2021-03-13, 14:14
Medlem
st33rs avatar
By the way läkaren förslog medicin mot add och skulle kontakta mig igen efter jag gjort lite ekg och sånt.
Har de slutat med att ha ”strattera” som ingångsmedicin innan man får concerta/Ritalin eller elvanse!?
Citera
2021-03-13, 14:19
Medlem
st33rs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av VillJalentine
Det är väl snarare så att en ohälsosam livsstil, drogbruk och depressioner fuckar upp dopaminet och ger ADD som inte existerar som psykiatrisk diagnos. Det är ett enkelt sätt för psyk att förklara symptom.

Sedan är man bara i en ond cirkel. Enda sättet att bli fri är att leva rent och naturligt.

Add existerar inte som diagnos ? Det står på pappren iaf. Adhd av typen Add.

Jag har haft mina problem hela livet, som jag får anta är kopplade till ADD, men missbrukade under 2 år fram till för ett år sedan. Kan säga att mina symptom var värre både före och efter perioden jag missbrukade. Även fast det såklart inte var bra för mitt psyke det heller.
Citera
2021-03-13, 14:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av st33r
Add existerar inte som diagnos ? Det står på pappren iaf. Adhd av typen Add.

Jag har haft mina problem hela livet, som jag får anta är kopplade till ADD, men missbrukade under 2 år fram till för ett år sedan. Kan säga att mina symptom var värre både före och efter perioden jag missbrukade. Även fast det såklart inte var bra för mitt psyke det heller.

Ja ADD är en slaskdisagnos för samhället att simpelt förklara vissa handikapp som beror på annat. Sömnstörning, hormonproblem, porrberoende, överdrivet koffeinintag, järnbrist är bara exempel på vad som kan ge dessa symptom.

Givetvis hjälper stimulanter till viss del eftersom det är uppiggande men det löser inte ursprungsproblemet.
Citera
2021-03-13, 14:41
Medlem
st33rs avatar
Citat:
Ja ADD är en slaskdisagnos för samhället att simpelt förklara vissa handikapp som beror på annat. Sömnstörning, hormonproblem, porrberoende, överdrivet koffeinintag, järnbrist är bara exempel på vad som kan ge dessa symptom.

Givetvis hjälper stimulanter till viss del eftersom det är uppiggande men det löser inte ursprungsproblemet.

Aha du är en sån där..
Du kan väl förslagsvis ägna dig åt alternativläkemedelsforumet eller nåt istället. Jag är inte intresserad av att diskutera ifall ADHD existerar eller ej.
Citera
2021-03-13, 14:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av st33r
Aha du är en sån där..
Du kan väl förslagsvis ägna dig åt alternativläkemedelsforumet eller nåt istället. Jag är inte intresserad av att diskutera ifall ADHD existerar eller ej.

Nej du vill väl bara ha ditt knark antar jag. Sjukt att man inte vill bli frisk på riktigt istället, riktigt jävla sjukt är det. ADHD existerar i sällsynta fall men andra tillstånd ger identiska symptom och detta är uppmärksammat nyligen i en stor meta studie.
Lycka till.
Citera
2021-03-13, 21:46
Medlem
mfmxs avatar
Citat:
Nej du vill väl bara ha ditt knark antar jag. Sjukt att man inte vill bli frisk på riktigt istället, riktigt jävla sjukt är det.
Du kan ta din vidriga dömande attityd och gå med i scientologerna och inte orsaka mer skada eller sprida mer ondska på flashback.

Lycka till själv.
Citera
2021-03-13, 22:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av mfmx
Du kan ta din vidriga dömande attityd och gå med i scientologerna och inte orsaka mer skada eller sprida mer ondska på flashback.

Lycka till själv.

Du, psykiatrin och andra amfetaminförespråkare, läkemedelsbolag och dylikt kan dra någonstans. Liv förstörs totalt. Hundratusentals kanske miljoner människor får dessa tunga droger i onödan och får sina liv förstörda när de kunnat behandla grundproblemet istället. Varför svider det så jävla hårt i era ögon när man lägger fram detta? Vad är problemet med att vilja bli helt frisk? Sjukt är vad det är.

https://www.google.com/amp/s/www.psychologytoday.com/us/blog/side-effects/201710/adhd-is-now-widely-overdiagnosed-and-multiple-reasons%3famp

Detta är bara början. Detta kommer att uppmärksammas mer och mer. Det är SINNESSJUKT vad som pågår i dagsläget.

Vi ser skrämmande siffror i USA där 30-50% av eleverna i vissa klasser är diagnostiserade med adhd och äter adderall och Ritalin.

Har man noga undersökt differentialdiagnoser på personen. Satt ut läkemedel som SSRI och gjort sig av med alla möjliga beroenden och lever rent.
Ja då kan det vara tal på att prova en behandling med stimulanter på vuxna.
Att bara sätta in skiten direkt är att ge upp och visst kan man väl gå den vägen om man är lat. Knarkarna på Flashback tar gärna den vägen.
Senast redigerad av VillJalentine 2021-03-13 kl. 22:12.
Citera
2021-03-15, 12:54
Medlem
Citat:
Nej du vill väl bara ha ditt knark antar jag. Sjukt att man inte vill bli frisk på riktigt istället, riktigt jävla sjukt är det. ADHD existerar i sällsynta fall men andra tillstånd ger identiska symptom och detta är uppmärksammat nyligen i en stor meta studie.
Lycka till.
Men om man får CS ordinerat för sin ADD för man väl inga knarkmängder utskrivet? Är inte den medicinska dosen typ 1/50 av vad en tjackpundare sätter i sig?

