Citat:
Ursprungligen postat av
hifarn
Hur får man ut de? Trt är det nebido eller vilket?? Och är det inte recept belagt jag lider själv utav testosteron brist.. jag får ingen hjälp har en nivå strax under 10 är 29 år gammal.. har symptomen som säger att det kan vara testosteron brist.. läkaren hjälper inte mig.. privat kostar det en del.. vad ska jag göra?? Uppskattas för förslag.. ska jag höja den naturligt kommer den inte till normal nivå.. jag lider även utan erjection dysfunktion.. tidigt utlösning något som inte var tidigare..
Tjena kompis,
Strax under 10 är extremt lågt för en 29-åring och under referensvärdet till och med i Sverige som är på 10.
Referensvärdet baseras på vad jag förstått ett genomsnitt för män i alla åldrar så det är grovt missvisande, 10 i nivåer är typ vad en 70-åring har.
I Tyskland är referensvärdet 16 tror jag det var och i USA 20 (har jag läst på detta eminenta forum)
Mitt exempel var för någon som självmedicinerar på Testosteron Enanthate köpt utan recept från den fria marknaden. Enligt svensk lag krävs recept.
Det vanligaste inom svensk vård är injektion med Nebido typ var 5:e-12 vecka.
Jag har också haft svårt att få det på recept av helt klart okunniga läkare och har det fortfarande inte.
Testat 8.2 hos en doktor - "du har lågt men inte allvarligt lågt, du kan inte få injektioner"

samt 8.6 hos en annan som meddelade att pga mitt blodvärde på 170 samt EVF på 0.5 "föreligger ingen chans för testosteronbrist" (ja, hon skrev chans)

. Båda kvinnliga.
Hur får man ut det?
Vad ska jag göra???
Detta privata alternativ verkar in så dyrt jämfört med tex rewell som tar 695kr/månad för injektioner livet ut:
(FB) Hur DU får testo på recept
(FB) Hjälp (TRT) lågt testosteron?
Offentlig:
(FB) Testosteron värde
Han nämner remisshjälpen.se men dem rekommenderar att en läkare skriver remiss till Anova, även fast de kan göra det också. Anova har slutat med egenremisser.
Dock har den specifika läkaren som arbetade på Anova och hjälpte trottwell gått i pension men det borde ju finnas andra.
Ett annat tips, Bayer Medical kunde dock inte hjälpa mig när jag ringde och tyckte det var en konstig fråga att rikta till dem:
(FB) Naturligt lågt testosteron behandling?
Flera:
(FB) kan jag ha för lågt testosteron?
(FB) Kampen för ett testosteron recept