Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2021-03-24, 19:49
  #25
Medlem
Theofrast.Bombasts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av anomalign
Varför skulle makt vara det enda objektivt goda och hur kan det ens finnas något objektivt gott?
Varför skulle något annat än makt/kunskap vara gott?

Naturlagar är så objektivt något alls kan bli, men kanske inte helt objektiva.
Citera
2021-03-24, 19:51
  #26
Medlem
Theofrast.Bombasts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av anomalign
Vill du berätta mer om hur det jag spånar på är samma sak som religionen? För mig verkar det vara en helt annorlunda utgångspunkt. Religionen är religion och bygger på association och fantasier och kan därför i stort sett ha en oändlig variation av moralsystem. Moral utifrån religion är helt godtyckligt. Att istället basera ett moralsystem utifrån observationer och analys av sociala djur och naturligt förekommande moral hos dem/oss, verkar åtminstone för mig som något helt annat. Som sagt, vi är inte tomma kärl.
Om du belägger att naturlig moral är något annat än makt eller bristen därav, så är jag idel öra.
Hittills har du bara gjort samma obevisade grundlösa antagande som övriga religioner.

Humes lag står ännu obesegrad. Naturlagar är svåra att krossa.
__________________
Senast redigerad av Theofrast.Bombast 2021-03-24 kl. 20:31.
Citera
2021-03-24, 19:52
  #27
Medlem
Flammarions avatar
Citat:
Ursprungligen postat av anomalign
Okej, så jag har väl något av ett hobbyintresse för filosofi ibland. Jag har aldrig studerat filosofi på högskolenivå utan har bara lyssnat på en del föreläsningsserier av TTC, Michael Sandels Harward-föreläsningar etc. Och läst någon enstaka bok ibland.

För ärlighetens skull bör jag säga att jag har en viss bias gentemot filosofin som disciplin pga dess starka influenser av religionen. Men jag står för en öppen intellektuell hållning och är alltid beredd att ompröva mina perspektiv och sanningar.

Har just börjat lyssna lite på ljudbokversionen av Ethics: A History of Moral Thought av Peter Kreeft. Jag vet inte hur ansedd författaren är inom filosofin och hur representativ hans beskrivning är för perspektiven inom moralfilosofin. Men jag tänkte se vad andra har att säga om detta.

Redan i inledningen säger Peter Kreeft att det enligt etiken finns åtminstone tre distinkta skillnader mellan djur och människor.

1. Människor har, till skillnad från andra djur, förmågan till fria val och kapacitet att göra moraliska omdömen.
2. Människor har, till skillnad från andra djur, religion. Förmåga att tro på och dyrka någon högre makt, för sitt eget snarare än ett praktiskt syfte.
3. Människor har, till skillnad från andra djur, det estetiska sinnet. Kärleken till skönhet för sin egen skull.

Det går inte att bevisa att något av dessa tre punkter är sanna. Tvärtom verkar sentida etologi etc peka mot att inget av dessa påståenden är sanna. Men i inledningen accepteras detta som sanningar så självklara att de inte ens är meningsfulla att ifrågasätta.

För en disciplin som i grund och botten handlar om att tillämpa kritiskt tänkande, är det förvånande att se vad som faktiskt är grundlösa och obevisade påståenden flyga helt under radarn på det viset. Den enda förklaringen jag kan se är att det är religionens, och dess antropocentristiska världsbild, som har gjort detta avtryck på den intellektuella, akademiska världen.

Så jag undrar vad andra kanske lite mer insatta i filosofi än mig tänker om det här. Finns det fler exempel på grundantaganden inom filosofin som är av diskutabel art? Är Kreefts beskrivning representativ för ett generellt perspektiv, eller är han mer en representant för en viss gren? Är moralfilosofin en intellektuellt dunkel avkrok inom disciplinen?

De tre punkterna är ett försök att sammanfatta en enda sak. Nämligen människans unika förmåga att skapa gemensamma myter som möjliggör storskaligt och flexibelt samarbete.
Det är den enda viktiga skillnaden.
Citera
2021-03-24, 20:03
  #28
Medlem
Theofrast.Bombasts avatar
Ett vanligt förekommande obevisat grundantagande inom moralfilosofin är att ondska skulle vara något annat än godhet.
Citera
2021-03-24, 20:04
  #29
Medlem
Flammarions avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GodDog
Jag hänger inte med vad du menar med akademien norr om Grekland.

