Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2021-03-25, 17:00
  #325
Avstängd
wwrs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av guuben
Jag är förvånad att denna debatt har inte alls förts i Sverige. Verkar som media har satt ämnet som tabu-belagt. Hälsar östra grannen.
(I Finland finns en liten chans att samma bidragspengar inte ges pga att konstitutionsutskottet i Finland anser att det står enot den finska grundlagen. Hoppet lever än.
Det strider även uttryckligen mot EU-kommissionens egna regler att ge bort pengar som man lånat. Men det struntar kommissionen i med motiveringen att "det är en stor kris".

Jag vill även minnas att den tyska författningsdomstolen hade samma invändningar som den finska men fick ge sig eftersom "EU-lag gäller före nationell lag" (kan komma ihåg fel där, dock)
__________________
Senast redigerad av wwr 2021-03-25 kl. 17:03.
Citera
2021-03-25, 17:01
  #326
Avstängd
wwrs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av leera
Kanske är sen på bollen.

https://www.svt.se/nyheter/utrikes/s...e-ner-rosterna



Så om M och KD röstat nej hade det inte gått igenom?
Tänk på det i nästa val KD och M röstare.
Jag gissar att det hela är uppgjort inom 8-klövern. De fäller inte förslaget. Sedan fördelar man rösterna som det passar.
Citera
2021-03-25, 17:27
  #327
Avstängd
wwrs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av guuben
Jag är förvånad att denna debatt har inte alls förts i Sverige. Verkar som media har satt ämnet som tabu-belagt. Hälsar östra grannen.
(I Finland finns en liten chans att samma bidragspengar inte ges pga att konstitutionsutskottet i Finland anser att det står enot den finska grundlagen. Hoppet lever än.
Det är en finsk professor som påpekat att det strider mot EU:s egna regler att ge bort lånade pengar. EU medger själva att de bryter reglerna:
Citat:
EU borrowing is only permitted to finance loans to countries under its programmes EFSM, BOP, MFA and the recently adopted SURE instrument.
As part of its Recovery Plan, the Commission has proposed that it be exceptionally empowered to borrow to raise funds to fund crisis-repair and recovery actions during the immediate aftermath of the Covid-19 crisis.
(från EU:s egen sajt)
(FB) EU:s räddningspaket - är det lagligt?

Dessutom strider bailout mot Maastricht-fördraget:
(FB) EU:s räddningspaket - är det lagligt?
Citera
2021-03-25, 18:33
  #328
Medlem
humpcuts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 2PistolerIMinBil
Med din totalt pantade uppfattningsförmåga, har jag svårt att tro att du är förmögen att driva ett företag. Hahahah antar att du trollar?

Du får gärna utveckla, otroligt svårt att förstå vad dina argument är eller vad din kommentar grundas på.

Jag är anställd så det är lugnt
Citera
2021-03-25, 19:22
  #329
Medlem
Neolitikums avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bortamatchen
Det var ju andra vägen. Lånet var till IMF som sedan lånade vidare till Grekland med högre ränta
Kognitiv bias fail

Förra krisens hantering, vilket jag lärde mig av läxan, var att låna ut via IMF till andra EU-länder. Resultatet blev
Citat:
Grekland, Spanien och Portugal fick göra nedskärningar på skolor, A-kassor, äldreomsorg, sjukhus och allt de kunde hitta. Grekland fick sälja ut statliga bolag, hamnar och flygplatser.
https://eu-kollen.se/eu-och-corona-d...n-forandra-eu/
Det finns säkerhetspolitiska motiv som använts som utpressning av södra Europas shit hole-länder.

Citat:
China bought most of Greece’s main port and now it wants to make it the biggest in Europe
"We haven't seen and we aren't going to see anything good coming from the Chinese and COSCO," said Greek shipowner Evangelos Marinakis last month at an extraordinary meeting of the Piraeus City Council.
https://www.cnbc.com/2019/11/15/chin...e-biggest.html
https://asia.nikkei.com/Business/Tra...-on-Greek-port
Men att vi ska skänka pengar till en fond som i sin tur skänker dem till shit hole-länder, det vara alla svenska partier mot, förutom liberalerna förra året.

Citat:
Lite överraskande fick Rutte och Merkel denna gång inte medhåll i sina hemländer för att tufft ha försvarat sina skattebetalares pengar. Det uppfattades tvärtom som brist på medkänsla i coronatider.
Vad har hänt på vägen som vänt svenska riksdagens åsikt?
Är det som i Tyskland att genusmiljötomat via Facebook och Twitter har en så stor utomparlamentarisk makt att ingen vågar säga mot dem?
Citera
2021-03-25, 19:57
  #330
Medlem
ReijoHervonens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av guuben
Jag är förvånad att denna debatt har inte alls förts i Sverige. Verkar som media har satt ämnet som tabu-belagt. Hälsar östra grannen.
(I Finland finns en liten chans att samma bidragspengar inte ges pga att konstitutionsutskottet i Finland anser att det står enot den finska grundlagen. Hoppet lever än.
I Finland har det varit mycket diskussion då det verkar som att man ska behöva betala mer än vad som först var tänkt för att man klarat sig bra med coronan. Ett litet straff för att man inte låtit smittan dra iväg.

Jag såg för några veckor sen en undersökning att finländarna har vänt från att vara det mest EU vänligt inställda folket till det mest EU fientliga under coronaåret.
Citera
2021-03-25, 20:40
  #331
Medlem
Kina köper upp viktig infrastruktur i Europa, intressen i Europa har ”inte råd”. Det borde säga en del om EU:s ekonomiska modell, inte heller är EU speciellt stort inom It/internet inget av de stora är europeiska. För några år sen hade kollade en Jim Mellon på detta,
https://youtu.be/h5_ss8vGL84?t=89
vinsten som de 50 största (Google, Facebook, 10 Vents in China, Ali Baba etc) gjort under 4 år var enorm, 80 % placerade de i USA, 5 % i EU.

När finanskrisen slog till fick Fed pumpa in likviditet i EU, sånt som Fed skapar ur tomma intet. Därför att EU har en galen nyliberal ekonomisk modell som gör att ECB inte får lov.

Kina har ackumulerat ett USD berg med sina exportöverskott. Nästan ingenting är placerat i Euro. Euron kan inte bli en global spelare som USD, det kräver att det finns stora mängder statsobligationer att placera i. Det har inte EU. Renminbi kommer att bli stor global valuta innan Euron, som aldrig blir det.

Var kommer US underskott från som gör att t.ex. Kina kan ha ett berg av dessa, ur tomma intet. För detta köper de t.ex. Grekiska hamnar, bygger järnväg från Grekland över Balkan till Ungern. För att nämna en av deras järnvägsbyggen runt om i världen.
Men Europa har inte ”råd” till den typen av satsningar. Idioti.

Kina, ett land där i stort sett en miljard lever på närmast u-lands nivå under mycket magra förhållanden.
I EU ska allt privatiseras, folket i nationerna ska inte ha gemensamma infrastrukturtillgångar, men det går bra att t.ex. kinesiska bolag äger sådant här, bolag som bara är en förlängning av den kinesiska staten.
Citera
2021-03-25, 23:04
  #332
Medlem
8711s avatar
Oscar Sjöstedt har i alla fall gjort bra ifrån sig i bägge intervjuerna jag sett mot sossar, dels mot Hans Dahlgren och dels mot Åsa Westlund. Bra kritik mot detta och att föra fram att dessa pengar behöv ju så enormt mycket mer i Sverige och gällande våra egna problem med hemlösa, fattiga, sjuka, brister i sjukvården, brister i skolan, brister i äldreomsorgen med mycket mera.

Citat:
Interna dokumentet: Så krishanterar M att partiledningen släppte igenom EU:s stödpaket

Moderaterna har fått hård kritik i sociala medier för sitt beslut att lägga ner sina röster i omröstningen om EU:s stödpaket. I ett internt dokument försöker nu partiet centralt att krishantera och tipsar politiker runt om i landet om hur man ska försvara riksdagsgruppens ställningstagande. ”Återhämtningspaketet kan dock rätt använt bidra till återhämtningen även om vi är långt ifrån nöjda med överenskommelsen regeringen förhandlade fram”, skriver man och tipsar bland annat om att använda Fredrik Reinfeldt i argumentationen.

https://nyheteridag.se/interna-dokum...eus-stodpaket/

Bra artikel av Nyheter Idag som visar på M och Kd:s svek mot svenska folket ännu en gång. Man vet att man har opinionen och svenska folket emot sig, även sina egna väljare, lokalpolitiker och medlemmar har man emot sig. Ändå tar man ett beslut som går emot det uppenbara, att detta är en groteskt hög summa som inte kan tillåtas att den ska betalas av svenska skattebetalare. när andra länder missköter sin ekonomi och har betydligt mer förmånliga villkor i välfärd och pensionssystem än vad vi i Sverige har samtidigt som vi ska göra besparingar på sjuka som inte kan få sjukpenning trots uppenbar sjukdom i fall efter fall, där vårt eget pensionssystem totalhavererar med urusla villkor som inte går att leva på i framtiden och en kraftigt höjd pensionsålder som lär sluta på över 70 år och en lägsta ålder som redan flyttats från 61 år till 64 år. Många kan omöjligt jobba så här länge och om man ändå gör det ska man få en låg garantipension om man inte kan arbeta långt upp i åren.

Återigen tillåter man enorma summor gå till EU genom allt större avgifter och nu 150 miljarder som man låter passera från Sverige. Man låtsas att man ändrat politik, men ligger kvar och hjälper sossar och EU så fort det kniper och gäller någonting. Var likadant om vapendirektivet, pensionsåldern med mera. M har noll trovärdighet i sina utspel att man skulle ta ställning för diverse saker och sedan gång på gång bara sviker väljarna, sina egna väljare, svenska folket, sina medlemmar och sina lokalpolitiker som man gång på gång lurar och hycklar inför för att sedan alltid svika när det gäller, då är man lojala mot sossar och EU in i döden hellre än att ta några som helst vettiga beslut tillsammans med en majoritet i riksdagen som det nu denna gång och vid dessa andra tillfällen funnits en chans för.
__________________
Senast redigerad av 8711 2021-03-25 kl. 23:16.
Citera
2021-03-26, 00:07
  #333
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av wwr
Jag gissar att det hela är uppgjort inom 8-klövern. De fäller inte förslaget. Sedan fördelar man rösterna som det passar.

Röstade du möjligtvis M eller KD?

Tycker det låter rimligt enligt deras politik, V och SD är mest emot EU som jag fattar det. Även om jag inte litar på V för fem öre vad de säger.
Eller vad menar du SD har lyckats förhandla fram bakom stängda dörrar i denna uppgörelse?
Citera
2021-03-26, 01:04
  #334
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LenaPaul
Hehe det borde tysta alla invandringskritiker o rasister, 170 miljarder det är mer än kostnaden för invandringen.
Hur tänkte du där..??
Med din "logik" förstår jag varför du dansar på den vänstra sidan..
Citera
2021-03-26, 04:31
  #335
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av stroganof
I sydländerna njuter man av sol och slappar, tar siesta, har medborgarlön och går i pension vid 50. Sverige ska omedelbums finansiera detta. Detta genom 40 timmaer veckor och pension vid 70. Till råga på detta ska sverige ta emot de värsta invandrarna från somalien och afghanistan i horder som är uppväxta med klankultur.

Fast dessa länder tar emot mycket fler invandrare som faktiskt fastnar där nere i Grekland och Italien och inte kommer hit pga just deras åtgärder. Situationen är rätt kaotiskt där nere.
Citera
2021-03-26, 04:32
  #336
Medlem
För övrigt, är det någon som kan lägga fram ren fakta och inte massa känsloargument kring dessa 150 miljarder så vi får en klarare insyn vad det handlar om.

Som jag förstår handlar det om detta:

https://ec.europa.eu/info/strategy/r...plan-europe_en
__________________
Senast redigerad av carlydeveloper 2021-03-26 kl. 04:41.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback