2021-03-20, 22:58
Medlem
sommarlovs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av iptrix
Jag har ett hus i nästan perfekt söderläge, men det är svårt att försöka intala sig att det skulle vara mer ekonomiskt än t.ex bergvärme. Den takyta jag har att leka med är dessutom mindre än mitt exempel .. kanske 30m2.

Och med svindyra solceller, kass verkningsgrad och en aning om att det kommer *ytterligare* beskattas att skaffa sig gratis el alldeles strax så är det inte värt investeringen, som jag ser det. Första snacket om skatt på solcellsenergi gör att man dör lite inombords. Tack MP för att ni finns.

Edit: Forskade lite i det och det kan vara så att jag mindes fel om MP. Dom införde den, förvisso, men sänkte den med 98% och skröt om att dom tagit bort den .. lite förvirrade artiklar men det är ju genom MSM.
Ok, vi börjar med att få bort MP.
Citera
2021-03-20, 23:11
Medlem
Trollfeeders avatar
Citat:
Kanske, kanske inte. Som hemmatillverkare är den värdelös. En kWh el kostar vad, 1.50? För att du ska kunna tillverka den - under dygnets 24 timmar som snitt - måste du ha solceller och batterier som vida överstiger vad du kan tjäna på det inom minst 20 år, som priserna är idag.

Så det är inte fel att säga att lönsamheten är dålig.

Storskalighet är dock nåt annat, speciellt om du som elproducent kan sälja energin där och nu, och inte behöver batterier i nån utsträckning.

Så vill du kanske fundera igen?

Citat:
Ursprungligen postat av holmium
Fast det där uttalandet ryckte du ur hatten.

Jag kan inte i min vildaste fantasi tro att du är så dum att du inte förstår att solceller i Sverige aldrig hade installerats om:

- Konstgjord energibrist inte hade famkallats genom stängning av kraftverk.
- Energipriserna inte hade drivits i höjden genom beskattning och olika "avgifter"(som också är skatter).
- Omfattande pris- och tillgångsmanupulation av elmarknaden genom den sk. "avreglade elmarknaden"
inte hade skett.
- Om solceller inte vore subsiderade.

Det skulle ta längre tid att tjäna in pengarna, men lönar sig gör det.
Citera
2021-03-20, 23:12
Medlem
Citat:
Hade just ett antal personer replikera med "men sätt solceller på biltaken då, så är det ju löst".

Min fråga är, hur är allmänkunskapen om solceller egentligen, tror dom att det är gratis obegränsad energi? Såvitt jag kan se är den *maximala* instrålningen här - under sommarsolståndet - kanske runt 800W per kvadratmeter. Det kopplat till kinesiska solceller med runt 20% verkningsgrad ger dig i bästa fall 160W. Per timme, och bara under ideala förhållanden förutsatt att takytan motsvarar ca 1 kvadratmeter.

Kanske har du 2 kvadratmeter tak, om du försakade takluckan. Let's go with that.

Nu tänker folk att det borde räcka för det du gör. En Tesla med närmare 100kWh i batteriet har en räckvidd strax över 50 mil. Allt givet ideala siffor precis som att min volvo ska dra 0.4 - får se!

Så en perfekt dag där du dessutom vände bilen efter solen för hand hela tiden, fick du kanske 8 x 320W om du nu sket i takluckan. Du har alltså laddat din bil med 2.5kWh. Självklart förutsatt 0% förluster nånstans (jag hade inte ens gissat halva det). Men låt gå.

Såvitt jag förstår kommer du då, i din tesla, runt 2 mil. Inte ens den i Täby kan använda en hel soldag för att åka o handla?

Har jag missat nåt i ovanstående yrr, är det så att folket som tror att solceller på taket av bilen löser allt?

Nä, solceller är för nybörjare,, du ska naturligtvis driva bilen med vindturbiner! För det geniala i det är just att ju fortare du kör desto mer snurrar vindturbinerna av vinddraget och då alstrar de förstås mer ström till batteriet, och det är ju precis vad man behöver när man kör bilen lite fortare än normalt
https://youtu.be/bkcn8ZkvKKc?t=14 <---
Citera
2021-03-20, 23:13
Medlem
happilappis avatar
I ett land som Sverige är solceller minst sagt medelmåttigt. Där solen (nästan) alltid skiner är dom ofantligt mer prisvärda.
Citera
2021-03-20, 23:15
Medlem
solceller på taket är ingen dum idé, taket står ju bara där... och har man räd med investeringen soblar det svarta siffror efter 8-10 år med dagens elpriser.... och dom kommer inte sjunka framtiden.