200 år före Kristus visste faktiskt just greken Pytagoras om att jorden var rund och antagligen roterade runt solen.

Gallilei och Copernicus kom fram till samma sak långt senare men du vet nog hur lätt de hade.....

Instutitioner och lärosäten som även i andra delar av världen (inte bara västvärlden) har naturligtvis kvar kristendomen som rättesnöre.
Moralen har man trott måste dikteras från högre instans av högre stående enligt sig själva (inte helt olikt hur det ser ut i dag)

Eratostenes som levde ca 200 f.Kr. var det som mätte Jordens omkrets.

Moralen måste dikteras från "högre instans" eftersom det vi idealiserar är det vi placerar längst upp i värdehierarkin, samt separerar det från det fysiska till det metafysiska för att vi ska kunna köra det som intersubjektiv mjukvara.

Hur tycker du att det borde fungera istället?
Citera
2021-03-24, 20:32
  #30
Medlem
Flammarions avatar
Citat:
Ursprungligen postat av anomalign
Moral utifrån religion är helt godtyckligt.

Min logikradar rörde sig mot rött där. Vad baserar du det påståendet på?
Evolutionen visar ingen hänsyn till den som avviker från den rättfärdiga vägen.
Som Moses själv hade uttryckt det: – Det var visserligen jag som skrev på stentavlorna, men det var inte jag som hittade på budorden!

Citat:
Att istället basera ett moralsystem utifrån observationer och analys av sociala djur och naturligt förekommande moral hos dem/oss, verkar åtminstone för mig som något helt annat.

Bra idé!

Synd bara att du är flera tusen år sen på bollen, det kallas religion.
Citera
2021-03-25, 02:35
  #31
Medlem
anomaligns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Flammarion
De tre punkterna är ett försök att sammanfatta en enda sak. Nämligen människans unika förmåga att skapa gemensamma myter som möjliggör storskaligt och flexibelt samarbete.
Det är den enda viktiga skillnaden.


Att människan är unik i sin förmåga att organisera/systematisera arbete är jag helt med på, men det är ju något helt annat än de tre påståenden som står i boken. Om det var vad författaren egentligen menade, då borde han ju rimligen ha skrivit det istället.
Citera
2021-03-25, 02:40
  #32
Medlem
anomaligns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Flammarion
Min logikradar rörde sig mot rött där. Vad baserar du det påståendet på?
Evolutionen visar ingen hänsyn till den som avviker från den rättfärdiga vägen.
Som Moses själv hade uttryckt det: – Det var visserligen jag som skrev på stentavlorna, men det var inte jag som hittade på budorden!



Bra idé!

Synd bara att du är flera tusen år sen på bollen, det kallas religion.

Utvecklingen av religionens idéer påverkas inte så värst mycket av systematisering av kunskap baserad på observationer av omvärlden, utan mer av introspektion och politik. Den kan ta väldigt olika vägar, så som historien har visat.
Citera
2021-03-25, 02:42
  #33
Medlem
anomaligns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Theofrast.Bombast
Om du belägger att naturlig moral är något annat än makt eller bristen därav, så är jag idel öra.
Hittills har du bara gjort samma obevisade grundlösa antagande som övriga religioner.

Humes lag står ännu obesegrad. Naturlagar är svåra att krossa.

Det här verkar lite bakvänt. Borde du inte istället förklara vad du menar med att makt är det enda objektivt goda, istället för att kasta över den negativa bevisbördan på mig?
Citera
2021-03-25, 02:52
  #34
Medlem
Theofrast.Bombasts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av anomalign
Det här verkar lite bakvänt. Borde du inte istället förklara vad du menar med att makt är det enda objektivt goda, istället för att kasta över den negativa bevisbördan på mig?
Givetvis måste du ha några argument utöver de gammelreligiösa om du vill bli tagen på allvar.

Naturrätten är belagd med den moderna teorin grundlagd av al-Jāḥiẓ och verkställd av Darwin.
Om du är intresserad av naturlig moral bör du studera evolutionsbiologi.
Evidensen för min position är överväldigande och förklaras med rigorösa teorier.

Vilka belägg har du som är starkare än selektion och det naturliga urvalet?

Dina fantasier om skillnad mellan gott och ont?
__________________
Senast redigerad av Theofrast.Bombast 2021-03-25 kl. 03:09.
Citera
2021-03-25, 03:25
  #35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Theofrast.Bombast
Givetvis måste du ha några argument utöver de gammelreligiösa om du vill bli tagen på allvar.

Naturrätten är belagd med den moderna teorin grundlagd av al-Jāḥiẓ och verkställd av Darwin.
Om du är intresserad av naturlig moral bör du studera evolutionsbiologi.
Evidensen för min position är överväldigande och förklaras med rigorösa teorier.

Vilka belägg har du som är starkare än selektion och det naturliga urvalet?

Dina fantasier om skillnad mellan gott och ont?

Ja, håller med, vad moral är måste förklaras evolutionsteoretisk. Frans de Waal har ju skrivit om chimpansers moral och har en del resonemang om moral som är bra. För många år sedan läste jag boken The biology of moral systems 1987, av Richard D. Alexander. Minns inte mycket mer än att jag tyckte den var bra.
Citera
2021-03-25, 04:42
  #36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av anomalign
Okej, så jag har väl något av ett hobbyintresse för filosofi ibland. Jag har aldrig studerat filosofi på högskolenivå utan har bara lyssnat på en del föreläsningsserier av TTC, Michael Sandels Harward-föreläsningar etc. Och läst någon enstaka bok ibland.

För ärlighetens skull bör jag säga att jag har en viss bias gentemot filosofin som disciplin pga dess starka influenser av religionen. Men jag står för en öppen intellektuell hållning och är alltid beredd att ompröva mina perspektiv och sanningar.

Har just börjat lyssna lite på ljudbokversionen av Ethics: A History of Moral Thought av Peter Kreeft. Jag vet inte hur ansedd författaren är inom filosofin och hur representativ hans beskrivning är för perspektiven inom moralfilosofin. Men jag tänkte se vad andra har att säga om detta.

Redan i inledningen säger Peter Kreeft att det enligt etiken finns åtminstone tre distinkta skillnader mellan djur och människor.

1. Människor har, till skillnad från andra djur, förmågan till fria val och kapacitet att göra moraliska omdömen.
2. Människor har, till skillnad från andra djur, religion. Förmåga att tro på och dyrka någon högre makt, för sitt eget snarare än ett praktiskt syfte.
3. Människor har, till skillnad från andra djur, det estetiska sinnet. Kärleken till skönhet för sin egen skull.

Det går inte att bevisa att något av dessa tre punkter är sanna. Tvärtom verkar sentida etologi etc peka mot att inget av dessa påståenden är sanna. Men i inledningen accepteras detta som sanningar så självklara att de inte ens är meningsfulla att ifrågasätta.

För en disciplin som i grund och botten handlar om att tillämpa kritiskt tänkande, är det förvånande att se vad som faktiskt är grundlösa och obevisade påståenden flyga helt under radarn på det viset. Den enda förklaringen jag kan se är att det är religionens, och dess antropocentristiska världsbild, som har gjort detta avtryck på den intellektuella, akademiska världen.

Så jag undrar vad andra kanske lite mer insatta i filosofi än mig tänker om det här. Finns det fler exempel på grundantaganden inom filosofin som är av diskutabel art? Är Kreefts beskrivning representativ för ett generellt perspektiv, eller är han mer en representant för en viss gren? Är moralfilosofin en intellektuellt dunkel avkrok inom disciplinen?

I motsats till Peter Kreeft, som du återger, som pratar om det som är unikt med människan i förhållande till djur, så skulle jag tycka att det t.ex. vore ytterst intressant att uförligt studera hundars moral. Vissa hundar får ju dåligt samvete när de gjort saker som att stjäla mat från bordet, bitit sönder tofflorna etc. Varför har hundar denna anpassning, vad fyller den för adaptiv funktion, finns den även hos vargar, är det en flockdjursegenskap, ... etc.?
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback