2021-03-20, 20:28
Medlem
sommarlovs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av iptrix
Och säg att dom nu sitter på hustaket. Ditt hustak har förmodligen i bästa fall halva ytan åt rätt håll - vilket är ett idealfall. Sen står huset still, så morgnar och kvällar kommer vara suboptimala. Om du under 8 sommartimmar når halva det tänkbara utfallet blir jag imponerad (och det måste nog bevisas).

Det innebär att ett, säg, 60 kvadratmeter användbart tak på en relativt stor kåk skulle motsvara samma yta men bara "fullt ut" 4 timmar om dagen - under en ideal sommarmånad.

iofs inte meningslösa 38kWh - i en ideal värld. Men du behöver 3 sådana dagar för att ladda bilen och då e frysen varm. Vi får helt enkelt inte tillräckligt med energi per yta per timme på några breddgrader på jorden för detta. Skulle du dessutom få tag i några experimentceller med 40% verkningsgrad (yeah, right) så tar det bara 1.5 dag att ladda bilen. Om ingenting annat behöver el.

Och om laddningen är förlustfri. Se tidigare inlägg - om 50% tar sig till batteriet är det över mina förväntningar.
Fast hade jag hus, skulle jag ha en panel för solvärme för att värma hus och vatten, eller iaf ge ett stöd.
Och en panel för laddning till batterier, för belysningens skull....
Citera
2021-03-20, 20:35
Medlem
iptrixs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sommarlov
Fast hade jag hus, skulle jag ha en panel för solvärme för att värma hus och vatten, eller iaf ge ett stöd.

Jag har ett hus i nästan perfekt söderläge, men det är svårt att försöka intala sig att det skulle vara mer ekonomiskt än t.ex bergvärme. Den takyta jag har att leka med är dessutom mindre än mitt exempel .. kanske 30m2.

Och med svindyra solceller, kass verkningsgrad och en aning om att det kommer *ytterligare* beskattas att skaffa sig gratis el alldeles strax så är det inte värt investeringen, som jag ser det. Första snacket om skatt på solcellsenergi gör att man dör lite inombords. Tack MP för att ni finns.

Edit: Forskade lite i det och det kan vara så att jag mindes fel om MP. Dom införde den, förvisso, men sänkte den med 98% och skröt om att dom tagit bort den .. lite förvirrade artiklar men det är ju genom MSM.
Senast redigerad av iptrix 2021-03-20 kl. 20:37.
Citera
2021-03-20, 20:38
Medlem
MeinKampfs avatar
Citat:
Hade just ett antal personer replikera med "men sätt solceller på biltaken då, så är det ju löst".
Har jag missat nåt i ovanstående yrr, är det så att folket som tror att solceller på taket av bilen löser allt?

Du har inte missat precis allt, men nära på. För att bara göra en liten snabb lista så har du missat:

Solcellsladdare
Växelriktare
Batteri
Batteriregulator

Du skriver som om det bara fanns en typ av solcells kristaller och det är helt fel. Nya batterier med förbättrad kemi. Effektivare solcellsladdare kommer hela tiden. Nä, denna tråden var oerhört dåligt författad.
Citera
2021-03-20, 20:41
Medlem
holmiums avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Noccofocus
Förställ dig att det finns folk som inte förstår sådana simpla saker , såsom, montera solceller på hustaket och låt det ladda upp några större batterier istället. För att sedan ladda bilen genom dessa.

Du beskriver ganska exakt den förenklade bild som sprids och som många har tagit till sig.....

Do the math !

Solceller i Sverige kan endast existera på en marknad där ekonomiska aktörer har skapat brist på el och därigenom drivit upp priserna och på energi genom skatter och många och komplicerade kedjor av samverkande mellanhänder.
Vinsterna för priviligierade aktörer inom energioligopolet har ökat med var bristsituation och var regeländring och var skattehöjning kan tilläggas
Citera
2021-03-20, 20:49
Medlem
holmiums avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MeinKampf
Du har inte missat precis allt, men nära på. För att bara göra en liten snabb lista så har du missat:

Solcellsladdare
Växelriktare
Batteri
Batteriregulator

Du skriver som om det bara fanns en typ av solcells kristaller och det är helt fel. Nya batterier med förbättrad kemi. Effektivare solcellsladdare kommer hela tiden. Nä, denna tråden var oerhört dåligt författad.

Du tror alttså att det handlar om olika "burkar" som skall bringa dig lycka och välgång !

Det handlar om instrålning, energitäthet, verkningsgrad i alla omvandlingssteg och i laddning och urladdning av batterier. Det viktigaste är dock kapitalkostander drift och livslängd på den kompletta anläggningen.

Solcellsenergi hade aldrig kommit tillstånd i Sverige om inte syntetiskt framkallade bristsituationer hade skapats som ett beställningsjobb av sosseadeln och deras gelikar inom hela det rådande politiska spektrat.
Citera
2021-03-20, 20:50
Medlem
Trollfeeders avatar
Citat:
Ursprungligen postat av holmium
Du beskriver ganska exakt den förenklade bild som sprids och som många har tagit till sig.....

Do the math !

Solceller i Sverige kan endast existera på en marknad där ekonomiska aktörer har skapat brist på el och därigenom drivit upp priserna och på energi genom skatter och många och komplicerade kedjor av samverkande mellanhänder.
Vinsterna för priviligierade aktörer inom energioligopolet har ökat med var bristsituation och var regeländring och var skattehöjning kan tilläggas

Det är nog du som får göra matten. Så dålig är inte lönsamheten för solenergi.
Citera
2021-03-20, 20:55
Medlem
iptrixs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MeinKampf

Det här var inte din dag, va?

Jag skrev inget om batterier och det andra du drog upp (duktigt! God googlefu är aldrig fel) just för att det inte var relevant. Hur bra växelriktare du än har - du drog upp den - så får du ändå inte ut mer energi i den än vad solen gav dig. Jag lovar dig, du får *mindre* ut av den än du matar in.

Och det är ju det vi pratar om, vad du kan mata in i alla dessa apparater. Det finns ett antal begränsningar för det, men för att hålla det på din nivå: Säg att det är mulet?
Citera
2021-03-20, 20:57
Medlem
iptrixs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Trollfeeder
Kanske, kanske inte. Som hemmatillverkare är den värdelös. En kWh el kostar vad, 1.50? För att du ska kunna tillverka den - under dygnets 24 timmar som snitt - måste du ha solceller och batterier som vida överstiger vad du kan tjäna på det inom minst 20 år, som priserna är idag.

Så det är inte fel att säga att lönsamheten är dålig.

Storskalighet är dock nåt annat, speciellt om du som elproducent kan sälja energin där och nu, och inte behöver batterier i nån utsträckning.

Så vill du kanske fundera igen?
Citera
2021-03-20, 21:01
Medlem
holmiums avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Trollfeeder

Fast det där uttalandet ryckte du ur hatten.

Jag kan inte i min vildaste fantasi tro att du är så dum att du inte förstår att solceller i Sverige aldrig hade installerats om:

- Konstgjord energibrist inte hade famkallats genom stängning av kraftverk.
- Energipriserna inte hade drivits i höjden genom beskattning och olika "avgifter"(som också är skatter).
- Omfattande pris- och tillgångsmanupulation av elmarknaden genom den sk. "avreglade elmarknaden"
inte hade skett.
- Om solceller inte vore subsiderade.
Citera
2021-03-20, 21:12
Medlem
Citat:
Kanske, kanske inte. Som hemmatillverkare är den värdelös. En kWh el kostar vad, 1.50? För att du ska kunna tillverka den - under dygnets 24 timmar som snitt - måste du ha solceller och batterier som vida överstiger vad du kan tjäna på det inom minst 20 år, som priserna är idag.

Så det är inte fel att säga att lönsamheten är dålig.

Storskalighet är dock nåt annat, speciellt om du som elproducent kan sälja energin där och nu, och inte behöver batterier i nån utsträckning.

Så vill du kanske fundera igen?

Glöm inte att du kapar ner kWh på nätöverföringen samt energiskatt och sedan mer skatt (moms) genom att göra din egen el.
Citera
2021-03-20, 21:18
Medlem
iptrixs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Herrejissanes
Glöm inte att du kapar ner kWh på nätöverföringen samt energiskatt och sedan mer skatt (moms) genom att göra din egen el.
Jag tror (lekmannagissning) att det har mer att göra med att känna att man betalat skiten. Nu är det MIN el! Ja, den kostade ett par bilar .. men vem bryr sig. Ingen månadsräkning från elbolagen.

Så hade JAG resonerat, och agerat, om jag kunde lagt ut pengarna. För jag betalar hellre för nånting up front än via abb, om det kan undvikas.

Så jag förstår dom som investerar - men det ÄR inte en ekonomiskt försvarbar reaktion. Det mest ekonomiska vore att sparka igång våra kärnreaktorer, och likt alla andra kräva en plats nånstans på sydpolen - med access till mark - och gräva ner resterna tills vi lär oss hur vi neutraliserar dom. Självklart möjligt men inte lika självklart ekonomiskt.
Citera
2021-03-20, 22:30
Medlem
mtmmtms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av holmium
Fast det där uttalandet ryckte du ur hatten.

Jag kan inte i min vildaste fantasi tro att du är så dum att du inte förstår att solceller i Sverige aldrig hade installerats om:

- Konstgjord energibrist inte hade famkallats genom stängning av kraftverk.
- Energipriserna inte hade drivits i höjden genom beskattning och olika "avgifter"(som också är skatter).
- Omfattande pris- och tillgångsmanupulation av elmarknaden genom den sk. "avreglade elmarknaden"
inte hade skett.
- Om solceller inte vore subsiderade.

Vore kul att se fakta för din tes: "Konstgjord energibrist inte hade famkallats genom stängning av kraftverk" ?
Vad är det för beskattning och avgifter du menar ?
Vad är det för manipulation du avser ?
Du bör läsa på lite fakta (som visar att sol- och vindkraft) är de billigaste energislagen helt utan subventioner. https://ourworldindata.org/cheap-renewables-growth
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in