Sen är verkningsgraden i resten av systemet rätt hög, så fort fotonerna blivit elektroner i dom i dag ganska kassa solcellerna.... en bra spänningsomvandlare har +95% verkningsgrad, laddaren lika så och Li-ion-cellerna har över 99% coulombic efficiency så den totala verkningsgraden när du förbrukar energi från ditt batteri är närmare 90% om man räknar från energi ut från solceller via lagring.
Citera
2021-03-20, 23:15
Medlem
Citat:
Och säg att dom nu sitter på hustaket. Ditt hustak har förmodligen i bästa fall halva ytan åt rätt håll - vilket är ett idealfall. Sen står huset still, så morgnar och kvällar kommer vara suboptimala. Om du under 8 sommartimmar når halva det tänkbara utfallet blir jag imponerad (och det måste nog bevisas).

Det innebär att ett, säg, 60 kvadratmeter användbart tak på en relativt stor kåk skulle motsvara samma yta men bara "fullt ut" 4 timmar om dagen - under en ideal sommarmånad.

iofs inte meningslösa 38kWh - i en ideal värld. Men du behöver 3 sådana dagar för att ladda bilen och då e frysen varm. Vi får helt enkelt inte tillräckligt med energi per yta per timme på några breddgrader på jorden för detta. Skulle du dessutom få tag i några experimentceller med 40% verkningsgrad (yeah, right) så tar det bara 1.5 dag att ladda bilen. Om ingenting annat behöver el.

Och om laddningen är förlustfri. Se tidigare inlägg - om 50% tar sig till batteriet är det över mina förväntningar.

Det du helt missar i dina tankar är att dessa diskussioner gäller som ett komplement till vanlig laddning. Dessutom antar gemene man att solceller (som allt annat) kommer att utvecklas och bli effektivare. Om några år är verkningsgraden kanske 50% vilket istället ger 95 KWh i ditt exempel.
Snittbilen rullar ca 4 mil per dag och en elbil förbrukar runt 2Kwh/mil. Efter att ha laddat sina 8 KWh har man alltså 87Kwh över till kåken och att sälja.

Är du ens allvarlig med ditt exempel eller är du såhär dum i huvudet? Vilka tesla-ägare förutom taxichaufförer kör sina 60 mil (100Kwh) VARJE DAG?

Jag kör själv elbil och arbetar som projektledare i hela Mälardalen. I snitt kör jag 10 mil per dag (det är extremt mycket högre än genomsnittet). Även jag hade klarat mig gott och väl i ditt exempel och både kunnat ladda bilen, driva kåken och dessutom sälja överskottet.

Suck alltså.
Senast redigerad av Orkanuz 2021-03-20 kl. 23:34.
Citera
2021-03-20, 23:16
Medlem
Kosmos.s avatar
Jag tror inte heller på solceller. De levererar som sämst när man behöver som mest el(på vintern) speciellt när de är täckta av snö. Vi har även färre bra soltimmar här.

Kärnkraft är perfekt för Sverige. Vi har varken jordbävningar eller orkaner. Samt vi har den mänskliga kapaciteten i form av skickliga ingenjörer, fysiker och forskare vilket gör olyckor en mycket liten risk, speciellt med dagens teknik.
Citera
2021-03-20, 23:30
Medlem
Citat:
Hade just ett antal personer replikera med "men sätt solceller på biltaken då, så är det ju löst".

Min fråga är, hur är allmänkunskapen om solceller egentligen, tror dom att det är gratis obegränsad energi? Såvitt jag kan se är den *maximala* instrålningen här - under sommarsolståndet - kanske runt 800W per kvadratmeter. Det kopplat till kinesiska solceller med runt 20% verkningsgrad ger dig i bästa fall 160W. Per timme, och bara under ideala förhållanden förutsatt att takytan motsvarar ca 1 kvadratmeter.

Kanske har du 2 kvadratmeter tak, om du försakade takluckan. Let's go with that.

Nu tänker folk att det borde räcka för det du gör. En Tesla med närmare 100kWh i batteriet har en räckvidd strax över 50 mil. Allt givet ideala siffor precis som att min volvo ska dra 0.4 - får se!

Så en perfekt dag där du dessutom vände bilen efter solen för hand hela tiden, fick du kanske 8 x 320W om du nu sket i takluckan. Du har alltså laddat din bil med 2.5kWh. Självklart förutsatt 0% förluster nånstans (jag hade inte ens gissat halva det). Men låt gå.

Såvitt jag förstår kommer du då, i din tesla, runt 2 mil. Inte ens den i Täby kan använda en hel soldag för att åka o handla?

Har jag missat nåt i ovanstående yrr, är det så att folket som tror att solceller på taket av bilen löser allt?

Besvarar även detta då du är så jävla korkad.
Vi pratar alltså FRAMTID!!!

En normal bil har både tak, motorhuv och baklucka också. Vi antar i framtiden att solcellerna ökat sin verkningsgrad till 50% istället och att motorhuven (troligtvis hela bilen i verkligheten) är täckt med solceller. Vi antar dock bara tak, motorhuv och skiter i bakluckan.
Vi har då 4 kvadratmeter och 50% verkningsgrad. Detta ger oss istället 6,4 KWh. En vanlig elbil kommer 3-4 mil på detta. Genomsnittsbilen i Sverige rullar 4 mil per dag.

Är du en sån som trodde internet var en fluga? Det skulle varit idiotiskt att konstruera flygplan också - de kommer dra så mycket bränsle? Elektricitet i hushåll var kanske också idoiotiskt? Stearinljus fungerar ju lika bra och det går aldrig att installera kablage för el till varje hushåll i Sverige?

SUCK!
Citera
2021-03-20, 23:40
Medlem
iptrixs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nummer-1
Nä, solceller är för nybörjare,, du ska naturligtvis driva bilen med vindturbiner!

Hej, första som insåg precis varför jag postade detta alls!
Citera
2021-03-20, 23:43
Medlem
iptrixs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Trollfeeder
Det skulle ta längre tid att tjäna in pengarna, men lönar sig gör det.
Om ditt sikte är på din stam, så visst - du har rätt.

Men om din stam istället hade fixat de kärnkraftverk vi har men som politikerna stängt, så hade du under samma tid tjänat MER. Bygger vi ut vattenkraften mer, så dödar vi en massa meningslösa fiskar. Eldar vi kol, så konkurrerar vi med de tyskar vi köper den skiten av.

Så det lämnar inte många öppningar, om man ska följa traditionell politik.

Kanske är stamtänket rätt.
Citera
2021-03-20, 23:52
Medlem
Trollfeeders avatar
Citat:
Om ditt sikte är på din stam, så visst - du har rätt.

Men om din stam istället hade fixat de kärnkraftverk vi har men som politikerna stängt, så hade du under samma tid tjänat MER. Bygger vi ut vattenkraften mer, så dödar vi en massa meningslösa fiskar. Eldar vi kol, så konkurrerar vi med de tyskar vi köper den skiten av.

Så det lämnar inte många öppningar, om man ska följa traditionell politik.

Kanske är stamtänket rätt.

Jag är helt klart för att satsa på kärnkraft, jag säger bara att så uselt är det inte med sol. Det är däremot ingen bra idé att på ett nationellt plan förlita sig på sol och vind när man behöver som mest el när vi har två soltimmar om dagen och det inte blåser ett dugg.
Citera
2021-03-20, 23:52
Medlem
iptrixs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Orkanuz
Det du helt missar i dina tankar är att dessa diskussioner gäller som ett komplement till vanlig laddning.

Jag skrev ingenstans om nåt komplement .. eller laddning. Jag skrev om vad du kan förvänta dig av solceller. Punkt.

Citat:
Om några år är verkningsgraden kanske 50% vilket istället ger 95 KWh i ditt exempel.

Det vet vi ingenting om - och hur de kommer kosta. Det exemplar av solceller som klarar 40% idag är mycket, mycket komplicerade strukturer och ingenting för massproduktion. Återigen - framtiden var inte målet för mitt initiala inlägg.

Citat:
Är du ens allvarlig med ditt exempel eller är du såhär dum i huvudet? Vilka tesla-ägare förutom taxichaufförer kör sina 60 mil (100Kwh) VARJE DAG?

Jag kör själv elbil och arbetar som projektledare i hela Mälardalen.

Vad har det med saken att göra vad du kör varje dag? Du lyckas inte tömma en Tesla och du är stolt över det? Jag är glad för dig. Men hur är det relevant? Solceller på taket på din Tesla kommer inte låta dig göra ditt jobb - var det inte det vi pratade om?

Att du drar iväg om vad du gör och hur bra du inte kör slut på batterier? Detta var inte en tråd om Tesla. Det finns nog många. Stick och gnäll i dom.

Det jag skrev var att lokal energiproduktion - mycket lokal, solceller på taket - inte klarar nånting alls. Sen accepterade jag att ämnet eskalerade till personlig produktion av energi och att det ändå inte räcker till personlig förbrukning. Nu kommer du in och yappar om att man minsann inte kan köra slut på en Tesla per dag (vilket är bevisligen falskt, eller dom hade inte byggt laddstationer överallt).

Så vad vill du ha sagt, egentligen?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in