Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2021-03-18, 10:43
  #193
Medlem
Theofrast.Bombasts avatar
Flyttad från annan tråd:
Citat:
Ursprungligen postat av Swordomer
Ett snöre kan vara 1m på lika många sätt som man mäter och avgör saken på. Sålunda finns det lika många "sanningar".
Är detta en filosofiskt relevant insikt du blivit lärd från moderna fysikteorier?
Vänligen berätta (lite kort om du inte önskar utsväva i) hur du tänker, tack.
Citera
2021-03-18, 10:57
  #194
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Theofrast.Bombast
Flyttad från annan tråd:

Är detta en filosofiskt relevant insikt du blivit lärd från moderna fysikteorier?
Vänligen berätta (lite kort om du inte önskar utsväva i) hur du tänker, tack.

Nej, jag kan nästan inget om moderna fysikteorier. Däremot har jag intresserat mig lite för denna typen av frågor och tycker att det ligger mycket i den pragmatiska filosofins idé (Pierce) samt idéer hos Wittgenstein om att meningen/innebörden av påståenden måste kopplas till sättet hur de verifieras. Är man försäljare av snören och någon vill ha 1m och man mäter med en mätsticka så är det ett sätt att avgöra om snöret är 1m som förmodligen köparen accepterar. I fysikundervisningen kanske läraren undrar hur hårt man skall acceptera att snöret sträcks och om man skall mäta med finare verktyg än en mätsticka. Olika krav och omständigheter avgör när snöret är 1m.

Tillägg: Man kan ju också tänka på ett matematiskt påstående P som bevisas indirekt med antagandet att -P, dvs. med uteslutna tredje. Säger P bevisad på detta sätt samma sak som P bevisad med ett konstruktivt bevis?
__________________
Senast redigerad av Swordomer 2021-03-18 kl. 11:21. Anledning: Tillägg
Citera
2021-03-18, 12:50
  #195
Medlem
Bara-Robins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Theofrast.Bombast
Flyttad från annan tråd:

Är detta en filosofiskt relevant insikt du blivit lärd från moderna fysikteorier?
Vänligen berätta (lite kort om du inte önskar utsväva i) hur du tänker, tack.

Citat:
Ursprungligen postat av Theofrast.Bombast
Du är rolig också, inte bara dum. D-K-effekten kan även ge upphov till humor.

Du frågade och skribenten i fråga tycker jag gav ett utmärkt svar.

Eftersom du beter dig som en idiot och citerar in någon i en för det ursprungliga inläggets ämne är irrelevant detta med förhoppning att denne ska se dålig ut, vilket denne inte gjorde utan bara du; så kan jag förmedla att du omöjligen kan ha förstått det där då det var ett internt skämt.
Du låtsades alltså förstå det trots att du inte kunde gjort det.
Håll dig till sanningen. Din lögnare.
__________________
Senast redigerad av Bara-Robin 2021-03-18 kl. 13:26.
Citera
2021-03-18, 20:08
  #196
Medlem
Theofrast.Bombasts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Swordomer
Nej, jag kan nästan inget om moderna fysikteorier. Däremot har jag intresserat mig lite för denna typen av frågor och tycker att det ligger mycket i den pragmatiska filosofins idé (Pierce) samt idéer hos Wittgenstein om att meningen/innebörden av påståenden måste kopplas till sättet hur de verifieras. Är man försäljare av snören och någon vill ha 1m och man mäter med en mätsticka så är det ett sätt att avgöra om snöret är 1m som förmodligen köparen accepterar. I fysikundervisningen kanske läraren undrar hur hårt man skall acceptera att snöret sträcks och om man skall mäta med finare verktyg än en mätsticka. Olika krav och omständigheter avgör när snöret är 1m.

Tillägg: Man kan ju också tänka på ett matematiskt påstående P som bevisas indirekt med antagandet att -P, dvs. med uteslutna tredje. Säger P bevisad på detta sätt samma sak som P bevisad med ett konstruktivt bevis?
Okej - varför du svävar iväg så helt OT ifrågasätter jag, men visst. Tack för svar!

Min tanke var att du kanske snappat upp längdkontraktionsfenomenet enligt speciella relativitetsteorin som säger att längd beror på relativ rörelse.
__________________
Senast redigerad av Theofrast.Bombast 2021-03-18 kl. 20:11.
Citera
2021-03-18, 20:15
  #197
Medlem
Theofrast.Bombasts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bara-Robin
Du frågade och skribenten i fråga tycker jag gav ett utmärkt svar.

Eftersom du beter dig som en idiot och citerar in någon i en för det ursprungliga inläggets ämne är irrelevant detta med förhoppning att denne ska se dålig ut, vilket denne inte gjorde utan bara du; så kan jag förmedla att du omöjligen kan ha förstått det där då det var ett internt skämt.
Du låtsades alltså förstå det trots att du inte kunde gjort det.
Håll dig till sanningen. Din lögnare.
Du tycker så därför att du inte vill hålla dig till ämnet samt önskar föreställa dig din flock (ingrupp) större.
Sådan extrem flockdjursmentalitet får till och med en slav som du att stinka extra mycket.

Jag postade inlägget här därför att jag uppfattade det användaren skrev som relevant för ämnet. Men eftersom att du är av sådan art att allt för dig handlar om att inte själv vara så usel som du innerst inne vet att du är - tror du att jag också fungerar som en slav precis som du. Där har du fel slaven lille.

Ditt svammel och tyckande har ingenting med ämnet att göra, utan är rent och skärt psykologiskt självförsvar.
Din svage stackars halvmänniska! Väx upp för fan. Tråden handlar inte om hur ont du har i arslet.

Om du mot all förmodan har något intressant att säga i ämnet (vilket väl ingen längre kan tro?) så är det nu dags!
__________________
Senast redigerad av Theofrast.Bombast 2021-03-18 kl. 20:22.
Citera
2021-03-19, 03:39
  #198
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Theofrast.Bombast
Okej - varför du svävar iväg så helt OT ifrågasätter jag, men visst. Tack för svar!
Du frågar följande:
Citat:
Är detta en filosofiskt relevant insikt du blivit lärd från moderna fysikteorier?
Vänligen berätta (lite kort om du inte önskar utsväva i) hur du tänker, tack.
Och jag besvarar första frågan och uppfyller önskemålet i den andra meningen. Det verkar som du skulle behövt villkora önskemålet i den andra meningen på frågan. Om du gjort det, hade jag i svarat kortare. Det är väl logiskt.
Citat:
Min tanke var att du kanske snappat upp längdkontraktionsfenomenet enligt speciella relativitetsteorin som säger att längd beror på relativ rörelse.
Som sagt, jag vet alldeles för lite om moderna fysikteorier för att uttrycka synpunkter i denna tråd som jag förövrigt tycker är rörig och full av en sorts gräl och tuppfäktning som inte roar mig.
Citera
2021-03-19, 09:29
  #199
Medlem
Theofrast.Bombasts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Swordomer
Du frågar följande:

Och jag besvarar första frågan och uppfyller önskemålet i den andra meningen. Det verkar som du skulle behövt villkora önskemålet i den andra meningen på frågan. Om du gjort det, hade jag i svarat kortare. Det är väl logiskt.
Citat:
Ursprungligen postat av Theofrast.Bombast
... Tack för svar!
Tycker som sagt att svaret var bra ändå, och är tacksam för det svar jag fått!
Det är väl logiskt.
Citat:
Som sagt, jag vet alldeles för lite om moderna fysikteorier för att uttrycka synpunkter i denna tråd som jag förövrigt tycker är rörig och full av en sorts gräl och tuppfäktning som inte roar mig.
Okej, ursäkta mitt missförstånd. Instämmer och förstår fullt din avsmak.
Själv blir jag äcklad av tuppfäktning där motparts enda mål är att försvara sin självbild - den fäktning som resulterar i ny ämneskunskap välkomnar jag däremot.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback