Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 6
  • 7
2021-03-18, 07:51
  #73
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av KTM_
Kustfrågan är abstrakt i den mån att jag inte är smart nog att förstå den. Dock så är den inte abstrakt. Det finns ju ett svar på hur lång en specifik kustremsa är, även om själva kustremsan i sig är i konstant förändring.

Finns det verkligen ett svar på hur lång en specifik kustremsa är? Även om man helt bortser från fraktalbeskrivningen och tänker sig att man hade kustremsan frusen i tiden, så kommer ju svaret bero på vilken mätmetod man använder, hur hela detta förfarandet med korrigeringar och bestämningar är utformat. Svaret på kustremsans längd finns i ungefär samma mening som svaret på hur många sandkorn som finns på en strand innan man har preciserat begreppen och bestämt sig för ett sätt att räkna dem. Innan dess är svaret oklart.

Citat:
Ur annan vinkel, är det sant att 1m snöre objektivt 1m snöre?
Du observerar 1m, men din observation är i sig subjektiv. Det finns alltid två eller fler sanningar i en fakta.

Ett snöre kan vara 1m på lika många sätt som man mäter och avgör saken på. Sålunda finns det lika många "sanningar".
Citera
2021-03-30, 15:29
  #74
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av KTM_
Ja det är en väldigt luddig förklaring såklart. Men det går inte att vänta sig annat eftersom människan inte har kapaciteten att förstå universum. Men att se universum som något oändligt helt utan begränsningar ser jag som orimligt. Mandelbrots fraktaler tycker jag är fantastisk och tror det är den bästa bilden av universum vi har skapat hittills. Vet att det finns förespråkare här inne som debatterar mandelbrot som något ovetenskapligt och osannolikt. Vilket är ren nonsems. Kaos teorin är de senaste inom fysiken och högst aktuell.
Jag älskar även tankeexperimentet:
Hur lång är en kustlinje?
De flesta nonchalerar frågan som nonsens men egentligen en mycket djup vetenskaplig och filosofisk fråga.


Angående din fråga om buddha så citerade jag nils bohr och enligt bohr så menar han varken bu eller bäh, utan mer att vetenskap handlar allt som finns i universum varesig de är mattematik, kemi, fysisk, natur, religion eller subjektiva flummiga tankar. Vetenskap har en tendens att utesluta sånt som den inte kan förstå. Ett bra ex på de är naturlig vetenskaps teori, som vi först nu tack vare datorer fått möjlighet att utforska. Men innan nonchalera man det helt eftersom det var för komplicerat att förstå, även för de med +170 IQ ( Även genier har begränsningar även om det är svårt att förstå &#128517
Men för att svara på din fråga: jag personligen tycker buddha (av de lilla jag vet) har en hel del intressanta vinklar. Men dessa är mer moraliska sådana och ser inte något större vetenskapligt värde i de. DOCK och det är ett stort dock, meditation ser jag som en egen disciplin, att utforska hjärnan och kroppen innifrån och leva efter de man lär är något som faktiskt har ett stort värde, subjektivt talat då. Våra hjärnor har kapacitet att förstå det den förmår, så logiskt vore nästa steg att utveckla bättre hjärna?
Håller du med?

Jag håller med. Jag tror också på att utforska sitt inre. Jag mediterar och började redan tidigt i mitt liv att få utanförkroppen upplevelser. Jag vet att det finns något mer där ute som vi inte kan se eller just nu kan förstå i vår fysiska kropp.

Fraktaler är intressant eftersom det är återkommande mönster som finns i det minsta minsta till det största största. Det är nästan som att de är perfekta och kraftfulla mönster som ger liv till universum.
Jag tycker själv att läran om Buddha är mycket intressant. Jag ska kolla upp Nils Bohr.
På återseende
Citera
2021-03-31, 05:27
  #75
Medlem
Theofrast.Bombasts avatar
Vad är intelligens ??
Citera
2021-03-31, 18:23
  #76
Medlem
FettoBobs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Theofrast.Bombast
Vad är intelligens ??

Det sägs finnas nio olika typer av intelligens: spatial förståelse, naturalistisk förståelse, musikalisk förståelse, matematisk förståelse, existentiell förståelse, interpersonell förståelse, kinestetisk förmåga, lingvistisk förståelse, förmåga till självkännedom.

https://sv.wikipedia.org/wiki/Howard_Gardner
Citera
2021-04-02, 19:12
  #77
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av FettoBob
Det sägs finnas nio olika typer av intelligens: spatial förståelse, naturalistisk förståelse, musikalisk förståelse, matematisk förståelse, existentiell förståelse, interpersonell förståelse, kinestetisk förmåga, lingvistisk förståelse, förmåga till självkännedom.

https://sv.wikipedia.org/wiki/Howard_Gardner

Detta är väl bara olika sätt för intelligens att verka på. Skulle nog kalla detta för olika anlag.
Själva grundintelligensen är nog ett eget fenomen som troligen uppstår då materia grupperar sig i en sådan avancerad form att där uppstår något som vi kallar för liv.
Livet utvecklas vidare i alla möjliga och omöjliga former där en del får en intelligens som uppfattar både sig själv och sin omgivning och kan räkna ut och göra en massa avancerade saker.
Citera
  • 6
  • 7

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback