2021-03-25, 16:36
Medlem
Sofiero9245s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hippili
Skumt. Jag kan inte komma på vart olja kan komma på höger fram. Som någon skrev, ta lite på fingret och smaka om det smakar sött, då är det glykol från värmeelement.

Har fått fylla på glykol ganska ofta. Kanske skulle sagt det från början. Men det är konstigt att konsistensen är samma som olja. Är det lätt att fixa själv?
Citera
2021-03-25, 16:43
Medlem
yz44s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Facade
Äsh, dags för dig att prova grön Loctite. Det är mumma
Är inte mycket för gänglåsning, tycker bättre om deras superlim (att använda, inte förtära).

Vore intressant om TS kunde kontrollera kylvätskenivån. Om den är som den ska vara så kan det uteslutas.
Citera
2021-03-25, 16:45
Medlem
hippilis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sofiero9245
Har fått fylla på glykol ganska ofta. Kanske skulle sagt det från början. Men det är konstigt att konsistensen är samma som olja. Är det lätt att fixa själv?
Glykolen är lite halkigt. Vet inte men har man inte vana att skruva är det lämpligt att be någon att titta, vet inte det kan ju sitta en värmekran där som läcker och borde vara enklare att byta än ett värmeelemen.
Citera
2021-03-25, 16:46
Medlem
Sofiero9245s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av yz44
Är inte mycket för gänglåsning, tycker bättre om deras superlim (att använda, inte förtära).

Vore intressant om TS kunde kontrollera kylvätskenivån. Om den är som den ska vara så kan det uteslutas.

Jag får fylla på ganska ofta. Jag antog att det var olja, så det var därför jag inte skrev något om det.
Citera
2021-03-25, 16:47
Medlem
yz44s avatar
Citat:
Ja det hade varit bra att veta från början. Glykol har en klibbig konsistens.

Är osäker på hur svårt det är att lossa värmeelementet i din bil men det kan vara krångligt.
Finns annars reparationshandböcker, Heynes finns att köpa hos bl.a. Biltema (finns inte där, jag kollade).

Har du fyllt på ren glykol flera gånger?
Senast redigerad av yz44 2021-03-25 kl. 16:54.
Citera
2021-03-25, 17:03
Medlem
Sofiero9245s avatar
Citat:
Ja det hade varit bra att veta från början. Glykol har en klibbig konsistens.

Är osäker på hur svårt det är att lossa värmeelementet i din bil men det kan vara krångligt.
Finns annars reparationshandböcker, Heynes finns att köpa hos bl.a. Biltema (finns inte där, jag kollade).

Har du fyllt på ren glykol flera gånger?

Ok. Ja, men har aldrig lyckats lokalisera läckan, då det aldrig blir någon pöl under bilen. Är det farligt att andas in glykol? . Har haft tankar på att lämna in bilen på verkstad, men varit dumsnål.
Citera
2021-03-25, 17:09
Medlem
yz44s avatar
Citat:
Ok. Ja, men har aldrig lyckats lokalisera läckan, då det aldrig blir någon pöl under bilen. Är det farligt att andas in glykol? . Har haft tankar på att lämna in bilen på verkstad, men varit dumsnål.
Glykol är inte speciellt flyktigt så det är ingen fara.

Om du fyller på kylvätska (och det är glykol/vatten som använts, finns även annan variant),
är den optimala blandningen 50/50, dvs hälften vatten och hälften glykol.
Mer eller mindre av någon part ger sämre skydd mot frysning.
Citera
2021-03-25, 17:22
Medlem
HeddonBorborellos avatar
Citat:
Det finns kontrastvätska du häller i med kylarvattnet, sedan när du lyser med en uv-lampa så syns det väldigt tydligt var det kommer ifrån. Ett tips är att ta ur handskfacket innan du fyller så kan du följa färgen upp till vad det nu är som läcker. 9-5 har ett par standardställen och röret in i torpeden är ett, pluggen till motorvärmaren en annan men det kommer inte in i kupén, vattenpump är också ett ställe.

Det finns även kontrastvätska till motorolja om du tror bilen läcker olja mer än vid toppen.
Citera
2021-03-25, 20:35
Medlem
Citat:
Gick inget vidare för italienarna när en vinproducent ökade sötman på sitt vin med glykol.
Sedan är det generellt inte bra att provsmaka okända kemikalier, det är i alla fall min åsikt.

Stor skilnad på att försiktigt känna på smaken med tungan och att ta en hutt från kapsylen. Det sista rekomenderas ej.
Citera
2021-03-25, 21:09
Medlem
Ulrik.Agrens avatar
Om avrinningen från AC är täppt rinner kondensvattnet ut där under mattan.
Här hittar du mer info.

http://saabworld.net/attachment.php?...8&d=1298440973
http://saabworld.net/attachment.php?...9&d=1298440975
Citera
2021-03-25, 21:26
Medlem
skulle tippa på att värmepaketet läcker, har du "tur" läcker det på utsidan innan torpedväggen och rinner med rören in i bilen men det är nog inte så troligt.
Att du fyller på kylar vatten talar för att det är det på golvet i bilen.

EDIT: ja det är klibbigt/halt och ganska klart
Citera
2021-03-25, 23:54
Medlem
Sofiero9245s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kapsylen1
skulle tippa på att värmepaketet läcker, har du "tur" läcker det på utsidan innan torpedväggen och rinner med rören in i bilen men det är nog inte så troligt.
Att du fyller på kylar vatten talar för att det är det på golvet i bilen.

EDIT: ja det är klibbigt/halt och ganska klart

Typiskt. Är det dåligt att köra bilen i det här skicket, eller kan man köra nån vecka till innan man lämnar in den? . Ja det är lite som olivolja i konsistensen kanske man kan säga. Jag vet att jag kan googla angående pris för byte av värmepaket, men är det dyrt, eller överdrivet dyrt? .
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in