Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 5
  • 6
2021-03-16, 12:44
Medlem
JustinTrudeaus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bruz-Lee
Du tror att alltså att man kan fortsätta trycks nya sedlar och att det inte kommer leda till en krasch tillslut?

Jag tror inte ett dugg på det.

Du fattar väl att man måste konstant göra det då och man måste på något sätt se till att omloppshastigheten för pengarna hålls på en hög nivå. Det är inte så enkelt som att bara ge alla en miljard och så får man inflation. Om folket vägrar att handla för pengarna blir det inte inflation. Se Japan det land som printat mest. Eller Schweiz. Varför oroar du dig inte för hyperinflation i CHF? Jävlar vad de har printat.
Citera
2021-03-16, 13:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JustinTrudeau
Du fattar väl att man måste konstant göra det då och man måste på något sätt se till att omloppshastigheten för pengarna hålls på en hög nivå. Det är inte så enkelt som att bara ge alla en miljard och så får man inflation. Om folket vägrar att handla för pengarna blir det inte inflation. Se Japan det land som printat mest. Eller Schweiz. Varför oroar du dig inte för hyperinflation i CHF? Jävlar vad de har printat.

hum.. stämmer det. var exakt blir det inflation menar du när man handlar?

Inflation blir det väl direkt när penningmängden ökar, när man trycker på skapa pengar knappen.
Citera
2021-03-16, 13:38
Medlem
JustinTrudeaus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av leera
hum.. stämmer det. var exakt blir det inflation menar du när man handlar?

Inflation blir det väl direkt när penningmängden ökar, när man trycker på skapa pengar knappen.

Vanligt folk och centralbanker definierar inflation som priser. Inte penningmängd. Det är enbart ekonomer som följer österrikiska skolan som envisas med att penningmängd alltid lika med inflation. Med deras resonemang har Schweiz genomgått hyperinflation senaste tio åren och Japan likaså under 90-talet. För att pengarna ska leda till inflation måste de omsättas och helst omsättas snabbare och snabbare. Att hålla på och med QE leder uppenbart inte till inflation. Det har hittills aldrig gjort det. Snarast verkar det leda till deflation. Men jag är öppen för att jag har fel.
Citera
2021-03-16, 14:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JustinTrudeau
Vanligt folk och centralbanker definierar inflation som priser. Inte penningmängd. Det är enbart ekonomer som följer österrikiska skolan som envisas med att penningmängd alltid lika med inflation. Med deras resonemang har Schweiz genomgått hyperinflation senaste tio åren och Japan likaså under 90-talet. För att pengarna ska leda till inflation måste de omsättas och helst omsättas snabbare och snabbare. Att hålla på och med QE leder uppenbart inte till inflation. Det har hittills aldrig gjort det. Snarast verkar det leda till deflation. Men jag är öppen för att jag har fel.

Jaha, ja det är ju bra att känna till för då ska jag aldrig diskutera inflation med någon mer. Däremot ökad penningmängd och prisökningar går ju diskutera.
Citera
2021-03-16, 14:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Luftgevar
Går det att ha fullständigt skydd på nedåtsidan men ändå få hänga med på en uppgång?
Ja, det kallas puts.

Säg att vi äger en OMX30 portfölj värd 217.500 kr.
Då kan vi ta 2% av den och köpa en put på OMX30.
Om index rasar så förlorar vi ingenting, om index stiger så tjänar vi ingenting dom första 2%en men sen har uppgången betalat för vår köpta put och vi har full exponering uppåt igen.

Verkar ju för bra för att vara sant, vad är haken med detta?
Citera
2021-03-16, 15:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av rufus0101
Verkar ju för bra för att vara sant, vad är haken med detta?

tidsbegränsning, sen får man köpa ny. annars hade alla köpt sån hela tiden
Citera
  • 5
  • 6

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in