin historia för så är det väl i slutändan bara målsägarens ord som står mot den misstänktes.
Citera
2021-03-27, 22:21
Medlem
Goulburns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nickelodion
Men det var ju inget problem för EMF att ta redigt betalt för utfört arbete här trots att Assange inte hade hennes bror som försvarsadvokat.
Citera
2021-03-27, 22:46
Medlem
wtfuks avatar
Citat:
Som sagt det är Elisabeths bror. Men han verkar inte ha samma inställning som systern när det gäller bevis för våldtäkt.

Det jag tyckte var mest intressant som han tog upp var det faktum att målsägaren anses mer trovärdig om denne berättar sin historia både för åklagaren och även för någon annan och denne andre sedan berättar den för åklagaren än om målsägaren bara berättar sin historia för åklagaren.

Eva-Marie Persson avslutade ju förundersökningen för att "stödbevisningen hade försvagats" jag tror att det är en omskrivning för att vittnena glömt vad SW sa till dem om vad som hänt.

Men jag har tyckt detta resonemang om stödbevisning varit märkligt. Alldeles oavsett hur många målsägaren berättat sin historia för så är det väl i slutändan bara målsägarens ord som står mot den misstänktes.
Så familjen Massi har hajjat att det bara behövs två lögnare för fällande dom
Citera
2021-03-27, 23:45
Medlem
outoftheblues avatar
Citat:

Jag tror att problemet var 2 nya vittnen som EMP tyckte skulle ha förhörts långt tidigare. Kanske var det folk från SöS som hade med SW att göra i nära anslutning till de påstådda händelserna. SWs kompisar däremot förhördes rätt tidigt, och det är tillåtet citera ut tidigare polisförhör i rättegång om vittnen inte minns. Men då krävs att de faktiskt förhörts i ett tidigare skede.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in