2021-03-24, 20:53
Medlem
lite kraftiga avrundningar osv här men principen är samma, har Tesla fortfarande någon form för öppet köp?

köp en tesla för 1 btc (500k sek)
vänta 1 månad och häv sedan köpet
om btc är ner säg 20% (400k sek) -> behåll bilen och sälj på blocket för 400k
om btc är upp säg 20% (600k sek) -> häv köpet och få tillbaka en bitcoin som nu är värd 600k

Tesla tar alltså risken för din investering i bitcoin?
Citera
2021-03-24, 23:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av uffe98
lite kraftiga avrundningar osv här men principen är samma, har Tesla fortfarande någon form för öppet köp?

om btc är upp säg 20% (600k sek) -> häv köpet och få tillbaka en bitcoin som nu är värd 600k

Gissar väl på att man får tillbaka i den nivån som btc var när du köpte Tesla. Elon är inte världens (näst) rikaste människa för ingenting
Citera
2021-03-25, 06:22
Medlem
wwrs avatar
Fegt att inte ta steget fullt ut och sätta priset i Bitcoin. Då blev det spännande att tajma köpet.
Citera
2021-03-25, 08:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av uffe98

Citat:
If you are entitled to a refund of your payment or to a buyback, we reserve the right to refund to you either the exact Bitcoin Price that you provided to us at the time of purchase or an amount of U.S. Dollars that is equivalent to the U.S. Dollar price of the product that you purchased, at our sole and absolute discretion, taking into consideration operational efficiency. The same applies to all fees and incidental costs to which you are entitled. THE PRICE OF BITCOIN CAN BE VOLATILE AND THE VALUE OF BITCOIN RELATIVE TO U.S. DOLLARS MAY DECREASE OR INCREASE BETWEEN THE TIME THAT YOU MAKE YOUR PURCHASE AND THE TIME THAT WE PROVIDE A REFUND OR BUYBACK. IF WE REFUND YOU IN BITCOIN, THE VALUE OF SUCH AMOUNT OF BITCOIN RELATIVE TO U.S. DOLLARS MIGHT BE SIGNIFICANTLY LESS THAN THE VALUE OF SUCH AMOUNT OF BITCOIN RELATIVE TO U.S. DOLLARS AT THE TIME OF YOUR PURCHASE. IF WE REFUND YOU IN U.S. DOLLARS, THE U.S. DOLLAR AMOUNT THAT WE PROVIDE TO YOU AS A REFUND MIGHT BE SIGNIFICANTLY LESS THAN THE CURRENT U.S. DOLLAR MARKET VALUE OF THE AMOUNT OF BITCOIN IN WHICH YOU MADE YOUR PAYMENT. YOU ASSUME THE RISK OF BITCOIN PRICE DEPRECIATION AND APPRECIATION AND WILL HAVE NO RIGHT TO SELECT THE METHOD OF REFUND. YOU ARE NOT ENTITLED TO RECEIVE ANY APPRECIATION ON THE VALUE OF THE BITCOIN THAT YOU PROVIDED TO US AS PAYMENT IN CONNECTION WITH A REFUND OR BUYBACK.

Tesla good guys låter Dig ta all risk, går bitcoin upp kommer dom ge dig USD tillbaka vid en refund, går bitcoin ner kommer dom ge dig bitcoins. Satsade man helhjärtat på bitcoin hade man såklart gett tillbaka i bitcoins vid alla tillfällen, nu använder man bara bitcoin som ett transaktionsmedel och sätter priset till fullo i dollar.
Citera
2021-03-25, 08:19
Medlem
wwrs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av David86
Tesla good guys låter Dig ta all risk, går bitcoin upp kommer dom ge dig USD tillbaka vid en refund, går bitcoin ner kommer dom ge dig bitcoins. Satsade man helhjärtat på bitcoin hade man såklart gett tillbaka i bitcoins vid alla tillfällen, nu använder man bara bitcoin som ett transaktionsmedel och sätter priset till fullo i dollar.
När jag läser snabbt så har Tesla alltså rätt att lura konsumenterna rakt upp och ned.
Om de sätter priset på en Tesla i USD, men man kan betala med både USD och Btc då borde de verkligen återköpa till priset i USD (oberoende om de betalar tillbaka i Btc eller USD).
Det verkar ett sjukt kontrakt.
Citera
2021-03-25, 08:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av wwr
När jag läser snabbt så har Tesla alltså rätt att lura konsumenterna rakt upp och ned.
Om de sätter priset på en Tesla i USD, men man kan betala med både USD och Btc då borde de verkligen återköpa till priset i USD (oberoende om de betalar tillbaka i Btc eller USD).
Det verkar ett sjukt kontrakt.
Såklart är det lurendrejeri, tänk dig själv att köpa en Tesla för 550k svenska kronor, sedan häva köpet en månad senare och få tillbaka 500k med resonemanget att kursen USD/SEK ändrats under senaste månaden. Självklart förväntar du dig 550k tillbaka oavsett vad som hänt med valutakurserna senaste månaden.

I mina ögon köper man inte Teslan med bitcoins i nuläget, Teslan värderas i dollar och Tesla gör en valutaväxling vid köpet.
Citera
2021-03-25, 08:33
Medlem
wwrs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av David86
Såklart är det lurendrejeri, tänk dig själv att köpa en Tesla för 550k svenska kronor, sedan häva köpet en månad senare och få tillbaka 500k med resonemanget att kursen USD/SEK ändrats under senaste månaden. Självklart förväntar du dig 550k tillbaka oavsett vad som hänt med valutakurserna senaste månaden.

I mina ögon köper man inte Teslan med bitcoins i nuläget, Teslan värderas i dollar och Tesla gör en valutaväxling vid köpet.
Javisst. Och då borde man göra samma valutaväxling tillbaka vid återköp. Det verkar vara rent skojeri.

Men det är det som Tesla (och hela globaliseringen/EU) skall försöka få oss att acceptera - företagen gör som de vill med konsumenterna numera.

"Du får tillbaka pengarna om en månad. Du får antingen dollar eller kronor. Vi får se"
Senast redigerad av wwr 2021-03-25 kl. 08:37.
Citera
2021-03-25, 13:38
Medlem
nakamotos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nakamoto
Jag blankade tesla med X5 hävstång igår. Låg mycket plus på förmarknaden men ligger fortfarande plus nu, dock inte lika mycket. Jag är bekväm. Nu är det bara att invänta.
+42% nu på premarket.
Citera
2021-03-25, 13:55
Medlem
wwrs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nakamoto
+42% nu på premarket.
Skräms du inte lite nu 😉
-3% får jag det till
Citera
2021-03-25, 14:00
Medlem
nakamotos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av wwr
Skräms du inte lite nu 😉
-3% får jag det till
Ligger ~40%+ på min korta position som jag citerade på inlägget ovan, just nu alltså.
Citera
2021-03-26, 17:24
Medlem
-4% redan nu kommer dippen under 600$ idag ?
Tesla ägarna jublar förstås för nu är det REA på riktigt igen...
Citera
2021-03-26, 17:46
Medlem
Loels avatar
Ska bli intressant att se hur länge scammen kan fortgå:

https://www.veoh.com/watch/v142103958tzjgSYSk
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback