Citat:
Ursprungligen postat av
Magictrix
Ja, det var ju det jag menade. Men när man ska gissa på färgfemman t ex så ligger prestationen i att man ska komma ihåg vilka färger som är var. Alltså skattepliktigt. Som det står i artikeln finns exempel på familjer som vunnit resor efter "prestation" och sedan inte haft råd att åka.
Nu är ju frågan följande. Om Anna får ett paket från Postnord 13.24 och lägger ut paketets innehåll på Insta 13.25 och 13.27 (en lite paus för snacks) skriver hur fantastiska produkterna är och att detta inte är ett betalt samarbete, är det inte ett betalt samarbete då?
Nu verkar ju de där produkterna från Mrs Tan vara ren smörja. Men en burk kostar ändå 300 spänn. Så det ser ut som att hon har tiggt till sig produkter för en tusenlapp ungefär. Det kanske inte är tillräckligt exklusivt för att behöva skatta för? Om sedan 50 följare klickar på länken (jag gjorde ju det) så har hon genererat trafik till försäljningsstället och det är just precis därför hon har fått betalt.
Nä, färgfemman är en gissningstävling.
Bygger inte på kunskaper som man ska besvara för att få en vinst.
Det är givetvis bra om man har bra minne, men det betraktas som ett lotteri, däremot i postkodsmiljonären måste man svara rätt, givetvis kan man gissa, men det betraktas som en prestation.
Det är i princip bara tävlingar på Bingolottos hemsida och i sociala medier skatt läggs på om vinsten överstiger 1300 kronor.
Antar att de tävlingarna går ut på att motivera och rimma edyl
Det är ju knepigt det där med gåvor, Anna har inte i mina ögon varit så noggrann med att skriva om samarbeten tidigare.
Sedan blev hon supernoga, för att numera eeh..
Frågan är ju.. Visst, en "kändis" kan ju pusha för massor av saker som personen tycker är bra utan att få rabatt etc
Hur mycket får en "kändis" pusha för något, är det utan gränser?
Hur skatteverket ser på det är ju frågan.
Om Anna får något gratis som hon inte fått betalt för och säger att det inte är ett samarbete, men gör reklam får det.. Så...
Var det inte så hon gjorde nu?
Eller kommer jag ihåg fel?
Samma sak med klippningar, tatueringar, botoxbesök osv även om Anna säger att hon betalat edyl så lär det nog vara så att hon har fått rabatt el tom gratisbehandlingar någon/ra gång/er.