Citat:
Ursprungligen postat av
Mash08
Jag påstod inte att det var konstigt
Jag tror dock det kan öka ännu mer om Lucid Motors lyckas med att köra sin bil 500 miles på en laddning, Elon kommer aldrig acceptera att det finns elbilar i samma klass som kan köra längre på 1 laddning.
Min Model 3 går i praktiken 50 mil (specad en bit över det). Detta gör att det är sällan den ens behöver laddas, till och med för någon som mig som flänger mycket, för den laddas ju under natten.
Om vi låtsas att vi är post covid och jag har bas i Sverige är det svårt att se fler än 5 långvariga resor härifrån, vara det är svårt att se mer än 3 vara med bil (att köra hundratals mil tär en del, till och med i en Tesla). Då har vi räknat ganska högt och räknat på någon som flänger mycket, och det är endast 3 perioder under året bilen överhuvudtaget behöver tankas. Jämförelsen här är att ICE körde man några dagar, tankade, körde några dagar, tankade, körde några dagar, tankade, året om, hela tiden.
Lägg till att det är absolut noll problem att köra runt i Europa på 50 mils batteri (d.v.s. med tillgång till Teslas nätverk) idag. Och då är det inte en Europeisk utan en Amerikansk bil.
Vad jag vill komma till att sure, någon gång i framtiden kommer vi säkert prioritera längre range osv, men just nu är det en komponent som krossar det tidigare läget. D.v.s. det bör finnas en massa saker som är prioriterade över längre range.