• 1
  • 2
2021-03-19, 13:29
Medlem
Förlåt om forumet inte är till för såna frågor, vet inte precis vart jag ska gå.

Kortfattat är jag en fransk/belgisk kille som föddes som en flicka men fick veta efter flera tester att jag egentligen är en kille (är intersex typ). Jag ska snart byta namn för att ha killnamn istället för de tjejnamn jag fick vid födseln men jag just insåg att jag inte har några idéer på mellannamn. Då tänkte jag fråga er om ni kan hjälpa.

Mitt förnamn/tilltalsnamn är Sullivan (mina föräldrar älskar keltiska/irländska/bretonska namn). De vet dock inte vilket mellannamn de vill att jag ska ha och berättade för mig att hitta ett på egen hand. Mina farfars och morfars namn användes redan av andra pojkar i familjen så jag kan inte använda dem. Och ärligt sagt är deras namn bibliska vilket jag inte tycker om alls. Nu är svenska en stor del av mitt liv och jag kommer till och med att flytta till Sverige, så jag tänkte att det vore en bra idé att välja ett svenskt mellannamn. Helst ingenting bibliskt (typ Kristian).

Jag är 20, född 2000.

(Tänker också pröva belgiska/nederländska namn om inget svenskt namn verkar passa mig.)
Citera
2021-03-19, 13:36
Medlem
FladderFarfars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Morgoth72
Förlåt om forumet inte är till för såna frågor, vet inte precis vart jag ska gå.

Kortfattat är jag en fransk/belgisk kille som föddes som en flicka men fick veta efter flera tester att jag egentligen är en kille (är intersex typ). Jag ska snart byta namn för att ha killnamn istället för de tjejnamn jag fick vid födseln men jag just insåg att jag inte har några idéer på mellannamn. Då tänkte jag fråga er om ni kan hjälpa.

Mitt förnamn/tilltalsnamn är Sullivan (mina föräldrar älskar keltiska/irländska/bretonska namn). De vet dock inte vilket mellannamn de vill att jag ska ha och berättade för mig att hitta ett på egen hand. Mina farfars och morfars namn användes redan av andra pojkar i familjen så jag kan inte använda dem. Och ärligt sagt är deras namn bibliska vilket jag inte tycker om alls. Nu är svenska en stor del av mitt liv och jag kommer till och med att flytta till Sverige, så jag tänkte att det vore en bra idé att välja ett svenskt mellannamn. Helst ingenting bibliskt (typ Kristian).

Jag är 20, född 2000.

(Tänker också pröva belgiska/nederländska namn om inget svenskt namn verkar passa mig.)

Men lugn i stormen nu!

Menar du att dom inte såg att du var en kille när du föddes?!!

OT, Du kan ju testa Lars ett tag och se hur det känns?
Citera
2021-03-19, 13:36
Medlem
Finisterres avatar
Har du låtit dina föräldrar välja namn när de inte kunde se om du var pojke eller flicka? Hur kom det sig att de missade det i tjugo år? Varför har de valt ett irländskt efternamn åt dig? Du borde ta reda på mer om dina föräldrar innan du låter dem styra. De verkar inte pålitliga.

Citat:
men fick veta efter flera tester att jag egentligen är en kille (är intersex typ).
Typ? Vad är "intersex"? Vad var det för test?
Senast redigerad av Finisterre 2021-03-19 kl. 14:09.
Citera
2021-03-19, 13:48
Ragnar.
Mvh.
Citera
2021-03-19, 13:54
Medlem
Citat:

Kortfattat är jag en fransk/belgisk kille som föddes som en flicka men fick veta efter flera tester att jag egentligen är en kille (är intersex typ).

Vadå för tester? Har du kuk eller fitta? Detta lär du väl ha sett från början?
Citera
2021-03-19, 14:01
Medlem
Soulflowers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vikingaman
Ragnar.
Mvh.

Ragnar är ett namn jag föreslagit för min flickvän om vi får en son, tyvärr la hon sitt veto. Jag har alltid gillar namnet, även innan Vikings.

Till TS: Det är ett andranamn du söker, inte ett mellannamn.
Citera
2021-03-19, 14:14
Medlem
Briasccas avatar
Citat:

Jag är 20, född 2000.

Varför vill du ha ett mellannamn? Vad ska det göra för dig nu när du är vuxen, för dina föräldrar kan ju inte ha något med ditt namn att göra när du namnkorrigerar dig?
Citera
2021-03-19, 14:41
Medlem
Franz.Biberkopfs avatar
Svenne

https://sv.wikipedia.org/wiki/Intersexualism
Citera
2021-03-19, 15:14
Moderator
Maviels avatar
Sixten? Eller varför inte ett dubbel-namn? Klas-Göran?
Citera
2021-03-19, 15:30
Jag hade satsat på Conrad. Lär inte få döpa min son till det men jag får köpslå med henne i värsta fall.
Citera
2021-03-19, 15:51
Medlem
Du är alltså rent genetiskt av manligt kön, men något gick fel under fosterutvecklingen så du utvecklade inget manligt könsorgan. Därför antogs du vara en flicka, är registrerad som kvinna och har ett kvinnligt namn osv men du har inte några fungerande äggstockar osv och producerar därför inga kvinnliga könshormoner.
Jag gissar att detta upptäcktes i tonåren eftersom du inte kom in din förväntade kvinnliga pubertet utan fortsatte se ut som en flicka.

Så långt hänger jag med, men inte sedan...

Jag har tidigare hört om personer med samma åkomma som du, och de har fortsatt vara kvinnor och har helt enkelt tagit kvinnliga könshormoner för att utveckla bröst osv. De har varit ganska korta, sett ut som flickor och inte haft något emot att vara kvinna, så rent estetiskt och praktiskt har det passat bäst att fortsätta vara kvinna.

Du vill tvärt om registrera dig som man, så jag gissar att du känner dig som man och tänker ta testosteron etc för att se manlig ut. Jag förstår att du vill det eftersom du just nu kan ses som könlös, och det här är det rätta könet rent genetiskt.

MEN, Varför ska dina föräldrar bestämma ditt namn? Om någon som är 5 år eller äldre ska byta namn, då tycker jag att han själv ska bestämma, och du är ju 20 år!!!

Nu till din fråga (det tidigare var bara för att kolla om jag förstått saken rätt):

De jag vet som har korrigerat sitt kön har

1. Bytt till en maskulin form av sitt tidigare namn. Har du tidigare t.ex. hetat Stephanie så byter du till Stefan. (Det tycker jag verkar enklast)

2. Bytt till ett namn de alltid tänkt att de velat heta, t.ex. som hjälten i en film.

3. Bytt till ett vanligt väldigt manligt namn så ingen kan ta fel på kön.

Etc

Nå, får jag föreslå några trevliga svenska (eller åtminstone vanliga bland svenskar) manliga förnamn som passar en kille som är född år 2000 så:
Erik, Gustav, Oskar, Anton, Edvin, Emil
(Du kan ju gå in på ratsit.se och söka på ditt födelsedatum så ser du vad killar i din ålder brukar heta).

Vill du heta som en viking: Harald, Ragnar eller Olof

Mina favoritnamn: Henrik och Magnus, men då tror folk att du är 50 år gammal!

Och gillar du dina föräldrars namnförslag så ta det (så får de känna sig delaktiga i din förändring), annars kan det få vara ditt andranamn och så bestämmer du tilltalsnamnet själv!

Lycka till!
Citera
2021-03-19, 15:54
Medlem
Göran eller Johan, finns fler chefer som heter Göran eller Johan än chefer som är kvinnor. Lycka till
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in