Du kanske har rätt att CS är fel väg att gå men jag undrar mest om ADD-diagnos och CS-medicin är ett sätt att få fortsätta knarka på.
Citera
2021-03-15, 12:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av PaulDAllison
Men om man får CS ordinerat för sin ADD för man väl inga knarkmängder utskrivet? Är inte den medicinska dosen typ 1/50 av vad en tjackpundare sätter i sig?

Du kanske har rätt att CS är fel väg att gå men jag undrar mest om ADD-diagnos och CS-medicin är ett sätt att få fortsätta knarka på.

Givetvis går det inte att knarka på det sättet med detta på recept. Men tex en elvanse 70 mg och två snortade attentin lär ge ett bra rus. Ganska lätt att manipulera läkaren också och få mer osv.
Citera
2021-03-15, 16:10
Medlem
mfmxs avatar
Citat:
Du, psykiatrin och andra amfetaminförespråkare, läkemedelsbolag och dylikt kan dra någonstans. Liv förstörs totalt. Hundratusentals kanske miljoner människor får dessa tunga droger i onödan och får sina liv förstörda när de kunnat behandla grundproblemet istället. Varför svider det så jävla hårt i era ögon när man lägger fram detta? Vad är problemet med att vilja bli helt frisk? Sjukt är vad det är.

https://www.google.com/amp/s/www.psychologytoday.com/us/blog/side-effects/201710/adhd-is-now-widely-overdiagnosed-and-multiple-reasons%3famp

Detta är bara början. Detta kommer att uppmärksammas mer och mer. Det är SINNESSJUKT vad som pågår i dagsläget.

Vi ser skrämmande siffror i USA där 30-50% av eleverna i vissa klasser är diagnostiserade med adhd och äter adderall och Ritalin.

Har man noga undersökt differentialdiagnoser på personen. Satt ut läkemedel som SSRI och gjort sig av med alla möjliga beroenden och lever rent.
Ja då kan det vara tal på att prova en behandling med stimulanter på vuxna.
Att bara sätta in skiten direkt är att ge upp och visst kan man väl gå den vägen om man är lat. Knarkarna på Flashback tar gärna den vägen.
Varför svamlar du om USA när vi är i Sverige?

Du hjälper ingen när du skambelägger folk som behöver hjälp.

Grundproblemet är ADHD vilket flera hundra år av forskning kommit fram till men du är så korkad att du tror att du vet bättre från stolen i pojkrummet utan erfarenhet eller utbildning. Att du fått diagnoser korrekta eller inte gör dig inte till expert eller talesperson.

Definitionen av en korkad person är att den tror den vet allt. Även en som tror det finns konspirationer i varje buske. Du förstår inget om medicin eller vetenskap.

ADHD förstör liv och vilken femåring som helst förstår att det är underdiagnosticerat i den vuxna befolkningen.

Antar att du skriver på forum för epilepsi och skriker knarkare efter barn som blir hjälpta av iktorivil eller midazolam? Eller är du inkonsekvent och ologisk? Skulle inte förvåna mig.
Citera
2021-03-15, 18:53
Medlem
mfmxs avatar
Sen att folk skulle få sina liv förstörda av ADHD-medicin har du bara dragit ur röven, det är tvärt om så att de missbrukar mindre om de får behandling tidigt.

Sen finns det en massa missbrukare på flashback som bara borde fått Strattera utskrivet men det är något annat. De var missbrukare lång innan de fick någon medicin utskriven.
Citera
2021-03-15, 19:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av mfmx
Varför svamlar du om USA när vi är i Sverige?

Du hjälper ingen när du skambelägger folk som behöver hjälp.

Grundproblemet är ADHD vilket flera hundra år av forskning kommit fram till men du är så korkad att du tror att du vet bättre från stolen i pojkrummet utan erfarenhet eller utbildning. Att du fått diagnoser korrekta eller inte gör dig inte till expert eller talesperson.

Definitionen av en korkad person är att den tror den vet allt. Även en som tror det finns konspirationer i varje buske. Du förstår inget om medicin eller vetenskap.

ADHD förstör liv och vilken femåring som helst förstår att det är underdiagnosticerat i den vuxna befolkningen.

Antar att du skriver på forum för epilepsi och skriker knarkare efter barn som blir hjälpta av iktorivil eller midazolam? Eller är du inkonsekvent och ologisk? Skulle inte förvåna mig.

Socialstyrelsen i Sverige har uppmärksammat problemet men ingen bryr sig. Grejen är den att ADHD inte går att bevisa. Det finns ingen tydlig evidens för att det är genetiskt och det går heller inte att se på röntgen.

ADHD personlighet är i många fall extremt fördelaktigt. Kolla på jon Olsson som blivit miljardär pga det. Genetiska störningar i dopaminsignaleringen finns säkert men är troligtvis mycket ovanligt.

Stimulanter skall användas korrekt, underliggande problem skall diagnostiseras istället för att slentrianmässigt ges ADHD.
Metastudien jag länkade ljuger inte, den vittnar om överdiagnostiken i världen och detta var redan för 4 år sedan. Det sker en explosionsartad diagnostik idag och det är trendigt just nu. För fan en utmattningsdepression eller sömnproblem ger alla symptom på ADD.
Det räcker att ha ett koffeinberoende eller porrberoende för att hamna där. Bruk av psykofarmaka kan ge add symptom. Som sagt du är trångsynt och okunnig.

Stimulanter kan vara bra för vissa på kort sikt men i längden blir det aldrig särskilt bra. Tråkigt med de personer som får sina liv förstörda i onödan.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in